Therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-19 22:01

Equnews
Overige

Afbeelding
Foto door Miss Toseland


Vanaf nu wordt de CREF-methode, een cocktail van verschillende therapievormen met het paard als unieke toevoeging, vergoed door sommige verzekeraars. Volgens de ontwikkelaar, Baukje Van Leeuwen, zorgt de therapie onder meer door fysiek contact met het paard voor een sneller resultaat. “Het paard fungeert als spiegel.”

Ondanks dat deze therapie wordt vergoed is de werking niet bewezen. Hoogleraar Pim Kuijpers gelooft niet in deze behandeling. “Er is geen enkel gefundeerd bewijs van de werking. Dit is valse hoop geven aan mensen en de wanhoop van mensen met autisme uitbuiten.”

Lees hier het gehele artikel.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:22

Die hoogleraar heeft zelf duidelijk nog niet met paarden gewerkt vermoed ik.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:45

SophievdV schreef:
Die hoogleraar heeft zelf duidelijk nog niet met paarden gewerkt vermoed ik.


Of überhaupt met dieren.
Uit onderzoeken zijn degelijks bewijzen gevonden dat therapieën met dieren heilzame werkingen hebben en effectiever zijn dan therapieën zonder dieren.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 08:59

Eea ligt wel genuanceerder. De hoogleraar zegt niet dat therapie met dieren niet "werkt" (dat ligt geheel aan welk resultaat je nastreeft), maar dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat je er autisme, adhd ed mee kunt genézen.


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Sintara

Berichten: 7377
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:17

Chubby schreef:
Eea ligt wel genuanceerder. De hoogleraar zegt niet dat therapie met dieren niet "werkt" (dat ligt geheel aan welk resultaat je nastreeft), maar dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat je er autisme, adhd ed mee kunt genézen.


Precies, en in het stuk staat dat deze tent dat wel kan. Ook zeggen ze dat ze met klopjes op de schouder EMDR therapie geven en weet ik veel wat allemaal. Grootste onzin.

Therapie met paarden lijkt me veel nuttiger om kinderen te helpen met sociale vaardigheden -hoe vraag je iets, hoe wil je overkomen en hoe kom je daadwerkelijk over? Dat soort dingen.

Niet om geboortes na te bootsen :') en mensen de hoop geven van hun stoornis af te komen.

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:24

Chubby schreef:
Eea ligt wel genuanceerder. De hoogleraar zegt niet dat therapie met dieren niet "werkt" (dat ligt geheel aan welk resultaat je nastreeft), maar dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat je er autisme, adhd ed mee kunt genézen.


Genezen zal ook nooit lukken, aangezien het een lichamelijke aandoening is geen geestelijke zoals burn-out, depressie etc.

Wat het wel doet is dat de mensen met deze aandoeningen een stabielere basis meekrijgt in onze samenleving, zodat ze beter met situaties kunnen omgaan die voor hun beperking lastig en prikkelrijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:35

myk_en_shant schreef:
SophievdV schreef:
Die hoogleraar heeft zelf duidelijk nog niet met paarden gewerkt vermoed ik.


Of überhaupt met dieren.
Uit onderzoeken zijn degelijks bewijzen gevonden dat therapieën met dieren heilzame werkingen hebben en effectiever zijn dan therapieën zonder dieren.

Hebben jullie het artikel wel gelezen? Dat kleine berichtje hier dekt niet echt de lading.

Die mevrouw beweert dat autisme en adhd eigenlijk posttraumatische stressstoornis zijn, en dat zij dat kan genezen met paarden, hypnotherapie(terug naar de baarmoeder :roll: ) en emdr. Vervolgens leidt ze "behandelaars" op in 12 lesdagen voor 4000 euro.

De paarden zijn maar een onderdeel van het hele verhaal, die hoogleraar vindt haar een kwakzalver en haar methode niet bewezen. Terecht vind ik, volslagen idioot dat zorgverzekeraars dit vergoeden.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 09:59

Terecht

Een aantal psychiatrische diagnoses hebben een andere oorzaak dan bv depressie waardoor genezen niet kan


Dat je er anders mee kunt leren omgaan met behulp van bv paarden is een feit

Malenka

Berichten: 7554
Geregistreerd: 04-10-06

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:23

Ik krijg echt de kriebels als ik het stuk lees en merk zelfs dat ik er boos van aan het worden ben.

Waar haalt iemand het lef vandaan om dit soort dingen te beweren? En hoe kan het dat we daar voor betalen?

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:32

Marie_Anne schreef:
myk_en_shant schreef:

Of überhaupt met dieren.
Uit onderzoeken zijn degelijks bewijzen gevonden dat therapieën met dieren heilzame werkingen hebben en effectiever zijn dan therapieën zonder dieren.


Hebben jullie het artikel wel gelezen? Dat kleine berichtje hier dekt niet echt de lading.

