Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-01-19 22:39

Noordhollands Dagblad
Overige


Op Texel werd rond de jaarwisseling veel overlast veroorzaakt door vuurwerk. Ook paarden werden daar het slachtoffer van.

Een vrouw die naar haar paarden in een weiland langs de Waalderweg bij Den Burg ging, trof daar tussen de optrekkende kruitdampen een paar jongens aan die de dieren zojuist met vuurwerk hadden verschrikt.

Lees het hele artikel op de website van het Noordhollands Dagblad.

EDIT: Inmiddels is bekend geworden dat het paard geen gebroken been had, maar door meerdere aandoeningen toch ingeslapen moest worden. Er bleek geen sprake van overlast van vuurwerk te zijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


BigOne
Berichten: 38177
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:34

Kutkinderen , vraag me werkelijk af of er nog opgevoed word. Je zal je paard maar met een gebroken been aantreffen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:38

Als er een dodelijk ongeluk met een stint gebeurt, wordt het ding (begrijpelijk) gelijk verboden. Maar jaar in - jaar uit, mag er vuurwerk afgestoken blijven worden, maakt niet uit hoeveel doden of gewonden er bij vallen, het mag gebruikt blijven worden. Dit is te triest voor woorden!

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:40

Zo die had ik denk ik te lijf gegaan met een flinke longeerzweep op zijn minst. Oprotten bij die dieren -:(-

En de politie doet in zulke gevallen geen moer “ want oudjaarsavond vuurwerk mag” :roll:

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-19 23:43

Afschaffen dat particuliere vuurwerk. Mensen kunnen er kennelijk niet normaal mee omgaan!

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 00:54

hier in zweden ook, kennis der paarden waren uitgebroken de weg op aan het vangen, kwam een auto aan zag het niet en eigenaar zag der eigen paard geraakt worden en overlijden door de auto :( echt echt sneu

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fucking destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:11

Witchcraft schreef:
Als er een dodelijk ongeluk met een stint gebeurt, wordt het ding (begrijpelijk) gelijk verboden. Maar jaar in - jaar uit, mag er vuurwerk afgestoken blijven worden, maakt niet uit hoeveel doden of gewonden er bij vallen, het mag gebruikt blijven worden. Dit is te triest voor woorden!

Weet je hoeveel dodelijke ongevallen , zware ongevallen en schade er veroorzaakt wordt door paarden.

Om het maar niet over de overlast te hebben omdat ruiters om wat voor reden persee door de wijk willen rijden en overal schijt achterlaten.

CoonArt

Berichten: 23285
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:14

Verschrikkelijk, tuig! -:(-

Have You Hugged Your Horse Today?

thriam

Berichten: 86
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:18

Afschaffen dat vuurwerk. Scheelt een hoop luchtvervuiling, geluidsoverlast en menselijk /dierlijk leed.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 01:39

bigone schreef:
Kutkinderen , vraag me werkelijk af of er nog opgevoed word. Je zal je paard maar met een gebroken been aantreffen.


Helaas zijn er ook veel kutvolwassenen en ik denk dat met dit soort dingen de appel niet ver van de boom valt. Voor dit soort wangedrag mogen er wat mij betreft zeer zware straffen komen. Wat mankeren sommige mensen toch? Hoe ziek ben je dat je uit dit soort belachelijke dingen je plezier kunt halen :?

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 04:22

Sunnda schreef:
Witchcraft schreef:
Als er een dodelijk ongeluk met een stint gebeurt, wordt het ding (begrijpelijk) gelijk verboden. Maar jaar in - jaar uit, mag er vuurwerk afgestoken blijven worden, maakt niet uit hoeveel doden of gewonden er bij vallen, het mag gebruikt blijven worden. Dit is te triest voor woorden!

Weet je hoeveel dodelijke ongevallen , zware ongevallen en schade er veroorzaakt wordt door paarden.

Om het maar niet over de overlast te hebben omdat ruiters om wat voor reden persee door de wijk willen rijden en overal schijt achterlaten.

Is natuurlijk wel appels met peren vergelijken.

Uiteraard gebeuren er ongelukken met paarden. Maar dat is meestal niet door stunten met paarden. Of met opzet.
Vuurwerk zorgt voornamelijk voor veel ongelukken bij omstanders die zelf niks afsteken.
Kinderen die gewond raken omdat iemand iets vlakbij een ruit knallen. Bushokjes die gesloopt worden ( opzet ) auto's die in de brand worden gestoken. ( Opzet ) hulpverleners die bestookt worden met vuurwerk waardoor ze hun werk niet veilig kunnen doen. ( Opzet)

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:08

Ineke2 schreef:
Zo die had ik denk ik te lijf gegaan met een flinke longeerzweep op zijn minst. Oprotten bij die dieren -:(-

En de politie doet in zulke gevallen geen moer “ want oudjaarsavond vuurwerk mag” :roll:



I.p.v. altijd met het vingertje naar de politie te wijzen, is het misschien handiger om uit te zoeken wat de politie mág doen. Net als straffen,...daar gaat de p9litie niet over maar de officier van justitie.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 07:33

De politie kan hier gewoon op handhaven hoor. Dus met de vinger wijzen is meer dan terecht. Als ze niet altijd zo laks waren geweest dan had men nu op toegestanne tijden afgestoken. En niet weken lang. Er loopt momenteel een ander topic over. Daar schitteren ze ook van passieviteit.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Ineke2

Berichten: 33090
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 08:01

dems75 schreef:
Ineke2 schreef:
Zo die had ik denk ik te lijf gegaan met een flinke longeerzweep op zijn minst. Oprotten bij die dieren -:(-

En de politie doet in zulke gevallen geen moer “ want oudjaarsavond vuurwerk mag” :roll:



I.p.v. altijd met het vingertje naar de politie te wijzen, is het misschien handiger om uit te zoeken wat de politie mág doen. Net als straffen,...daar gaat de p9litie niet over maar de officier van justitie.

In dit geval wijs ik zeker wel met het vingertje, want toen ik van de week belde omdat er een complete bom ontplofte vlakbij mijn huis ( ruit knalde er letterlijk uit!) haalde de politie nog net niet de schouders op zo te horen aan de telefoon.
Omdat ik daarop bijna zelf ontplofte stuurde ze dan maar een auto om te gaan kijken...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:12

Sunnda schreef:
Witchcraft schreef:
Als er een dodelijk ongeluk met een stint gebeurt, wordt het ding (begrijpelijk) gelijk verboden. Maar jaar in - jaar uit, mag er vuurwerk afgestoken blijven worden, maakt niet uit hoeveel doden of gewonden er bij vallen, het mag gebruikt blijven worden. Dit is te triest voor woorden!

Weet je hoeveel dodelijke ongevallen , zware ongevallen en schade er veroorzaakt wordt door paarden.
Om het maar niet over de overlast te hebben omdat ruiters om wat voor reden persee door de wijk willen rijden en overal schijt achterlaten.
Pardon? Wat een stompzinnige en in de context van dit topic gevoelloze reactie. Ga je schamen zeg.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:30

Witchcraft schreef:
Als er een dodelijk ongeluk met een stint gebeurt, wordt het ding (begrijpelijk) gelijk verboden. Maar jaar in - jaar uit, mag er vuurwerk afgestoken blijven worden, maakt niet uit hoeveel doden of gewonden er bij vallen, het mag gebruikt blijven worden. Dit is te triest voor woorden!


Nou precies :j :j :j

Heel jammer dat er in dit topic meteen weer gekat wordt op de politie. Zij werken zich rond deze dagen een slag in de rondte en krijgen een bak agressie over zich heen, dat wil je niet weten. We mogen blij zijn dat er nog mensen dat werk willen doen, voor dat k*tloontje dat ze krijgen. En altijd stank voor dank, bah :r

Het lijkt er op dat het voor sommige mensen heel fijn is om altijd een "ze" als zondebok te hebben, of het nou Staatsbosbeheer is of de Politie, "ze" doen niks, zijn laks en gevoelloos... ben wel eens benieuwd welke bijdrage deze mensen zelf leveren aan een prettig leefbare samenleving :roll: -O- >;)

aishcream

Berichten: 584
Geregistreerd: 07-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:57

ontzettend vervelend dat er paarden met vuurwerk worden belaagd!
Alleen vraag ik me af of het dit keer met opzet js gedaan. Uit dit bericht zou je namelijk ook kunnen opmaken dat het vuurwerk, voordat de vrouw er aan kwam, is afgestoken.
Dat maakt het niet minder vervelend dat de paarden zijn geschrokken maar ik vraag me af of belaagd dan een passend woord is.

