Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:09

Zoolgangster schreef:
UK_eef schreef:
Super dat het verplicht gepubliceerd moet worden, wel zo eerlijk voor de klant! _/-\o_


En zo blijkt hoe "eerlijk" fokkers over hun fokmateriaal zijn, als ze de kans krijgen... :n
Dat geldt trouwens ook voor fokkers van andere diersoorten: erfelijke ellende wordt het liefst verzwegen.

Klopt.


pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:11

Elisa2 schreef:
Eens met Natasja, daarnaast ieder paard vererft genetisch zwakke plekken..maar dit is iets wat gelukkig te testen is. En als er goed mee omgegaan word dan word het gen steeds verder terug gebracht en eruit gefokt.

Dat is alleen mogelijk als er met deze paarden met de erfelijke gen niet mee gefokt wordt.

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:17

Oh..
Wat een onwetendheid weer. Dragers van WFFS hebben geen klachten, geen problemen, zijn gezonde dieren. Dit gen overerft autosomaal recessief. Dat betekend dat je met dragers prima kunt fokken MITS je het dier kruist met een vrije partner

Zomaar alle dragers eruit gooien, niet meer fokken met dragers lijkt op de korte termijn misschien handig en slim, maar je vesmalt dan de genen basis ( en daarmee vergroot je de kans op aan het licht komen van allerlei ándere aandoeningen) EN je gooit misschien erfelijke eigenschappen weg die je heel graag WEL in je lijn wil hebben.

Dus: verdiepen in de materie en als fokker je verstand gebruiken. Je merrie testen dus, en op basis daarvan ook je hengstenkeuze bepalen. Heb je een vrije merrie kun je echt gewoon naar elke hengst ( zeker als je voor de sport fokt, en minder voor de fokkerij). Heb je een drager merrie, tja.. dan moet je je in je keuze beperken tot idd alleen de vrije hengsten. Zo simpel is het..


Iedereen een Connemara!!


.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:42

Zolang het niet verplicht is om bij de merries te laten testen. Op deze gen. En de meeste fokkers zullen merries niet laten testen .Blijft de gen in de lijn zitten. Door lijnteelt fokken .Blijft je altijd ziektes houden.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 12:59

pompadour schreef:
Zolang het niet verplicht is om bij de merries te laten testen. Op deze gen. En de meeste fokkers zullen merries niet laten testen .Blijft de gen in de lijn zitten. Door lijnteelt fokken .Blijft je altijd ziektes houden.


Alle nieuw te keuren hengsten worden getest en de WFFS status bekend gemaakt.

Dus je kan altijd een vrije hengst kiezen als je zelf een positieve merrie bezit.

Natuurlijk is het wenselijk dat er steeds minder paarden komen die dit gen met zich mee dragen.

Wat je zal zien is dat het KWPN hengsten die WFFS-positief zijn alleen nog goedkeurd als ze iecht goed zijn en iets toevoegen op een ander vlak in de fokkerij.

Weet daarbij dat het KWPN de hengsten test en niet de eigenaar.

Dan kan je als merriehouder dus de afweging maken.

Dit zag je ook bij hengsten die zelf OCD hebben. Die hengsten waren soms wel goedgekeurd vanwege bijvoorbeeld een uitzonderlijke prestatie maar kwamen vaak toch niet echt aan dekken toe.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:00

Als ik zo op de website van PS kijk zie ik enkel bij de springhensten de WFFS status. Bij de dressuurhengsten staat er niets bij. Dus daar zal je om moeten vragen denk ik.

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 14:54

Peterina schreef:
Popstra schreef:
Ik wist niet wat WFFS was. Heb het opgezocht, lijkt precies op HERDA bij de Amerikaanse rassen, namelijk ook dat de huid los laat en er zomaar wonden ontstaan. Bij de Amerikaanse rassen word dit al wat jaartjes mee getest in de 5 panel test.


Nee, het is niet hetzelfde als HERDA bij Quarters. Bij Herda wordt het paard 'gezond' geboren en komt de aandoening niet meteen aan het licht. Een paard hoeft ook niet homozygoot te zijn voor de gen om de aandoening te krijgen. Veulens worden levend geboren.

