Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten *Update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-19 13:22

looopings
Overige

Afbeelding
Raveleijn. Foto door Arch via Wikipedia

De paardenshow Raveleijn in de Efteling is zojuist stilgelegd na protesten van dierenactivisten. Zij sprongen tijdens de voorstelling van 13.00 uur de arena in met spandoeken. Acteurs probeerden de demonstranten vervolgens hardhandig te verjagen. Toeschouwers reageerden kwaad, zo is te zien op videobeelden.

Via de omroepinstallatie kregen toeschouwers te horen dat de show werd stopgezet. Alle bezoekers moesten de tribunes verlaten. "Het klopt dat de Raveleijn-show vanmiddag is verstoord door demonstranten die kennelijk spandoeken onder hun jassen droegen", vertelt een Efteling-woordvoerster aan Looopings.

Op de bordjes stonden teksten als "Efteling toont geen respect voor paarden" en "Efteling stop met paarden in brand steken". De activisten, onderdeel van de Vegan Strike Group, zijn boos vanwege een stunt met een brandend paard. Hoewel de stunt al sinds 2013 in de show zit, ontstond afgelopen week commotie nadat de Partij voor de Dieren de kwestie aan de kaak stelde. Er werden ook Kamervragen over gesteld.

Geen stress
Na een extra inspectie concludeerde de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit dat de paarden goed verzorgd worden en geen stress of letsel ondervinden van de stunt. De Efteling benadrukte eerder al dat het welzijn van de dieren op de eerste plaats komt.

De demonstranten worden nu vastgehouden in afwachting van de politie, weet de Efteling-voorlichtster. "Ze worden aangehouden op basis van het verstoren van de openbare orde." Of de andere Raveleijn-shows vandaag doorgaan, is nog niet besloten. "Daarover wordt nog overleg gevoerd." Het gebied rond de arena is op dit moment afgesloten voor publiek.



Update
Looopings

De Efteling is niet van plan om de paardenshow Raveleijn aan te passen na een protestactie van dierenactivisten. Rond 13.20 uur moest een voorstelling worden stilgelegd nadat enkele demonstranten van de Vegan Strike Group met spandoeken de arena in sprongen. De shows van 15.00 en 17.00 uur gingen wel gewoon door, hetzij met extra beveiliging.

Op de tribunes stonden Efteling-bewakers die een oogje in het zeil hielden. Toen vonden er geen ongeregeldheden plaats. Ook om 19.00 uur was er nog een show. Een omstreden stunt met een brandend paard, waar de afgelopen week veel over te doen was, blijft gewoon onderdeel van de voorstelling.

"Wij gaan onze oren niet laten hangen naar een handjevol activisten", vertelt een Efteling-woordvoerster aan Looopings. "Zeker omdat uit recent onderzoek van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit blijkt dat de dieren uitstekend verzorgd worden en geen last hebben van stress of letsel." Waarschijnlijk zijn de extra beveiligers alleen vandaag aanwezig.

Mishandelen
Het attractiepark heeft aangifte gedaan van het verstoren van de openbare orde. De demonstranten worden ook verdacht van het mishandelen van één of meerdere personen. Er zijn echter geen Efteling-medewerkers gewond geraakt. "Deze aangifte is waarschijnlijk gedaan door één van onze gasten."

Raveleijn ging in 2011 in première. De huidige show, geproduceerd door het Franse themapark Puy du Fou, werd geïntroduceerd in 2013. Sindsdien is het brandende paard onderdeel van de voorstelling. Het verhaal werd gebaseerd op het gelijknamige boek van Paul van Loon.

Gerelateerde berichten:
[VN] NVWA controle bij Efteling show Raveleijn na klacht
[VN] Kritiek op stunt in Efteling-show Raveleijn
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 14-04-19 22:03, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Update toegevoegd

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


L_iek
Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:24

Man man man, het wordt steeds gekker in dit land.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:29

Domme actie zeg!
Juist met dit soort stommiteiten gebeuren de ergste dingen!

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:30

Beetje >40 euro betalen om een voorstelling naar zn grootje te helpen.

Idioten.

Black is the colour of my true love's hair

juval

Berichten: 13060
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:31

heel erg triest dit weer... totaal geen verstand. wat een domheid.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:33

'Acteurs probeerden de demonstranten vervolgens hardhandig te verjagen.' Ik had al politiepaard-ME-taferelen in mijn hoofd... Maar t valt reuze mee met 'hardhandig' als ik de video zie.

Jammer dat het zo moet... Ik geloof namelijk niet dat de paarden er enigzins last van hebben. Ze lopen met oortjes naar voren door de arena... En op deze manier een show verprutsen is gewoon triest.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:37

Weer een stel trieste mensen die het voor anderen moeten verzieken :n

Marocje
Berichten: 5587
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:39

‘Toeschouwers reageren kwaad’? Dit komt over alsof ze kwaad reageren omdat de demonstranten werden verwijderd, maar op mij komt het over dat ze kwaad reageerden omdat de show verstoord werd?

