Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 22:25

*bokt.nl / kwpn
Dressuur
Ingezonden door NatsjavE
Afbeelding
Edmundo tijdens de hengstencompetitie in Den Bosch 2017. Foto door Amanda

De finale van de hengstencompetitie Gelders Paard vindt dit jaar vanwege het overvolle programma niet plaats tijdens de KWPN Stallion Show in Den Bosch. De finale van de hengstencompetitie tuigpaarden wordt overigens ook - al sinds enkele jaren - elders verreden.

De Gelderse paarden zullen wel een mooi podium krijgen op de zaterdag in Den Bosch. Halverwege het programma vindt de tweede en derde bezichtiging plaats van de Gelderse hengsten. Aansluitend vindt de presentatie plaats van de in 2018 goedgekeurde Gelderse hengst Kardieno. Na de KWPN Select Sale wordt het publiek getrakteerd op een showblok, waarin ook het Gelders paard is vertegenwoordigd. Zo kan het publiek kennis maken met de kwaliteiten en de veelzijdigheid van het Gelderse paard.

Waar en wanneer de finale van de hengstencompetitie Gelders Paard plaats gaat vinden zal bepaald worden in overleg met de hengstenhouders Gelders Paard. In de besluitvorming word ook de mening van de leden Gelders paard meegenomen, die begin volgend jaar uitgenodigd gaan worden voor drie Fokkerscafés Gelders paard. Zodra er duidelijkheid is waar en wanneer de finale van de hengstencompetitie word verreden zal het KWPN dit communiceren via hun site, social media kanalen en nieuwsbrieven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 08:37

Oh dus naar onze mening wordt nog wel gevraagd maar onze hengsten mogen nu alvast niet meer op het grootste feestje van het jaar een finale lopen.

Het is te belachelijk voor woorden. Wij betalen net zo veel contributie als ieder ander maar onze hengsten mogen wel ergens anders de competitie voortzetten.
Want ja mensen zullen in aanraking komen met het Gelderse paard.

Overigens is dit het regiobestuur ook maar als een voldongen feit gepresenteerd.

Oh en dat showblok dat was er altijd al. Alle vorig jaar goedgekeurde hengsten mogen ze presenteren op de hengstenkeuring.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:42

Ik vind het ook maar vreemd, waarom kunnen ze geen 10 min reserveren voor de hc gelders paard? zoveel zijn het er niet...

Ze zouden gewoon mee moeten lopen in de HC tussen de dressuurhengsten vind ik.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:54

Elisa2 schreef:
Ze zouden gewoon mee moeten lopen in de HC tussen de dressuurhengsten vind ik.


Dat vind ik nou ook. Dat kan ook prima. Henkie heeft het vorig jaar in de competitie tussen de rijpaarden uitstekend gedaan. Maar mocht de finale niet tussen de rijpaarden lopen. :?

Desnoods roep je dan de Gelderse uit tot kampioen van de Gelderse paarden en de dressuurhengst van de Dressuurhengsten.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 09:57

Ze zijn vast bang dat de Gelderse beter tonen dan de “gewone” hengsten :Y)

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:00

Precies! Ze waren natuurlijk bang,dat Henkie de rest er uit zou lopen .


Maar vind dit echt belachelijk. Schandalig,zelfs.

Pam84
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-02-16
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:02

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat ze bij het KWPN van deze fokrichting af willen.
Het loopt op de Vrijdagavond toch altijd al uit, dan kunnen deze paar hengsten er ook nog wel bij zou je zeggen.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:18

Het is echt schandalig hoe dit gaat. De hengstenhouders zijn met het oog op den Bosch aan de hengstencompetitie begonnen, en hebben zo ook hun ruiters/rijders gekozen, et cetera. In de reglementen van het KWPN staat ook gewoon dat de finale in den Bosch gereden wordt. Nu is pas twee weken geleden op de ledenvergadering bekendgemaakt dat de competitie uit het programma in den Bosch is geschrapt, en de hengstenhouders moesten dat op die vergadering horen, zijn niet eens persoonlijk geïnformeerd. Echt schandalig. De fokkers en hengstenhouders worden totaal niet serieus genomen door het KWPN, dit is maar een van de vele voorbeelden van wat er mis gaat.
Voor mij persoonlijk moet er echt aankomend half jaar veel veranderen, anders stop ik bij het Gelders paard. Het paard dat ik mooi vind kan ik gewoon fokken, daar heb ik deze onprofessionele bedoening en bijkomende ergernissen niet voor nodig.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 22-12-18 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:19

Henkie liep bij het WK ook de dressuurhengsten er uit he..

