Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13986
Geregistreerd: 20-04-16

Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-19 22:21

Bokt / St. Georg
Overige
Ingestuurd door Hobbyhorse

Afbeelding
Wolf. Foto door Gary Kramer


Enige dagen geleden werd er ook al melding gemaakt van een aanval en nu is er in Nedersaksen wederom een veulen aangevallen door een wolf.

In Neustadt am Rübenberge werd een IJslands veulen dat afgelopen juni geboren was aan stukken gescheurd. Op foto's is een vrijwel volledig opgegeten kadaver te zien. Alleen het hoofd, de wervelkolom en de benen lagen er nog.

Er werd hulp ingeroepen van een wolvenexpert die liet weten dat het hoogstwaarschijnlijk vier tot vijf wolven waren die zich aan het dier te goed hebben gedaan.

Bij het voorval eind januari was de zogenaamde Rodewalder Roedel betrokken die in de regio al vaker opgevallen was. Er is nu toestemming gegeven door het ministerie van Natuur en Milieu om een reu van de roedel af te schieten.

Midden december was de eerste officieel bevestigde wolvenaanval op een veulen in het district Heidekreis.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


ikkedus
Berichten: 3269
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:29

En maar lekker vol blijven houden dat het zo goed is dat de wolven terug komen. Ik ben het daar voor NL echt faliekant niet mee eens. Het kan niet PUNT.
In Duitsland ligt dat wellicht anders. Maar je kunt je vee in ieder geval duidelijk niet neer gewoon op de wei laten.

[o]

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:31

Nou heeft ook voordelen maar je zult als vee eigenaar er voor moeten zorgen dat je dieren goed beschermd achter een degelijke omheining staan. Of s nachts naar binnen.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:33

Tja lijkt me heel erg als het je overkomt, maar het is natuurlijk het uiteindelijke gevolg van het feit dat de mens alle leefruimte op denkt te kunnen eisen ten koste van de natuur.

Whale

Berichten: 2286
Geregistreerd: 22-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:36

ikkedus schreef:
En maar lekker vol blijven houden dat het zo goed is dat de wolven terug komen. Ik ben het daar voor NL echt faliekant niet mee eens. Het kan niet PUNT.
In Duitsland ligt dat wellicht anders. Maar je kunt je vee in ieder geval duidelijk niet neer gewoon op de wei laten.


Je kan het er mee eens zijn of niet, maar wat wil je er tegen gaan doen? Bij de grens een bordje zetten met "Verboden voor wolven?" of ze neerschieten? Of?

Het is sneu, maar dan moeten mensen hun dieren toch maar beter gaan beschermen.

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:52

Het wordt wel ingewikkeld, dat is zeker. Niet alleen voor paarden maar ook allerlei ander vee. De Wolf heeft hier alleen de auto te duchten en zal daar dan ook op vrij grote schaal aan ten prooi vallen in zo'n volgebouwd land. Hij kan zich bij voldoende voedselaanbod verder ongebreideld voortplanten enik voorzie een ware wolvenplaag. Ik vind de wolf prachtig. Maar het zal je paard maar zijn... Foto gezien... Ik woon in het bos, heb de paarden aan huis, een hek van 1.20 is niet voldoende. Daar zal een flink stroomhekwerk bij moeten.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:53

Hout in combi met gaas en stroomdraadje. Of italiaanse berghond aanschaffen :j

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 22:56

Hout met gaas heb ik, een stroomdraadje is niet genoeg hoor ik van een kennis uit Dld die meerdere infirmatiebijeenkomsten heeft bezocht.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:00

Je kan de wolf natuurlijk niet stoppen als die besluit over te steken. Echter zijn er mensen die een wolf willen uitzetten in NL en dat is gewoon dom. Hier pakken ze gewoon de veulens uit de wei hoor en honden grijpen ze gewoon van je erf. Dat moet je gewoon niet vrijwillig willen

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fucking destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

tienus63

Berichten: 11966
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:01

Dat is afgelopen zomer toch ook in Valthe gebeurd met Shetlander veulen?

Je vee beter beschermen door omheining aan te passen is niet te doen lijkt mij.
Omheining moet dermate hoog zijn dat het een duur geintje wordt en volgens mij mag je omheining hoger dan 1.80 mtr niet zonder vergunning plaatsen.

Helaas voor veulen bij ons, hij/zij zal bij leven en welzijn de eerste maanden ‘s nachts op stal moeten staan vanwege zijn welzijn.

