Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:08

Als iedereen nu is gewoon een beetje rekening met elkaar zou houden, i.p.v. van altijd maar dat gekke gehaast op niks af..

Als ik langs een druk bezochte ijssalon rijd die aan de weg zit waar allemaal kinderen rondrennen en oversteken rem ik ook af om eerst goed te zien of er niet plots een kindje oversteekt of uitzwaait. Waarom zou je dan wel als een idioot zo’n inhaalactie uithalen nabij een paard? Beetje fatsoen doet geen pijn.


LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:20

Naast de haast die veel mensen (menen) te hebben is het ook gewoon onwetendheid. Mijn man reed ook langs paarden alsof hij langs fietsers reed. Niet omdat hij er een hekel aan had, hij dacht er gewoon niet over na. Vond paarden ook gewoon helemaal niet interessant, ze vielen hem amper op. Hij weet nu inmiddels natuurlijk wel beter ;-) , maar destijds was hij zich van geen kwaad bewust, als ze daar rijden zullen ze het wel kunnen.

Zelf stappen rijden wij een paar keer per week naar de manege of op buitenrit. Hier in de buurt gaat het redelijk. Maar het beste werkt je plek op de weg opeisen. Ga je te snel aan de kant, dan vlammen ze je met een rotvaart voorbij,

MairiMacBran
Berichten: 946
Geregistreerd: 01-04-14

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:27

Maar je leert toch tijdens je autorijlessen hoe je paarden op de weg dient te benaderen en/of inhalen? Dan kun je er nog zo veel of weinig verstand van hebben, het wordt je tijdens de lessen toch wel duidelijk?
Bovendien heb je ook nog zoiets als gezond verstand en hopelijk, fatsoen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:37

sterker nog, iig in België staat het zelfs in de wegcode. Dus het is niet eens een kwestie van "fatsoen" of "gunnen" maar van je aan de wegcode houden. :)

LadyUrsy

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:39

MairiMacBran schreef:
Maar je leert toch tijdens je autorijlessen hoe je paarden op de weg dient te benaderen en/of inhalen? Dan kun je er nog zo veel of weinig verstand van hebben, het wordt je tijdens de lessen toch wel duidelijk?
Bovendien heb je ook nog zoiets als gezond verstand en hopelijk, fatsoen.


Ik kan me niet herinneren het woord "paard" ook maar één keer te hebben gehoord tijdens mijn rijles. Voor heel veel mensen zijn paarden gewoon helemaal geen issue, niet interessant om over na te denken. Die groep houdt dan ook geen rekening met "ons".

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:40

ik heb dat met autorijles nooit gehad, bij gebrek aan paarden op de weg misschien. maar met normaal gezond verstand snap je dat ook wel lijkt mij. (net zoals bij kinderen, oudjes etc).

MairiMacBran
Berichten: 946
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:44

Ik heb het zowel in de theorie als in de praktijk gehad. Staat ook gewoon in de theorieboeken.
Bovendien leer je ook dat je rekening dient te houden met je medeweggebruikers, in welke hoedanigheid dan ook. Je haalt toch ook geen fietsers in met enkele milimeters afstand? Of wandelaars, steppers, skeelerende mensen? Laat staan als je ook nog tegemoetkomend verkeer hebt. Waarom zou je dat dan wel doen als er toevallig een paard loopt?

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:47

Gezond verstand voorkomt een hele hoop problemen.
De bus die mijn paard en mij de sloot in reed had zich met gezond verstand aan de snelheid kunnen houden. De auto die mijn paard en mij dusdanig krap passeerde dat hij een hoef op zijn auto had staan, had ook kunnen bedenken dat dit zelfs bij een fietser niet goed zou gaan.

En dan heb je het probleem dat een paard, in tegenstelling tot een fiets, een geheugen heeft... -O-

Dus ja, ik ben nu zo'n ruiter die een omweg naar het bos neemt, en die op een oprit gaat staan wanneer er groot verkeer aan komt. Zij kunnen normaal doorrijden, mijn paard doet zo weer goede ervaringen op. Ook gezond verstand.

