Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
denisesilver

Berichten: 2871
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:13

cissy schreef:
Ik denk dat het hebben van een paard wel belastend is voor het milieu maar alles wat daaromheen zit is nóg veel belastender!
Hoeveel setjes in alle nieuwe kleuren met bijpassende peesjes en sokken en vergeet de matchende rijbroek niet... dát geeft pas milieu belasting want dat moet ook allemaal ergens geproduceerd worden.

Ooh dit is nog wel een interessante stelling, en ik ben het helemaal met je eens. Zelf gebruik ik vaak tweedehands spullen en mijn rijkleding rij ik op tot het naadje (met veel verdriet een aantal jaar geleden mijn ripfluwelen rijbroek weg gedaan :') )

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest


Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:15

Nikass schreef:
Ik heb nog nooit B12 extra genomen, waarom zou dat moeten? Ik ben al mijn hele leven vegetariër en zo gezond als een vis ;)
Overigens werd hier niet gesteld dat iedereen veganistisch zou moeten eten, dat is weer wat anders, al geloof ik nooit dat je dan vervuilender bezig hoeft te zijn als wanneer je vlees eet.
Als er alleen biologisch vlees zou worden gegeten en iedereen dat zeer met mate doet zou het uiteraard al een stuk schelen. Maar "met mate" is wat we in de welvarende landen niet meer zo goed kennen.


Misschien ben jij een uitzondering. Meeste vegetariërs die ik ken nemen extra B12. Maar er zijn tegenwoordig veel mensen, vegetarisch of niet, met een B12 tekort. Sowieso veel tekorten, zie ook eerder genoemde uitgeputte grond waardoor sommige groenten en fruit tot wel 200% minder vitamine C hebben dan 20 jaar geleden.

Iemand stelde hier dat we met z'n allen het beste vegan kunnen worden, omdat het land niet meer gebruikt hoeft te worden voor het telen van voer voor dieren. Het land wordt dan echter gebruikt om ons eten te telen, wat zeker niet minder belastend is voor de grond die al uitgeput is.

Bepaalde vitaminen en mineralen zijn toch nodig voor het lichaam. En die zullen we dan massaal extra moeten nemen.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:16

mijn paarden staan 24/7 op de wei, ik wandel ernaartoe en de mest wordt gerecycled op het land en ik spuit geen gif..tov mijn aandeel kan wel wat gecompenseerd worden hoor ;) .

Als je paard recreatie voor je betekent, beteken jij dan ook recreatie voor je paard?!
ook pennydromen komen uit; trotse eigenaar van Buitenpraktijk Bosleven en Paard en Park de Meerberg

denisesilver

Berichten: 2871
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:20

Wat zou dan een manier zijn om de grond weer gezond en rijk aan mineralen te maken?

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:29

denisesilver schreef:
Wat zou dan een manier zijn om de grond weer gezond en rijk aan mineralen te maken?


Er zijn boeren die overstappen of overgestapt zijn naar de biologische (dynamische) landbouw. Dan wordt er al veel minder gif gespoten en dat is goed voor het land die dan tijd krijgt om te herstellen.

Nikass schreef:
Maar "met mate" is wat we in de welvarende landen niet meer zo goed kennen.
Tout a fait → inderdaad!

NikkiDeKerf schreef:
als we het hebben over de transportafstand van de soja, dan geldt dat toch eveneens voor de soja die als veevoeder wordt gebruikt?
Klopt.
NikkiDeKerf schreef:
De dieren die voor vlees en zuivel uit eigen land zorgen, hebben toch ook zeer regelmatig/waarschijnlijk weer die ver-weg-soja gegeten? Dus ik snap de logica denk ik nog niet helemaal van dit verhaal, hmm.
Als dat zo is dan zijn ze zeer vervuilend. Maar er zijn zat boeren waar de dieren alleen dat eten wat ze zelf geteeld hebben (dus mais voor de koeien van eigen land en gras van de weilanden).