Bij WFFS, wordt in homozygoot vorm het vrucht aborteert, of is doodgeboren, of als het veulen levend geboren wordt is de huid dusdanig aangetast dat bij het minste aanraking (schoon lekken van merrie bijvoorbeeld) de huid los komt. Een drager toont helemaal niets. Momenteel draagt de 'besmettings' graad in Europa rond de 17%.

Er loopt al maanden een topic hierover: [F-AM] WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'
bedankt voor de info

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 15:33

@Pompadoer:
Hoe lullig ook... deze ziekte is zo ernstig dat veulens gewoon dood gaan/direct geeuthanaseerd moeten worden: M.A.W fors kapitaal verlies/ het nadeel ligt hier direct bij de fokker zelf, en niet jaren later bij een eventuele gebruiker nádat het dier al eens verkocht is ( en er al aan verdiend is.) Dat is in alle ellende wel het "goede" aan deze aandoening: Eén keer een veulen met WFFS en een fokker weet waarom hij moet testen.


Kortom: ik denk maar zo dat testen hier heel snel heel gebruikelijk gaat worden


Iedereen een Connemara!!


.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:38

Punz schreef:
@Pompadoer:
Hoe banketstaaf ook... deze ziekte is zo ernstig dat veulens gewoon dood gaan/direct geeuthanaseerd moeten worden: M.A.W fors kapitaal verlies/ het nadeel ligt hier direct bij de fokker zelf, en niet jaren later bij een eventuele gebruiker nádat het dier al eens verkocht is ( en er al aan verdiend is.) Dat is in alle ellende wel het "goede" aan deze aandoening: Eén keer een veulen met WFFS en een fokker weet waarom hij moet testen.


Kortom: ik denk maar zo dat testen hier heel snel heel gebruikelijk gaat worden

Het zou verplicht moeten worden om fokpaarden te laten testen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 17:49

pompadour schreef:
Zolang het niet verplicht is om bij de merries te laten testen. Op deze gen. En de meeste fokkers zullen merries niet laten testen .Blijft de gen in de lijn zitten. Door lijnteelt fokken .Blijft je altijd ziektes houden.


Twee punten die jij aanhaald:

ten eerste … het is de verantwoordelijkheid van de merrie houder te weten wat voor materiaal zij/haar in huis heeft. Dus het is ZIJN/HAAR verantwoordelijkheid om te testen. Doe je dat niet dan ben je, m.i., gewoon een vermeerderaar en niets anders.

ten tweede … WFFS is niet een ziekte, het is een 'aandoening' die alleen in homozygoot vorm voorkomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:08

NatasjavE schreef:
pompadour schreef:
de nagekomelingen kunnen er wel last van krijgen

erfelijke (ziekte) gen is altijd erfelijk .

Ik heb 1 ding van mijn DA geleerd, Nooit gaan fokken met dieren die erfelijk belast zijn . Dat het met rashonden is of raskatten of met paarden. zijn . Komt allemaal op het zelfde neer


Het gen is altijd erfelijk ja. Maar deze aandoening is het pas een probleem als een veulen 2 x het gen heeft. Dan komt de aandoening pas naar voren omdat het recessief overerfbaar is.

Zou het gaan om een dominant overerfbare aandoening zou je gelijk hebben. Dan is een nakomeling altijd behept met deze aandoening.

Nu moet je van geval tot geval kijken hoe belangrijk het is dat een hengst of merrie toch nakomelingen geeft. Want met het uitsluiten van bepaalde nakomelingen versmal je ook de bloedbasis.

Kijk van Everdale of Apache kan je zeggen daar is meer dan genoeg bloed van voorhanden.
Maar van Habanna kan je toch zeggen dat het erg jammer is dat ze hem gecastreerd hebben. Hij gaf vrij bloed.
Want inteelt kan weer voor hele andere vervelende problemen zorgen.