Ik kreeg tijdens mijn autorijles overigens wel degelijk uitleg over hoe paarden te passeren. 95% doet dat hier ook normaal.

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 08:53

de stelling je moet niet met je paard de weg op als die er niet verkeersmak is, vind ik heel dubbel

want hoe moet je je paard verkeersmak maken? juist door de weg op te gaan. Als iedereen nou gewoon rekening houdt met elkaar, ongeacht of je in auto,fiets,op een paard zit.. Het is heel vaak onwetendheid

Ik heb echt een super mak paard.. MAar ook die kan schrikken en hebben we keer een eikel gehad die heel hard met rammelende aanhanger op een polderweg langs ons raasde, scheelde niet veel of hij had mn stalgenoot geraakt..

Ik merk wel steeds meer 'haat' naar mensen die op hun paard zitten.. ook naar fietser,, ooit schreeuwde iemand ga met je paard het bos in!!! .Waarop ik zei, waar denk je waar ik naar toe ben!!!! Ga niet voor 10 min stappen een trailer pakken..

Straks moet ik mijn jonky verkeersmak maken, want tja moet toch echt de wijk door,de gemeente heeft zelf een route aangegeven waar we met onze paarden mogen komen, en zelf mest niet hoeven op te ruimen (al doe ik dat wel als mn paard er poept). DAt is gewoon op de weg in de woonwijk, maar dan nog wordt er geen rekening gehouden. Al moet ik ook eerlijk zeggen ik zie er wel eens paardenmensen die dan toch een andere route nemen of zelf acosiaal op de weg rijden en geen rekening houden..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:03

Ik vrees dat het een algemene tendens is dat mensen elkaar meer en meer de duvel aan lijken te willen doen. Er is nog weinig empathie in onze maatschappij. Dat is niet alleen tov paarden zo. Met paarden zijn ze misschien wel minder geremd omdat de gevolgen makkelijker te ontlopen zijn dan wanneer je een fietser of wandelaar op dezelfde manier zou behandelen. :)

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:12

Een paard wordt niet verkeersmak geboren en is een vluchtdier.

Ik vind het lastig. Mijn merrie is ontzettend heet buiten, maar ik wil het wel trainen! Ik vind het belangrijk om het te blijven proberen. Af en toe naar buiten is heerlijk maar ik heb veel moeite met mijn merrie. Tot op het punt dat ik eigenlijk liever niet meer buiten rijd, terwijl ik het dus wel belangrijk vind. Dilemma. Ik kan haar nu niet meer rijden in verband met een chronische blessure en ter afwisseling wandel ik nu met haar. Maar dat is eigenlijk ook een beetje een drama, en toch blijf ik het proberen.

Verkeersdeelnemers dienen rekening met elkaar te houden. Ik stapte ooit eens over het fietspad en op een aangrenzend erf was een man aan het klussen. Mijn merrie vond het eng en dribbelde zijwaarts over het fietspad. De man stopte even met zijn werkzaamheden. Ineens sprong mijn merrie de andere kant op. Er waren twee fietsers die zich langs mijn dribbelende paard wurmden. Gelukkig heeft mijn merrie niet getrapt, maar waar ben je dan mee bezig? Je ziet een onrustig paard en op de millimeter passeer je? Daar snap ik ook helemaal niets van.

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:17

Ibbel schreef:
QuintaenJojo schreef:
Nu klinkt dit vrij kort door de bocht, maar toch zit hier heel veel in. Sterker nog, in mijn ogen heeft ze gelijk. Niet omdat ik vind dat je geen rekening met elkaar hoeft te houden, maar zou niet anders moeten zijn of ik nu op de fiets zit of op mijn wagen.


Begrijp ik je nu goed dat je iemand die roekeloos inhaalt gelijk geeft en dus in feite zegt: tuurlijk, zij moet roekeloos kunnen inhalen, of ik nu met paard en wagen rijd of niet, mijn paarden moeten daar maar tegen kunnen? Net als iemands dochtertje op haar fietsje?

