Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 16:38

Citaat:
Zonder meteen een bitloze, boomloze, ijzerloze huffiepuffie penny te willen zijn, maar hoe lang gaan we dit, als paardencommunity, nog gedogen?


Waarschijnlijk tot we voor het voldongen feit staan dat de publieke opinie paardrijden mishandeling en niet meer van deze tijd vind en de paardensport door externe factoren aan banden wordt gelegd.
Volgens mij gaan we al aardig die richting op.

Het probleem van 2 stops op de teugel kan ik me niet helemaal een voorstelling bij maken.

De kapjes is hier (Frankrijk) ook discussie geweest en nu verboden in de basissport. Hoger niveau mag het nog wel.

Ik denk ook wel dat de fokkerij zich wel zal aanpassen. Men wilde bloederige expressieve paarden maar die blijken niet voldoende bewerkbaar te zijn of zoals eerder gezegd maar voor een beperkt publiek.
Komen vanzelf wel weer paarden voor het brede publiek.
Het brede publiek aapt echter graag de top na en quick fixes zijn makkelijker dan geduld bloed zweet en tranen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-18 22:07

Gini schreef:
Anoniem schreef:
Een vechter is geen rotbok, Een vechter vecht voor jou en voor het doel.
Maar vaak maakt een slechte ruiter van een vechter een rotbok. Omdat de meeste ruiters hun wil opleggen ipv samenwerken. Dwingen is makkelijker dan samenwerken. Want voor een samenwerking moet je ook je eigen tekortkomingen onder ogen kunnen zien.


Ik heb het ook niet over rotbokken. We willen hete paarden, vechters, maar tegelijkertijd kunnen we dat temperament niet aan en hangen we er 20 kilo leer en 2 kilo ijzer aan (overdrijving om een punt te maken). En op de koop toe trekken we dat leer overal goed aan, hangen we hefbomen aan dat ijzer om ons paard maar "te laten vechten voor het doel".
Op dit ogenblik lopen er 3 actieve topics op de Nieuwspagina waarin de paardensport meer lijkt op mishandeling (in het geval van het endurance-topic mag je dat "lijkt" zelfs vervangen door "is").
Zonder meteen een bitloze, boomloze, ijzerloze huffiepuffie penny te willen zijn, maar hoe lang gaan we dit, als paardencommunity, nog gedogen?


Maar dan kom je toch op het punt dat de meeste ruiters eigenlijk niet kunnen rijden? Er zijn ook ruiters die dergelijke paarden wel kunnen rijden. Het probleem zijn niet de paarden maar de ruiters.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:27

Het is dus te veel hete paarden gefokt en te weinig kundige ruiters die daar mee omgaan. Op een gegeven moment las ik niks anders dat iedereen maar een paard wilde fokken voor de 'sport' . De duurste hengsten werden naar voren geschoven want ja dat was interessant om mee te pronken op stal, bij vrienden en op de keuring. Ik heb zelden iemand gehoord die een goed gezond allround paard wilde fokken. Daar had ik het afgelopen zomer met mijn vorige stalhoudster nog over. Er is teveel selectief gefokt (dress/springen/tuig) en hoe meer beenzwaai hoe beter. En als je met de hengst van de buurman een veulen fokt is dat weer niet goed want ja : geen goed papier, niks gepresteerd, niet gezond, niet te verkopen etc etc. (niet dat ik dit promoot maar even als voorbeeld).

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:40

Nou voor de eventing heb je toch goede allround paarden nodig lijkt me? :*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 09:56

Maartje1990 schreef:
Nou voor de eventing heb je toch goede allround paarden nodig lijkt me? :*


Ik denk dat cowgirl met een allround paard doelt op een fijn amateur paard die braaf zijn rondjes doet.