Sowieso worden ze bij het kwpn ten opzichte van de dressuurhengsten in het nadeel gejureerd vind ik.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:20

GJ9 schreef:
Het is echt schandalig hoe dit gaat. De hengstenhouders zijn met het oog op den Bosch aan de hengstencompetitie begonnen, en hebben ze ook een ruiters/rijders gekozen, et cetera. In de reglementen van het KWPN staat ook gewoon dat de finale in den Bosch gereden wordt. Nu is pas twee weken geleden op de ledenvergadering bekendgemaakt dat de competitie uit het programma in den Bosch is geschrapt, en de hengstenhouders moesten dat op die vergadering horen, zij niet eens persoonlijk geïnformeerd. Echt schandalig. De fokkers en hengstenhouders worden totaal niet serieus genomen door het KW PM, dit is maar een van de vele voorbeelden van wat er mis gaat.
Voor mij persoonlijk moet er echt aankomend half jaar veel veranderen, anders stop ik bij het Gelders paard. Het paard dat ik mooi vind kan ik gewoon fokken, daar heb ik deze onprofessionele bedoening niet voor nodig.


Dit vind ik nog schandaliger.. -O- zo kun je echt niet met mensen/ hengstenhouders om gaan.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:23

Elisa2 schreef:
Henkie liep bij het WK ook de dressuurhengsten er uit he..

Sowieso worden ze bij het kwpn ten opzichte van de dressuurhengsten in het nadeel gejureerd vind ik.


Ik denk niet dat dat de reden is, de twee hengsten die nu onder het zadel lopen, die lopen zeker de dressuurhengsten er niet uit. En imposant loopt voor de kar.
Het is echt wel vanwege tijdgebrek, maar het is schandalig dat ze dan maar voor de geldersen kiezen, om eruit te gooien, en dat op deze manier communiceren. En ik vind het ook raar, ze hebben dus gewoon al precies besloten hoeveel dressuurhengsten er naar de tweede bezichtiging gaan, want op basis daarvan hebben ze besloten dat er geen plaats is voor de Geldersen.

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:34

Elisa2 schreef:
Dit vind ik nog schandaliger.. -O- zo kun je echt niet met mensen/ hengstenhouders om gaan.


Het is maar een van de vele voorbeelden...
Een ander voorbeeld is dat de tweede wedstrijd van de aangespannen competitie en de laatste aangespannen beoordeling van Kardieno, plaats zou vinden op de zaterdag van de eindbeoordeling van het verlichtingsonderzoek. De hengstenhouders zijn op maandag gebeld, vijf dagen van tevoren dus, dat het op zaterdag niet doorging (vanwege de rino wat al wekenlang bekend was), maar geschoven werd naar de vrijdag waarop de Geldersen de eerste bezichtiging liepen. Daar heeft de competitie toen plaatsgevonden in die bak Met die hoge stenen rand, we stonden daar met z’n tienen te kijken, en niemand wist hoe laat het zou plaatsvinden, dus er was weinig publiek van de grote bak verhuisd naar deze bak. Ook was er geen camera, dus niks op Kwpn.tv te zien. En dit was dus ook het laatste aangespannen onderdeel voor kardieno, daarna is hij definitief goedgekeurd. Geen publiek, geen bloemen, geen foto’s.

