Ras van de maand januari: de PRE

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Ras van de maand januari: de PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-19 01:04

Bokt.nl
Bokt community

Ons excuus het missen van het Ras van de maand januari. Om het in te halen krijgen jullie vandaag alsnog het Ras van de maand januari: Pura Raza Espanola. En morgen het Ras van de maand februari: De American Paint Horse.

Pura Raza Espanola... een hand vol woorden die een prachtig barok paardenras omvatten.
Een heel veelzijdig ras, blijkt uit de reacties die in het topic gegeven werden. Een ding is zeker: elke eigenaar is verknocht aan dit speciale ras.

Lynn_Nikita: Behalve het feit dat ik ze waanzinnig mooi vind, stoer, lange manen en volle staart, barok, compact blijkt hun karakter voor mij een mach te zijn. het zijn ware spiegels.
Temperamentvol maar ook zeer gevoelig en niet zo heet als een gemiddelde kwpn. Mijne is ook niet bomproof, schrikt, maar laat het ook weer los.
Waar hij echter niet tegenkan is een harde hand en onrecht, dwingen is verliezen, hij eist respect en als je hem dat geeft krijg zal die alles voor je doen

Mijn verhaal gaat als volgt:

Nadat ik afscheid genomen heb van Paloma, op kerstavond 2015 was voor mij braaf zijn het belangrijkste wat ik zocht in een nieuw paard. Ik was inmiddels mama van 2 kinderen en onbedoeld een bange onzekere ruiter geworden.
Mijn zoektermen waren, niet te groot, zo rond de 155, niet te ver weg aangezien ik echt wel een aantal keren wilde gaan kijken en niet te jong. Ook was mijn budget helaas niet mega hoog waardoor het bijna hopeloos leek te zijn.
Op facebook stond al een tijdje een advertentie van een prachtige pre, palomino kleur voor een belachelijk lage prijs. Ik reageerde op iemand ( toevallig een bokker, Nikki van Olst) die ook al om een filmpje gevraagd had en vraagtekens zette bij de gezondheid van dit paard. Wij kwamen aan de praat en gingen verder chatten via Messenger over en er kwam ter sprake dat ik een ander paard bij voorkeur een pre zocht
De dag erna kreeg ik een link van haar dat dit paard door een kennis op fb werd aangeboden ze wilde hem toch laten zien ondanks dat die niet hemaal aan mijn eisen voldeed.
Nadat ik de foto`s filmpjes en tekst gelezen had sprak dit paard mij ontzettend aan, maar stond deze in Gent ( bijna 2 uur rijden bij mij vandaan) was bijna 4 en 1.65 hoog. Toch liet dit paard mij niet los en heb ik even met de verkoper gechat.
De hele nacht gepiekerd en alles in mij schreeuwde NIET DOEN, maar toch werd ik in de ochtend wakker en zei tegen mijn man dat ik die dag naar Gent ging.
Eenmaal aangekomen heeft de verkoper het paard voorgereden en toen het mijn beurt was durfde ik er eigenlijk niet eens op. De verkoper liet mij opstappen, heeft 2 rondjes naast mij gelopen en toen durfde ik zelf te rijden en ook te draven. Galop durfde ik niet.

Terug naar huis gereden om alles laten bezinken en tijdens die lange autorit heb ik met 2 vriendinnen gebeld. Beide zeiden dat ik zo enthousiast klonken vroegen zich af wat de nadelen zouden zijn behalve de leeftijd? Een ouder paard gaf geen garantie op een braaf paard

Ik hing op, keek voor mij en er verscheen een regenboog voor mij
Hier heb ik nog een wazige foto van gemaakt omdat dat voor mij HET teken was om het te doen en manlief mij anders nooit zou geloven.


De eigenaar gebeld en de week erna het paard laten keuren, met vlag en wimpel geslaagd en 2 weken later vm de sneeuw en ijs op de wegen pas het paard op gaan halen.

