Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:55

Sorry maar dat vind ik dan weer niet kunnen. Je oefent eerst op eigen erf wat er gebeurt als je paard schrikt. Pas als je weet dat je dat onder controle hebt ga je de weg op. En liever nog oefen je op eigen erf al wat met verkeer.

Ik verbaas me altijd dat ruiters niet door lijken te hebben dat het een vrij arrogante instelling is dat iedereen maar rekening met je moet houden omdat jij je paard in het verkeer pas verkeersmak gaat maken.


Anoniem

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:57

Ik had niet echt de mogelijkheid om groot verkeer op eigen erf te oefenen ;)
Dusja, de beste omstandigheden voor handen opgezocht.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57830
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:56

Gypsy schreef:
Sorry maar dat vind ik dan weer niet kunnen. Je oefent eerst op eigen erf wat er gebeurt als je paard schrikt. Pas als je weet dat je dat onder controle hebt ga je de weg op. En liever nog oefen je op eigen erf al wat met verkeer.

Ik verbaas me altijd dat ruiters niet door lijken te hebben dat het een vrij arrogante instelling is dat iedereen maar rekening met je moet houden omdat jij je paard in het verkeer pas verkeersmak gaat maken.

Ik vind het naïef en gevaarlijk om te denken dat je een échte schrikreactie zal kunnen controleren. :) Dus échte paniek. Niet "oei dit vind ik een beetje eng" die we veelal in gecontroleerde omgevingen ervaren.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:06

Ik ben laatst achter mijn paard gaan fietsen. Mijn bijrijdster reed haar en vlak bij stal waren wij de oorzaak van een kleine 'file'. De 1e bus achter ons kwam zo dicht op ons rijden dat ik het niet prettig meer vond. Dus ben ik er tussen gegaan

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:14

Hier ook een ja en een nee.

Maar ik vindt wel dat verkeer ruim kan passeren en de snelheid kunnen aanpassen. Ondanks mijn paard ontzettend braaf is buiten en ook van groot verkeer niet op kijkt, kan hij wel schrikken van een kip die uit de bosjes komt.

Maar ik vindt dat niet alleen bij paarden, ook bij kinderen op de fiets. Automobilisten nemen vaak niet de ruimte om te passeren die ze wel hebben. Een kind op de fiets maakt ook vaak een slinger naar links, en een ongeluk is zo gebeurd.
Automobilisten hebben vaak weinig geduld.

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

MirandaMalik

Berichten: 9867
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 16:39

Ayasha schreef:
Gypsy schreef:
Sorry maar dat vind ik dan weer niet kunnen. Je oefent eerst op eigen erf wat er gebeurt als je paard schrikt. Pas als je weet dat je dat onder controle hebt ga je de weg op. En liever nog oefen je op eigen erf al wat met verkeer.

Ik verbaas me altijd dat ruiters niet door lijken te hebben dat het een vrij arrogante instelling is dat iedereen maar rekening met je moet houden omdat jij je paard in het verkeer pas verkeersmak gaat maken.

Ik vind het naïef en gevaarlijk om te denken dat je een échte schrikreactie zal kunnen controleren. :) Dus échte paniek. Niet "oei dit vind ik een beetje eng" die we veelal in gecontroleerde omgevingen ervaren.

Je begint natuurlijk ook gecontroleerd, maar gaat steeds een stapje verder.
Mijn ervaring is, thuis is het vertrouwd voor het paard, maar juist weg van de vertrouwde omgeving worden ze meer onzeker en onrustiger.
Dat went ook wel weer, maar met alleen op het erf kom je er niet mee, je zal toch naar buiten moeten om te wennen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Nikass

Berichten: 16538
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 20:54

Mars schreef:
Het ding is: elke weggebruiker heeft zo zijn gebruiksaanwijzing vind ik. Kind op fietsje, oudere in scootmobiel, iemand op krukken, noem maar op. Je kunt niet verwachten dat al die mensen dan maar thuis moeten blijven. Je kunt/mag wel verwachten dat ze kun best doen om zo veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen. En andersom vind ik dat zij mogen verwachten dat anderen even stilstaan bij het feit ‘goh dit is een bijzondere verkeersdeelnemer’ en zich een beetje aanpassen qua snelheid/afstand/inhalen.


Dit lijkt me de juiste conclusie van dit topic. Hier hoeft niets aan te worden toegevoegd.
+:)+

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 21:12

Moet van beide kanten komen vind ik. Als er een auto aankomt zal ik in de berm gaan of als dat niet kan zo ver mogelijk opzij, maar ik verwacht wel dat bestuurder normaal en rustig langsrijd. Snap nooit zo dat ruiters op t midden van de baan blijven stappen en minifile veroorzaken zo. Maar ben een keer aangereden (mn beugel was geschampt... noem ik aanrijden) sorry maar dan geef ik met mn teugels een klap tegen je dure sportbak aan. Doe toch normaal.

petraaken

Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:29

Ibbel schreef:
QuintaenJojo schreef:
Nu klinkt dit vrij kort door de bocht, maar toch zit hier heel veel in. Sterker nog, in mijn ogen heeft ze gelijk. Niet omdat ik vind dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden, maar zou niet anders moeten zijn of ik nu op de fiets zit of op mijn wagen.


Begrijp ik je nu goed dat je iemand die roekeloos inhaalt gelijk geeft en dus in feite zegt: tuurlijk, zij moet roekeloos kunnen inhalen, of ik nu met paard en wagen rijd of niet, mijn paarden moeten daar maar tegen kunnen? Net als iemands dochtertje op haar fietsje?

Vreemde redenatie...

Ben het met je eens Ibbel. Was dit span een auto geweest had die bestuurster waarschijnlijk niet zo lakoniek gereageerd omdat er dan een serieuze rekening naar haar toegestuurd ging worden en had ze doorgereden was het nog vluchtmisdrijf ook. Daar zijn de boetes hier in België niet mals voor (schijnt 1000 euro te zijn). Voor hetzelfde geld tikt ze een fietser aan die valt en misschien hierdoor onder een achterligger komt te liggen die misschien niet meer tijdig kan ontwijken met alle gevolgen van dien.

Nee, die bestuurster is ferm in fout en als koetsier heb jij geen ogen op je rug.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-19 17:34

Ik weet van een vriendin van mij die een eigen autorijschool heeft dat ze wel aandacht aan paarden in het verkeer besteed en dat niet meer dan logisch vind.

Daarnaast word een paard niet verkeersmak geboren dus zal je dat wel moeten aanleren

Net als dat honden moeten leren om paarden met rust te laten (gisteren op buitenrit ook een hond moeten terugbrengen die bananen in zijn oren kreeg en ons te gezellig vond).

Iets meer rekening met andere weggebruikers houden, zelf een stukje veiligheid in bouwen door bv eerst te longeren en ouder verkeersmak paard mee te nemen en minder mobiels en haast in het verkeer zou veel dan niet alles schelen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, Bagheera_206, Bielsje, Cheytjuh, christel0908, daliance, DeGelukkige4, furious, GrapeshotBot, Hannerups, IASCrawler, ikkuhh90, Mandy73_unes, Nieuwsredactie, Ninouschka, Poekkie, Selente, shaddy82, TheWelsh, VinandoW en 36 bezoekers