NikkiDeKerf schreef:
Wat misschien goed is om te weten is dat bijvoorbeeld de soja van Alpro vaak uit Europa komen, en steeds vaker lokaal :) Ik denk ook dat veel merken vleesvervangers hier vrij bewust mee om gaan,
Dat is alleen maar goed.

denisesilver

Berichten: 2871
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:35

Ik weet van de melkveehouder waar ik stage heb gelopen dat daar alleen zelf geoogste maïs en kuil, en daar bij nog bierborstel (afvalproduct van de bierbrouwerij). Nu kan het goed zijn dat er nog wat bijgevoerd wordt met andere soorten voer, maar dit is de basis

Met een schimmel onder je kont kan je de hele wereld rond

  • Talent is pursued interest

piezze

Berichten: 3519
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:37

Elke handeling die een mens doet is milieubelastend. Of je je nu voortplant, op tennis gaat of een boek koopt. Dit internetten op bokt is bet zo goed milieubelastend dus ja. Wat wil men bereiken met dit soort artikelen vraag ik me af? Dat we allemaal stoppen met ademen ofzo.

8nnemiek

Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 19:39

Maar Janine, waarom zou je de bodem extra uitputten als iedereen vegetarisch/vegan zou gaan eten? Dan is er juist heel veel meer grond beschikbaar dus veel meer mogelijkheden voor wisselteelt, biologische akkerbouw, natuur en groenbemesting. (en daarmee is ook meteen de vraag van denisesilver beantwoord)
Momenteel staat een enorm deel van nederland vol met voedermais, voederbieten en grasland voor al dat vlees/melkvee, en dat jaar na jaar na jaar.

Ik eet zelf trouwens al bijna 25 jaar vegetarisch, ik slik niks bij, en voel me kiplekker. Er zijn hele bevolkingsgroepen die nooit vlees of dierlijke producten hebben gegeten, bijvoorbeeld door armoede of geloof, en ook daar zijn mensen gezond.

Iedereen, alle zoogdieren, maken B12 aan in de dikke darm, het is alleen nooit bewezen dat we deze B12 ook zelf kunnen opnemen. Wel scheiden gezonde mensen en dieren sowieso B12 uit via de ontlasting.
Bemest je het land met compost van dierlijke oorsprong dan zit daar B12 in de grond die ook weer in/op de voeding terecht komt. En er zijn steeds meer mensen die zelfvoorzienend leven en een composttoilet gebruiken, waar ze hun moestuin mee mesten.
Dierlijke mest brengt natuurlijk nog veel meer belangrijke vitamines en mineralen in de grond.

Ik mest mijn moestuin al jaren met de mest van onze paarden.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:04

8nnemiek schreef:
Maar Janine, waarom zou je de bodem extra uitputten als iedereen vegetarisch/vegan zou gaan eten? Dan is er juist heel veel meer grond beschikbaar dus veel meer mogelijkheden voor wisselteelt, biologische akkerbouw, natuur en groenbemesting. (en daarmee is ook meteen de vraag van denisesilver beantwoord)
Momenteel staat een enorm deel van nederland vol met voedermais, voederbieten en grasland voor al dat vlees/melkvee, en dat jaar na jaar na jaar.

Ik eet zelf trouwens al bijna 25 jaar vegetarisch, ik slik niks bij, en voel me kiplekker. Er zijn hele bevolkingsgroepen die nooit vlees of dierlijke producten hebben gegeten, bijvoorbeeld door armoede of geloof, en ook daar zijn mensen gezond.

Iedereen, alle zoogdieren, maken B12 aan in de dikke darm, het is alleen nooit bewezen dat we deze B12 ook zelf kunnen opnemen. Wel scheiden gezonde mensen en dieren sowieso B12 uit via de ontlasting.
Bemest je het land met compost van dierlijke oorsprong dan zit daar B12 in de grond die ook weer in/op de voeding terecht komt. En er zijn steeds meer mensen die zelfvoorzienend leven en een composttoilet gebruiken, waar ze hun moestuin mee mesten.
Dierlijke mest brengt natuurlijk nog veel meer belangrijke vitamines en mineralen in de grond.

Ik mest mijn moestuin al jaren met de mest van onze paarden.



Nikass schreef:
Maar "met mate" is wat we in de welvarende landen niet meer zo goed kennen.



Wat betreft mensen die nooit vlees hebben gegeten door bijvoorbeeld armoede en gezond zijn... Ik denk dat dat iets heel erg relatiefs is...

