Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14033
Geregistreerd: 20-04-16

Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 15:28

nos / fd
Juridisch


De eigenaar van slachterij Van Hattem uit Dodewaard is schuldig aan fraude met paardenvlees. Omdat zijn bedrijf rundvlees verkocht met daarin snippers paardenvlees is hij veroordeeld tot een gevangenisstraf van 324 dagen, waarvan ruim de helft voorwaardelijk. Ook moet hij een boete van 47.500 euro betalen.

Shetlanders door de shredder
Van Hattem, die met zijn naam in de publiciteit treedt, slachtte '550 runderen, duizend geiten en lammeren en vijfenhalve pony per week', zo bleek tijdens de zitting in januari. In een half jaar maakte hij '726 paarden dood, waarvan er in principe 550 zijn geslacht'. De andere dode paarden waren volgens hem afgekeurd. Het ging vooral om shetlandpony's. Dat hij pony's voor de slacht accepteerde, noemt Van Hattem 'het stomste dat ik ooit heb gedaan'.

Het paardenvlees bracht Van Hattem buiten de administratie om in de voedselketen als 'bijproduct'. Machinaal gemengd met rundvlees werd het als ‘Snipper twee’ verkocht. In de route van slachthuis, groothandel en koelhuis, werd het goedkope vleesmengsel met paard volgens het OM 'omgekat' tot duurder 100% rundvlees of duurder halalvlees.

Andere veroordelingen
In de zaak zijn nog twee mensen veroordeeld. Een tussenhandelaar uit Doesburg krijgt een voorwaardelijke straf van twee maanden, een boete van 15.000 euro en een werkstraf van 180 uur. De eigenaar van een vrieshuis uit Olst krijgt 5000 euro boete en een werkstraf van 80 uur, schrijft Omroep Gelderland.

Het Openbaar Ministerie had een hogere celstraf en boete geëist. Alle verdachten hebben bewust documenten vervalst om te verbergen dat ze in 2012 en 2013 partijen vermengd rundvlees op de markt brachten. Hiermee zou de directeur 250.000 euro hebben verdiend.

De fraude kwam aan het licht na het Europese paardenvleesschandaal. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit trof bij een test dna van paarden aan in het rundvlees. Eind 2014 ging slachterij Van Hattem failliet. De eigenaar begon daarna een ander bedrijf in de vleesverwerking.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:30

Dat hij ponys voor de slacht accepteerde was het stomste wat hij kon doen, zegt ie.

Maar dat is het probleem toch niet? Hij had t gewoon als paardenvlees moeten verkopen

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 08:04

ReadTheRulez schreef:
Dat hij ponys voor de slacht accepteerde was het stomste wat hij kon doen, zegt ie.

Maar dat is het probleem toch niet? Hij had t gewoon als paardenvlees moeten verkopen


En geen afgekeurd paardenvlees moeten gebruiken, want ook dat werd gebruikt ;)

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:35

Paardenvlees vindt ik zowiezo not-done. En dat is mijn mening. Liever een natuurlijke dood sterven dan zo... Gewoon te erg.

Ook staat er soms een kraampje op de markt die paardenworst verkoopt, nou dan ga ik wel even een hoekje omlopen...

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:35

Edit: Hier een uitgebreider artikel/intervieuw met dhr. van Hattem; misschien toevoegen in de OP?
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3076390 ... heb-gedaan

Zo jammer dat dit ooit gebeurd is. Pure fraude en ook nog eens een gevaar voor de volksgezondheid.
Mede dankzij deze hele affaire hangt er nu een vooroordeel op paardenvlees dat het dus "ongezond" en "gevaarlijk" is.

Mijn vaste leverancier van veulenvlees heeft minder aanvoer en bovendien is de prijs het laatste jaar flink gestegen, juist vanwege dit gerotzooi. Jammer; waar ik eerder €11,= per kg veulenbiefstuk betaalde, is dat nu €16,= per kg.
Deze "veulens" (jaarlingen en twenters) lopen lokaal in opfok kuddes en worden lokaal geslacht. Puur en eerlijk, lokaal vlees dus.

CoonArt schreef:
Paardenvlees vindt ik zowiezo not-done. En dat is mijn mening. Liever een natuurlijke dood sterven dan zo... Gewoon te erg.

Ook staat er soms een kraampje op de markt die paardenworst verkoopt, nou dan ga ik wel even een hoekje omlopen...

