Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-18 22:24

*KNHS
Welzijn

Afbeelding
Foto: Marjoow


Er heerst op dit moment een griepepidemie bij paarden in Nederland. Voornamelijk in het zuiden, maar ook in het midden van het land. Influenza is zeer besmettelijk en kan al van een briesend paard overgedragen worden op een ander paard. Het virus kan zich daardoor snel verspreiden. Wat is het eigenlijk en wat kun je als ruiter het beste doen? Wij zetten alles voor je op een rijtje.

Griep bij paarden is te vergelijken met griep bij mensen. Elk jaar zijn er paarden die besmet raken met een griepvirus. Het ene paard wordt daar, net als bij de mens, zieker van dan het andere paard. Griep is in principe niet dodelijk, maar je paard kan zich wel erg beroerd voelen en er flink ziek van zijn. Voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Wij geven je enkele tips:
  • Houd altijd de algemene gezondheid van je paard op peil. Een gezond paard heeft een grotere weerstand en dat verkleint de kans op ziekten.
  • Goede voeding, zorgvuldig vaccineren en ontwormen en regelmatige begeleiding van een dierenarts zorgen voor een goede basis.
  • Tijdig inenten via een vaccinatieprogramma dat opgesteld is door je dierenarts beschermt je paard tegen ziektes. Het inenten van je paard zorgt ervoor dat de opbouw van afweerstoffen wordt gestimuleerd. Hierdoor wordt het immuunsysteem van het paard ondersteund en geactiveerd, zodat hij beter kan reageren op ziekteverwekkers die infectieziekten veroorzaken. Als je paard eenmaal griep heeft, heeft het geen zin om tijdens de griep alsnog je paard te vaccineren. Dus voorkomen is beter dan genezen. Ook ingeënte paarden kunnen de griep krijgen, de ziekteverschijnselen zullen dan alleen minder zwaar voor je paard zijn.
  • Een schone droge stal draagt bij aan de gezondheid van je paard. Zorg dat de huisvesting van je paard goed geventileerd is en bij voorkeur gebouwd met goed te reinigen oppervlakken. Het is aan te raden om een stal minimaal één keer per jaar volledig schoon te maken en te desinfecteren. Neem hierbij ook houten deuren, tralies, hoeken en mestputjes grondig mee en vergeet ook gereedschap, poetsspullen en materieel waarmee regelmatig wordt gewerkt niet. Reinig water- en voerbakken regelmatig.
  • Indien er nieuwe paarden op stal komen is het altijd verstandig indien dat mogelijk is het nieuwe paard eerst drie weken apart van de andere paarden te plaatsen. Het is ook verstandig paarden die ergens anders zijn geweest eerst twee weken apart te houden, maar dat is op veel bedrijven niet mogelijk. Wat vaak wel haalbaar is, is om wedstrijdpaarden die veel op pad gaan gescheiden te houden van de paarden die niet reizen, bijvoorbeeld de fokmerries en de jonge dieren.
  • Als je op wedstrijd gaat laat je paard niet of zo min mogelijk met andere paarden in contact komen, gebruik je eigen voerbak en drinkbak en zet je paard direct na de wedstrijd weer op de trailer om mee naar huis te nemen.
  • Tijdens een griepepidemie, zoals nu het geval is, is het verstandig het contact met vreemde paarden zo veel mogelijk te beperken. Dit om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.
  • Als je je paard verdenkt van griep is het altijd verstandig een dierenarts te waarschuwen. Deze kan je paard onderzoeken en zo nodig een neusswab opsturen naar een geschikt laboratorium zoals de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD) te Deventer om een eventuele verdenking te bevestigen. De GD werkt in samenwerking met internationale laboratoria om virussen uit influenza positieve neusswabs verder te karakteriseren zodat vanuit deze informatie vaccins kunnen worden gemaakt of aangepast.
    Bovendien is het goed om een duidelijk beeld te hebben van welke griepvirussen er heersen en hoe groot de epidemie is.
  • Als je paard griep heeft laat je dan adviseren door je dierenarts. Zorg er voor dat je paard niet in contact komt met andere paarden. Zorg goed voor de hygiëne van je paard en van jezelf. Aai bijvoorbeeld dus geen andere paarden dan je eigen paard. Gun je paard de rust om weer beter te worden.

Heb je vragen over het griepvirus, neem dan contact op met je dierenarts.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


juudii5

Berichten: 4024
Geregistreerd: 27-08-09
Woonplaats: Bosjesland

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:54

Nu vraag ik mij hier af, enten jullie jouw paard/pony extra? en in extra bedoel ik na ongeveer 6 a 7 maand terug nu weer enten?

