PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Moderators: Hanmar, Polly, EvelijnS, benangelique, Dani, Shanna, khirshanta

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 19:02

Benzz schreef:
[
Das al helemaal onzin, want de meeste betere paarden worden thuis klaar gemaakt en worden op die wijze verkocht. Die komen op jonge leeftijd niet op wedstrijd, pas ergens in de subtop als ze nog niet verkocht zijn.
Enige etalage waar sommigen te zien zijn, is de pavocup en het WK jonge paarden.

Inderdaad

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!
VERMIST!! KLIK HIER VOOR FOTO

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:24

De betere ja.. maar die staan bij de betere ruiters en ook die mogen niet tot hun 5e kleuteren.
Merendeel van de gefokte paarden halen de subtop niet hoor. Er is zeg maar meer dan de zo genaamde sportpaarden..

Fenna

Spekkie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:29

Ladygiroc schreef:
De betere ja.. maar die staan bij de betere ruiters en ook die mogen niet tot hun 5e kleuteren.
Merendeel van de gefokte paarden halen de subtop niet hoor. Er is zeg maar meer dan de zo genaamde sportpaarden..

Meerendeel van de ruiters is ook niet geschikt voor de subtop...

De betere ruiters rijden geen 5 of 6 dagen per week op die jonge paarden. Hebben ze helemaal niet nodig.

De mensen die wekelijks met hun jonge paard op concours gaan, hebben dat als ruiter meer nodig dan het paard. Maar ik moet zeggen, ik ken er in mijn omgeving maar 1. :+ En die behaalt niet bepaald goede resultaten... Die mensen denken dat het paard kilometers moet maken, maar feitelijk gaat het om gebreken aan ruiterszijde.

Ladygiroc

Re: PvdD: 'Paard moet langer kleuteren'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:42

Precies wat ik zeg dus.. paard moet op zijn 5e M lopen, de mensen die zich naar de maatstaf werken (5 jarige mag-moet M) maakt het geen donder uit of paardlief wekelijks mee moet en de overige 5/6 dagen alleen maar bak ziet.

Fenna

Spekkie

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 20:50

Tsjah, dit is ook een manier om te discussiëren...

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:05

Ik denk dat betreft wat de markt wil de meeste van ons daar ons toch ook onbewust schuldig maken. Paard is 5 en loopt B okee, maar hoe ouder het paard wordt hoe meer je je gaat afvragen of het een keer een blessure oid heeft gehad, of een moeilijk karakter heeft, etc. Daarbij kopers willen heel wat paard voor een zo laag mogelijke prijs, en verkopers willen een goed paard afleveren met minimale kosten

met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is overrated

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:28

Maar een paard hoeft helemaal geen buitengewoon talent te hebben om op 5 jarige leeftijd een schouderbinnenwaarts te kennen en een contra galopje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:37

Benzz schreef:
Maar een paard hoeft helemaal geen buitengewoon talent te hebben om op 5 jarige leeftijd een schouderbinnenwaarts te kennen en een contra galopje.

Nee hoor kan ook op een haflinger met een handige ruiter. Of een tinker of een fjord

Heeft even geduurd, maar toch. Inmiddels is de sinds lang vermiste merrie terug gevonden. Lang leve bokt!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:44

Babootje schreef:
Benzz schreef:

Nee hoor kan ook op een haflinger met een handige ruiter. Of een tinker of een fjord

Dat dus

met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

• Talent is overrated

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 22:50

Mijn tinker liep met 6 ook M :') haha.

Idd die goede paarden worden niet zo in de basissport uitgebracht. Die worden thuis klaargestoomd en in de lichte tour beginnen ze op idd de jonge paarden competities zoals bijv pavo cup na.

Stal van 't Heideveld
Nuadhu B+10 -> L1+16 -> L2+17 -> M1+12 M2+7 Eindstand..

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 23:39

Ladygiroc schreef:
Precies wat ik zeg dus.. paard moet op zijn 5e M lopen, de mensen die zich naar de maatstaf werken (5 jarige mag-moet M) maakt het geen donder uit of paardlief wekelijks mee moet en de overige 5/6 dagen alleen maar bak ziet.

Hou toch op zeg, de ruiters die de paarden voor de verkoop hebben en ze thuis klaarmaken zijn juist de ruiters die erg voorzichtig zijn en precies weten wat een paard nodig heeft en wanneer ze wel hard kunnen trainen en wanneer dat paard een week vrij moet hebben. Denk toch niet dat je altijd alles beter weet dan de profruiters, die verdienen hun brood ermee en voor jouw informatie: Een kapot paard die zowel lichamelijk als mentaal stuk is, brengt geen enkele euro meer op. Dus het is juist noodzaak voor die ruiters om ze fit en fris te houden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 07:04

Daarbij heeft een profruiter zoveel ervaring dat hij niet uren hoeft te oefenen met een paard.

Mooie,lieve jaarlingmerrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Geweldig veulen 2018 te koop,welsh sectie b.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:01

sneeuwpop schreef:
Daarbij heeft een profruiter zoveel ervaring dat hij niet uren hoeft te oefenen met een paard.

