Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Schuur_

Berichten: 4881
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:35

Blijkbaar was er toch zoveel overlast dat de gemeente zich genoodzaakt voelde om maatregelen te nemen. Dit komt niet uit de lucht vallen. Hier ook zo een meid die elke dag buitenrijdt met haar paarden en de hele straat ligt onder de mest. Ze voelt zich te goed om het op te ruimen, zelfs na aanspreken van buurtbewoners. Maar zij is ook het typje dat je op een drafje inhaalt of tegemoet komt.
Maar lopen jullie zoveel met de paarden op verharde wegen dan?

En na een regenbui is het misschien sneller weg maar daar heeft die fietser die erover uitglijdt na die regenbui weinig boodschap aan

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:38

oomens schreef:
Nou ja, het is gewone uitstoot uit een toegestaan voertuig die eruit komt. Ze gaan toch ook auto's niet met een zakje om de uitlaat laten rondrijden? Een regenbuitje erover en het meeste is weg.

Auto's hebben een roetfilter, katalysator enz.

En was het maar zo dat met een regenbuitje de meeste mest weg is... dan hoefde ik met dit weer geen paddock/plaat te mesten.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:40

Schuur_ schreef:
Maar lopen jullie zoveel met de paarden op verharde wegen dan?


Ik sta gelukkig al een jaar of 11 aan het bos, maar ook ik moet eerst over de weg.
Zoveel groen is er niet in Nederland. Bermen zijn ook niet altijd veilig, te hoog gras, glas of ander afval of veels te smal.

Babootje

Berichten: 26259
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 19:41

Brainless schreef:
Cookies schreef:
Binnen 24 uur na uitwerpen. _O- Alsof ze er een diskette uitgooien.

Allemaal een paardenluier om dan maar?

https://www.horses.nl/algemeen/poepzak- ... yQLODYPNgE


Zal een kwestie van wennen zijn, maar zeker een oplossing. Wel lastig bij paarden die meer keren mesten onderweg.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:23

Ik stap altijd af, en schop het altijd in de berm. Voor plaatsen waar dat echt niet kan: een opgevouwen vuilniszak in mijn zak en die kun je binnenstebuiten doen, even met je handen in de zak en je pakt het zo op zonder al te veel gedoe.

Saul

Berichten: 9653
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:32

Lastige discussie.
Hier liggen ook vaak flinke drollen op het fietspad. En vind het soms ook wel vervelend :o


Ik heb mijn merrie geleerd dat ze niet op asfalt/straat mag mesten.
Ze mest alleen in de berm.

Ik rij eigenlijk alleen buiten de bebouwde kom en bos.

x_Elise

Berichten: 1999
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:46

Moerdijk is natuurlijk ook dé paardengemeente van Brabant met die drie verdwaalde paarden die er staan :+

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:52

Ook in het bos of buiten bebouwde kom vind ik het vervelend als er stront op paden ligt, ongeacht of dat van paarden/honden/mensen/vogels etc is :+

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 21:56

Ik snap de ergenis van niet-paardenmensen, zeker als zij ook nog eens wel de shit ruimen van hun hond. Mest kan ook makkelijk 2 weken blijven liggen op de weg. (yup, heb het getest. Regen hielp niet)

Maar je, wat een onzin wordt er genoemd! Mest gevaarlijk want vol ziektekiemen, fietsers die 'ineens'hun stuur om moeten gooien....paard kan je wel even aan een hek binden :+ Vindt de eigenaar van dat hek leuk, als paard met hek vast door wandelt...
Op de heenweg heeft paard nog iets te veel goeie zin in de rit, maar op de terugweg loop ik in het dorp ernaast, en schop dan meteen de mest in de goot. Heb maar welgeteld 1 boze meneer gehad...over mest wat niet eens van mijn paard was. Heb welgeteld 2 x een opmerking gekregen dat mensen het waardeerden dat de mest in de goot geschoven werd. Nooit klachten dat ze er even op hadden moeten wachten. Leven en laten leven.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:34

Citaat:
Wel gaf hij [de burgemeester] aan dat de handhaving in de praktijk geen hoge prioriteit zal krijgen.