De tijd gaat vooruit, een herinnering blijft
All I ever want is to be free.....
:¨·.·¨:
`·.
Cissanne Mienoesch †

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 08:51

juudii5 schreef:
Nu vraag ik mij hier af, enten jullie jouw paard/pony extra? en in extra bedoel ik na ongeveer 6 a 7 maand terug nu weer enten?


Mijn is net geënt omdat dat ieder jaar vlak voor kerst gedaan wordt.

Maar als deze griepgolf lang duurt ga ik haar over een half jaar weer enten.

Ja dus.

Maar dat duurt nog even.

Ik zou wel extra enten als het een tijd terug was dat ze geënt is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:17

juudii5 schreef:
Nu vraag ik mij hier af, enten jullie jouw paard/pony extra? en in extra bedoel ik na ongeveer 6 a 7 maand terug nu weer enten?


Hier wel. Iedereen zegt wat anders. Mijn paard heeft pssm1. Dus ik neem dan liever het risico dat hij minder ziek van wordt dan 'volledig' ziek. Voor zijn spieren zal het waarschijnlijk niet veel goeds doen, dus dan hopen dat door het enten dat het in elk geval minder erg zal zijn. En uiteraard hopen dat het gewoon niet komt. Kwa afvallen maak ik mij dan weer geen zorgen om, wat dat betreft zou hij gerust minder mogen eten. :+ :=
Zit hier overigens (nog) niet in risico gebied, maarja je weet niet wat er gebeurt. Wie weet is het over een maand in heel NL. Wie weet worden er nog 10 paarden getroffen en dat is het.

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 09:35

Overal hoor ik dat er een influenza uitbraak is, maar ik heb nog geen enkele stal of paardeneigenaar horen zeggen dat het bij hun is.

Ik krijg er een raar gevoel bij, lijkt alsof dit een rare poging is om mensen hun paard te laten enten. Er zijn namelijk steeds meer mensen die niet meer enten.

Mijn paarden zijn al jaren niet geent, maar door deze vaagheid ga ik dat ook zeker niet doen.

Waar heerst het dan? Dat wil ik eerst eens weten. Sta zelf in het midden van het land, zuid kant van het midden zelfs.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:31

Nee, wij gaan zeker niet vaker enten, het liefst zou ik er helemaal mee stoppen maar we gaan nog wel eens met de paarden op stap en dan is er dus weinig keus. Ik zie er het nut ook niet van in; als ze toch ziek kunnen worden waarom dan iedere keer weer het lichaam belasten met het vaccin waar ook stoffen in zitten die niet bepaald gezond zijn.

Marisje76

Berichten: 1999
Geregistreerd: 20-02-09
Woonplaats: noord-brabant

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:52

Bij Anky op stal heerst het ook heeft ze zelf bevestigd

Rocamor

Berichten: 10826
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 10:54

ElCid schreef:
Nee, wij gaan zeker niet vaker enten, het liefst zou ik er helemaal mee stoppen maar we gaan nog wel eens met de paarden op stap en dan is er dus weinig keus. Ik zie er het nut ook niet van in; als ze toch ziek kunnen worden waarom dan iedere keer weer het lichaam belasten met het vaccin waar ook stoffen in zitten die niet bepaald gezond zijn.


Ben het met ElCid eens.

Ik ga ook niet extra enten. Genoeg verhalen over geënte paarden die alsnog doodziek werden.

In het stukje in de OP mis ik eigenlijk het zelf weerstand op laten bouwen door bv lekker buiten te staan, het lichaam in beweging houden.

Edit: ik dacht dat Anky het juist ontkracht heeft op FB?

Rockes <3

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:04

Marisje76 schreef:
Bij Anky op stal heerst het ook heeft ze zelf bevestigd


ik heb anders een bericht gezien dat Anky verteld dat dat een fabeltje is maar dat zij zelf snotverkouden is en niet de paarden

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Noisy

Berichten: 5393
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:11

Wij hebben voor een maand of anderhalf geleden ook iets van een verkoudheidsvirus op stal gehad, of het Influenza was weet ik niet, de dierenarts was in ieder geval niet gealarmeerd.
Het trof vooral de jongere dieren en het begon bij 1 en 1 voor 1 kregen ze het allemaal.
Het begon met traanogen, vervolgens een snotneus en wat hoesten en daarna trok het weer weg. Ze waren verder allemaal fit en niet ziekig.

Catch My Star B+12 l L1+10 l L2+1 :)
Volg onze avonturen op Instagram

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:21

Ik vind het ook een raar geval.

Dierenkliniek in de buurt verteld dat een enting minimaal een jaar geldig is.