Wel triest dit. Blijkbaar is het al onderzocht en bevonden dat het Oke is. Dat de dieren geen schade of hinder oplopen. Waarom dan zo’n actie.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:42

Ik vind de show bizar slecht, maar dat is gewoon smaak.

Gek hoe hard dit uit de hand is gelopen!

juval

Berichten: 13060
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:43

zoiets kan dus bij alle paardenevenementen gebeuren...

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:47

Triest

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 13:48

Wat blijven die ridders hilarisch in hun rol _O-
Ze worden nu vast aan de koning overgeleverd, die mag hun lot bepalen

Faelynn

Berichten: 3148
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:01

Ik zou mij er bijna voor schamen dat ik van dieren hou als ik dit soort mensen/acties zie. Wat een verschrikkelijk verkeerd voorbeeld geven ze zeg. Zo krijg je dus geen respect als dierenactivist en creer je denk ik eerder zelfs het tegenovergestelde.
Zonde dat ze zo iets onzinnigs nodig achten en de voorstelling verpesten voor de toeschouwers.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:01

Clasical schreef:
Wat blijven die ridders hilarisch in hun rol _O-
Ze worden nu vast aan de koning overgeleverd, die mag hun lot bepalen


Op naar de Guillotine }>

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Anoniet
Berichten: 1723
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:03

Zijn weer dezelfde zielepoten als die boswachters bedreigen bij de Oostvaardersplassen zeker :=
Ik kan niets anders dan dit triest vinden. Zelfs al hebben die dieren in die show het wél slecht, dan is dit niet de manier om daar aandacht voor te vragen of verandering in te brengen.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:06

Jammer dat ze nu dat paard met een brandende deken de orde niet lieten herstellen.

Rossfechten, een zoektocht naar iets wat was.

fransje23

Berichten: 15297
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:13

Cayenne schreef:
Clasical schreef:
Wat blijven die ridders hilarisch in hun rol _O-
Ze worden nu vast aan de koning overgeleverd, die mag hun lot bepalen


Op naar de Guillotine }>


Vieren delen! ~~}>

Hoe kan de Efteling stoppen met paarden in de brand steken? Paard staat toch niet in de brand? Dan zou het een wel erg dure show worden..

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:13

Vraag me af wat ze dan denken van politiepaarden?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:23

Cayenne schreef:
Vraag me af wat ze dan denken van politiepaarden?


Inderdaad. Die krijgen regelmatig gevaarlijkere dingen of zelfs ook brandende voorwerpen naar zich gegooid en daar zit dan geen deken tussen..

Ik vind het vooral triest dat ze persé zo'n show willen verstoren. Ga staan protesteren voor het gebouw, denk dat ze met vredelievend protest eerder een gesprek konden krijgen om hun punt over te brengen dan dit. Nu maak je niet enkel de efteling kwaad maar verlies je ook een sympathieke positie bij het publiek. Een hele stomme move, boven op het feit dat ze hun feiten niet kennen. Niks brandend paard, ga weg, die dieren zien er gezond en gelukkig uit!

BYOUX&SYOUX
MILAN
DaniqueByoux op Instagram

alex66

Berichten: 1770
Geregistreerd: 24-12-05
Woonplaats: poetsplaats

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:32

Dit soort activisten geeft dieren liefhebbers een slechte naam, stelletje droeftoeters

Oeleborg 19-05-1994 13-10-2014 Bedankt voor 20 geweldige jaren, ik mis je mijn held

Sunnda

Berichten: 7838
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:36

Je zou toch denken dat er andere dringerende zaken zijn om je zorgen over te maken.

In de VS en Australie is het een drama met dit soort lui. Ze bedreigen boeren, komen op hun boederijen zonder toestemming met 100 tegelijk.

Het zal ook wel naar Europa overwaaien. Trieste figuren.

Jolien87

Berichten: 17360
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:52

Cayenne schreef:
Clasical schreef:
Wat blijven die ridders hilarisch in hun rol _O-
Ze worden nu vast aan de koning overgeleverd, die mag hun lot bepalen


Op naar de Guillotine }>


"Off with their heads!"

Wat een vertoning zeg. Ik heb het idee dat ik naar een slechte slapstick zit te kijken. _O-

esje01

Berichten: 4892
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:58

Stelletje droeftoeters

mooney

Berichten: 7759
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:31

_/-\o_ _/-\o_ Die rode ridder, held.

Zo jammer altijd dit soort taferelen. Ga even een mooi onderbouwd betoog zitten schrijven (en niet alleen omdat iets zielig lijkt) in plaats van dit soort aandachttrekkerij.

Volgens mij is het publiek ook vooral boos om de ordeverstoorders, niet door het optreden van de acteurs.


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [VIDEO] Efteling-show Raveleijn stilgelegd na protesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 15:53

Heel triest idd. Net als een groep mensen die beweren dat een aantal poppen op de Efteling rasistisvh zijn. Alsjeblieft zeg..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers