Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:53

Cioccolato schreef:
Waarschijnlijk loopt dit zo de spuigaten uit en dan moete ze allemaal afgemaakt worden want het zijn er te veel, ze grijpen kinderen en mensen. Etc etc

Ik hoop voor de wolf dat ze een plek vinden waar wat meer ruimte voor ze is. Mooie beesten, maar niet als ze aan mijn dieren zitten.

Hier gaat alles snachts op stal. Jong en oud, winter en zomer. Toch net iets meer toezicht.
Maar een hekwerk dat zoveel geld gaat kosten.. Ik ga maar alvast een lot kopen.

Ze pakken kinderen en mensen? Leef jij in Roodkapje :o?

Er is al meer dan 60 jaar geen aanval van wolf naar mens bekend. Sowieso zijn de tijden enorm veranderd en worden de kuddes niet meer door kinderen gehoed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:55

Tivoli schreef:
Palmera schreef:
Is het echt zo erg om in te zien en te leren dat deze hele planeet niet alleen van ons is?

We maken verdomme genoeg slachtoffers om alle grond aan onszelf toe te eigenen, een ander krijgt geen kans! Spijtig voor die veulens, maar wat willen we nu eigenlijk? I.p.v behalve voor onszelf nu ook gaan afslachten t.b.v onze hobbies?

Het moet toch niet gestoorder worden? Is ef iemand die met een bevredigende reden kan komen waarom vee meer rechten heeft om te leven dan een wolf?
En geld is geen geldige reden, de grootste stomkoppen zijn zij die dat hebben uitgevonden. ;)

Nou! Helemaal goed verwoord!
Wij mensen denken maar dat wij voorrang hebben op alles. Dat wij mogen bepalen wat leeft en wat niet.
Paarden (of schapen, koeien, kippen, whatever) zijn voor de ‘heb’ en hebben meer recht om te leven dan een dier dat al duizenden jaren over de hele wereld voorkomt?
Ik vind het triestig dat er nog maar postzegeltjes natuur over blijven, en dat wij het dan maar gek vinden dat de wolf steeds meer in aanraking komt met de mens.


Ook eens.
Hetzelfde verhaal in Florida, waar krokodillen en alligators worden afgeschoten als ze te dicht in de buurt van de bewoonde wereld komen.

RSDICBS

Berichten: 1004
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:01

Maar ieder die nu roept dat de wolf welkom is, want ze zijn zo mooi en we moeten de wereld delen, beseffen jullie wel dat als zo'n (jong) dier gaat dwalen en op zoek naar zijn eigen territorium en dan in dit overvolle Nederland gestoord wordt of te weinig ruimte of gewoon opgejaagd wordt, dat het uiteindelijk niet alleen een ree, konijn, schaap, veulen, minipaard of hond pakt, maar ook onze kinderen niet meer zomaar het bos in kunnen? Ze zullen vast eerst de mensen uit de weg gaan, maar uiteindelijk is Nederland gewoon te klein en gaan we niet alleen wat vee en wild missen maar gaat zo'n confrontatie met de mens onvermijdelijk worden. Dat wil toch zeker niemand??

Ik vind de wolf prachtig, daar niet van. En gun ze ook nog eens een ongerept stuk natuur om te leven en jagen, maar Nederland is daar toch niet geschikt voor?

Wbt die vergoeding als je vee verliest, geld dat ook voor hobby dieren? Ik heb het artikel nog niet gelezen zal dat later nog even doen.
Wij wonen in de achterhoek en onze minipaardjes + veulens zullen ook een makkelijkere prooi zijn dan de koeien en Gelderse paarden van de buren.. De wolf is hier al een aantal keer gespot in het buitengebied op klaarlichte dag en heeft zich ook al tegoed gedaan aan een aantal schapen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Nedersaksen: wederom veulen gedood door wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:05

Ja? Je zegt dus precies hetzelfde, je stelt jezelf boven een andere soort.
Die wolf kan er niets aan doen dat de wereld is volgebouwd, dat er dagelijks nog duizenden kinderen geboren worden terwijl hij geen plek heeft, en hij zal tóch moeten eten.

Nogmaals: graag een bevredigende reden waarom wij zoveel meer rechten denken te hebben.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:18

Citaat:
Je kunt toch niet 10 HA weide gaan omheinen? Ten eerste is dat geen doen, wie gaat dat betalen? Ten tweede trekt een wolf zich daar vrij weinig van aan als ze honger hebben en ten derde, enig idee hoe lelijk je landschap daar van word?
Want het is niet 1 weiland maar een heel groot deel van de weilanden.

Prima dat de wolf nog in het wild rond loopt, maar dan wel in een land met veel ruimte en genoeg wild om van te leven. Niet in een overvol Nederland :n


Vroegah hadden we een schaapherder om kleinvee te beschermen.