De eerste keren durfde ik er niet zelf op, een vriendin van mij heeft hem enkele keren gereden en hij was ontzettend braaf. Ik ben er weer als een beginner aan een touwtje opgegaan de eerste paar keren voordat ik los durfde te rijden. Nadat ik van instructrice gewisseld ben kan ik zeggen dat het erg goed gaat en mijn vertrouwen in het rijden inmiddels alweer behoorlijk teruggekomen is. Eind januari heb ik hem 3 jaar en ik ben zo blij dat ik deze keuze gemaakt heb <3

Afbeelding

_Zoe: Ik kwam op m’n 15e in aanraking met pre’s, toen ik stage liep bij een hengstenhouderij en daar iemand kwam dekken met haar pre hengst. Toen die van de trailer kwam was het echt net een sprookje en direct de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik daar het jaar erop stage kon lopen. Echter stopte ik met de opleiding maar de hele zomervakantie was ik daar toch te vinden. Later opleiding wel weer opgepakt en toen ook nog m’n stage daar afgemaakt. Ook zijn Geesje (eigenaresse) en ik echt goede vrienden geworden in die tijd. Heb daar op zoveel gave pre’s mogen rijden, waarvan Don Enamorado (rechts op foto) toch wel echt altijd m’n favoriet is gebleven <3 heb zoveel van dit geweldige paard mogen leren en elke dag dankbaar dat Geesje me de kans heeft gegeven op haar toppers te mogen rijden.

Maar ook met quantreaux (rechts) heb ik een geweldige tijd gehad.

Afbeelding

En nu heb ik zelf ook een pre, echt een geweldig dier. Qua karakter en uiterlijk herken je Don er echt in wat ik super leuk vind. Hij is zo lief en z’n will to please is absurt. Altijd voor alles in en grappig op z’n eigen manier. Door een auto ongeluk had ik eerder echt heel veel last met rijden waardoor de lol er snel af ging en ik vooral nog voor de gezelligheid langs stallen ging. Maar met Spekkie heb ik gelukkig nooit meer last van m’n rug <3 het is echt mijn one in a million paard.

MoppieFilou: 1,5 jaar geleden was ik het beu op de manege en leerde ik er niets meer bij, dus ging ik stilletjes aan op zoek naar iets anders. Zo kwam ik terecht bij een dressuurinstructrice die ook een aantal lespaarden had staan (aangezien ik geen eigen paard heb). Op het moment dat ik hier kwam rijden had ze 2 PRE's staan, eentje van haarzelf, de andere voor in de les. Na een paar keer te hebben gereden op Furio (de les-PRE) was ik helemaal verliefd! Even later ben ik hem dan ook gaan leasen.

Toen ik daar kwam rijden was hij nog maar 5 jaar oud, en eigenlijk echt heel braaf onder het zadel. Enige minpuntje is dat het echt een lui paard is. Mijn ervaring zegt ook dat de meesten goed zijn in het zichzelf makkelijk maken als je niet streng genoeg bent. In tegenstelling tot de PRE van de instructrice (een enorm heethoofd! De enige die erop kan rijden is zij, anders gaat hij gigantisch zenuwachtig doen. Zelfs bij haar is hij zeker niet de makkelijkste, maar zij kan er goed mee om. Zo zie je maar hoe er ook grote verschillen zijn binnen het ras.) is hij eigenlijk heel rustig. In de piste schrikt hij zelden, tenzij hij een beetje fris is, maar je kan hem goed bij je houden. Nu is hij iets meer dan 6 jaar oud, en is hij echt aan het puberen. Bokken als het niet naar zijn zin is, echt tegenstrop doen wat betreft voorwaarts lopen.. Maar met hoe ik op dit moment (niveau bedoel ik dan) rij vind ik het wel een leuke uitdaging. Op buitenrit is hij wel wat heter. Als we in groep zijn schrikt hij van weinig, maar als de rest draaft, moet hij perse (verzameld, vreemd dat dat in de piste niet kan :roll: ) galopperen en als de rest galoppeert kan hij ook echt vervelend doen. Standje kop tussen de benen en 10 keer bokken hoort daar ook bij.. Ook op wedstrijd kan hij van vanalles schrikken maar over het algemeen is hij vrij braaf.