En dan hebben we het nog niet over de nakeuring gehad. Daarvan werd ineens met de tijden geschoven, omdat een van de juryleden in de file stond. Dit is amper gecommuniceerd met de twee voorbrengers, waardoor die hengsten meerdere keren van de vrachtwagens zijn gehaald, en weer teruggezet, omdat er toch geen jury blijkt te zijn. Op het straatje waren ze uiteindelijk even tussendoor gemoffeld, terwijl de springhengsten in en uit liepen in dezelfde bak. Voor de hengsten uiteindelijk de grote bak in mochten om te vrijbewegen, waren ze al compleet over hun toeren, die ene stond te steigeren, en die ander heeft zich echt compleet niet laten zien, zoveel spanning.

Je weet dus, als je een Gelderse hengst aanbiedt bij het kwpn, dat je begint aan een hele serie ergernissen en irritaties. Daar zou ik voor bedanken, en ik heb heel veel respect voor mensen die toch dit traject aangaan.
Laatst bijgewerkt door GJ9 op 22-12-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Pam84
Berichten: 76
Geregistreerd: 13-02-16
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:35

GJ9 schreef:
Ik denk niet dat dat de reden is, de twee hengsten die nu onder het zadel lopen, die lopen zeker de dressuurhengsten er niet uit. En imposant loopt voor de kar.
Het is echt wel vanwege tijdgebrek, maar het is schandalig dat ze dan maar voor de geldersen kiezen, om eruit te gooien, en dat op deze manier communiceren. En ik vind het ook raar, ze hebben dus gewoon al precies besloten hoeveel dressuurhengsten er naar de tweede bezichtiging gaan, want op basis daarvan hebben ze besloten dat er geen plaats is voor de Geldersen.



Ik vind het schandalig dat het op deze manier gaat,maar ergens verbaasd het me dan ook weer niet.
Het is al jaren een ondergeschoven kindje en misschien zochten ze nu een manier hoe ze dit eruit konden werken.
De demo's lijkt nu gewoon een zoethoudertje zoals het in het artikel geschreven staat. Maar ook de demo's waren er elk jaar al.
Bij de springpaarden hebben ze ook het 1 en ander omgegooid,dus je zou zeggen dat er ergens die week toch wel plek zou moeten zijn voor 3 paarden. (Waarvan er 2 gewoon samen in de baan kunnen)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:40

Ja de dressuurhengsten gaan nu bij de HC toch ook gezamelijk in de baan om tijd te besparen?

CJ9, ik zag inderdaad ineens voorbij komen op FB dat die competitie was geweest zonder enige vooraankondiging. Het is wel duidelijk dat het geen belangrijke tak is voor het kwpn.

Echt zonde want ik denk juist dat het een hele waardevolle tak is!

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:48

Elisa2 schreef:
Ja de dressuurhengsten gaan nu bij de HC toch ook gezamelijk in de baan om tijd te besparen?

CJ9, ik zag inderdaad ineens voorbij komen op FB dat die competitie was geweest zonder enige vooraankondiging. Het is wel duidelijk dat het geen belangrijke tak is voor het kwpn.

Echt zonde want ik denk juist dat het een hele waardevolle tak is!


Ze proberen er zo weinig mogelijk tijd en energie en podium aan kwijt te zijn, en de hengstenhouders en fokkers en ook alle mensen die zich inzetten in het bestuur en fokkerijraad, zoet te houden, en de mond te snoeren.

Bijvoorbeeld door te vergelijken met de tuigpaarden, maar de tuigpaarden hebben altijd een eigen dag in de zomer, en de eerste zaterdag van januari, daar is het echt een groot feest en grote show, het is beschamend wat er voor het Gelders paard van de grond komt, als je daarmee vergelijkt.

Echt opheffen willen ze niet denk ik, ze zijn moederstamboek van het Gelders paard, Daar hebben de regering en Wageningen ook nog wat over te zeggen volgens mij. Als we er niets aan doen, dan blijven we gewoon jarenlang ondergeschoven kindje, net zoals we al 20 jaar zijn. Het gaat dan wel vanzelf dood bloeden, want op een gegeven moment ziet niemand meer het verschil tussen een dressuurpaard en het Gelders paard.