Dit werd van Pssm1 ook gezegd. Enkel als ze p1/p1 werden getest ondervonden ze er problemen van. Ondertussen is aan het licht gekomen dat een p1/n paard ook gewoon last heeft. Dus als iedereen gewoon slim is wordt er ook niet meer met een drager gefokt.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 18:20

Ik heb zelf een drager merrie. En ja ze is momenteel ook drachtig. Maar ik weet niet zeker of een drager geen last kan hebben van het gen. Ik denk dat hier meer onderzoek naar gedaan moet worden om het uit te sluiten of ze wel of geen last ervan onder vinden.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Callisto04

Berichten: 1377
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:35

Peterina schreef:
Nee, het is niet hetzelfde als HERDA bij Quarters. Bij Herda wordt het paard 'gezond' geboren en komt de aandoening niet meteen aan het licht. Een paard hoeft ook niet homozygoot te zijn voor de gen om de aandoening te krijgen. Veulens worden levend geboren.

Bij WFFS, wordt in homozygoot vorm het vrucht aborteert, of is doodgeboren, of als het veulen levend geboren wordt is de huid dusdanig aangetast dat bij het minste aanraking (schoon lekken van merrie bijvoorbeeld) de huid los komt. Een drager toont helemaal niets. Momenteel draagt de 'besmettings' graad in Europa rond de 17%.

Er loopt al maanden een topic hierover: [F-AM] WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Dit klopt niet, herda dragers hebben ook geen last, enkel in de homozygoot vorm zijn er problemen, ook huid die los komt/scheurt/etc. Misschien minder dodelijk dan WFFS, maar een drager toont ook helemaal niets. Tal van cutting paarden zijn drager, wat mogelijk wel kan wijzen op een invloed op prestaties. Het is niet dezelfde aandoening, maar ook recessief en in zekere zin vergelijkbaar qua symptomen. Er wordt onderzoek gedaan naar het mogelijke effect van de aandoening.

Bowser noted that these findings could explain why HERDA carriers are overrepresented among elite performing cutting horses: Subtle versions of the biomechanical differences identified in the recent study between tissues from HERDA-affected and healthy horses could give HERDA carriers an advantage in cutting and other disciplines requiring movements that strain the limits of athletic flexibility, she said.

Altering tendon strength and elasticity could do several things: "An increase in elasticity could make it easier for these horses to comfortably perform the positions and rigorous movements that characterize cutting," she said. "In contrast, increase in stiffness of tendons could increase their energy storage capacity during weight-bearing, propelling the horse more efficiently during the stride and decreasing the total effort needed to perform these movements."
Laatst bijgewerkt door Callisto04 op 12-01-19 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:36

angelpam schreef:
Ik heb zelf een drager merrie. En ja ze is momenteel ook drachtig. Maar ik weet niet zeker of een drager geen last kan hebben van het gen. Ik denk dat hier meer onderzoek naar gedaan moet worden om het uit te sluiten of ze wel of geen last ervan onder vinden.


Is jouw merrie ook drachtig van een drager?

Wel goed dat PS nu ook bekend moet maken wat de status van zijn hengsten is. Toch 2 uit de F lijn. Van welke hengst zou dat af komen dan? Florestan I ofzo?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:55

Suzanne F. schreef:
angelpam schreef:
Ik heb zelf een drager merrie. En ja ze is momenteel ook drachtig. Maar ik weet niet zeker of een drager geen last kan hebben van het gen. Ik denk dat hier meer onderzoek naar gedaan moet worden om het uit te sluiten of ze wel of geen last ervan onder vinden.


Is jouw merrie ook drachtig van een drager?

Wel goed dat PS nu ook bekend moet maken wat de status van zijn hengsten is. Toch 2 uit de F lijn. Van welke hengst zou dat af komen dan? Florestan I ofzo?



Nee ze is niet drachtig van een drager. Dat was ze wel maar dat heb ik eraf laten knijpen.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

Suzanne F.