Vreemde redenatie...



Mijn idee...dacht ook al; hoe kun je het met haar eens zijn, terwijl ze gewoon roekeloos rijgedrag vertoonde? Sterker nog; als er toevallig politie achter dr had gereden, dan was ze staande gehouden vanwege datzelfde roekeloze rijgedrag. Dit soort automobilisten flikken hetzelfde geintje ook bij fietsers ed met, als je pech hebt als fietser, een valpartij als gevolg.
Je dient gewoonweg rekening met elkaar te houden; dat is gewoonweg een verkeersregel en de dame in kwestie had gewoon moeten wachten tot het tegemoetkomend verkeer jullie gepasseerd had. Ze heeft dus helemaal niet gelijk met dat punt, maar deed een overtreding. Een overtreding die groot genoeg is om een boete voor te krijgen als een agent dr actie gezien had.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

plutolover

Berichten: 11700
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:21

Snorlex schreef:
Een paard wordt niet verkeersmak geboren en is een vluchtdier.

Ik vind het lastig. Mijn merrie is ontzettend heet buiten, maar ik wil het wel trainen! Ik vind het belangrijk om het te blijven proberen. Af en toe naar buiten is heerlijk maar ik heb veel moeite met mijn merrie. Tot op het punt dat ik eigenlijk liever niet meer buiten rijd, terwijl ik het dus wel belangrijk vind. Dilemma. Ik kan haar nu niet meer rijden in verband met een chronische blessure en ter afwisseling wandel ik nu met haar. Maar dat is eigenlijk ook een beetje een drama, en toch blijf ik het proberen.

Verkeersdeelnemers dienen rekening met elkaar te houden. Ik stapte ooit eens over het fietspad en op een aangrenzend erf was een man aan het klussen. Mijn merrie vond het eng en dribbelde zijwaarts over het fietspad. De man stopte even met zijn werkzaamheden. Ineens sprong mijn merrie de andere kant op. Er waren twee fietsers die zich langs mijn dribbelende paard wurmden. Gelukkig heeft mijn merrie niet getrapt, maar waar ben je dan mee bezig? Je ziet een onrustig paard en op de millimeter passeer je? Daar snap ik ook helemaal niets van.


dat laatste is vaak echt ontwetendheid. Maar aan andere kant iemand met een beetje gezond verstand.. zou toch even wachten..of heeeeeeeeeeeeel ruim uitwijken (al kies ik eerder voor wachten)

98xsophiex98

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:26

Ik had het tijdens rijles echt niet hoeven wagen met de auto te hard en te dicht lang een span/paard te rijden. Ik kreeg al een opmerking toen ik de koetsier groette door mijn hand op te steken, ik had 2 anden aan het stuur moeten houden mocht er iets gebeuren dat ik kan reageren.

Als het op zo'n manier wordt aangeleerd, blijft het beter hangen denk ik.

MirandaMalik

Berichten: 9858
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:53

Als ik een kind zie fietsen raas ik daar ook niet als een gek vlak langs.
Tuurlijk moet je paard verkeersmak zijn, maar om het te worden moet je wel kunnen oefenen, dat ben ik nu met mijn groentje aan het doen, maar er blijven mensen die gewoon geen rekening met je houden, het interesseert ze vaak niet, moet je maar uitkijken...ze snappen niet, dat het voor hun ook niet leuk is als het paard bovenop ze springt, dan wordt het opeens vervelend.
Natuurlijk zijn er ook veel mensen die het niet weten, maar als je duidelijk aangeeft dat ze even rustiger moeten doen, dan snappen de normale mensen dat wel.
Het blijft een feit, hoe mak ze ook zijn, het blijft een paard en ze kunnen altijd een keer schrikken.