Op de grond heeft hij soms weinig respect voor wie er naast hem staat. Stilstaan is onmogelijk en met bijten moet hij toch echt eens gaan stoppen. Als hij geen zin heeft om naar de wei te gaan, blijft hij gewoon staan en als je niet streng genoeg bent kan je het vergeten.

Het lijkt of ik nu alleen maar negatieve dingen kan opnoemen, maar ik vind hem een geweldig paard! <3 In principe kan je er alles mee: rijden, longeren, gaan wandelen, vrijheidsdressuur, zonder zadel, springen (al is hij geen natuurtalent :') )... Hij houdt van knuffelen (in de betekenis van kriebelen op zijn lievelingsplekjes) en ik vind hem daarnaast ook nog eens ontzettend mooi! De negatieve kantjes neem ik er graag bij!

Afbeelding

Sinds een half jaar is er nog een PRE bijgekomen, met weer een totaal verschillend karakter. Een echte knuffelkont, altijd vrolijk, en in principe ook braaf met rijden. Hij schrikt wel van veel en gaat dan lopen, maar als je hem doorhebt kan je hem makkelijk bij je houden.

Ik vind het wel leuk om eens op Marktplaats naar aangeboden paarden te kijken, en als ik een paard mooi vind, is het 9 van de 10 keer een PRE. Ik kan dus wel zeggen dat ik helemaal verliefd ben op het ras!

Azmay: Inmiddels heb ik mijn 5,5 jaar oude PRE bijna 5 jaar.
Het is geen makkelijk paard maar stiekem is ze fantastisch. Ze is zo vreselijk stoer en meedenkend. We rijden samen bitloos buiten en het is nog niet in haar op gekomen om er vandoor te gaan. Soms kan ik haar achter het behang plakken eigenwijs als ze is. De naam Diva heeft ze echt wel verdiend maar de combinatie van het zelden echt bang zijn en toch lekker pit hebben is toch wel een heel mooie.

Afbeelding

Haar moeder heb ik ook een paar jaar gehad, dat was dan weer een compleet ander paard. Die hield echt rekening met de mensen om haar heen en deed geen pas verkeerd. Echt een enorm lief dier. Die is inmiddels een geweldig gezinspaardje.

Elisa2: Geweldige paarden! Helaas nooit een van mezelf gehad maar wel met meerdere mogen werken.

Mijn ervaring is dat ze erg sensitief en mensgericht zijn, licht in de omgang en om mee te rijden. Ze spiegelen inderdaad enorm en je moet zelf ook veel gevoel hebben om er goed mee om te kunnen gaan. Ze kunnen erg heet zijn/ worden maar blijven altijd handelbaar (mits geen trauma e.d.) in tegenstelling tot bijv. kwpn'ers die echt domme dingen uit kunnen halen.

Nadeel is dat als er niet goed mee omgegaan is..ze door hun gevoeligheid wel probleemgedrag kunnen ontwikkelen.

Duijfje: Ik heb sinds 2014 een Spanjaard in mijn bezit. In de tussentijd hebben we heel wat meegemaakt. Wat mij in tegenstelling tot andere paarden opvalt is dat hij mega mens gericht is. Vreemde mensen kijkt hij van een afstandje aan. Vanwege zijn nieuwschierigheid zal hij wel dichterbij komen. Toen ik heb net had was dat niet zo. Door vreemde niet te benaderen.

Hij wilt oprecht behandeld worden want hem houd je niet voor de gek. Als er iets is zie je dat meteen aan hem. Dan kruipt hij in zichzelf.

Hij heeft iemand nodig die hem begeleid. Die hem laat zien hoe het gaat en dat het niet eng is. Totaal geen stoer paard dus.