Tot een half jaar geleden vond ik het ook heel erg normaal dat ik elke ochtend bij het opstaan last had van mijn rug. Ik voelde me er kiplekker bij.
Totdat ik bij toeval een behandeling daarvoor kreeg en ik niet meer met pijn op sta... Ik voelde me kiplekker. Klachten komen nu weer wat terug en ik voel me niet meer zo kiplekker.
Zo relatief kan gezondheid zijn als je aan bepaalde dingen went.

Wat betreft dat B12 verhaal, het lijkt me toch dat we als mensen dat kunnen opnemen uit ons eten. Anders was er niet zo'n wezenlijk verschil in tekorten bij bepaalde bevolkingsgroepen die te herleiden zijn naar het eetpatroon.

8nnemiek

Berichten: 43371
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:25

B12 kunnen we wel uit voedsel opnemen inderdaad, maar ik had het eigenlijk over de B12 die door bacteriën worden aangemaakt in onze darmen. Wetenschappers lijken het er niet helemaal over eens te zijn of je de zelfaangemaakte B12 nu wel of niet kan opnemen via de darmwand.

Vroeger werd vaak gedacht dat het vooral vegetariërs en veganisten zijn die een B12 tekort hebben, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Er zijn heel veel vleeseters met een tekort of lage B12 waardes.
Sommigen denken dat het komt doordat dieren ook niet genoeg B12 binnen krijgen door eenzijdige voeding (wellicht te weinig dierlijke mest gebruikt voor hun voedsel??). Koeien schijnen zelfs B12 supplementen te krijgen, zodat wij B12 via hun vlees/melk binnen krijgen 8)7 Lekker krom.
Anderen beweren dat mensen steeds vaker een tekort hebben doordat er veel meer antibiotica en andere medicijnen worden gebruikt en ongezonde voeding wordt genuttigd waardoor de goede darmbacteriën (die ook de B12 aanmaken) gedood worden (bij mens en dier). Een slechte darmflora resulteert natuurlijk weer in mest met weinig B12 en dus weer een tekort in de grond die met dierlijke mest wordt gemest.. en daardoor wéér meer tekorten bij de mensen en dieren die de planten eten. En zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Als je kijkt naar leeftijden bij die bevolkingsgoepen dan verschillen die, ondanks de armoede, helemaal niet zo veel van ons. Mensen verrichten in dat soort landen zware arbeid op plantaardige diëten. Ook worden er veel minder (welvaarts)ziektes vastgesteld. Dat soort onderzoeken gaan niet alleen uit van hoe goed mensen zich voelen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-01-19 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:27

Billy schreef:
Wat een flutverhaal... Honden eten geen biefstuk maar slachtafval bijv...
En wat te denken van kinderen?

Helemaal met Billy eens. Wat een geneuzel.

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:31

Sunnda schreef:
I.do.not.care. :+

En dat elke keer weer terugkerende gezeur over kinderen in elk milieutopic wordt ik helemaal moe van. Ik hoef ze niet, maar vlieg bijvoorbeeld juist door de ruimte die dat geeft heel wat en kan prima accepteren dat iemand anders liever 3 kinderen heeft. Laat mensen toch zelf bepalen ipv altijd maar de eigen standaard aan de ander willem opbrengen. Het lijkt bij veel boktnamen wel een hangend grammafoonplaatje..

Geinig, ik voel mij enigsinds aangesproken, omdat ik heb gemeld dat ik geen kinderen heb.
Maar daar naast vlieg ik ook niet B-)

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:35

Grappig dat veel mensen zo’n bericht vooral willen relativeren.
Denk dat het gewoon goed is om soms even stil te staan bij de gevolgen van je keuzes.
Ik heb onder andere twee honden en drie katten.
Super gezellig hoor, maar door dit soort artikelen ga ik wel nadenken of ik ze allemaal wel wil vervangen als ze er niet meer zijn.
Misschien is gewoon één hond ook wel voldoende. :)

Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 20:49

8nnemiek schreef:
B12 kunnen we wel uit voedsel opnemen inderdaad, maar ik had het eigenlijk over de B12 die door bacteriën worden aangemaakt in onze darmen. Wetenschappers lijken het er niet helemaal over eens te zijn of je de zelfaangemaakte B12 nu wel of niet kan opnemen via de darmwand.