Voor de onwetendheid is het heel belangrijk dat dit al geleerd wordt bij de verkeerslessen op de basisschool!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 11:57

MirandaFuego schreef:
Als ik een kind zie fietsen raas ik daar ook niet als een gek vlak langs.
Dit is het dus.

Over een tijdje gaan wij hier waarschijnlijk een paardje erbij krijgen. Natuurlijk ga ik met haar oefenen aan de hand onder het zadel enz. Omdat mijn paarden zo vreselijk goed zijn in het verkeer, en al die boeren dat hier onderhand wel weten, ga ik diegene die hier elke dag langsrijden wel eventjes waarschuwen dat ik met een nieuwe begin. We zorgen goed voor elkaar hier en zij zien het verschil niet wie ik ad hand heb of onder mijn kont, ik weet 100% zeker dat ze me dankbaar zullen zijn en eventjes extra mee uitkijken.

denisesilver

Berichten: 2856
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 12:16

Hier gaan we gewoon niet meer de weg op. Heel jammer, maar als weggebruikers niet normaal een paard kunnen passeren, ga ik die van mij niet verkeersmak krijgen.

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 16:47

MairiMacBran schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je het (rij)gedrag van deze mevrouw zo vergoelijkt. Wat zij deed is simpelweg een overtreding, of ze nu een span paarden, een andere auto of welke weggebruiker dan ook, afsnijdt en zelfs raakt. Het heeft helemaal niets met het feit dat jij met paarden op de weg zat te maken, genoeg andere weggebruikers die ook minder hard rijden dan de buuf lief is en die rijdt ze neem ik aan, ook niet zomaar van de sokken.


Heel bijzonder inderdaad. Had je het ook acceptabel gevonden als een automobilist je aanrijdt terwijl je op de fiets zit (met je kindje achterop ofzo pfff :roll: ... het is gewoon asociaal rijgedrag en in plaats van dat ze naar jou toe komt om met een grote bos bloemen haar excuses aan te bieden, denkt ze je nog even de les te kunnen lezen? Daar was ik ff gauw klaar mee geweest.
Ik had zeker aangifte tegen haar gedaan.

Dat je voorbereid de weg op gaat, tuurlijk, maar dat was je toch? Dat wil toch niet zeggen dat je dan maar gesneden/aangereden mag worden? En dat je paard dat moet kunnen hebben?
Het lijkt ook wel een nieuwe trend dat ruiters/menners roepen dat alles hun eigen verantwoordelijkheid is. Nou nee, als weggebruiker heb je ook de verantwoordelijkheid hoe je je gedraagt naar elkaar toe. En gebeurt er onverhoopt toch iets, dan rij je in elk geval niet door.

marga1
Berichten: 877
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 21:09

Het is gewoon van ik heb haast.
Vandaag gebeurt. Ik woon in een 30 km zone ben aan het stappen met mijn aanspanning naar huis er staat op deze smallere weg een auto stil aan mijn kant, er komt een tegenligger aan dus ik stop de auto achter mij moet nog zo nodig inhalen en tegenligger moet op de rem om geen frontale bosting te krijgen.
Ook het inhalen in onoverzichtelijke bochten is schering en inslag. Er gebeurt elke rit wel iets want men heeft haast of een korte vakantie
(woon in een populair vakantie gebied) Zondags gaan we niet eens meer op pad want dan wordt het hier overspoeld met dagjes mensen en grote groepen motoren e.d. Het midden op de weg / kruizing staan van groepen met fiets of solex schijnt normaal te zijn zonder rekening te houden met andere weggebruikers.
Maar gelukkig zijn er ook mensen die wel rekening houden met jou aanspanning en rustig en ruim voorbij rijden.

pol013

Berichten: 8947
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 07:37

Dat herken ik ook. Één van de paden het bos in is tevens een smalle doodlopende weg zonder berm naar een pannekoekenhuis in het bos. Het enige wat je daar kunt gaan doen is een boswandeling maken of op een terras gaan zitten.
Hoeveel mensen er haast hebben om me daar in de halen op een weg die 600 m lang is, nergens heen gaat behalve naar rust en ontspanning.........
Die weg neem ik dus niet meer met mijn jonge paard. Gekkewerk.

