Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-19 21:03

NHnieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers

Een losgeslagen kudde paarden maakte vanmiddag de wegen in Heiloo onveilig. Op Facebook zijn verschillende filmpjes te zien van een groep van zeker tien paarden die over de Vennewatersweg galoppeert. De paarden zijn inmiddels allemaal weer gevangen.

Er doken ook filmpjes op van langsdenderende paarden in Krommenie en Uitgeest, wat betekent dat de paarden een flinke afstand hebben afgelegd.

In een van de Facebookvideo's is te zien hoe de politie probeert om de paarden in Uitgeest tegen te houden met een wegblokkade, maar ze rennen er vrolijk langs.

Volgens weginspecteur René van de provincie Noord-Holland zijn de paarden weer gevangen en heeft het avontuur van de kudde voor veel verkeershinder gezorgd. Op Twitter werd gemeld dat één paard 'ernstig gewond' is geraakt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:29

Verschrikkelijk. Ik heb begrepen dat er in iedergeval 1 paard behoorlijk gewond is, iemand enig idee hoe het met er mee gaat?

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:36

Ik zag een filmpje uit Uitgeest, paarden langs het spoor.

Filmpje is te zien in de groep: Je bent een Uitgeester als

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:47

Het gewonde paard is naar de kliniek gebracht las ik ergens op FB, met een foto dat hij een flinke wond had.

Totaal 16 paarden, in verschillende groepjes (op t filmpje zijn het er geen 16), 1 een tijdje vermist geweest.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:22

Paarden zijn allemaal gevangen. Een groot aantal heeft wel 30 km gegaloppeerd. Eentje is tegen een verkeersbord aangerend en moest met spoed naar de kliniek. Hele borst lag open. Een aantal paarden kunnen niet/amper meer lopen doordat de hoeven zo versleten zijn. Vreselijk wat er allemaal is gebeurd maar het is echt nog met een sisser afgelopen. 30km over de provinciale weg, bijna de snelweg op, over het spoor... En alles leeft nog. Een groot aantal paarden heeft alleen veel schrik en een paar oppervlakkige wondjes.

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:24

Mijn bijrijdpaard zat hierbij, hoorde het op werk en ben gelijk richting stal gereden. Het waren in totaal 19 paarden die in groepjes uiteindelijk een andere kant waren opgerend.
Groot deel is in Krommenie gevangen waarvan er 1 een grote vleeswond had. Deze is tegen een bord aangelopen en is inmiddels naar de kliniek.
Gelukkig zijn ze er allemaal relatief goed gekomen met schaafwonden en flink gehavende hoeven.
Er was enorm veel hulp van iedereen die hielpen met vangen en met trailers kwamen helpen laden.
Politie heeft iedereen door het verkeer heen geleid om zsm de paarden in veiligheid te brengen.

zwartepaerd

Berichten: 868
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:00

Vreselijk zeg...... Gelukkig geen dodelijke ongelukken gebeurt. En dat mag wel een wonder heten.
Hopelijk komen alle paarden er weer volledig bovenop. Is er toevallig al bekend hoe deze paarden allemaal los zijn komen te lopen?

Sinds 2008 het adres voor gevlochten touwartikelen voor paard, hond & baasjes. Kies uit 28 verschillende kleuren en stel je eigen kleurencombinatie samen.
http://www.diereninpastel.nl

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:02

Reed daar vanmiddag langs net voordat de weg werd afgesloten en vroeg me al af wat het was. Heftig hoor. Als ik 20 min later was galopeerde ze langs mij. Je zal het maar tegen komen.

Hoop dat de paarden er goed vanaf komen!

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:03

30 km van huis, pfffff.
Dat is niet per ongeluk een hekje open laten staan opzoek naar een hap gras of het voerhok.

Hoop dat de paarden die goed lijken er ook goed af gaan komen. Hoefbevangen of spierbevangen zijn geen ondenkbare dingen. En eventuele peesblessures die in de chaos nog niet opgemerkt zijn.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:14

Ik ken die wegen daar.
We mogen echt in onze handen knijpen dat er geen doden zijn gevallen.. Het zijn hele drukke kruispunten.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:22

Ja we hebben echt 'geluk gehad'. De wegen waren vreselijk druk en als je die filmpjes ook ziet... Onwerkelijk dat het zo is afgelopen. Mijn verzorgpaarden staan er ook. Eentje is godzijdank in de paddock gebleven, de ander is een van de paarden die 30km van huis uiteindelijk gestopt zijn. Hij heeft wat oppervlakkige wondjes en is erg stijf. Maar de dierenarts vond hem er nog goed uit zien. Veel van de paarden plaatsen ook bloed maar hij als een van de enigen niet.
Doodeng om te beseffen dat het is gebeurd. Zo dichtbij ineens... Onwerkelijk.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:37

Ze hebben toch een goede beschermengel gehad.. Over het spoor en de provinciale weg heen zonder dode, mensen en/of paarden!

Ze hebben trouwens zo een 11 kilometer gerend, geen 30 kilometer anders waren ze in Amsterdam geweest. Maar evengoed een heel eind , zeker in galop over het asfalt!

