Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-04-19 12:35

rtv noord
Overige
Ingezonden door tjaakje

De gang van een paard en de voetafwikkeling kan voortaan tot het kleinste detail in beeld worden gebracht dankzij een uitvinding van de Groningse hoefijzerfabriek Werkman Horseshoes.

Het gaat om een systeem met de naam 'Black'. Dat bestaat uit twee sensoren, een afstandsbediening en een tablet. Daarmee kunnen afwijkingen in de gang van een paard worden gedetecteerd.

Directeur Christel Werkman van de hoefijzerfabriek laat weten dat er drie jaar lang is gewerkt aan de ontwikkeling van het systeem en er tests zijn uitgevoerd.

Nauwkeurig in beeld
Het werkt zo: de sensoren worden met behulp van klittenband op de hoeven van het paard geplakt en met een afstandsbediening aangezet. Die sensoren meten hoe een paard draaft of loopt.

De meetgegevens worden via bluetooth naar de tablet gestuurd. 'Dan kun je bijvoorbeeld zien hoe het paard over z'n voeten heen rolt', zegt hoefsmid Berni Prins. Hij is nauw betrokken bij de ontwikkeling van Black. 'Ook kun je verschillen tussen links en rechts zien. Met die gegevens kun je het beslag en het bekappen aanpassen aan het individuele paard.'

Blessures voorkomen
'Er wordt tot nu toe veel gewerkt op gevoel', vult Werkman aan. 'Maar we wilden graag exacte data verzamelen en dat kan met dit systeem. Daarmee kunnen we blessures voorkomen en helpt het de prestaties van het paard te verbeteren.'

Werkman Horseshoes is een familiebedrijf dat 110 jaar bestaat. De fabriek maakt 750 verschillende soorten hoefijzers die in meer dan veertig landen worden verkocht.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:22

Wat zijn die traditionele smeden toch conservatief, lees ik zo vaak in NB topics...

Vind dit dan toch wel heel erg vooruitstrevend van een hoefijzerfabrikant en een traditionele smid :Y)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:25

Wat een prachtige ontwikkeling!

GeraldineVD
Berichten: 1024
Geregistreerd: 10-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 19:09

Het is niet echt een “traditionele” smid, maar een smid met veel passie voor het vak en interesse voor wetenschappelijke ontwikkelingen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:30

Niks nieuws. Dit concept bestaat al jaren.
Ik vraag eigenlijk af hoe lang by the way gaat duren totdat iedereen dit kan.
De Bluetooth Accelerometer Sensoren kosten tegenwoordig bijna niks mee. Google eens op WT901BLCL.

Enige wat wel innovatief kan zijn als ze een goed software pakket hebben ontwikkeld die deze data direct kan verwerken in bruikbare gegevens.

Janine1990

Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:34

Blussem schreef:
Niks nieuws. Dit concept bestaat al jaren.
Ik vraag eigenlijk af hoe lang by the way gaat duren totdat iedereen dit kan.
De Bluetooth Accelerometer Sensoren kosten tegenwoordig bijna niks mee. Google eens op WT901BLCL.

Enige wat wel innovatief kan zijn als ze een goed software pakket hebben ontwikkeld die deze data direct kan verwerken in bruikbare gegevens.


Zoals ik het nieuwsbericht interpreteer is dat laatste inderdaad het geval.
En als je de link bekijkt, zie je dat het inderdaad zo is. Helaas kan ik het filmpje niet bekijken :\

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 22:45

Blussem schreef:
Niks nieuws. Dit concept bestaat al jaren.
Ik vraag eigenlijk af hoe lang by the way gaat duren totdat iedereen dit kan.
De Bluetooth Accelerometer Sensoren kosten tegenwoordig bijna niks mee. Google eens op WT901BLCL.

Enige wat wel innovatief kan zijn als ze een goed software pakket hebben ontwikkeld die deze data direct kan verwerken in bruikbare gegevens.

Ik zou ook niet de illusie hebben dat zo'n fabriek de middelen heeft om revolutionaire sensoren te ontwikkelen.
Die ontwikkelingen vinden heel ergens anders plaats, namelijk is de procesindustrie, waar de eisen constant grenzen aan het onmogelijke.
Het principe van instellen en uitlezen middels een communicatieverbinding bestaat al jaren. Ik kwam het 20 jaar geleden al tegen op de beurs en toen was dat al geen cutting edge technologie meer.......

Het is mooi, nuttig en zinvol dat die technologie intussen zo betaalbaar en bereikbaar geworden is, dat het ook op dit niveau haalbaar en betaalbaar is geworden. Ik zie het ook op andere vlakken in mijn werk waar technologie betaalbaar wordt waar het tot voor enkele jaren terug alleen voor de echt grote bedrijven met serieus hoge eisen beschikbaar was omdat zij het simpelweg wel moesten toepassen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Nieuwe uitvinding van Groningse hoefijzerfabriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 23:58

Dat klinkt goed. Ik had filmpje trouwens niet gezien. Jammer dat ze die niet rechtstreeks in bericht neerzetten of een directe link.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ecudes, GrapeshotBot, OmgiliBot en 31 bezoekers