Geslaagde hengstenkeuring Vereniging Het Groninger Paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13992
Geregistreerd: 20-04-16

Geslaagde hengstenkeuring Vereniging Het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 00:33

persbericht
Fokkerij

Afbeelding
Publiekskampioen Maistro Polo van de Pasop.
Foto door Claudia Dermois

Zaterdag 9 februari 2019 was de jaarlijkse hengstenkeuring van de Vereniging Het Groninger Paard
in de PMO-manege aan de Onderduikersweg 2a in De Bult (Steenwijk). Er werden diverse hengsten
ter keuring aangeboden, waarvan twee nieuw te keuren hengsten.

We kijken terug op een geslaagde hengstenkeuring. Het publiek verzamelde zich al vroeg in de
manege om het merriehoudersoverleg bij te wonen en vervolgens getuige te zijn van het meten,
lineair scoren en de straatbeoordeling van twee voor het eerst aangeboden hengsten. Beide
hengsten, Elius en Elvis van Terschelling wisten de jury niet te overtuigen en zijn niet aangewezen
voor verdere veterinaire onderzoeken.

Gedurende de dag liet het merendeel van de al eerder goedgekeurde Groninger dekhengsten zich
zien in de keuringsring. De vorig jaar goedgekeurde hengst Boudewijn liet een klinkende
dressuurproef zien met amazone Linda van de Kooi-Reitsma. De meeste andere hengsten gaven in de
middag demonstraties, onder het zadel, zonder zadel en aangespannen. Als kampioen Hengsten
2019 werd door de jury aangewezen de hengst Eros (Eendracht x Bazalt) eigendom van mw. H.E.A.
Huizenga uit Maarn. Het aanwezige publiek gaf de hengst Maistro Polo van de Pasop (Macho Polo x
Extase) van de eigenaar J.C.M. Termeer uit Cromvoirt de meeste stemmen en hij werd daarmee
publiekskampioen.

Tijdens deze dag bereikte ons het vreselijke bericht dat de 20-jarige goedgekeurde premie hengst,
Mats (ex Gradus), (Gerlinus x Banier), fokker en eigenaar F. de Bruijn uit Wenum-Wiesel tijdens het
vervoer naar de hengstenkeuring in Steenwijk is overleden. Mats zou met zijn twintig jaar in de rubriek
oudere hengsten worden getoond. Tevens zou Mats met Elena Fennema een dressuurproef rijden.
Het bestuur van de Vereniging Het Groninger Paard wenst Frans en Mieke de Bruijn alle sterkte toe
met dit verlies.

De bij de dagkampioen en de publiekskampioen behorende versierselen werden omgehangen. Eros
mocht daardoor naar huis met een kampioenslint en een mooie, Groninger groene deken. Het
bestuur feliciteert de eigenaren met de behaalde resultaten!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


tiwi1969

Berichten: 7623
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 13:06

Die goeie ouwe Mats, zo triest om op deze manier te overlijden.
Een prachtig paard en top braaf, iedereen kon daar zo mee wegrijden. Wat zal hij door velen gemist worden.


Afbeelding


Afbeelding

Niet mijn paard maar wel heel dierbaar....

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Fem

Berichten: 12500
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Gemeente Zaltbommel

Re: Geslaagde hengstenkeuring Vereniging Het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:50

Wat een mooie dag was het, met een zwart randje.

Doordat we in de file stonden heb ik het eerste gedeelte van de keuring van de nieuwe hengsten gemist.
Verder een hartstikke mooie dag die de enorme veelzijdigheid van het ras weer eens heeft laten zien. +:)+

Sometimes I'm hard on me,when dreams don't come easy.
I wanna look back and say, I did all that I could.
Yeah at the end of the day, Lord I pray, I have a life that's good.

Muronia

Berichten: 19499
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Geslaagde hengstenkeuring Vereniging Het Groninger Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:42



Mooi overzicht van de hele keuring.

Vreselijk van Mats. Echt een zwarte rand inderdaad.

Stal Muronia - Groninger Paarden fokkerij - gecertificeerde K.I.-service op locatie provincie Groningen / Drenthe
Veronia (v. Macho Polo), voor 2024 drachtig van Leffe (Lenard x Onno S) - Elonia (v. Ecksteins Eminenz) voor 2025 gedekt met Major (Mylord x Valentin) - Florentino (v. Florencio) - Wainonia (v. Oliver) - Elmira (v. Krimh)
[KS-MK] Stal Muronia gaat op naar een '24 Groninger veulentje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 60 bezoekers