Hippisch Leergang: Lesgeven aan kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Hippisch Leergang: Lesgeven aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-19 15:48

KNHS
Overige


Is lesgeven aan kinderen echt zo anders dan lesgeven aan volwassen ruiters? Jazeker! Dat werd nog maar eens duidelijk tijdens de Hippische Leergang Lesgeven aan kinderen op zondag 7 april op het KNHS-centrum in Ermelo. Instructeur van het eerste uur Marion Schreuder deelt altijd graag haar kennis en de ruim 140 instructeurs werden dan ook getrakteerd op een instructieve en vooral leerzame praktijkmiddag.

De Hippische Leergang vond plaats in de Amaliahal waar de theorie door middel van een Powerpoint-presentatie in de rijbaan werd afgewisseld met praktijk. Marion vertelt hoe zij deze middag heeft ervaren: ‘Het was absoluut een zeer geslaagde Leergang mede door veel positieve interactie met de aanwezige instructeurs. De onderwerpen die deze middag aan bod kwamen waren onder meer didactiek en pedagogiek voor diverse leeftijdsfases van de jeugd. Ook de verschillende leerstijlen van kinderen hebben we uitgebreid behandeld. Op welke manieren leren kinderen en hoe kun je daar als instructeur goed op inspelen? Zeker als instructeur is het belangrijk dat je weet hoe je verschillende kinderen moet benaderen. Dat konden we mooi laten zien in de praktijk aan de hand van drie groepjes ruiters met uiteenlopende leeftijden.’

Spelenderwijs lichaam gebruiken
Marion: ‘Het eerste groepje bestond uit drie ponyruitertjes van ongeveer zeven jaar. Bij deze leeftijdsgroep hebben we het veel gehad over de ontwikkeling van haptonomische vaardigheden. Op deze leeftijd is het nog niet nodig om kinderen in een bepaalde houding op een pony te laten zitten. Laat ze juist spelenderwijs hun lichaam gebruiken. Kinderen van zeven houden hun armpjes nog niet stil, maar dat hoeft ook niet. Tot ongeveer negen jaar zijn alle gevoelsindrukken en signalen naar het lichaam nog optimaal. Dat wil zeggen dat alle bewegingen door het lichaam heen gaan. Dat resulteert vaak in wat hobbelige kinderen op een pony maar daar ontwikkelen ze wel gevoel mee in de bewegingen en het gedrag van een paard. Pas vanaf een jaar of tien zijn kinderen echt in staat om kleinere hulpen te geven met wat meer coördinatie. Dat was ook goed te zien aan de groep ruitertjes die daarna in de rijbaan kwam. In de laatste leeftijdsgroep, die van 14 tot 16 jaar, kwamen weer andere aspecten aan bod zoals een goede houding en zit, de overgang van de pony’s naar de paarden en dressuur rijden voor springruiters. Maar ook het omgaan met kinderen in de puberteitsfase werd besproken.’

Komt de boodschap aan?
Tot slot vertelt Marion: ‘Wat ik vooral belangrijk vindt wat instructeurs van deze middag mee naar huis nemen is dat we onszelf misschien iets vaker moeten afvragen of de boodschap die we geven ook aankomt bij de ruiter. Als instructeurs hebben we de neiging om gewoon les te geven en aanwijzingen te roepen, maar controleer ook eens of jouw boodschap wel goed aankomt. Iedere ruiter is anders en neemt informatie anders op. Dat geldt zeker voor kinderen. Dus verdiep je in het kind wat je lesgeeft en stem daar je instructies op af.’

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 16:19

De KNHS liet dit onderwerp voorheen helemaal links liggen. Ik denk dat de invloed va Barbara Wielders (boek en cursus lesgeven aan kinderen) wel heeft meegespeeld de bewustwording van lesgeven aan de jeugd bij onze bond. Een goede zaak, want aan de basis is de sport het grootst.

Anoniem

Re: Hippisch Leergang: Lesgeven aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 17:06

Goed bezig! Ook goed om te kijken naar kinderen in de puberteit. Veel pony meiden zijn nogal eigenwijs, en ik was juist super onzeker. En dan merkte ik als ik les had vaak wel dat er tegen me geroepen werd alsof ik zo’n eigenwijs kind was dat maar goed moest luisteren en dat ik niet zoveel te vertellen had, want ja er tegen ingaan is eigenwijs, terwijl ik juist vaak bevestiging zocht

xkuslaurie

Berichten: 77
Geregistreerd: 22-02-15
Woonplaats: oss

Re: Hippisch Leergang: Lesgeven aan kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:35

ik heb mijn intructeursdiploma via marion gehaald, beetje raar dat ze nu compleet de andere kant verteld als die ze ons heeft geleerd

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:43

Lesgeven aan kinderen is héél anders dan aan volwassenen. En binnen de kinderen is er bij de groep 4-7, 7-10, 10-12 en 12-18 ook nog vaak een héél andere aanpak nodig.
Ik geef zowel les aan kinderen als aan volwassenen en je taalgebruik, je lichaamstaal, je boodschap... die zijn gewoon allemaal anders en aangepast aan leeftijd én vaardigheid.
Kinderen zijn de meest dankbare groep leerlingen, het zijn net sponzen. Maar dat zijn ze dus óók voor de manier van communiceren!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 15:43

xkuslaurie schreef:
ik heb mijn intructeursdiploma via marion gehaald, beetje raar dat ze nu compleet de andere kant verteld als die ze ons heeft geleerd


Hoe bedoel je?