Life begins at the end of your comfortzone

Nancy01
Berichten: 153
Geregistreerd: 13-03-11
Woonplaats: Neerpelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:09

Vuurwerk is en blijft iets dat moet verboden worden!
Zelf meegemaakt met oudejaar dat ze al de hele dag bommetjes afknallen in de wijk hier terwijl er algemeen verbod is op af steken van vuurwerk hier! Wat kan de politie doen? Tegen dat ze ter plaatse zijn , zijn de aanstekers al gevlogen.
En dan je eigen buren die het ook nodig vinden om vuurwerk af te steken terwijl ze toch zo van "dieren houden".
Nou daar heb ik geen goed woord meer voor over. Gelukkig stond alles binnen maar je pony's badend in het zweet terug vinden is niet iets wat je wil hebben dan.
Dus gewoon alles afschaffen kwa vuurwerk!!

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden op Texel met vuurwerk belaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 14:32

Wat een tuig! ik had ze echt afgetakeld denk ik }:)
Vind het sowieso dikke schande dat ouders hun kinderen maar laten gaan. Hier in de buurt ook papa's die lekker meeknallen als het nog niet mag... Alsof eind december iedereen zn verstand verliest.. komop zeg

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

pien_2010

Berichten: 43076
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:49

djuulsie schreef:
Afschaffen dat particuliere vuurwerk. Mensen kunnen er kennelijk niet normaal mee omgaan!


Yep helemaal mee eens. Net als hier waar het verboden is. En dan professioneel vuurwerk show doen.
Dat is beter voor de gezondheid van mensen, beter voor bezit en beter voor moeder aarde want geeft een hoop vervuiling.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:54

Het is gewoon maf... das je kinderen en andere onverlaten met EXPLOSIEVEN aan het werk laat... als "speeltje". Want dat is het gewoon weg: explosieven. Vuurwerk klinkt een stukje ongevaarlijker... Verbieden die hap en alleen nog professionals mee bezig laten.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

Shadow0

Berichten: 43493
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 15:57

dems75 schreef:
I.p.v. altijd met het vingertje naar de politie te wijzen, is het misschien handiger om uit te zoeken wat de politie mág doen. Net als straffen,...daar gaat de p9litie niet over maar de officier van justitie.


Waarschuwing, in beslagname vuurwerk, boete, handhaven op het creeren van gevaarlijke situatie, handhaven op dierenmishandeling etc.

Waarom denken we dat de politie niets kan?

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 16:29

Niet alleen vuurwerk is vreselijk.
Ik vond laatst mijn paard, drijfnat van het zweet aan in de paddock. Al jaren hebben bij ons in de polder jagers een vergunning om hazen te schieten ( kerstdiner) en “ faunabeheer”.
Op het weiland van onze pensionhouder mogen ze niet komen , maar de buren ( overigens ook met paarden, maar die interesseert het niet ) mogen ze schieten en krijgt de landeigenaar een slagroomtaart .
Zonder vooraf waarschuwing dat ze zouden komen werd er rondom onze paarden geschoten, en die waren compleet over de rooie.
Gelukkig goede afrastering en niets gebeurt, maar ik was witheet !
En niets aan te doen, want ze hebben toestemming ...


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:12

Ja hier ook. Alleen hebben wij wel de afspraak met de jagers kunnen maken dat ze ons van te voren waarschuwen. Betekent wel dat de paarden en honden een dag binnen moeten blijven, maar in elk geval veilig.

Jinks
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 17:23

Ik heb de vergunning om te jagen op en om ons terrein ingetrokken. Hierdoor mogen ze een kilometer om ons terrein heen niet meer jagen.

Dit heb ik gedaan nadat ze ook mijn paarden helemaal over de rooie hadden. Ik heb nooit meer last gehad.

Bij veel konijnen in de weide, komt er een kennis met vangkooien en dan worden ze elders weer uitgezet.

Prima oplossing, de paarden hebben nu rust.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, fierefluiter, Inney, pluklief, xAlice en 78 bezoekers