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:51

Pfff ja de wegen zijn verschrikkelijk druk daar, ook geluk dat ze de A9 niet op gegaan zijn of op het spoor beland zijn := Het paard wat naar de kliniek moest, komt daar ook alles goed mee? ik zag meerdere fotos van een meisje wat de wond dicht geduwd heeft , pfff echt erg ;(

Ik mis je zo ik mis je meer en meer ik zie je in mn dromen keer op keer.....Lieve Mam Luf You!!! 19-8-1949/10-2-2005

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:54

Is mijn oude pensionstal, vreselijk. Ik hoorde dat er 2 paarden naar de kliniek zijn gebracht. Vraag me echt af hoe het gebeurd is, of ze over de sloot zijn gegaan...

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Anoniem

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:03

Bizar incident... Hopelijk herstellen alle paarden, en wat ongelofelijk dat er geen doden (mensen en/of paard) zijn gevallen.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:14

Hoe kwamen die paarden los en zo aan de kletter dan?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 07:51

Wat heftig zeg, gelukkig relatief goed afgelopen. Bij ons in al die jaren ook 1x gebeurd, hek stond nog open en hoppa allemaal de weg op de kleinste voorop, gelukkig heeft de politie ze snel in een weiland kunnen jagen, maar ik weet nog hoe beangstigd het was. Onze staleigenaar op de fiets mee maar ze gaan zo snel dan .

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:30

Wat een belachelijk eind om te blijven galopperen, echt waanzin. Op het filmpje bij het spoor bij Uitgeest draaft de achterste gewoon, maar wel blijven gaan met z'n alle.

MarcoBorsato schreef:
Is mijn oude pensionstal, vreselijk. Ik hoorde dat er 2 paarden naar de kliniek zijn gebracht. Vraag me echt af hoe het gebeurd is, of ze over de sloot zijn gegaan...


Ik begreep dat er een gewond was en een reismaatje is mee geweest.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

tengeltje11
Berichten: 7133
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:29

Jeetje,ik denk dat dit een van de ergste nachtmerries is van elke paardeneigenaar.....
Wat hebben ze al bij al nog geluk gehad allemaal.....

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:39

Jeetje, wat heftig zeg.. Voor de paarden en de eigenaren. Hopelijk komt het allemaal goed met het paard dat naar de kliniek is gegaan Y;(

Ik vond het al ontzettend beangstigend dat de mijne bij ons in het dorp over de straat/fietspad liep, maar dit is echt nog zoveel verschrikkelijker -O-

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

hieltje
Berichten: 97
Geregistreerd: 10-06-09
Woonplaats: Beverwijk

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:38

Ik kreeg gister gelijk kippenvel toen ik het op facebook voorbij zag komen. Jeetje wat heftig. Is er al bekend hoe het nu is met het paard welke naar de kliniek is gebracht?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:42

Dit wil je écht niet meemaken.

Zonder het over deze stal te hebben, want geen idee hoe ze zijn kunnen ontsnappen, maar ik sta er soms ook wel van te zien hoe mensen goed vertrouwen hebben in echte barakke omheiningkjes... Geen of amper stroom, niet hoog, geen stevige palen,... Niet te begrijpen vind ik dat. Stel je toch eens voor dat DIT bij jou gebeurd?!

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

anjali
Berichten: 15044
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:42

Horizonnig schreef:
Ja we hebben echt 'geluk gehad'. De wegen waren vreselijk druk en als je die filmpjes ook ziet... Onwerkelijk dat het zo is afgelopen. Mijn verzorgpaarden staan er ook. Eentje is godzijdank in de paddock gebleven, de ander is een van de paarden die 30km van huis uiteindelijk gestopt zijn. Hij heeft wat oppervlakkige wondjes en is erg stijf. Maar de dierenarts vond hem er nog goed uit zien. Veel van de paarden plaatsen ook bloed maar hij als een van de enigen niet.
Doodeng om te beseffen dat het is gebeurd. Zo dichtbij ineens... Onwerkelijk.

De bruine urine die je ziet na zoiets is geen bloed,maar afbraakproducten.Op een stalling waar ik vroeger stond is zoiets ook eens gebeurd toen kinderen de kudde probeerden te verweiden. Dat heeft toen ook de krant gehaald. De bereden politie was eraan te pas gekomen. De hoeven van die ponies waren toen ook helemaal vlak afgesleten van het galopperen over de harde weg. Enkelen hadden vleeswonden,maar ze zijn allemaal weer opgeknapt en geen verkeersongelukken gebeurd . Waarschijnlijk omdat het op een zondagochtend was en er nog weinig verkeer op de weg was.

Autumnn

Berichten: 8028
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:43

Ik fietste er langs toen het gebeurde, verschrikkelijk. Iemand enig idee hoe het met het paard die naar de kliniek is, nu is?

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Op hol geslagen kudde paarden zorgt voor opschudding

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 12:54

Jeetje ik ken daar meerdere mensen die hun paard daar hebben staan, iemand enig idee hoe het is gebeurd, dat de paarden op de weg konden komen?

Het is een vloek dat het moet maar een zegen dat het kan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, _San87_, amy495, Annamk, BulletjeBeer, carola, Cemlys, ComscoreBot, GrapeshotBot, hel1, Jorissie, Karintich, Lauss_, LDRD, Manadeluca, oscar1996, Rinkex, saltshaker23, wisja en 82 bezoekers