Ik las het artikel en dacht al.... wanneer komen de "paardenvlees = sielugh" reacties. :=

Je zou het toch echt eens "moeten" proberen. :D Voor zometeen staat er ook weer een prachtig medium rare veulenbiefstukje op het menu vanavond. Heerlijk mals en boterzacht.

Jan v/d Veen uit Nijkerk noemt het niet voor niets "het meest eerlijke stukje scharrelvlees".

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:41

JoyCiej007 schreef:
Mijn vaste leverancier van veulenvlees heeft minder aanvoer en bovendien is de prijs het laatste jaar flink gestegen, juist vanwege dit gerotzooi. Jammer; waar ik eerder €11,= per kg veulenbiefstuk betaalde, is dat nu €16,= per kg.
Deze "veulens" (jaarlingen en twenters) lopen lokaal in opfok kuddes en worden lokaal geslacht. Puur en eerlijk, lokaal vlees dus.

Je zou het toch echt eens "moeten" proberen. :D Voor zometeen staat er ook weer een prachtig medium rare veulenbiefstukje op het menu vanavond. Heerlijk mals en boterzacht.

Jan v/d Veen uit Nijkerk noemt het niet voor niets "het meest eerlijke stukje scharrelvlees".

Ik probeer niks... :x Dat die arme veulens zo uit het leven worden gerukt... ;(

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:45

die worden niet zo uit het leven gerukt. Vaak hebben ze al ergens een lijflijk gebrek, of is er gewoon geen vraag in de markt voor dat soort dieren. Veel mensen fokken, maar denken vervolgens niet na waarheen ermee als het dan van de merrie afmoet. Dan is slachten soms een betere oplossing dan een hele tijd van hot naar her gesleept worden.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:48

Maar eten die die veulens eten zielig vinden dan ook geen kalf en big?
Anders is dat behoorlijk hypocriet.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:50

Vreemde spijtbetuiging... Stomste wat hij ooit heeft gedaan. :')

Coon_Art, welk lekker elke avond een stukje kip/varken/rund zeker? :')

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:51

Janine1990 schreef:
Vreemde spijtbetuiging... Stomste wat hij ooit heeft gedaan. :')

Coon_Art, welk lekker elke avond een stukje kip/varken/rund zeker? :')

Soms wel vaak niet :)

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:51

CoonArt schreef:
Janine1990 schreef:
Vreemde spijtbetuiging... Stomste wat hij ooit heeft gedaan. :')

Coon_Art, welk lekker elke avond een stukje kip/varken/rund zeker? :')

Soms wel vaak niet :)


Worden die soms niet uit het leven gerukt? _O-

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:52

Ik ontstip maar...

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:54

CoonArt schreef:
Janine1990 schreef:
Vreemde spijtbetuiging... Stomste wat hij ooit heeft gedaan. :')

Coon_Art, welk lekker elke avond een stukje kip/varken/rund zeker? :')

Soms wel vaak niet :)


Lekker hypocriet...

BlueAmethyst

Berichten: 46
Geregistreerd: 03-11-18

Re: Celstraffen en boetes voor fraude met paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:00

Leven en laten leven :') . Als zij geen paard wil eten heeft ze daar alle recht toe. Je kunt het hypocriet noemen, maar iedereen heeft wel dingen die hij uit principe niet eet. Ik eet ook geen hond bijvoorbeeld :Y) (Ook geen kip, rund, ... want vegetariër maar dat terzijde) en jullie ook niet neem ik aan.

ApoCowlypsee
Berichten: 127
Geregistreerd: 17-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:01

Honden en kattenvlees is ook vlees :j

Meeste mensen die roepen dat anderen gewoon paard moeten proberen, zouden absoluut geen hond of kat naar binnen willen werken. En zouden zich daarbij heel ongemakkelijk voelen. En nee, niet alleen omdat de manier waarop zo dieronvriendelijk is.
En ja, dat komt door cultuur waarin honden en katten huisdieren zijn, jajaja. Maar een paard kan zowel als huisdier als veedier gezien worden, zeker hier in NL waar 80% vd paarden ook echt het doel van een huisdier heeft en niet die van een veedier. (Al zijn er veel mensen die graag beweren dat een paard alleen maar een groot huisdier is of alleen maar veedier...)