#trotsoponzeboeren

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:04

karuna schreef:
Hout in combi met gaas en stroomdraadje. Of italiaanse berghond aanschaffen :j


Leuk bedacht maar zelfs die beide zijn niet afdoende zo blijkt al in Duitsland ;)
Omheiningen van 120 zijn niet genoeg. Ze springen er overheen. Dikke stroom erop niet genoeg. Een Hütehund is niet genoeg gebleken. En zelfs overdags worden er dieren gepakt door de wolven. Dat men nog steeds de paarden 24-7 buiten laten is mij een raadsel, ik heb ze snachts binnen en zo blijft het.
Het is en blijft een behoorlijk discussiepunt in Dld. En op het moment is er nog geen afdoende omheining oid die de wolven buiten kan houden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:07

Ik kijk naar de hoogte van hek voor mijn herder. Minstens 160 cm hoog liever 180 cm. Eventueel afschuining wat ze ook in dierentuin hebben, duur misschien wel maar dan geen risico.

Heb vroeger een kruising herder/wolf gehad dus wel bekend met hun klim en ontsnappingskunsten

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:09

ach kom, alsof ieder weiland met zo'n omheining gemaakt kan worden. Totaal onrealistisch. Net als die getrainde honden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37221
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:11

Dan s nachts binnen. Of accepteren dan je dieren verliest.

Mijn kipjes hier zaten ook achter fort knox om marters en vossen buiten te houden en zij veilig. Nooit een kipje kwijt geraakt. Anderen om me heen wel

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

tamary

Berichten: 29153
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:13

Nu dus druk zetten op overheid om (schuil)stallen toe te staan ook op grote stukken agrarisch land, ipv enkel op het boerenerf zelf. Idem voor dingen als veekerende heggen, maar zal wel gevalletje te laat of nooit worden helaas. Schade uitbetalen is goedkoper dan investeren en de boeren/particulieren zelf kunnen dat niet allemaal betalen. Vroeg of laat zal er dus iemand wolf gaan stropen ongeacht de juridische gevolgen.

Kijken of tuincentrum nog hondsroos heeft en een deel daarmee aanplanten alvast, duurt paar jaar voordat dat goed genoeg doorvlochten is. Braam woekerd teveel en groeit te breed, maar hondsroos heeft ook lekker flink stekels. Gelukkig korte kant weide, voorkant is woonhuis en weg, achterkant lopen reeen zat en is ook mensenactiviteit zat, maar dat zegt lang niet alles.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:17

Lekker onpraktisch moet je de omheining elke keer verplaatsen. Dieren worden regelmatig verweid...
Om overal een Ford van te maken is ook duur en niet doen.

Alles binnen houden in de zomer ook niet.

Ik doel op Karuna haar opmerkingen,, kippen is al eenvoudiger dan 100 paarden, honderd koeien of schapen
Laatst bijgewerkt door Christiene op 06-02-19 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

The end

Kinke

Berichten: 20504
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:18

tuurlijk Karuna. Iedereen haalt alle schapen 's nachts naar binnen. Hoe zie je dat dan voor je? Dan moet het weiland al direct in de buurt van de stal liggen. Of op iedere weide een stal.

Anoniem

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:19

Lekker weg die wolf. Anders fluister ik ze wel even in dat ze maar langs de mensen die ze wel graag willen behouden moeten gaan. Er is geen ruimte voor de wolf in NL.

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:19

Een natuurlijke heg houdt een hongerige wolf niet tegen. En schuilstallenbeleid aanpassen, ja graag natuurlijk. Maar dan moeten ze daar wel iedere avond in opgesloten worden en 's morgens weer er uit gelaten. Zie ik zo ook niet overal gebeuren. (heb zelf stal maar ponies haten hem en paniekeren zelfs als de deuren dicht gaan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:22

Je vergeet even voor het gemak dat het bij zulke weilanden (helemaal waar ze het jaar rond op lopen) meerdere Ha zijn. Rustig een 5 tot 10 Ha. En dat is dus financieel niet te doen daar een hek van 160 of 180, wat overigens nog niet eens hoog genoeg die hoogte waren ze ook al overheen gekomen, te gaan bouwen. Naast dat het niet eens mag van de gemeentes ed. Dat zijn bouwwerken en daarvoor moet je een vergunning hebben. Die vergunnings gaan ze op zeker niet afgeven, aangezien zulke stukken land ook altijd jachtpercelen zijn. En de jagers gaan voor. Daarbij is het toch ook geen gezicht zon fort knox van zoveel Ha. Je zou bijna gaan denken dat er een gevangenis zit.