Afgelopen jaar zijn er meen ik 4000 schapen doodgebeten door honden, en zo'n 6 schapen door wolven.

Mind, de wolvin die zich op de Veluwe heeft gevestigd eet geen schapen. Wel kleine Bambi's, het zijn nu eenmaal roofdieren.
Dus bescherm je dieren, een loslopend veulen in de vrije natuur wordt ook opgegeten. Onze huisdier paarden weten nog precies wat ze moeten doen tegen wolven. (Maar zorg dus voor een kudehengst, een leidende merrie en zet geen drie jonge moeders plus veulens alleen in het land.)


En och ""in een dichtbevolkt land als Nederland"" is het geen goed idee om zoveel honden te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:19

Als de dinosaurus opnieuw tot leven zou komen, zouden jullie dan hetzelfde denken?

Wbt vlees, oh ja, al die arme vleeskoeien en kalfjes, die tot laat in het najaar buiten lopen. Nee niet alles loopt buiten inderdaad, maar wel een deel.
De vergoeding valt vaak tegen.
Ik hoop overigens wel dat jullie beseffen dat een veehouder ook band heeft met zijn vee. Alleen 2 meter hoog omheinen mag gewoon niet en is niet werkbaar.

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:24

Volgens mij heeft een wolf evenveel recht als een paard of mens om hier te wonen. Wie zijn wij om ze terug gaan uit te roeien of terug te dringen, nu ze een poging wagen om te herstellen wat eeuwen geleden al is kapot gemaakt door de mens, hun bestaan hier. En ja, ik heb ook minipaarden en ander kleinvee en ik zal ook verschrikkelijk veel verdriet hebben als er eentje slachtoffer wordt van een wolf maar het is de natuur. Wij doden elke dag enorm veel vee voor onszelf te voeden en dat op een veel slechtere manier.

Esther_r20

Berichten: 2413
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:28

Pas geleden was er op Facebook bericht dat een jaguar in een dorp was beland om voedsel (kleinvee)te zoeken. De mensen wilden hem verjagen en uit stress heeft hij aangevallen. De jaguar werd gedood

Heel Facebook ontploft want het was zo erg en beest kon er niets aan doen want zijn omgeving, zijn jungle werd afgepak en steeds kleiner....

En nu met de wolf in Nederland is het ineens een ander verhaal? Beest mag niet in Nederland wonen want dat is te vol?
Zodra het dichtbij komt is het blijkbaar ineens anders?

Wij (!) De mensheid heeft ervoor gezorgd dat de beesten geen ruimte meer hebben in Nederland, Europa, op de wereld. Nu is het aan ons om ons aan te passen. We zijn niet superieur.....
Samen leren leven voor het te laat is

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:30

Myrthe3 schreef:
Als de dinosaurus opnieuw tot leven zou komen, zouden jullie dan hetzelfde denken?

Wbt vlees, oh ja, al die arme vleeskoeien en kalfjes, die tot laat in het najaar buiten lopen. Nee niet alles loopt buiten inderdaad, maar wel een deel.
De vergoeding valt vaak tegen.
Ik hoop overigens wel dat jullie beseffen dat een veehouder ook band heeft met zijn vee. Alleen 2 meter hoog omheinen mag gewoon niet en is niet werkbaar.

M.b.t de eerste alinea: praat geen onzin.

We weten allemaal dat het een klein deel is van de vleeskoeien die buiten lopen. Daarnaast schijnt men ook kip en varken te willen eten, zitten ook allemaak binnen onder walgelijke omstandigheden, maar de wolf kan er niet bij!!!
Dus is het natuurlijk een pasklare oplossing om paarden ook zo te houden! :)*

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:38

Tja, sneu voor dat ene veulen, maar ook niet echt tegen te gaan. Omheinen is niet te doen en niet iedereen wilt een hengst in z'n kudde erbij. Daarnaast, als je kijkt naar de aantallen zullen die paar schapen/veulens/konijnen die worden gedood door een wolf echt niet in de buurt komen van het aantal dieren dat wordt gedood door honden.
Een vergoeding voor als je vee is gegrepen vind ik een mooi plan.

Verder geen paniek: Nederland is erg vol en de schuwe wolven zullen echt niet allemaal massaal deze kant op komen. Een paar enkelingen in wat dunner bevolkt gebied, ze zullen echt niet ineens in een park in Amsterdam rond gaan struinen.

Toch een beetje zonde dat een land dat altijd zegt z'n natuurbeheer op orde te hebben en vol zit met natuur liefhebbers en bomenknuffelaars ineens eraan denkt om een diersoort die terug van weggeweest is neer te knallen omdat ze nog geloven in sprookjes.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:39

Oh Palmera wat ben jij toch een mooi mens. Ik ben het helemaal met je eens.