Een eventer is absoluut allround maar mag zeker geen sul zijn. Juist een eventer moet zelf nadenken en 200% er voor gaan.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 11:04

Anoniem schreef:
Gini schreef:

Ik heb het ook niet over rotbokken. We willen hete paarden, vechters, maar tegelijkertijd kunnen we dat temperament niet aan en hangen we er 20 kilo leer en 2 kilo ijzer aan (overdrijving om een punt te maken). En op de koop toe trekken we dat leer overal goed aan, hangen we hefbomen aan dat ijzer om ons paard maar "te laten vechten voor het doel".
Op dit ogenblik lopen er 3 actieve topics op de Nieuwspagina waarin de paardensport meer lijkt op mishandeling (in het geval van het endurance-topic mag je dat "lijkt" zelfs vervangen door "is").
Zonder meteen een bitloze, boomloze, ijzerloze huffiepuffie penny te willen zijn, maar hoe lang gaan we dit, als paardencommunity, nog gedogen?


Maar dan kom je toch op het punt dat de meeste ruiters eigenlijk niet kunnen rijden? Er zijn ook ruiters die dergelijke paarden wel kunnen rijden. Het probleem zijn niet de paarden maar de ruiters.


Is dat? Kunnen die ruiters met dergelijke paarden rijden? Of kunnen ze erop blijven zitten en redelijk goed rondsturen omdat ze de martingaal vastzetten tussen twee stopjes, de neusriem strak aantrekken en een bit met hefboomeffect gebruiken?
Dat de ruiters het probleem zijn, ben ik met je eens.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 14:20

Volgens mij snapt niemand dat 2 teugelstoppers niets is waar het paard ongemak door heeft.
Het doel van 2 stoppers is dat het ringetje van de martingaal niet achter het teugel leer blijft hangen bij spring teugels..
Dressuur teugels zijn 9 van de 10 keer glad springteugels daarin tegen hebben die stopjes om de zoveel cm.
Teugel stoppers horen trouwens te bewegen/schuiven, lijkt me niet dat het paard beter gaat springen als hij zijn hals niet meer kan strekken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:41

Gini schreef:
Anoniem schreef:


Maar dan kom je toch op het punt dat de meeste ruiters eigenlijk niet kunnen rijden? Er zijn ook ruiters die dergelijke paarden wel kunnen rijden. Het probleem zijn niet de paarden maar de ruiters.


Is dat? Kunnen die ruiters met dergelijke paarden rijden? Of kunnen ze erop blijven zitten en redelijk goed rondsturen omdat ze de martingaal vastzetten tussen twee stopjes, de neusriem strak aantrekken en een bit met hefboomeffect gebruiken?
Dat de ruiters het probleem zijn, ben ik met je eens.


Een ruiter die dat nodig heeft is mi geen goede ruiter.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 18:57

CharmingS schreef:
Volgens mij snapt niemand dat 2 teugelstoppers niets is waar het paard ongemak door heeft.
Het doel van 2 stoppers is dat het ringetje van de martingaal niet achter het teugel leer blijft hangen bij spring teugels..
Dressuur teugels zijn 9 van de 10 keer glad springteugels daarin tegen hebben die stopjes om de zoveel cm.
Teugel stoppers horen trouwens te bewegen/schuiven, lijkt me niet dat het paard beter gaat springen als hij zijn hals niet meer kan strekken..


Nee, dat is het normale gebruik.
Het probleem is het vastzetten van de ring tussen twee onbeweeglijke stopjes, daarmee creeer je in feite de verboden vaste martingaal.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 19:16

Anoniem schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou voor de eventing heb je toch goede allround paarden nodig lijkt me? :*


Ik denk dat cowgirl met een allround paard doelt op een fijn amateur paard die braaf zijn rondjes doet.

Een eventer is absoluut allround maar mag zeker geen sul zijn. Juist een eventer moet zelf nadenken en 200% er voor gaan.


Zoiets ja.

Paarden die door amateurs/hobby, en minder handige ruiters (zoals ik :P ) gewoon te handelen zijn.