En getrainde honden is idd ook leuk bedacht maar dan moet je geen cutting gefokte Quarters hebben zoals ik. Dan hebben die honden geen kans. Sorry just kidding, de mijne gaan snachts naar binnen. Maar zoals ik al schreef zelfs dat is geen garantie aangezien ze zelfs overdags dieren aanvallen.
Mijn kippen lopen overdags vrij buiten, en ik heb meer last van ome Berend Buizerd dan vos of marter. Kippen gaan snachts op stok en dan kan je ze goed beschermen, dat is met paarden en andere dieren toch wel ietsje lastiger.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

snorkel1986

Berichten: 3004
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:24

Gewoon ouderwets een goede hond er op.. tot dat een vreemd persoon denkt ik loop de wei in en aangevallen word door de hond die zijn werk doet...En dan...????

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Galathil

Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:26

Nikass schreef:
Tja lijkt me heel erg als het je overkomt, maar het is natuurlijk het uiteindelijke gevolg van het feit dat de mens alle leefruimte op denkt te kunnen eisen ten koste van de natuur.


Helemaal mee eens.
Vreselijk voor het veulen en de eigenaren, maar waarom heeft dat veulen meer recht op leven dan die wolven? Mensen denken maar een stuk land te kunnen " kopen " en dat het dan opeens van hen alleen wordt, maar dat is gewoon niet zo ... We nemen zoveel ruimte weg van wilde dieren, en dan zijn we verbaasd dat ze bewoond gebied binnen moeten trekken om aan hun voedsel te komen?

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:29

karuna schreef:
Dan s nachts binnen. Of accepteren dan je dieren verliest.

Mijn kipjes hier zaten ook achter fort knox om marters en vossen buiten te houden en zij veilig. Nooit een kipje kwijt geraakt. Anderen om me heen wel


Veulens hoor 24/7 buiten op de wei te staan. En dan op een groot stuk weide. Geen postzegel.
Dat valt gewoon niet op een veilige manier te omheinen.

Daarnaast jagen ze ook overdag hoor die wolven.l

Dus nee ik zie het niet zo zitten dat de wolf in Nederland komt.

Schieten hoeft niet....er zijn vast ook andere manieren om ze te verjagen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

tienus63

Berichten: 11966
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:31

Hagen en omheiningen om je weide plaatsen, onbetaalbaar!

Een kleine paardenweide is minimaal al 1/2 bunder, 5000m2.
De meeste paardenweide zijn gelukkig groter.
En percelen waar schapenboeren hun schapen laten weiden zijn veelal zeker in de winter van andere eigenaren en vaak 3-8 of meer bunders groot.

Vorige maand wolf bij ons in de tuin gehad.
Beest is vastgelegd door bewakingscamera van buren. Pootafdrukken in de tuin.

Nederland is veel te klein en te druk voor de wolf.
En wolf gaat ook voor gemak, waarom achter ree aan zitten als je vee in een hoek kunt jagen in een weide?
Daarom gaan vossen en marters etc ook richting kippenhokken.
In nabije omgeving niet over dode beesten gehoord, twee dagen ervoor hemelsbreed 20 km schapen door wsl dezelfde wolf gepakt.
Hij zal de buik bij ons nog wel vol gehad hebben.

In 13 maanden tijd was dit de tweede wolf die bij ons langs is getrokken. De eerste was met zender, op detailkaart is te zien dat haar route over onze weidegrond is gegaan.
En dat vind ik geen prettig idee.

#trotsoponzeboeren

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:32

Nikass schreef:
Tja lijkt me heel erg als het je overkomt, maar het is natuurlijk het uiteindelijke gevolg van het feit dat de mens alle leefruimte op denkt te kunnen eisen ten koste van de natuur.


Maar de feiten liggen er. Nederland is een stad geworden. Met wat parken, dat wel. Geen plek voor wolven die bij het fourageren ook nog eens enorme afstanden afleggen. Dat zal zijn tol wel eisen.. Maar gezien de wolf geen vijanden heeft, afgezien van de mens, zal hij zich ongebreideld voort kunnen planten en dus de dienst uitmaken en ik denk dat daar geen draagvlak voor is. Dus, hoe denkt men de stad Nederland te kunnen rewilden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dollyspikkel en 46 bezoekers