Dus. Politiek voor de bühne. Bindt je paard gerust aan het hek van de burgemeesterswoning, kan best hoor.

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:39

Verdrietig dat het nodig is om hier regels voor te maken, helemaal binnen de bebouwde kom is het enorm aso om stront op de weg te laten liggen!

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:18

Is dat niet gewoon altijd zo? Je mag gewoon al die poep laten liggen op buitenrit? Best aso eigenlijk. Van elk dier overigens.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 02:40

Hihi dit doet mij denken aan een strip van Jan, Jans & de kinderen:

De opa die een emmertje en schepje mee moet nemen van de politie om de poep van het tekkeltje op te ruimen.
Komen er vervolgens 2 agenten op paarden aan, waarvan 1 paard mest laat vallen.
Vervolgens geeft opa het emmertje en schepje aan een kind en loopt door. :D

Douce

Berichten: 3507
Geregistreerd: 13-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 07:03

eventueel schreef:
In de betreffende gemeente hoef je buiten de bebouwde kom geen hondenpoep op te ruimen. En in de betreffende gemeente is het niet zo dat ze tot hun oksels door de paardenpoep hoeven te waden, het is zeg maar een non-issue. De ziektekiemen lijkt me in deze gemeente ook een van de mindere problemen, want zolang her en der ontploffende fabrieken geen gevaar voor de volksgezondheid opleveren, zal men hier ook wel immuun voor zijn.


Waar haal je deze informatie vandaan? In de APV zie ik geen uitzondering voor buiten de bebouwde kom. Oftewel, het is niet zo dat hondenpoep wél mag blijven liggen.

Ik erger me regelmatig aan paardenpoep, zeker als wandelaar op een smal fietspad, waar paarden eigenlijk al niet mogen komen. Wellicht nu nog geen handhaving maar het is een signaal.

En de gemeente is heel groot hè, dus in totaal staan er verwacht ik ook genoeg paarden in.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:08

Ik kijk er toch iets anders tegen aan dan de meesten. Tuurlijk is een flinke drol in een woonwijk niet netjes. Maar als een gemeente veel overlast van mest op fiets paden heeft. Zo erg dat er “maatregelen” genomen moeten worden. Dan kun je ook concluderen dat er blijkbaar een grote behoeft is aan een ruiterroute.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 08:37

Je moet toch altijd de mest van je paard opruimen := Dat leerde ik al toen ik 20 jaar geleden mijn ruiterbewijs haalde :+

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 09:22

Als we het allemaal deden zoals het volgens het boekje hoort, dan zou men sowieso niet op het voet of fietspad rijden. En er zijn overigens heel veel ruiters die geen ruitersbewijs hebben.

Molfre

Berichten: 2635
Geregistreerd: 24-07-12
Woonplaats: Aarhus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 10:49

Zo gek vind ik dit eigenlijk niet.

Ik heb een tijd mijn paarden in de bebouwde kom gehouden en zorgde gewoon altijd voor goed contact met de buurt. Als mijn pony iets neerlegde stuurde ik er iemand achteraan vanuit thuis (luxe!) of als er iemand buiten stond meldde ik dat ik het over een uurtje zou komen opruimen. Dat was altijd akkoord en meestal werd er dan gezegd ''nee joh laat liggen, ik strooi het over mijn tuin!''.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:05

Jennyj01 schreef:
Als we het allemaal deden zoals het volgens het boekje hoort, dan zou men sowieso niet op het voet of fietspad rijden. En er zijn overigens heel veel ruiters die geen ruitersbewijs hebben.

...maar waar staat dat een ruiterbewijs ‘hoort?’ ;)

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 11:46

Douce schreef:
eventueel schreef:
In de betreffende gemeente hoef je buiten de bebouwde kom geen hondenpoep op te ruimen. En in de betreffende gemeente is het niet zo dat ze tot hun oksels door de paardenpoep hoeven te waden, het is zeg maar een non-issue. De ziektekiemen lijkt me in deze gemeente ook een van de mindere problemen, want zolang her en der ontploffende fabrieken geen gevaar voor de volksgezondheid opleveren, zal men hier ook wel immuun voor zijn.