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:01

Polo13, Treurig toch. Zo anders als hier. Vanochtend liep ik met mijn paarden aan de hand naar de wei. ONze Polleke had duidelijk wat last van ochtendstijfheid (artrose). Er kwam een autobus aan en het weggetje is smal en ik moest nog 100 meter naar de wei. De man zette al 100 meter voordat hij bij ons was de autobus in de berm. Niet nodig hoor met onze paarden, maar dat is toch lief?
Toen wij op de wei waren en hij passeerden en ik mijn duim omhoog stak om te bedanken, ging het raampje open met de vraag: "elle a mal de pied"→ doet de voet zeer? en op mijn "oui" was het zwaaien en wegwezen. Hij had het gewoon gezien, dat het beestje echt niet sneller kon.
Die haast in Nederland vind ik moeilijker en moeilijker om mee om te gaan en daar begrijp ik helemaal niets meer van, want het gaat nergens over. Zo zonde want daardoor kunnen zoveel leuke dingen niet meer.

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:20

Zodanig inhalen dat je een ander aantikt of het nou een pony is of andere automobilist, fietser, whatever is nooit okee. En roekeloos inhalen is niet iets waar ‘een paard maar tegen moet kunnen’ want dat is gewoon gevaarlijk.

Er is maar 1 manier om een paard verkeersmak te krijgen en dat is ermee naar buiten gaan. En dan kun je 1001 maatregelen nemen maar zo’n dier kan een onverwachte schrikreactie krijgen. Begrip van beide kanten is gewenst, als ruiter leg je een goede basis (vertrouwen, hulpen bevestigen, evt braaf ander paard mee etc)voor je de weg op gaat, als automobilist gebruik je gezond verstand.
Ik snap niet zo goed wat voor verkeersles TS hier voor zich ziet en hoe dat vorm te geven?

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

KinkeJarig

Berichten: 20469
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:26

Had het er een keer over met onze loonwerker. Hij vond dat je dan niet met je paard de weg op moest gaan. Ik vroeg hem toen hoe ik het paard dan kon laten wennen aan al die grote machines? Daar had ik wel een goed punt volgens hem :D
Ik vrees dat het onbegrip alleen maar groter gaat worden en dat velen gewoon niet meer een buitenrit kunnen maken, ongeduld en agressie neemt volgens mij alleen maar toe.

Mars

Berichten: 33215
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:47

Het ding is: elke weggebruiker heeft zo zijn gebruiksaanwijzing vind ik. Kind op fietsje, oudere in scootmobiel, iemand op krukken, noem maar op. Je kunt niet verwachten dat al die mensen dan maar thuis moeten blijven. Je kunt/mag wel verwachten dat ze kun best doen om zo veilig mogelijk aan het verkeer deel te nemen. En andersom vind ik dat zij mogen verwachten dat anderen even stilstaan bij het feit ‘goh dit is een bijzondere verkeersdeelnemer’ en zich een beetje aanpassen qua snelheid/afstand/inhalen.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Anoniem

Re: Waarom doen we wat we doen: Manoeuvreer door het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 09:50

Tjah, dubbel verhaal.

Na een ongeluk waar 2 (zeer asociale) tractorbestuurders bij betrokken waren met mijn merrie was ik toch errug blij met iedere tractor of vrachtwagen die de tijd nam om even stil te gaan staan zodat ik en mijn merrie weer vertrouwen op konden bouwen met groot verkeer.
Want ja, hoe wil je dat anders doen?

Ik vind sowieso in het verkeer dat mensen grote risico´s nemen voor winst van misschien 1 a 2 minuutjes? Ik hou zelf ook wel van doorrijden maar ben me altijd bewust van vooral de levens van anderen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Binck8, catharin, Chantalla, djinnie, GoogleAdsense, ImkeTarek, komone en 7 bezoekers