Vroeger werd vaak gedacht dat het vooral vegetariërs en veganisten zijn die een B12 tekort hebben, maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. Er zijn heel veel vleeseters met een tekort of lage B12 waardes.
Sommigen denken dat het komt doordat dieren ook niet genoeg B12 binnen krijgen door eenzijdige voeding (wellicht te weinig dierlijke mest gebruikt voor hun voedsel??). Koeien schijnen zelfs B12 supplementen te krijgen, zodat wij B12 via hun vlees/melk binnen krijgen 8)7 Lekker krom.
Anderen beweren dat mensen steeds vaker een tekort hebben doordat er veel meer antibiotica en andere medicijnen worden gebruikt en ongezonde voeding wordt genuttigd waardoor de goede darmbacteriën (die ook de B12 aanmaken) gedood worden (bij mens en dier). Een slechte darmflora resulteert natuurlijk weer in mest met weinig B12 en dus weer een tekort in de grond die met dierlijke mest wordt gemest.. en daardoor wéér meer tekorten bij de mensen en dieren die de planten eten. En zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Als je kijkt naar leeftijden bij die bevolkingsgoepen dan verschillen die, ondanks de armoede, helemaal niet zo veel van ons. Mensen verrichten in dat soort landen zware arbeid op plantaardige diëten. Ook worden er veel minder (welvaarts)ziektes vastgesteld. Dat soort onderzoeken gaan niet alleen uit van hoe goed mensen zich voelen.


Dat wist ik dan weer niet! Interessant... Ik was echt in de veronderstelling (mede ook door diverse adviezen aan vegetariërs inzake B12) dat er een specifieke groep was die geen vlees at die juist dat tekort had.

Wat betreft dieren die niet voldoende B12 binnen krijgen, door onvoldoende bemesting met dierlijke mest... Ik kan me voorstellen dat dit komt door ongunstige weersomstandigheden en de strenge regels met betrekking tot het uitrijden van mest.
Maar ik denk wel dat er voor veel dieren in Nederland beter gezorgd wordt dan mensen voor zichzelf doen, als het aankomt op de voeding. Kwaliteitseisen zijn enorm...

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:10

Janine1990 schreef:
Nikass schreef:
Ik heb nog nooit B12 extra genomen, waarom zou dat moeten? Ik ben al mijn hele leven vegetariër en zo gezond als een vis ;)
Overigens werd hier niet gesteld dat iedereen veganistisch zou moeten eten, dat is weer wat anders, al geloof ik nooit dat je dan vervuilender bezig hoeft te zijn als wanneer je vlees eet.
Als er alleen biologisch vlees zou worden gegeten en iedereen dat zeer met mate doet zou het uiteraard al een stuk schelen. Maar "met mate" is wat we in de welvarende landen niet meer zo goed kennen.


Misschien ben jij een uitzondering. Meeste vegetariërs die ik ken nemen extra B12. Maar er zijn tegenwoordig veel mensen, vegetarisch of niet, met een B12 tekort. Sowieso veel tekorten, zie ook eerder genoemde uitgeputte grond waardoor sommige groenten en fruit tot wel 200% minder vitamine C hebben dan 20 jaar geleden.

Iemand stelde hier dat we met z'n allen het beste vegan kunnen worden, omdat het land niet meer gebruikt hoeft te worden voor het telen van voer voor dieren. Het land wordt dan echter gebruikt om ons eten te telen, wat zeker niet minder belastend is voor de grond die al uitgeput is.

Bepaalde vitaminen en mineralen zijn toch nodig voor het lichaam. En die zullen we dan massaal extra moeten nemen.



Ik denk dat dat wel minder belastend is, want er is minder ruimte voor nodig.
Vitaminen en mineralen kun je makkelijk uit een vegetarisch dieet halen, daar zijn geen supplementen voor nodig.