Berichten: 49165
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:56

Oh ja, dat weet ik nog. Moeilijke keuze. Fijn dat ze in ieder geval weer dragend is.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Punz

Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 20:57

Angelpam: als de ziekte ook bij dragers symptomen had gegeven, dan was het natuurlijk al veel eerder helder geworden dat deze ziekte bestaat, denk je ook niet?

Juist omdat dragers geen symptomen hebben kan zon aandoening zich ongemerkt verspreiden in een populatie... En als je dan aan lijnteelt gaat doen.. héb je een grotere kans dat je een "collega-drager" tegen komt... en dus een grotere kans dat er dus een keer een lijder ( homozygoot voor het gen ,dus het gen van BEIDE ouders gekregen) geboren wordt. En dat is wat er hier gebeurd lijkt te zijn.

Door het selecteren op bepaalde eigenschappen is kunstmatig de genenpool eigenlijk versmalt ( veel dieren zijn verwant aan elkaar, door de populariteit en dus het veelvuldig gebruik van specifieke fokdieren), waardoor er dus een keer een aandoening als dit aan het licht komt...


Iedereen een Connemara!!


.

angelpam

Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 21:05

Punz. Weet ik niet. Als het met de gewrichten te maken heeft kan het ook afgedaan worden als zwakke gewrichten of weke delen. Het gen is pas bekend en er is verder voor zover ik weet nog geen onderzoek gedaan naar dragers die klinisch niet in orde zijn.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:27

Punz schreef:
Angelpam: als de ziekte ook bij dragers symptomen had gegeven, dan was het natuurlijk al veel eerder helder geworden dat deze ziekte bestaat, denk je ook niet?

Juist omdat dragers geen symptomen hebben kan zon aandoening zich ongemerkt verspreiden in een populatie... En als je dan aan lijnteelt gaat doen.. héb je een grotere kans dat je een "collega-drager" tegen komt... en dus een grotere kans dat er dus een keer een lijder ( homozygoot voor het gen ,dus het gen van BEIDE ouders gekregen) geboren wordt. En dat is wat er hier gebeurd lijkt te zijn.

Door het selecteren op bepaalde eigenschappen is kunstmatig de genenpool eigenlijk versmalt ( veel dieren zijn verwant aan elkaar, door de populariteit en dus het veelvuldig gebruik van specifieke fokdieren), waardoor er dus een keer een aandoening als dit aan het licht komt...


het probleem is dat misschien 80% of meer met lijnteelt gefokt wordt. En dat is juist het probleem.
Is ook met rashonden en raskatten.
Lijnteelt geeft "Rottigheid" om het zomaar te zeggen.

Elisa2

Berichten: 37026
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zeven hengsten Schockemöhle positief op WFFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:35

Hoeft niet perse maar dan moet het wel ver genoeg weg zitten.

Ik vind in de kwpn fokkerij soms ronduit inteelt..en dat is wel een zorg. Maar vandaar ook dat er hengsten met vrij bloed ggk worden in het kader van bloedspreiding. Moeten ze alleen wel gebruikt worden..
De fokker heeft een grote verantwoordelijkheid en dat geld ook voor pssm.

Een gen of aanleg voor iets hoeft helemaal geen problemen te geven, het gaat pas mis als in dit geval de drager genen bij elkaar komen.
Volgens mij zijn dragers gewoon gezonde paarden anders was dit eerder aan het licht gekomen, het zit echt al generaties in de fokkerij!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 10:54

Helemaal mee eens Elisa2

Lijnenteelt kan iets toevoegen. Maar wel steeds vers bloed inkruisen. En niet te veel en niet te kort op elkaar. En laat het over aan mensen met pedigreekennis.