Die mevrouw beweert dat autisme en adhd eigenlijk posttraumatische stressstoornis zijn, en dat zij dat kan genezen met paarden, hypnotherapie(terug naar de baarmoeder :roll: ) en emdr. Vervolgens leidt ze "behandelaars" op in 12 lesdagen voor 4000 euro.

De paarden zijn maar een onderdeel van het hele verhaal, die hoogleraar vindt haar een kwakzalver en haar methode niet bewezen. Terecht vind ik, volslagen idioot dat zorgverzekeraars dit vergoeden.


Bizar idd -O-

Schandalig dat dit vergoed wordt!

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:33

hoe kan het dan dat verzekeringen het wel vergoeden?

dat je dergelijke aandoeningen kunt krijgen vanuit embryonaal stadium is wel bewezen, maar geneesbaar is het niet.eerder beheersbaar en dan is therapie met dieren mooi.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:35

Ik vind dit te bizar voor woorden.

Een totaal niet bewezen therapie wel (deels) vergoeden en moeilijk doen over de vergoeding van Concerta :roll:

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 17966
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 10:44

Verzekeringen vergoeden dit niet. Wat verzekeringen vergoeden, is in sommige gevallen hyonotherapie of counseling. Deze behandelaars scharen gewoon hun behandeling onder die noemer en krijgen het daarmee vergoed. In wezen is het dus gewoon fraude wat ze doen.

Dit korte artikel hier op Bokt is echt een ernstig verwrongen weergave van het originele artikel, dus ik zou iedereen met klem aanraden dat toch te lezen. Ook het standpunt van de aangehaalde hoogleraar wordt daarmee in een totaal ander perspectief gezet.

Awareness sucks, but so does getting CPR
F. Kooij, TacT2019

Oh, life's a bastard....
....do you need a friend?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: ADHD-therapie met paarden wordt (deels) vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:25

Wauw :roll:

Ik heb al zo lang ik me kan herinneren ADHD, en rijd al paard zolang ik me kan herinneren +- 22 jaar.
En ik heb nog steeds ADHD. Als ik last heb van mijn ADHD ga ik ook niet paardrijden omdat ik dan te druk ben in mijn hoofd en me niet op een ding kan focussen waardoor ik mijn paard niet kan trainen zoals ik zou willen..

Vind het geldklopperij en denk dan ook niet dat het gaat helpen.
Al vind ik de Horseboy methode wel een hele goede, maar dat is dan weer een heel andere verhaal..

Ik studeer psychologie en ik liet dit aan mijn docent lezen die hier ook wel een beetje om moest grinniken en het nut er niet echt van inziet, in ieder geval niet om de ADHD aan te pakken of zelfs te genezen.. Ik ga er waarschijnlijk mee mijn kist in..

Schema therapie werkt dan weer wel bij ADHD :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:05

CharmingS schreef:
Wauw :roll:

Ik heb al zo lang ik me kan herinneren ADHD, en rijd al paard zolang ik me kan herinneren +- 22 jaar.
En ik heb nog steeds ADHD. Als ik last heb van mijn ADHD ga ik ook niet paardrijden omdat ik dan te druk ben in mijn hoofd en me niet op een ding kan focussen waardoor ik mijn paard niet kan trainen zoals ik zou willen..

Vind het geldklopperij en denk dan ook niet dat het gaat helpen.
Al vind ik de Horseboy methode wel een hele goede, maar dat is dan weer een heel andere verhaal..

Ik studeer psychologie en ik liet dit aan mijn docent lezen die hier ook wel een beetje om moest grinniken en het nut er niet echt van inziet, in ieder geval niet om de ADHD aan te pakken of zelfs te genezen.. Ik ga er waarschijnlijk mee mijn kist in..

Schema therapie werkt dan weer wel bij ADHD :)


Precies dit. Met haar bericht over haar cirkel van Maslow had ik al een beetje >;) , maar spreken over het genezen van een neurologische stoornis door middel van therapie, dat moet ik nog zien gebeuren. Je kunt natuurlijk "genezen" van de klachten die bij ADHD komen kijken (angst, onzekerheid, whatever) door ermee om te leren gaan waardoor de klachten minder aanwezig zijn, maar je hersenen blijven nog altijd in ADHD-stand. Zo zitten ze in elkaar. Dat is net zoiets als mensen van kleurenblindheid genezen door middel van therapie. Ik ben helemaal voor equitherapie, of andere vormen van therapie met dieren, maar het moet realistisch blijven en iemand die er zo over denkt zou ik niet vertrouwen als therapeut. Jammer dat Kuijpers zo kort en volledig uit context geciteerd wordt, maar je kunt zoiets natuurlijk niet promoten zonder hoogleraren zo neer te zetten.

yenopi

Berichten: 920
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Ees (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:59

Ik schrik van dit artikel, dit is niet wat ik als therapeutische begeleider doe binnen de sessies/begeleidingsmomenten/paardencoaching of equitherapie. En ik baal ervan dat zoiets weer zo in het nieuws komt.

"Our hoofbeats were many, but our hearts beat as one."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annefleur200, cariena1, Flip, lauret, rider en 90 bezoekers