Ik denk dat de uitgeputte grond zeker een ding is, maar veel belangrijker is denk ik dat mensen niet gezond en niet gevarieerd eten. Dit wordt alleen maar bevordert door de bioindustrie: de dieren krijgen al geen gevarieerde voeding meer, waardoor eieren, melk en vlees van mindere kwaliteit zijn.
Als je daarnaast bijvoorbeeld ontbijt met brood, luncht met rijstwafels en savonds pasta eet, dan eet je in principe de hele dag hetzelfde.

tamary

Berichten: 29151
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 21:19

denisesilver schreef:
Wat zou dan een manier zijn om de grond weer gezond en rijk aan mineralen te maken?

Vaste planten er op en die laten groeien. Dat hermineraliseren gebeurt nl normaal gesproken door een heel netwerk van wortelstelsels, schimmels, bacterien en de interacties/uitwisselingen van voedingsstoffen er tussen die het mogelijk maken om mineralen vrij te maken uit de gesteentes dieper in de grond. Met eenjarige planten is dat onmogelijk enkel al omdat die niet investeren in een groot wortelstelsel, maar in zaad zetten (wat wij als voedsel oogsten). Ook dierlijke mest en wisselteelt helpt hiervoor dus niks, aangezien er met eenjarigen gewerkt wordt en de ploeg er zeker 1x/jaar doorheen gaat.

2e mega probleem in het hele vega verhaal is dat bevolkingsgroei VOLGT! op beschikbaarheid van voedsel en niet andersom. Meer graan voor mensen = meer mensen = meer vervuiling. Grasgevoerd (van geboorte tot bord) vlees reduceerd dus de bevolking, simpelweg omdat de voedselhoeveelheid voor de mens krimpt. Een dieet gebaseerd op eenjarige planten heeft zowel een bevolkingsexplosie als uitputting en vervuiling tot gevolg. Niks millieuvriendelijks aan dus.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:53

een dikke vette "like" voor tamary's reactie.

Volgens Elaine Ingham heeft onze aarde alle vitaminen en mineralen nog steeds in huis. Het ziet wel dieper dan de eerste paar cm, daarom heb je ook langere wortels aan je gras nodig en aan je andere planten in de wei (hoe diverser hoe beter). Langere wortels aan je gras krijg je door je gras volwassen te laten worden ipv het baby gras wat gemiddeld genomen onze paarden nu op het menu hebben staan.
Als je meer wil weten, roots of your profits (wel een lange zit 1,36 uur): https://www.youtube.com/watch?v=x2H60ritjag

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 22:59

Ik denk dat men best stil mag staan wat het effect is van het houden van paarden.
Een paard op een landje dat hooi van de buurman vreet zal inderdaad zo‘n vaart niet lopen.
Maar kijk eens wat voor bedrijven er bestaan puur en alleen om paarden van particulieren te huisvesten die er niet waren zonder deze hobby.
Denk eens aan een sportstal waar 2-3x per dag gemest wordt, een binnenbak, 2 verlichte buitenbakken, solarium, ieder weekend wassen voor wedstrijden, trailers, vrachtauto‘s, kilometers naar concours, parkeerplaats vol met SUVs om die trailers te trekken, krachtvoer, stro, hooi, tractoren om dit te verslepen, nog meer diesel om de bak mooi vlak te houden, sproeien van weilanden, licht asn op stal van 6 uur smorgens tot 22 uur savonds, verwarmde zadelkamer, kantine, koffie uit plastic bekerstjes etc etc.
En dat allemaal voor een hobby (ja ik ben ook schuldig).

mvdbijl

Berichten: 3672
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:22

8 paarden, 2 dieselauto's en een truck, nou we zijn top bezig!

De hybrid is net de deur uit, geen nieuwe weer genomen. Nog nooit een auto gehad die me zo vaak liet staan..

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:27

Ach; ik wil toch geen koters, dus kan ik best compenseren met mn paard. :Y)

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Nikass

Berichten: 16662
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 00:31

tamary schreef:
denisesilver schreef:
Wat zou dan een manier zijn om de grond weer gezond en rijk aan mineralen te maken?

Vaste planten er op en die laten groeien. Dat hermineraliseren gebeurt nl normaal gesproken door een heel netwerk van wortelstelsels, schimmels, bacterien en de interacties/uitwisselingen van voedingsstoffen er tussen die het mogelijk maken om mineralen vrij te maken uit de gesteentes dieper in de grond. Met eenjarige planten is dat onmogelijk enkel al omdat die niet investeren in een groot wortelstelsel, maar in zaad zetten (wat wij als voedsel oogsten). Ook dierlijke mest en wisselteelt helpt hiervoor dus niks, aangezien er met eenjarigen gewerkt wordt en de ploeg er zeker 1x/jaar doorheen gaat.