En ja mijn paarden staan 24/7 buiten. Mijn omheining is bewust 1.40 m. hoog ivm Veluwe op niet te grote afstand en daar kan altijd nog een stukje bovenop indien nodig.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:40

Myrthe3 schreef:
Lekker weg die wolf. Anders fluister ik ze wel even in dat ze maar langs de mensen die ze wel graag willen behouden moeten gaan. Er is geen ruimte voor de wolf in NL.

Misschien is er niet zoveel ruimte voor de mens, in NL. ;)
Mensen; de wolf kwam en komt hier dus gewoon (weer) voor. Pas je maar aan en neem maatregelen maar stop met dat gejank.
Wat moeten die mensen in al die landen dan waar nog veel meer en gevaarlijker roofdieren voorkomen?
Stel je niet zo aan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:43

Ilse_123 schreef:
Tja, sneu voor dat ene veulen, maar ook niet echt tegen te gaan.


Een vergoeding voor als je vee is gegrepen vind ik een mooi plan.


Leuk....maar dat ene veulen is dat zou mijn Gelderse veulen kunnen zijn. ik die 1 x in de 10 jaar een veulentje fokt. Een zeldzaamhuisdierras bovendien.

Paar duizend euro weggepist en emotioneel waarschijnlijk niet te vervangen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:44

RSDICBS schreef:
Maar ieder die nu roept dat de wolf welkom is, want ze zijn zo mooi en we moeten de wereld delen, beseffen jullie wel dat als zo'n (jong) dier gaat dwalen en op zoek naar zijn eigen territorium en dan in dit overvolle Nederland gestoord wordt of te weinig ruimte of gewoon opgejaagd wordt, dat het uiteindelijk niet alleen een ree, konijn, schaap, veulen, minipaard of hond pakt, maar ook onze kinderen niet meer zomaar het bos in kunnen? Ze zullen vast eerst de mensen uit de weg gaan, maar uiteindelijk is Nederland gewoon te klein en gaan we niet alleen wat vee en wild missen maar gaat zo'n confrontatie met de mens onvermijdelijk worden. Dat wil toch zeker niemand??

Ik vind de wolf prachtig, daar niet van. En gun ze ook nog eens een ongerept stuk natuur om te leven en jagen, maar Nederland is daar toch niet geschikt voor?


Zullen we alle wilde zwijnen ook maar afschieten dan :)?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:45

Maar loopt jouw veulen dan ook snachts buiten in een bos weide ver van je huis?

Wolven gaan echt niet zomaar huishouden in je achtertuin zoals een vos dat doet. Zeker niet als er in het bos gewoon bambi's te vinden zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41594
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:49

Ilse_123 schreef:
Maar loopt jouw veulen dan ook snachts buiten in een bos weide ver van je huis?

Wolven gaan echt niet zomaar huishouden in je achtertuin zoals een vos dat doet. Zeker niet als er in het bos gewoon bambi's te vinden zijn.

Het is toch logisch dat mensen zich zorgen maken? We hebben nooit eerder te maken gehad met wolven, aanpassen kost tijd en er wordt hier wel heel makkelijk gepraat over het verlies van dieren.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:51

Sneu van het veulen, maar wolf denkt niet in sneu, heeft honger en ziet makkelijk eten.
Dus ja, mochten ze ooit massaal in Nederland voorkomen, denk ik wel dat het kleinvee, incl. jonge veulens en kleine pony's gevaar lopen, daar die toch wat makkelijker te pakken zijn dan een vrijlevend ree.

Ik vind het wat dubbel. Heb zelf shetlanders en woon tegen een stuk natuurgebied aan, waar nu veel om te doen is (in ieder geval regionaal), want ze hebben onlangs oerrunderen uitgezet, de zgn. taurossen en wisenten (de europese bizon). Leuk testgebied hier aan het worden met die wilde dieren.
Liefst zien ze ook wilde zwijnen en inderdaad wolven, want grote grazers die sterven, mogen niet verwijderd worden en moeten worden opgegeten door aasdieren, maar die hebben we hier nu te weinig.
De vraag is dus of ze die nu wellicht moeten uitzetten of moeten wachten tot deze dieren vanzelf de oernatuur hier ontdekken en zich er willen vestigen.
Rondom het hele gebied stikt het van de varkensbedrijven, schapen- en ponyhouders.
En stuk voor stuk zitten die het hele project met argusogen te bekijken, al is het maar omdat recreëren met je paard in dat stukje Nederlandse safari, toch aardig spannend begint te worden met al dat loslopend wild ;)

En ja, ik ben natuurliefhebber in hart en nieren, maar ik ben wel van mening dat ze daarin ook kunnen doorslaan. Zoals het vroeger in de ijstijd was, kun je nu eenmaal niet meer verlangen, hoe mooi het toen ook was. Zie ook het fiasco van de Oostvaardersplassen. Zelfs een wolf heeft daar nooit willen wonen ;)

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:52

Als maatregelen tegen wildschade betekenen dat een deel van de veehouderij niet meer rendabel is, dan betekent dat... precies. Namelijk dat een deel van de veehouderij niet meer rendabel is.