Samen de baan in gaat trouwens niet, de twee hengsten onder het zadel zijn niet even oud, dus die lopen op een verschillend niveau. En de andere loopt aangespannen, dus dat lijkt me ook niet handig erbij in


Als we het Gelders paard in stand willen houden, dan moet er flink actie komen en een hoop veranderen.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 10:56

Wat enorm zonde! De finale hoort gewoon thuis in Den Bosch. Dan kunnen ze wel zeggen dat het Gelderse paard een mooi podium krijgt, maar in werkelijkheid wordt het Gelders paard gewoon aan de kant geschoven. Als het werkelijk alleen vanwege tijdgebrek is dan had er echt wel een andere oplossing gevonden kunnen worden.

Timbers
Berichten: 1398
Geregistreerd: 27-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:45

Citaat:
Het gaat dan wel vanzelf dood bloeden, want op een gegeven moment ziet niemand meer het verschil tussen een dressuurpaard en het Gelders paard.


Dat vraag ik me nu al af :o Mijn dressuurpaard merrie met veel oud bloed en ouderwets (=ongewenst) type doet voor mij Gelderser aan dan sommige Gelderse paarden. Die scheidslijn wordt steeds dunner. Van de week dacht ik nog, wat is nou precies een Gelder nog tegenwoordig :)*. Kan iemand mij dat uitleggen?

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 11:49

Wat enorm zonde.
Misschien te bang dat de Geldersen het te goed doen en bang zijn dat hun kwpners erg slecht bij afsteken??

denisesilver

Berichten: 2875
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:00

Heel bitter gezegd zou het Gelders paard er goed aan doen zich af te splitsen van het KWPN. Maarja mensen willen nou eenmaal een kwpn'er of die nou Gelders is of niet. Iets met "beste" stamboek ofzo. Misschien naar buiten toe maar zeker niet naar de leden

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:05

mala26 schreef:
Wat enorm zonde.
Misschien te bang dat de Geldersen het te goed doen en bang zijn dat hun kwpners erg slecht bij afsteken??


Zoals gezegd de twee die er nu lopen zijn geen grote bedrijvig voor de dressuurpaarden die er nu lopen.

Zoals GJ9 ook aangeeft zal het echt wel tijdsgebrek zijn. Zeker het zaterdagprogramma is heel erg vol.

Maar er zijn ook andere opties te bedenken. Zeker als ze in overleg waren gegaan met het regiobestuur en de eigenaren van de hengsten hadden ze misschien wel tot een goede oplossing gekomen die voor iedereen bevredigend was.

Nu worden we gewoon letterlijk aan de kant geschoven.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-18 12:15

GJ9 schreef:
Het is echt schandalig hoe dit gaat. De hengstenhouders zijn met het oog op den Bosch aan de hengstencompetitie begonnen, en hebben zo ook hun ruiters/rijders gekozen, et cetera. In de reglementen van het KWPN staat ook gewoon dat de finale in den Bosch gereden wordt. Nu is pas twee weken geleden op de ledenvergadering bekendgemaakt dat de competitie uit het programma in den Bosch is geschrapt, en de hengstenhouders moesten dat op die vergadering horen, zijn niet eens persoonlijk geïnformeerd. Echt schandalig. De fokkers en hengstenhouders worden totaal niet serieus genomen door het KWPN, dit is maar een van de vele voorbeelden van wat er mis gaat.
Voor mij persoonlijk moet er echt aankomend half jaar veel veranderen, anders stop ik bij het Gelders paard. Het paard dat ik mooi vind kan ik gewoon fokken, daar heb ik deze onprofessionele bedoening en bijkomende ergernissen niet voor nodig.


De manier waarop maakt het nog schandaliger.

De gedachte om maar verder te gaan bij de dressuurpaarden is bij mijn ook opgekomen.

Maar geeft mij ook het gevoel dat ze dan helemaal hun zin krijgen bij het KWPN. :o

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Finale hengstencompetitie Gelders Paard niet in Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 12:38

Schandalig!