2e mega probleem in het hele vega verhaal is dat bevolkingsgroei VOLGT! op beschikbaarheid van voedsel en niet andersom. Meer graan voor mensen = meer mensen = meer vervuiling. Grasgevoerd (van geboorte tot bord) vlees reduceerd dus de bevolking, simpelweg omdat de voedselhoeveelheid voor de mens krimpt. Een dieet gebaseerd op eenjarige planten heeft zowel een bevolkingsexplosie als uitputting en vervuiling tot gevolg. Niks millieuvriendelijks aan dus.


Maar als je het eerlijk zou verdelen hoef je helemaal niet méér voedsel te gaan verbouwen, dan is er allang genoeg. Dan kun je de grond die je wint door minder intensieve veehouderij ergens anders voor gebruiken; een groot deel teruggeven aan de natuur bijvoorbeeld.
Het probleem is echt niet dat het er niet is, of dat de aarde het niet aan kan. Het is de verdeling, en de veel te grote voetafdruk van de westerse landen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 07:31

Maar @piendemaitre: dat de aarde opwarmt weet iedereen, en dat is geen feestje nee omdat het ons als mensheid niet zo uitkomt.
Echter, de aarde heeft helemaal uit zichzelf, zonder dat iedereen de vrieskisten open had gezet, een ijstijd bereikt. Daar hadden we geen invloed op. En koud werd het zeker en logischerwijs komt er een warm(ere) periode achteraan.

Waarom dan alles opofferen voor de opwarming van de aarde wat voor het grootste gedeelte gewoon helemaal door hetzelfde veroorzaakt wordt : de aarde zelf.
Het enige verschil is dat wij als mensheid nu een klein beetje extra bijdragen en dat kleine beetje waar we nu alle gekte voor uit de kast trekken kunnen we incl. klimaatplannen overboord gooien als er ergens een vulkaan gaat zitten klieren. Zoveel invloed hebben we.
We hebben het over aantallen als 0.000008.

Verder ben ik het met je eens hoor dat we zuiniger met de aarde om oeten gaan en dat het draait om geld en macht. Maar geld en macht is net zo'n groot probleem geworden in de klimaatindustrie. Want ook daar wordt grof geld verdient wat niet met milieu te maken heeft, maar met zakken vullen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Paarden vervuilen net zo veel als 21.453 km autorijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 08:47

Door het afwisselen van gewassen kun je de grond juist weer verrijken ipv uitputten.

pien_2010

Berichten: 43079
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:28

Sunnda schreef:
Maar @piendemaitre: dat de aarde opwarmt weet iedereen, en dat is geen feestje nee omdat het ons als mensheid niet zo uitkomt.
Echter, de aarde heeft helemaal uit zichzelf, zonder dat iedereen de vrieskisten open had gezet, een ijstijd bereikt. Daar hadden we geen invloed op. En koud werd het zeker en logischerwijs komt er een warm(ere) periode achteraan.

Waarom dan alles opofferen voor de opwarming van de aarde wat voor het grootste gedeelte gewoon helemaal door hetzelfde veroorzaakt wordt : de aarde zelf.
Het enige verschil is dat wij als mensheid nu een klein beetje extra bijdragen en dat kleine beetje waar we nu alle gekte voor uit de kast trekken kunnen we incl. klimaatplannen overboord gooien als er ergens een vulkaan gaat zitten klieren. Zoveel invloed hebben we.
We hebben het over aantallen als 0.000008.


Verder ben ik het met je eens hoor dat we zuiniger met de aarde om oeten gaan en dat het draait om geld en macht. Maar geld en macht is net zo'n groot probleem geworden in de klimaatindustrie. Want ook daar wordt grof geld verdient wat niet met milieu te maken heeft, maar met zakken vullen.