Ssssst, hiermee kwets je de amateurruiter die wel zoveel uren in het zadel nodig heeft!! -O-
Mensen blijven liever in de waan dat profs hun paarden standaard kapot rijden, want dat voelt beter voor hunzelf.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:14

Maar profruiters zitten toch ook gewoon praktisch iedere dag in het zadel van hun toppaarden? En anders worden ze wel gelongeerd of gestapt door de groom.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 10:42

Gini schreef:
Maar profruiters zitten toch ook gewoon praktisch iedere dag in het zadel van hun toppaarden? En anders worden ze wel gelongeerd of gestapt door de groom.

Nee, in principe niet. Maar het hangt er een beetje vanaf wat het paard nodig heeft. De ene is ook de andere niet. Vier tot vijf dagen per week onder het zadel moet wel genoeg zijn.
(muv een 3 en 4 jarige natuurlijk)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:29

Janine1990 schreef:
Ladygiroc schreef:

Meerendeel van de ruiters is ook niet geschikt voor de subtop...

De betere ruiters rijden geen 5 of 6 dagen per week op die jonge paarden. Hebben ze helemaal niet nodig.

De mensen die wekelijks met hun jonge paard op concours gaan, hebben dat als ruiter meer nodig dan het paard. Maar ik moet zeggen, ik ken er in mijn omgeving maar 1. :+ En die behaalt niet bepaald goede resultaten... Die mensen denken dat het paard kilometers moet maken, maar feitelijk gaat het om gebreken aan ruiterszijde.

Zo is dat.

Ik was altijd vrij laat met inrijden van mijn fokproducten. En meestal binnen twee jaar in weinig wedstrijden Z geklasseerd (met goedrijdende amazone’s). Kwaliteit versus kwantiteit. Als je ze meer tijd geeft om psychisch en lichamelijk rijp te worden en eenmaal onder het zadel ook met verstand rijdt (en niet overbelast fysiek en mentaal), dan kom je er ook gewoon en je paard blijft het voor je doen/ blijft heel.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:35

Inderdaad, de betere ruiters hebben hun paarden snel en voorzichtig op niveau omdat ze gewoon weten wat ze doen en zo moeilijk is africhten niet als je weet wat je doet en een groen paard hebt die nog niet verpest is ohz.

M niveau op 5 jaar stelt echt niks voor..

Ik ben trouwens wel een voorstander van beleren op 3 a 4 jaar, maar daarna nog een half jaar/ jaar wegzetten heeft mijn voorkeur.
Ben al te vaak tegen gekomen dat paarden op latere leeftijd moeilijker te beleren zijn als ze daar voor geen opvoeding hebben gehad.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:40

Het valt mij regelmatig op dat mensen vasthouden aan een uurtje per dag rijden.

Wellicht uit de gewoonte dat een manege les meestal een uur duurt, omdat op de stal waar je staat tussen de lessen door de bak een uurtje vrij is.

Het is natuurlijk nogal een verschil of een paard wat 6 keer per week gereden wordt dan ook 6 volle uren per week in de bak moet lopen.

Tuurlijk wil je spieren enzo opbouwen, maar ik heb altijd begrepen dat je dan juist niet elke dag zwaar moet belasten.

Als je met nieuwe oefeningen bezig bent, kan ik me voorstellen dat daar wat tijd in gaat zitten.
Als de basis goed voor elkaar is moet het echter ook niet nodig zijn om elke dag uren galopwerk te doen om de wissel er in te krijgen.

Het lijkt me dat 1 á 2 x per week wat langer rijden om gericht iets op te bouwen en de rest zo'n 20 minuutjes bij wijze van 'systeemcheck' en wellicht eens per week een rondje naar buiten.

Ik rij zelden langer dan een half uur, tenzij ik een buitenrit maak.
Maar bij dat half uurtje in de bak is het meer even voelen hoe z'n lijf is (hypermobiel), door z'n compensatie trucjes heen prikken, wat simpele oefeningen die hij vaak beter kent dan ik.
Als er een sprongetje in de bak staat mag ie daar af en toe overheen (trekt er zelf naar toe) en ook vooral relaxed plezier hebben.

Mijn pony is geen kleuter meer, maar waarom zou het 'kleuteren' na 3 of 5 jaar moeten stoppen?
Paard kan toch nog steeds in een groepje en ook tijdens het werk kan spelenderwijs bezig zijn geen kwaad.
Slalom rond wat pionnen, bouw een labyrint van balken, grote bal in de bak.
Mijn ervaring is dat ze er zelfvertrouwen van krijgen en bewuster van hun lijf worden op een positieve manier.
Een gezond, vrolijk, zelfverzekerd paard wat het leuk vindt om met je te werken, dan is de basis een eitje :)

'Als het regent in mei, is april voorbij'

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:52

Een nieuwe oefening neem je mee met een paar stapjes in een bevestigde oefening en stelt dan ook niks voor.

Je voelt wanneer je de oefening kan verlengen en of uitbreiden.
Paard bied dat eigenlijk dus zelf aan.
Een goed sportpaard heeft zijn lijf "mee" en doet het met gemak.

Door steeds te herhalen stomp je ze af (saai) en wanneer je teveel vraagt, blokkeren ze. Beide dus niet wenselijk voor een prof die er zijn brood mee moet verdienen.

Mooie,lieve jaarlingmerrie welsh sectie B te koop (wordt 1.30)
Geweldig veulen 2018 te koop,welsh sectie b.