Hij is de grootste spiegel van allemaal. Jij niet lekker? Ik niet lekker. Jij blij? Ik blij.

Wat mij opvalt is dat de pre aangeschreven en gezocht wordt door veel recreatie ruiters. Als iemand aan mij zou vragen of de pre daarin past, al is het vanwege dat ze makkelijker zitten. Zou ik dan ook nee zeggen. Vanuit mijn ervaring: ze zijn vurig, temparementvol, mensgericht, gevoelig tegen overgevoelig aan, maar o zo lief. Houd van aandacht. Altijd in de gaten houden want hij staat zo omgedraaid. In tegenstelling tot mijn andere paarden.

Een ontzettende pleaser. Hij zal door gaan tot hij neervalt om je te geven wat je wilt. Maar alleen als hij je snapt. Anders gaat hij andere dingen doen.

Na al die jaren is hij ontzettend veranderd en is het echt mijn maatje. Voor hopelijk nog een flinke tijd.

Afbeelding

TessJazz: Geen woorden voor dit geweldige ras!! Mijn toppers <3

Afbeelding

neile: Licht en gevoelig, wendbaar, soepel, mensgericht en de fijne karakters blijven zelfs onder stress hanteerbaar en laten de stress snel los eens het gevaar gepasseerd is. Hengsten zijn in vergelijking met andere rassen echt veel beter hanteerbaar. Kijk maar naar de morfologiewedstrijden, waar hengsten zij aan zij naast elkaar moeten wachten in de binnenpiste voor ze hun rondje moeten doen. In Spanje rijden er kinderen met hengsten op feria's.

Uitzonderingen zijn er altijd.

8 jaar geleden in het ras gerold en blijven plakken. Eerst andalusiërs bijgereden, uiteindelijk mijn eerste eigen droommerrie gekocht maar zij is helaas veel te jong op vierjarige leeftijd overleden. Nu mijn tweede merrie gekocht, waarmee ik afgelopen jaar ook heb deelgenomen aan de morfologiewedstrijd. Ik hou van het ras en mijn hart loopt er van over. Voor mij zéker niets anders meer. Ze zijn voor mij het mooiste en het fijnste paardenras.

Cambiar: Ik hoor veelal dat Lusitano's beter in elkaar zitten, maar bij mij is het het omgekeerde.
Heb een super gezond, slank, enorm lenig, energiek bewegend en wendbaar PRE'ke, Dolores Delcid. Karakter: vurig, extrovert, heeeel sociaal, heel zelfzeker en testte je grondig uit als jong paard. Met training superpaardje, heel intelligent.
Ze heeft een prachtige zoon gehad van mijn berber, nu van een Sorraia hengst.
Mijn merrie springt, wat ze ook doorgeeft aan haar kindertjes blijkbaar. De kleine met de streepjes op zijn benen ging vorige maand in 1 wup over 1m20 :+ , toen hij over de poort ging.
Zeer alert, snel, wendbaar, gevoelig, beschermend voor familie en heel loyaal. Ben gek op ze!
Ik heb gemerkt dat kruisen nog steviger maakt, de veulens zijn echt keihard in extreme weersomstandigheden.

Afbeelding

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, Highland pony (geen reacties), de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker,de Fries, de Welsh Pony & Cob, de Mérens, de Fjord, de Lusitano,de Quarter Horse, het Trekpaard,Het minipaard,de Arabische Volbloed De Shetland pony en de Engels Volbloed.

Ras van de maand februari: [WN-FA] Ras van de maand Februari: de American Paint Horse

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ras van de maand februari: de PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:07

Leuk, mijn favoriete ras!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: __Martine__, _Anke_, AhrefsBot, aisie, Alexandra309, Annamk, CaroR, DemDeempel, esje01, kwii, LDRD, moralian, NorwayFjord, Polarize, RianneH, Serena_Milco, Stelvio en 77 bezoekers