Ik heb stalgenoten gehad die echt een hele zoektocht hebben gehad naar een geschikt braaf paard.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 23:37

Er wordt nu wel heel veel bijgehaald....
Er is weinig mis om met een gewone (losse) martingaal te springen, vaak prettig voor ruiter en paard. De reden om er mee te rijden is niet alleen de pit, je kunt net even met wat minder druk rijden en dat is ook (juist) voor grote brave paarden fijn.
De relatie tussen een martingaal en de moderne springpaardenfokkerij is wat mij betreft dus wel erg ver gezocht.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 00:47

Over de springpaardenfokkerij: probleem is m.i. dat veel ruiters (vooral amazones :-)) 'best of both worlds' willen; een superbraaf paard dat springt als een felle volbloed. Helaas zijn die zeer dun gezaaid. Je krijgt dus meestal óf een braaf paard waarop je wat harder moet werken en wat meer moet 'duwen' om hem netjes rond te krijgen, óf een sensibel bloedpaard dat veel meer vanzelf springt maar vaak te snel is voor veel ruiters. Fokkers worden dus ook voor een nogal moeilijke opgave gesteld :) ..

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:19

Ik heb er geen verstand van hoor.. maar waarom hebben springteugels dan van die stopjes?

Overigens, het probleem met de sensibele paarden begint denk ook bij de jury, zolang die de 'temperamentvolle' (om het aardig te zeggen) hoog te scoren, veranderd er niks. Wedstrijdruiters zullen altijd voor de punten rijden, en om mee te doen moeten ze ook zo'n paard hebben.
Er is niks meer over van de oorsprong.. maar dat is idd een heel ander verhaal..

Qua fokkers.. ze willen wel verkopen, dus ze gaan t toch fokken denk? En er zijn maar weinig fokkers of verkopers die zeggen "nee sorry, dit paard is echt te temperamentvol voor u, dit kunt u niet aan".. handel is meestal handel .. wat dat betreft houdt t kringetje elkaar in stand.. Pas als de, in 'onze' ogen, onwetende buitenstaander gaat roepen dat het sielag is, zal er onder druk van publieke opinie wat gaan veranderen.. en dat gaat veranderen als je ziet wat er nu al geroepen wordt.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste actiegroep "bevrijd het paard" gaat opstaan..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:38

Cer schreef:
Ik heb er geen verstand van hoor.. maar waarom hebben springteugels dan van die stopjes?

Overigens, het probleem met de sensibele paarden begint denk ook bij de jury, zolang die de 'temperamentvolle' (om het aardig te zeggen) hoog te scoren, veranderd er niks. Wedstrijdruiters zullen altijd voor de punten rijden, en om mee te doen moeten ze ook zo'n paard hebben.
Er is niks meer over van de oorsprong.. maar dat is idd een heel ander verhaal..

Qua fokkers.. ze willen wel verkopen, dus ze gaan t toch fokken denk? En er zijn maar weinig fokkers of verkopers die zeggen "nee sorry, dit paard is echt te temperamentvol voor u, dit kunt u niet aan".. handel is meestal handel .. wat dat betreft houdt t kringetje elkaar in stand.. Pas als de, in 'onze' ogen, onwetende buitenstaander gaat roepen dat het sielag is, zal er onder druk van publieke opinie wat gaan veranderen.. en dat gaat veranderen als je ziet wat er nu al geroepen wordt.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste actiegroep "bevrijd het paard" gaat opstaan..


Die actie groepen waren er vroeger al.

Toen ik een jaar of 14 was en bij Jumping Amsterdam zat zaten er demonstranten in het publiek met spandoeken. Dat is bijna 30 jaar geleden.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 11:05

ja vroeger was er heel veel :j maar ook heel veel niet
vergeet niet dat social media nu heel veel kan doen he ;)

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:16

Cer schreef:
Ik heb er geen verstand van hoor.. maar waarom hebben springteugels dan van die stopjes?