Nu bieden ze spreekuren aan om je paard te laten enten. En dat paarden die langer dan 6 maanden geleden geent zijn nu opnieuw geent moeten worden.

Spreken ze zich zelf toch tegen. Klinkt als een makkelijke manier van geld verdienen.

[O]

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 11:24

Marisje76 schreef:
Bij Anky op stal heerst het ook heeft ze zelf bevestigd

Ze is zelf verkouden. Met haar paarden is niks aan de hand.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:06

Maar hoe besmettelijk is het?

Als ik op stal A een besmet paard aai en die briest nog even wat snot tegen m'n jas en ik ben een klein uurtje later op stal B en aai daar een paard, geeft dat risico?

Of ik hang op m'n werk mijn jas naast de jas van een collega die net bij haar zieke paard is geweest en doe eind de dag mijn jas weer aan en ga naar mijn paard, is het virus dan op mijn jas 'overgesprongen' en nog actief?

En de dierenarts die die dag al op 10 stallen is geweest en nu mijn paard komt onderzoeken?
Moet die zich steeds douchen en omkleden?

Ik wou dat dat soort dingen eens wat duidelijker werden aangegeven.
Per virus wat de risico's zijn en welke maatregelen wel en geen zin hebben.

Moet ik als ik op wedstrijd ga alleen zorgen dat m'n paard niet met andere paarden neust en zelf ook geen contact hebben met andere paarden?
Of moet ik na een wedstrijd m'n kleding, tuig en trailer verbranden en het paard een half jaar in quarantaine houden of misschien zelfs preventief ruimen?

'Als het regent in mei, is april voorbij'

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:30

felicity schreef:
Ik vind het ook een raar geval.

Dierenkliniek in de buurt verteld dat een enting minimaal een jaar geldig is.

Nu bieden ze spreekuren aan om je paard te laten enten. En dat paarden die langer dan 6 maanden geleden geent zijn nu opnieuw geent moeten worden.

Spreken ze zich zelf toch tegen. Klinkt als een makkelijke manier van geld verdienen.


Nou idd, normaal is 1 maal per jaar voldoende en nu in ene niet meer.
Ik vind het allemaal maar een vaag verhaal.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:33

wilmatj schreef:
Overal hoor ik dat er een influenza uitbraak is, maar ik heb nog geen enkele stal of paardeneigenaar horen zeggen dat het bij hun is.

Ik krijg er een raar gevoel bij, lijkt alsof dit een rare poging is om mensen hun paard te laten enten. Er zijn namelijk steeds meer mensen die niet meer enten.

Mijn paarden zijn al jaren niet geent, maar door deze vaagheid ga ik dat ook zeker niet doen.

Waar heerst het dan? Dat wil ik eerst eens weten. Sta zelf in het midden van het land, zuid kant van het midden zelfs.


Exact dit! En overal berichten dat we vooral moeten vaccineren want vaccin = niet ziek worden!
Wat flauwekul is, ook bij mensen betekent een vaccin écht niet dat jezelf of je kind niet meer ziek kan worden. Was dat maar waar!
Ook niet “minder ziek”.

Er zijn nu onderzoeken gaande naar vaccinatieschade bij paarden, waaronder ikzelf voer onderzoek uit.
Paarden met een ziekte zoals Lyme of PPID kunnen ontzettend ziek worden van een vaccin, doodziek zelfs.

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Klik hier om ons te volgen op Instagram

wilmatj

Berichten: 2418
Geregistreerd: 13-07-07
Woonplaats: oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 12:54

Karma schreef:
wilmatj schreef:
Overal hoor ik dat er een influenza uitbraak is, maar ik heb nog geen enkele stal of paardeneigenaar horen zeggen dat het bij hun is.

Ik krijg er een raar gevoel bij, lijkt alsof dit een rare poging is om mensen hun paard te laten enten. Er zijn namelijk steeds meer mensen die niet meer enten.

Mijn paarden zijn al jaren niet geent, maar door deze vaagheid ga ik dat ook zeker niet doen.

Waar heerst het dan? Dat wil ik eerst eens weten. Sta zelf in het midden van het land, zuid kant van het midden zelfs.


Exact dit! En overal berichten dat we vooral moeten vaccineren want vaccin = niet ziek worden!
Wat flauwekul is, ook bij mensen betekent een vaccin écht niet dat jezelf of je kind niet meer ziek kan worden. Was dat maar waar!
Ook niet “minder ziek”.

Er zijn nu onderzoeken gaande naar vaccinatieschade bij paarden, waaronder ikzelf voer onderzoek uit.
Paarden met een ziekte zoals Lyme of PPID kunnen ontzettend ziek worden van een vaccin, doodziek zelfs.