Dit is echt niet waar wat je hier stelt. Ik vind dit soort berichten vallen onder fake nieuws. NOg nooit is de aarde temperatuur zo snel veranderd en dat komt door de mens. Lees hieronder:
https://decorrespondent.nl/10169/klimaa ... 1-7b9ae659

Onderstaande link geeft klip en klaar in zeer heldere taal antwoord op de vraag of de aarde door de mens opwarmt of niet en het antwoord is:

https://www.klimaat.be/nl-be/klimaatver ... an-de-mens waarin o.a te lezen valt:

Citaat:
De inspanningen gedurende de laatste decennia van duizenden wetenschappers over de ganse wereld hebben echter veel nieuwe inzichten opgeleverd. En de meer dan 2000 klimaatexperten van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPPC, het panel wetenschappers dat de Verenigde Naties op dit vlak bijstaat) hebben in 2013 in hun vijfde evaluatierapport in klare, ondubbelzinnige taal bevestigd dat de aarde aan het opwarmen is en dat die opwarming verband houdt met de uitstoot van broeikasgassen:


"Sinds 1950 worden in alle regio’s van de wereld veranderingen waargenomen in het gehele klimaatsysteem: de atmosfeer en de oceanen zijn warmer geworden, de sneeuw‐ en ijsoppervlakte en de hoeveelheid sneeuw en ijs zijn afgenomen, de zeespiegel is gestegen en de concentraties aan broeikasgassen zijn toegenomen. Veel van die veranderingen zijn ongezien…"


Een steeds toenemende uitstoot

Sinds de industriële revolutie - vanaf 1750 - heeft de mens een steeds grotere behoefte aan energie. Het overgrote deel daarvan wordt opgewekt via de verbranding van fossiele brandstoffen zoals steenkool, aardolie en gas (in dalende volgorde van belang).

Deze activiteiten stuwen jaarlijks zo’n 30 miljard ton koolstofdioxide (CO2) in de atmosfeer, of gemiddeld zo’n 5 ton CO2 per persoon. Zowat de helft daarvan wordt opgenomen door de planten (die CO2 nodig hebben om te groeien, via het proces van de fotosynthese) en de oceanen (CO2 lost op in het water), maar de andere helft verhoogt wel de van nature aanwezige concentratie van CO2 in de atmosfeer.

evolution-CO2-concentration-650px.jpg


Mensen moeten echt stoppen om de opwarming van de aarde als natuurlijk fenomeen te beschouwen en het te bagatelliseren zoals jij doet in de door mij schuin gemaakte tekst van jou. Ik vind dat echt kwalijk en dat helpt niet met het aanpakken van het probleem want we zijn waarschijnlijk al veel te laat. Het gaat niet om mijn generatie en ook niet om die van jullie, maar de generaties na jullie gaan hier teveel last van krijgen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 09:36

Janine1990 schreef:
Probleem is dat de landbouwgrond uitgeput is door de vraag. Kijk naar de samenstelling van het ruwvoer voor paarden, de hoeveelheid vitamines in groenten en fruit. De mineralen zijn uit de grond gebouwd, en het land komt niet meer tot rust.

Worden we allemaal vegetarisch of veganistisch, gaan we echt ontzettend veel voedingssupplementen moeten eten om ons lichaam van de vitaminen en mineralenbehoefte te voorzien. En dat is een behoorlijk chemische industrie, ook niet bepaald milieuvriendelijk.

Met z'n allen minder vlees consumeren is een mooi streven. Met z'n allen veganistisch worden is de andere kant op slaan en brengt je nergens.


Probleem van de uitputting bodem is dat er steeds hetzelfde op wordt gedaan.

Als je gewoon de gewassen rouleert ieder jaar en eens een jaar braak laat liggen.
Is uitputting niet aan de orde.

Of te wel, de zogenaamd economische belangen zijn het probleem, de consumptie maatschappij.

Minder vlees eten kan geen kwaad, maar we gooien ook gewoon veel vlees weg.

Uiteindelijk blijft het de mens die er een puinhoop van maakt, ook op dit gebied.
wat gaan we doen met al die dieren die normaal leven en die niet gegeten gaan worden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dazzy, Fnanne, geertje3, IASCrawler, jmvdh, Mizsz_Kitty, Petunia27, sonnie81, Temeraire, wilmatj en 60 bezoekers