Overigens, het probleem met de sensibele paarden begint denk ook bij de jury, zolang die de 'temperamentvolle' (om het aardig te zeggen) hoog te scoren, veranderd er niks. Wedstrijdruiters zullen altijd voor de punten rijden, en om mee te doen moeten ze ook zo'n paard hebben.
Er is niks meer over van de oorsprong.. maar dat is idd een heel ander verhaal..

Qua fokkers.. ze willen wel verkopen, dus ze gaan t toch fokken denk? En er zijn maar weinig fokkers of verkopers die zeggen "nee sorry, dit paard is echt te temperamentvol voor u, dit kunt u niet aan".. handel is meestal handel .. wat dat betreft houdt t kringetje elkaar in stand.. Pas als de, in 'onze' ogen, onwetende buitenstaander gaat roepen dat het sielag is, zal er onder druk van publieke opinie wat gaan veranderen.. en dat gaat veranderen als je ziet wat er nu al geroepen wordt.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste actiegroep "bevrijd het paard" gaat opstaan..


Dit gaat over springpaarden, dus ik denk niet dat een jury daar heel veel invloed heeft (behalve in de B als er ook wordt beoordeeld op stijl).
Verder vind ik dat je de fokkerij in een vreemd daglicht stelt - de meeste sportpaarden komen gewoon bij hobbyfokkers (zoals wij) vandaan. 'Handel is handel' gaat dan echt niet op. Maar als ik kijk wat bijna iedereen graag wil: een superbraaf makkelijk te rijden gevoelig paard dat als het ware zelf het parcours rondspringt, dan is daar ook nog wel wat over te melden.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:22

Ik meende dat de OP over een ruiter gaat, die (denk ik?) geen paard bij een hobby fokker vandaan heeft.

Maar het was idd misschien meer een post over het in zn algemeenheid qua paardensport.

maar goed, als de hobbyfokker zn paarden niet meer kan verkopen, stopt die fokkerij toch? Of is dat heel raar gedacht?

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 01:04

@Cer, De OP gaat over het gebruik van een martingaal met vaste stops.
Maar jouw opmerking klopt natuurlijk. Wat ik probeer uit te leggen is dat de ruiter soms onmogelijke eisen stelt aan zijn/haar springpaard; het vermogen van Milton, het karakter van een Groninger en de snelheid van een renpaard.... En dat is bijna niet te fabriceren (lees: fokken). Als het me ooit lukt gaat ie heel duur weg, dat weet ik zeker.

Cer

Berichten: 30162
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:05

Klopt idd :j
Daarna dreef het af naar het kunnen beteugelen van je paard en wel of niet het nodig hebben van hulpmiddelen die dan weer wel of niet aardig zijn..

Klopt dat mensen onmogelijke dingen willen, vooral de hobbyruiter. Ze kunnen niks en willen van alles...
Daarintegen mag je van een topruiter wel weer wat verwachten qua kunde natuurlijk, dus is zo'n vaste martingaal dan wel of niet geoorloofd? Dat blijft steeds lastig denk..

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:40

Anoniem schreef:
Maartje1990 schreef:
Nou voor de eventing heb je toch goede allround paarden nodig lijkt me? :*


Ik denk dat cowgirl met een allround paard doelt op een fijn amateur paard die braaf zijn rondjes doet.

Een eventer is absoluut allround maar mag zeker geen sul zijn. Juist een eventer moet zelf nadenken en 200% er voor gaan.

Het paard 'moet' van alles, dat is het probleem. Het paard is te heet, te moeilijk, te lomp, te traag, of noem maar op. Het is deze mentaliteit, dat altijd maar naar je hand willen zetten van het paard voor eigen gewin, die moet veranderen. De ruiter moet naar zichzelf kijken, altijd. Het paard heeft nergens voor gekozen.

De paardensport, en dan bedoel ik alle geledingen, moet eens goed bij zichzelf te rade gaan. Het gebeurt hier en daar al, maar er is echt een structurele mentaliteitsverandering nodig. Anders zou het maar zo kunnen dat er op een gegeven moment een verbod gaat komen op sport met paarden, en als er blijvend stelselmatig te weinig wordt gekozen voor het waarborgen van het welzijn van paarden, dan zou dat wat mij betreft terecht zijn.