Nou idd. Lijkt er meer op dat dit een actie is om te zorgen dat er weer meer mensen gaan enten.

Instagram van mijn paardjesdikkebillenponys

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 13:18

Ach mijn paard is begin November nog geënt. Maak mij niet zoveel zorgen erover.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:16

Ik vind het allemaal behoorlijk overtrokken. Ik woon in het zuiden en heb van nog niemand gehoord dat er een paard ziek is. Daarnaast hebben we het over een griepje hè. Sneu voor ze hoor en het trekt flink de rem op de training die juist lekker gaat, maar ik ben ook weleens ziek, zo'n drama is dat nou ook weer niet.

Paarden zijn in augustus geënt, maar zou sowieso niet opnieuw enten.

RuthenRoos
Berichten: 508
Geregistreerd: 27-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:08

Ik lees in de nieuwsberichten steeds dat geënte paarden ook ziek kunnen worden. Dat zou ook kunnen betekenen dat het hier gaat over een influena virus wat nét weer anders is dan het virus waartegen geënt wordt.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:51

Vreemd wij enten op stal al jaren 2x per jaar, in april en in oktober, eigenlijk omdat de vaccinatie maar 8-9 maanden bescherming bied.


Mijn lijfspreuk:
Als ik iets doe, dan doe ik het goed, anders begin ik er niet aan !

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:05

Karma schreef:
wilmatj schreef:
Overal hoor ik dat er een influenza uitbraak is, maar ik heb nog geen enkele stal of paardeneigenaar horen zeggen dat het bij hun is.

Ik krijg er een raar gevoel bij, lijkt alsof dit een rare poging is om mensen hun paard te laten enten. Er zijn namelijk steeds meer mensen die niet meer enten.

Mijn paarden zijn al jaren niet geent, maar door deze vaagheid ga ik dat ook zeker niet doen.

Waar heerst het dan? Dat wil ik eerst eens weten. Sta zelf in het midden van het land, zuid kant van het midden zelfs.


Exact dit! En overal berichten dat we vooral moeten vaccineren want vaccin = niet ziek worden!
Wat flauwekul is, ook bij mensen betekent een vaccin écht niet dat jezelf of je kind niet meer ziek kan worden. Was dat maar waar!
Ook niet “minder ziek”.

Er zijn nu onderzoeken gaande naar vaccinatieschade bij paarden, waaronder ikzelf voer onderzoek uit.
Paarden met een ziekte zoals Lyme of PPID kunnen ontzettend ziek worden van een vaccin, doodziek zelfs.

Helemaal mee eens! Lukraak enten is zeker niet verstandig. Juist paarden met PSSM of Lyme kunnen er heel slecht op reageren, dus overleg eerst goed met je DA!

Ook zo'n actie dat je naar een DA kunt op ent-spreekuur lijkt me erg onverstandig. Dan ga je paarden van verschillende stallen bij elkaar in de buurt brengen wat je juist niet zou moeten willen. Je weet niet of er al besmette paarden zonder symptomen bij zitten.

Goed opletten lijkt me wel zinvol, dus niet van en naar stallen met je paard waar griep heerst. Maar ik vrees dat veel mensen die willen starten daar niet altijd rekening mee (kunnen) houden.

Love - language - leadership

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:20

Ik vraag me bij die ent-spreekuren (de kliniek in Venlo kondigde aan dat ze dat gingen doen) af of een dierenarts nadat hij uit de eerste trailer is gestapt om te enten, via een speciaal afgezette route gaat douchen, schone kleren aantrekt en via een schone sluis naar de volgende trailer gaat. Gokje?

Oy with the poodles, already

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:31

Hilary schreef:
Ik vraag me bij die ent-spreekuren (de kliniek in Venlo kondigde aan dat ze dat gingen doen) af of een dierenarts nadat hij uit de eerste trailer is gestapt om te enten, via een speciaal afgezette route gaat douchen, schone kleren aantrekt en via een schone sluis naar de volgende trailer gaat. Gokje?


Hij schiet ze van een afstandje met een speciaal voor influenza-omgebouwd-verdovingsgeweer :j

Je hoeft enkel je trailerklep open te zetten.

Black is the colour of my true love's hair

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wat te doen bij een griepepidemie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:36

:') creatief =:)
Wordt lastig bij een vrachtwagen :P

Oy with the poodles, already

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:37

Hilary schreef:
:') creatief =:)
Wordt lastig bij een vrachtwagen :P


Via dakraam?

:')

Black is the colour of my true love's hair


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: aisie, Appel_33, Banjer, koend, LuckySeven, MaiMai, Moossie90, Nietsmar, Saranghea, Supertje en 54 bezoekers

cron