Zolang we die wegvallende productie maar niet gaan compenseren door goedkope producten van elders te gaan importeren (zoals die plofkippen uit de Oekraïne die absoluut niet de markt zouden gaan overspoelen na het associatieverdrag), is er in principe weinig aan de hand. Ja, dat het vlees en de zuivelproducten in de schappen duurder worden, maar dat is eerder een oplossing dan een probleem.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:52

mensen die roepen, dan kunnen onze kleine kinderen niet meer in het bos spelen... ik zou me meer druk maken over everzwijnen die biggetjes hebben (wij gingen dus wel iedere zomer naar de bossen op vakantie, les 1 die iedere keer herhaald wordt, als je een everzwijn ziet die jou kant op komt klim je als de bliksem in een boom!)
En anders dat andere roofdier op 2 benen..

Tuurlijk is het verschrikkelijk om je veulentje zo terug te vinden, ik zou ook echt kapot zijn ervan.
Maar om nu met zn alle al in paniek te raken ... laten we voor de verandering even afwachten wat er gaat gebeuren ipv de huid te verkopen voor het beest geschoten is ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:52

Nee niet genakkelijk gepraat over verlies van dieren. Maar alleen maar zeggen ik wil geen moeite doen, kost geld enz ja dan weet je dan verlies ingecalculeerd moet worden. -O-

En wilde zwijnen worden op sommige plekken al aardig afgeschoten. Op de veluwezoom niet, daar staan stevige dikke hekken waardoor de zwijnen niet in tuinen kunnen komen en het bestand zich heeft aangepast. :')

En kleine kinderen alleen in een bos is vanwege menselijke roofdieren al niet zo aan te raden tegenwoordig -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 07-02-19 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:53

Ilse_123 schreef:
Maar loopt jouw veulen dan ook snachts buiten in een bos weide ver van je huis?

Wolven gaan echt niet zomaar huishouden in je achtertuin zoals een vos dat doet. Zeker niet als er in het bos gewoon bambi's te vinden zijn.


De merrie zal ik naar een stal moeten brengen waar zij kan veulenen omdat dat op de huidige stal niet mogelijk is. Dat zou zomaar de veluwe kunnen zijn. Waar ik zelf dan dus ook niet dagelijks ben.

En voor de ontwikkeling van veulens is het belangrijk om dag en nacht buiten te lopen.

Over mijn achtertuin in de Bilt maak ik mij zelf geen enkele zorgen. Maar daar staan geen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:56

Palmera schreef:
Myrthe3 schreef:
Als de dinosaurus opnieuw tot leven zou komen, zouden jullie dan hetzelfde denken?

Wbt vlees, oh ja, al die arme vleeskoeien en kalfjes, die tot laat in het najaar buiten lopen. Nee niet alles loopt buiten inderdaad, maar wel een deel.
De vergoeding valt vaak tegen.
Ik hoop overigens wel dat jullie beseffen dat een veehouder ook band heeft met zijn vee. Alleen 2 meter hoog omheinen mag gewoon niet en is niet werkbaar.

M.b.t de eerste alinea: praat geen onzin.

We weten allemaal dat het een klein deel is van de vleeskoeien die buiten lopen. Daarnaast schijnt men ook kip en varken te willen eten, zitten ook allemaak binnen onder walgelijke omstandigheden, maar de wolf kan er niet bij!!!
Dus is het natuurlijk een pasklare oplossing om paarden ook zo te houden! :)*


Wat een onzin allemaal weer.
Dus jij zou het oke vinden als je paarden opgegeten worden door een wolf? Of wat ga jij er aan doen?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:58

Ik vind de mensen die hier nu diervriendelijk denken te zijn de plank nogal mis slaan. Ik vind de optie om een hond z'n leven te laten riskeren om de wolf voor jou te verjagen nogal wat. Er zijn al honden in stukken gescheurd. De helft van de wolven op het wolven in Nederland kaartje is aangereden door een auto. Vind ik behoorlijk sneu. Het is hier te klein voor roedels wolven en dat heeft niet alleen betrekking op ons eigen belang, maar ook op die van de wolf zelf.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:00

Maar roepen ik wil geen wolf gaat hem niet tegenhouden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:01

Wij zijn inmiddels 4 jaar geleden al een kalfje verloren door de wolf. Dus ja, hier is het wel in de achtertuin gebeurt en kijk ik er wat anders tegenaan dan de meesten.
Waarschijnlijk ga je er pas anders tegenaan kijken als het jezelf overkomt.