Paardensport kan echt wel mooi zijn, als ruiter en paard in harmonie presteren, vanuit samenwerking en vriendschap, zonder grof rijden, harde mechanische hulpmiddelen en dwangmethoden. Zet die (zeldzame) combinaties in de spotlights en gooi de (vele) rotte appels er zonder pardon uit. Dat gebeurt nu gewoon niet, omdat men niet door durft te pakken, de financiële belangen te groot zijn, politiek zwaarder weegt dan dierenwelzijn en er ook sprake is van een hoop lafheid, wegkijken en vergoeilijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 11:37

Askja schreef:
Anoniem schreef:

Ik denk dat cowgirl met een allround paard doelt op een fijn amateur paard die braaf zijn rondjes doet.

Een eventer is absoluut allround maar mag zeker geen sul zijn. Juist een eventer moet zelf nadenken en 200% er voor gaan.


Het paard 'moet' van alles, dat is het probleem. Het paard is te heet, te moeilijk, te lomp, te traag, of noem maar op. Het is deze mentaliteit, dat altijd maar naar je hand willen zetten van het paard voor eigen gewin, die moet veranderen. De ruiter moet naar zichzelf kijken, altijd. Het paard heeft nergens voor gekozen.
.


Alle problemen die jij noemt zijn met training op te lossen. En ja een eventer moet nadenken. Daarom leer je dat een paard voor je het terrein in gaat. Een zelf denkend paard is je levensverzekering in het terrein.

Avalanche

Berichten: 15981
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 12:19

Training van de mens dan toch? Het paard accepteren zoals het is. En de schild bij jezelf gaan zoeken.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Martingaal zwaar discussiepunt op vergadering in Genève

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 13:03

Dat dus.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 15:48

Askja schreef:
Het paard 'moet' van alles, dat is het probleem. Het paard is te heet, te moeilijk, te lomp, te traag, of noem maar op. Het is deze mentaliteit, dat altijd maar naar je hand willen zetten van het paard voor eigen gewin, die moet veranderen. De ruiter moet naar zichzelf kijken, altijd. Het paard heeft nergens voor gekozen.

De paardensport, en dan bedoel ik alle geledingen, moet eens goed bij zichzelf te rade gaan. Het gebeurt hier en daar al, maar er is echt een structurele mentaliteitsverandering nodig. Anders zou het maar zo kunnen dat er op een gegeven moment een verbod gaat komen op sport met paarden, en als er blijvend stelselmatig te weinig wordt gekozen voor het waarborgen van het welzijn van paarden, dan zou dat wat mij betreft terecht zijn.

Paardensport kan echt wel mooi zijn, als ruiter en paard in harmonie presteren, vanuit samenwerking en vriendschap, zonder grof rijden, harde mechanische hulpmiddelen en dwangmethoden. Zet die (zeldzame) combinaties in de spotlights en gooi de (vele) rotte appels er zonder pardon uit. Dat gebeurt nu gewoon niet, omdat men niet door durft te pakken, de financiële belangen te groot zijn, politiek zwaarder weegt dan dierenwelzijn en er ook sprake is van een hoop lafheid, wegkijken en vergoeilijken.

Volledig off topic, maar wat een flauwekul. Ik zie heel veel mensen slecht rijden zonder dat er sprake is van financieel of politiek belang. Op ieder niveau heb je een hoop onnozelheid, slechte rijderij, slecht management, enz. Dat kan overal mee te maken hebben: onkunde, armoede, ego's, hypes, slechte instructie, ....alles.
Het verbieden van paardensport zal trouwens op geen enkele manier leiden tot beter paardenwelzijn. Wel tot minder controle en meer onzichtbare ellende.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:44

Je snapt mijn punt niet - of je wil het niet snappen. Maar laat maar, is water naar de zee dragen.