En ook met dat vriije bloed kan je een niet gewenste genmutatie binnen brengen. Kijk maar naar Koss. Hij bracht de Gelderse fokkeriij bloedspreiding, beweging, type.
En WFFS.
Tja,..nu moeten we testen en opletten. Ik ga dus bij voorkeur met mijn merrie naar een vrije hengst. Niet omdat ik nu zo bang ben voor een WFFS positief veulen maar dat het op populatie nivo bij de Gelderse wel teruggedrongen moet worden.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:11

Punz schreef:
Oh..
Wat een onwetendheid weer. Dragers van WFFS hebben geen klachten, geen problemen, zijn gezonde dieren. Dit gen overerft autosomaal recessief. Dat betekend dat je met dragers prima kunt fokken MITS je het dier kruist met een vrije partner

Zomaar alle dragers eruit gooien, niet meer fokken met dragers lijkt op de korte termijn misschien handig en slim, maar je vesmalt dan de genen basis ( en daarmee vergroot je de kans op aan het licht komen van allerlei ándere aandoeningen) EN je gooit misschien erfelijke eigenschappen weg die je heel graag WEL in je lijn wil hebben.

Dus: verdiepen in de materie en als fokker je verstand gebruiken. Je merrie testen dus, en op basis daarvan ook je hengstenkeuze bepalen. Heb je een vrije merrie kun je echt gewoon naar elke hengst ( zeker als je voor de sport fokt, en minder voor de fokkerij). Heb je een drager merrie, tja.. dan moet je je in je keuze beperken tot idd alleen de vrije hengsten. Zo simpel is het..

Bedankt voor de info. Ik heb er niet veel verstand van, maar als je een drager met een vrije partner kruist: dan kan de drager toch dat ene allel doorgeven aan de nakomeling en wordt die vervolgens drager. Dit is toch niet wenselijk? De kans is klein, maar waarom dan nog fokken met de drager? Puur een vraag uit interesse hoor, geen kritiek :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:19

AnimalFriend schreef:
Bedankt voor de info. Ik heb er niet veel verstand van, maar als je een drager met een vrije partner kruist: dan kan de drager toch dat ene allel doorgeven aan de nakomeling en wordt die vervolgens drager. Dit is toch niet wenselijk? Dus waarom dan nog fokken met de drager? Puur een vraag uit interesse hoor, geen kritiek :)



Dat klopt. En wenselijk is het niet.

Maar het andere alternatief alle hengsten en merries met WFFS uitsluiten betekend dat je ook heel veel goede dingen van die dieren uitsluit.

Neem dus de door mij eerder aangehaalde Habanna.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 98/habanna

Hij bracht juist die gewenste bloedspreiding. Vrij bloed en gaf daarnaast ook nog een goede nakomelingen.
Hij is nu gecastreerd.

Het zou dus goed zijn dat de hengstenkeuringscommissie de WFFSstatus positief dan wel negatief laten meewegen.
Als ze dus moeten kiezen tussen 2 Everdale zonen die beide ongeveer even goed zijn...neem dan de negatieve.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Popstra
Berichten: 13708
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:39

pompadour schreef:
Punz schreef:
@Pompadoer:
Hoe banketstaaf ook... deze ziekte is zo ernstig dat veulens gewoon dood gaan/direct geeuthanaseerd moeten worden: M.A.W fors kapitaal verlies/ het nadeel ligt hier direct bij de fokker zelf, en niet jaren later bij een eventuele gebruiker nádat het dier al eens verkocht is ( en er al aan verdiend is.) Dat is in alle ellende wel het "goede" aan deze aandoening: Eén keer een veulen met WFFS en een fokker weet waarom hij moet testen.


Kortom: ik denk maar zo dat testen hier heel snel heel gebruikelijk gaat worden

Het zou verplicht moeten worden om fokpaarden te laten testen.
helemaal mee eens! En dat geld voor alle rassen. Laat mensen maar eens Papierwerk doen en diep in hun knip moeten gaan voor ze mogen fokken. Wellicht er dan ook wat minder overschot ontstaat.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:41

Popstra schreef:
Het zou verplicht moeten worden om fokpaarden te laten testen.
helemaal mee eens! En dat geld voor alle rassen. Laat mensen maar eens Papierwerk doen en diep in hun knip moeten gaan voor ze mogen fokken. Wellicht er dan ook wat minder overschot ontstaat.[/quote]

Dus liever inteelt depressie dan een gezond paard maar drager van het WFFS gen?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Larislaatje, YandexBot en 67 bezoekers