Waar haal je deze informatie vandaan? In de APV zie ik geen uitzondering voor buiten de bebouwde kom. Oftewel, het is niet zo dat hondenpoep wél mag blijven liggen.

Ik erger me regelmatig aan paardenpoep, zeker als wandelaar op een smal fietspad, waar paarden eigenlijk al niet mogen komen. Wellicht nu nog geen handhaving maar het is een signaal.

En de gemeente is heel groot hè, dus in totaal staan er verwacht ik ook genoeg paarden in.


Ik woon er.

denisesilver

Berichten: 2880
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Ruiters Moerdijk moeten paardenpoep voortaan opruimen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 12:31

:')

Ik denk dat vooral Zevenbergen er last van heeft ivm twee pensionstallen, en laat daar net het gemeentehuis zitten

eventueel

Berichten: 308
Geregistreerd: 24-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 13:06

denisesilver schreef:
:')

Ik denk dat vooral Zevenbergen er last van heeft ivm twee pensionstallen, en laat daar net het gemeentehuis zitten


Nou, dan moet ik maar gauw een mondkapje aan gaan schaffen, voor al die ziektekiemen :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 14:07

Juut schreef:
Ik snap de ergenis van niet-paardenmensen, zeker als zij ook nog eens wel de oliebol ruimen van hun hond. Mest kan ook makkelijk 2 weken blijven liggen op de weg. (yup, heb het getest. Regen hielp niet)

Maar je, wat een onzin wordt er genoemd! Mest gevaarlijk want vol ziektekiemen, fietsers die 'ineens'hun stuur om moeten gooien....paard kan je wel even aan een hek binden :+ Vindt de eigenaar van dat hek leuk, als paard met hek vast door wandelt...
Op de heenweg heeft paard nog iets te veel goeie zin in de rit, maar op de terugweg loop ik in het dorp ernaast, en schop dan meteen de mest in de goot. Heb maar welgeteld 1 boze meneer gehad...over mest wat niet eens van mijn paard was. Heb welgeteld 2 x een opmerking gekregen dat mensen het waardeerden dat de mest in de goot geschoven werd. Nooit klachten dat ze er even op hadden moeten wachten. Leven en laten leven.


Ik bind mijn paard zo aan het hek hoor, als het moet met kar en al. Geen probleem, hij is netjes opgevoed. Mijn andere paard bond ik ook wel aan een hek of boom.
Maar dan niet klagen als hij de plantjes in de tuin opeet terwijl ik de stront weg veeg.


Mijn stad doet het gewoon beter...die bouwen alles zo vol dat je er uberhaubt niet meer door wil/kan met paard en in de polder doen ze gelukkig niet zo moeilijk.

denisesilver

Berichten: 2880
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:13

eventueel schreef:
denisesilver schreef:
:')

Ik denk dat vooral Zevenbergen er last van heeft ivm twee pensionstallen, en laat daar net het gemeentehuis zitten


Nou, dan moet ik maar gauw een mondkapje aan gaan schaffen, voor al die ziektekiemen :)

_O-

Wij hebben niet zoveel om je paard aan vast te zetten in de gemeente, en een tuinhekje trekken ze zo kapot. Daarbij heb ik altijd geleerd je paard niet aan het bit vast te zetten, dus zal er een halster mee moeten. Flinke zadeltassen nodig met die halsters, plastic zakken en mest :')

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 16:35

Azmay schreef:
Meteen opruimen kan ik niet, maar ik vind het niet meer dan normaal om zeker in de bebouwde kom na de rit even terug te gaan.


Nou, ik zie er ook weinig vreemds in. In de bebouwde kom ruimde ik het altijd op, en rondom de bebouwde kom op fietspaden ook. Verderop in het buitengebied niet meer, maar zo vaak poept die van mij niet.