Zodra iemand benoemd geen paard te eten komen er altijd weer reacties van 'je moet het proberen' 'het is net als normaal vlees' 'je bent hypocriet als je het niet wil' Echt mensen... totdat je net zo lief een hond naar binnenwerkt hoef je geen commentaar te hebben op mensen die geen paard eten. (Afgezien van mensen die helemaal geen vlees eten, ik begrijp wel dat die iedere vleeseter hypocriet vind, om de reden die ik net noemde :p)

Neemt niet weg dat het ieder zijn keuze is wat die eet, maar anderen op hun keuzes aanvallen want 'het is hypocriet' terwijl je het zelf eigenlijk ook bent... Is niet heel aardig :)

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:04

Hij slachtte per week 5,5 pony, wat is er met die halve pony gebeurd dan? :')

Niet zo slim om paardenvlees stiekem door je gehakt te draaien := Terechte boete.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:04

BlueAmethyst schreef:
Leven en laten leven :') . Als zij geen paard wil eten heeft ze daar alle recht toe. Je kunt het hypocriet noemen, maar iedereen heeft wel dingen die hij uit principe niet eet. Ik eet ook geen hond bijvoorbeeld :Y) (Ook geen kip, rund, ... want vegetariër maar dat terzijde) en jullie ook niet neem ik aan.


OH ik kan daar prima mee leven, als mensen zeggen dat ze zich er niet prettig bij voelen.
Maar het is zeker niet meer of minder zielig voor een kip of een paard.

Ik eet overigens geen vlees van vleeseters in verband met mogelijke aanwezigheid van verkeerde bacteriën.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:08

Ik zou best honden- en/of kattenvlees willen proberen (mits vriendelijk geslacht en niet zoals in sommige Oosterse landen gehouden en gedaan) maar het lijkt me niet erg lekker.
Off-topic trouwens. :+

verootjoo schreef:
Hij slachtte per week 5,5 pony, wat is er met die halve pony gebeurd dan? :')
Niet zo slim om paardenvlees stiekem door je gehakt te draaien := Terechte boete.

Is natuurlijk een gemiddelde (en dan kom je vaker op een ...,5 uit) en tsja een groot paard of een kleine shet verschilt nogal in kg's vlees.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:10

JoyCiej007 schreef:
Ik zou best honden- en/of kattenvlees willen proberen (mits vriendelijk geslacht en niet zoals in sommige Oosterse landen gehouden en gedaan) maar het lijkt me niet erg lekker.
Off-topic trouwens. :+

verootjoo schreef:
Hij slachtte per week 5,5 pony, wat is er met die halve pony gebeurd dan? :')
Niet zo slim om paardenvlees stiekem door je gehakt te draaien := Terechte boete.

Is natuurlijk een gemiddelde (en dan kom je vaker op een ...,5 uit) en tsja een groot paard of een kleine shet verschilt nogal in kg's vlees.


Ja, dat snap ik ook wel :+ Maar die andere beesten die genoemd werden, werden wel gewoon op hele getallen afgerond. Dan zet je er toch geen 5,5 pony neer :') Maak er dan 5 of 6 van. Staat er zo raar zo.

Century

Berichten: 5962
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:14

Ik vind het vooral bijzonder dat hij met 5,5 pony per week op 550 in een half jaar komt.
Doe mij ook maar zulke jaren, word ik niet zo snel oud!

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:21

Century schreef:
Ik vind het vooral bijzonder dat hij met 5,5 pony per week op 550 in een half jaar komt.
Doe mij ook maar zulke jaren, word ik niet zo snel oud!


Dat gaat om paarden ;)

Steeph

Berichten: 4346
Geregistreerd: 02-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:24

JoyCiej007 schreef:
Ik zou best honden- en/of kattenvlees willen proberen (mits vriendelijk geslacht en niet zoals in sommige Oosterse landen gehouden en gedaan) maar het lijkt me niet erg lekker.
Off-topic trouwens. :+

Ik heb afgelopen week kangoeroe geprobeerd, smaakte heerlijk, zeker aan te raden +:)+

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:25

Volgens mij wordt er hier geen onderscheid gemaakt tussen pony’s en paarden. Anders is het stuk wel heel raar geschreven. Sowieso is het een beetje gek geschreven.
Ik snap idd ook niet hoe ze dan aan zoveel pony’s/paarden komen.

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:19

Steeph schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ik zou best honden- en/of kattenvlees willen proberen (mits vriendelijk geslacht en niet zoals in sommige Oosterse landen gehouden en gedaan) maar het lijkt me niet erg lekker.
Off-topic trouwens. :+

Ik heb afgelopen week kangoeroe geprobeerd, smaakte heerlijk, zeker aan te raden +:)+


Jups, ook gehad, vond ik ook erg lekker. Net als krokodil, dat was ietsje minder. Beetje a la kikkerbilletjes/kip-achtig van smaak.

En ben overigens ook een liefhebber van wild.