Hakken naar beneden: SmartBoots

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 15:49

Horsetalk / Bokt.nl
Overige

Een Amerikaans ruitersportbedrijf is bezig met de ontwikkeling van laarzen die een trilling afgeven als de ruiter zijn of haar hielen optrekt tot boven de tenen.

Het doel van deze rijlaarzen is uiteraard om de positie van de voeten te verbeteren tijdens het rijden. Een verkeerde positie van de voeten is een probleem dat vaak voorkomt en dat de controle die de ruiter over de stijgbeugels heeft kan verminderen.

Het prototype van de laarzen ziet eruit als een normale rijlaars, maar heeft een snelheidsmeter en een gyroscoop (een meetinstrument dat kantelingen of draaiingen van een object registreert) in de zool. Als de hiel naar boven opgetrokken wordt, worden de sensoren in de laars geactiveerd. Deze geven vervolgens een zachte vibratie als seintje naar de ruiter.


Filmpje over de werking van de laars. Video: YouTube.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


MariekeS_

Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:54

Tja... een correcte beenligging hangt met zoveel dingen samen. Meestal is dat het resultaat van alles wat erboven gebeurt... ik vraag me af of dit echt de zit verbetert of dat mensen hier juist nog verkrampter van gaan rijden.

Overigens wél vet dat ze het hebben uitgevonden :+


TROY (2019) & LAYS (2014)

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:24

Diepe zitten, enorme wrongen, rijbroeken met siliconen zitvlakken en nu tril laarzen.

Wanneer gaan we nou gewoon weer eens leren echt op een paard te zitten ipv te plakken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:26

Cowgirl schreef:
Diepe zitten, enorme wrongen, rijbroeken met siliconen zitvlakken en nu tril laarzen.

Wanneer gaan we nou gewoon weer eens leren echt op een paard te zitten ipv te plakken.

Dit! Echt 100% mee eens!

Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:51

Cowgirl schreef:
Diepe zitten, enorme wrongen, rijbroeken met siliconen zitvlakken en nu tril laarzen.

Wanneer gaan we nou gewoon weer eens leren echt op een paard te zitten ipv te plakken.

Amen. :o

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:53

Absoluut met cowgirl eens. Plus; een stukje bewustwording wat je houding/beenligging etc. voor invloed heeft op het paard. Niet al die snufjes. Werk eens aan jezelf zonder hulpmiddelen en gewoon bewustwording en spiercontrole. Heb je veel meer langdurig profijt van en meer voldoening!

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:56

Dus we gaan terug naar de gestresste lesjuf die "hakken laag!" roept, waarna je super gespannen op je paard zit en je zit nog veel slechter wordt...?
Een correcte beenligging is het gevolg van een correcte zit en spanning/ontspanning in het gehele lichaam. Niet gemakkelijk, maar wel de beste tactiek!

Overigens heb ik getemd, volgens mij is dit reclame, dus hoort het naar mijn idee niet thuis op dit gedeelte van bokt...

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:58

Oh? Kan je ook temmen op de Nieuwsredactie?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:38

Ik heb de laatste alinea met productspecificaties en de bedrijfs- en productnaam weggehaald. Verder is dit een bericht over een innovatie binnen de ruitersport, dus wat mij betreft op z'n plek op VN.

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:41

Cowgirl schreef:
Diepe zitten, enorme wrongen, rijbroeken met siliconen zitvlakken en nu tril laarzen.

Wanneer gaan we nou gewoon weer eens leren echt op een paard te zitten ipv te plakken.


Dit dus! Jezus, wat gaan ze nu nog allemaal gaan uitvinden om iedereen in het zadel te kleven. Word zelf even ontspannen met je bovenlichaam en je benen volgen automatisch. Zo verkrampt door geforceerde laarzen gaat je niet verder helpen in het beter leren rijden.

Wicked always wins

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:45

Precies, wat ik nog wel eens heb geroepen tegen mede-ruiters: "Op je kont!"

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:14

balli schreef:
Dus we gaan terug naar de gestresste lesjuf die "hakken laag!" roept, waarna je super gespannen op je paard zit en je zit nog veel slechter wordt...?
Een correcte beenligging is het gevolg van een correcte zit en spanning/ontspanning in het gehele lichaam. Niet gemakkelijk, maar wel de beste tactiek!

Overigens heb ik getemd, volgens mij is dit reclame, dus hoort het naar mijn idee niet thuis op dit gedeelte van bokt...


Als ik een gestresste lesjuf heb, dan zal ze niet zo lang mijn lesjuf zijn ;)

Heb namelijk niet zoveel aan iemand die mij op een gestresste manier les geeft, ik verwacht rust en geduld en eerlijkheid van mijn instructeur namelijk.

Daarnaast ben ik het helemaal met cowgirl eens.

Ik heb 2 jaar in Amerika gewerkt en daar moest ik verplicht 2 rondes verlichte zit met mijn hakken naar de grond als ik ze weer optrok.

Je moet zo veel mogelijk bewust zijn van wat je aan het doen bent als je op je paard zit, en dat is continu blijven controleren, en omdat je natuurlijk niet kan zien hoe het er uit ziet als je er op zit heb je daar je instructeur voor, en geen vibrator laarzen..
Vraag me sowieso af of dit wel zo'n goed idee hebt als je een beetje een sensibel paard hebt ;)

Weet trouwens zeker dat als ze er stroom in zouden zetten ipv vibraties dat niemand het nog waagt om zijn hakken op te trekken }>

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Cowgirl

Berichten: 23718
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:17

TheEvilQueen schreef:
Cowgirl schreef:
Diepe zitten, enorme wrongen, rijbroeken met siliconen zitvlakken en nu tril laarzen.

Wanneer gaan we nou gewoon weer eens leren echt op een paard te zitten ipv te plakken.


Dit dus! Jezus, wat gaan ze nu nog allemaal gaan uitvinden om iedereen in het zadel te kleven. Word zelf even ontspannen met je bovenlichaam en je benen volgen automatisch. Zo verkrampt door geforceerde laarzen gaat je niet verder helpen in het beter leren rijden.


Vroeger had je nog van dat kleef spul wat je op je laarzen smeerde. Sommige deden dat ook op hun zadel en konden vervolgens een nieuwe broek kopen :P

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:23

Mooie vibrator.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:36

En 1 voor verlies en diefstal ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Laura_Zodine

Berichten: 598
Geregistreerd: 23-07-11

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:43

Je paard voelt die vibratie dan toch ook......

germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:33

Laura_Zodine schreef:
Je paard voelt die vibratie dan toch ook......

precies. En wat als je een keer met een galopwissel per ongeluk de hak net wat hoger hebt dan de bal van je voet. Dan trek je niet eens de hak op, maar dan ook een vibratie? En met opstijgen?
Ik zou het in ieder geval niet kopen en vind het echt iets waar je zeker niet beter van gaat rijden.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

balli

Berichten: 1491
Geregistreerd: 01-02-05
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:05

CharmingS schreef:
balli schreef:
Dus we gaan terug naar de gestresste lesjuf die "hakken laag!" roept, waarna je super gespannen op je paard zit en je zit nog veel slechter wordt...?
Een correcte beenligging is het gevolg van een correcte zit en spanning/ontspanning in het gehele lichaam. Niet gemakkelijk, maar wel de beste tactiek!

Overigens heb ik getemd, volgens mij is dit reclame, dus hoort het naar mijn idee niet thuis op dit gedeelte van bokt...


Als ik een gestresste lesjuf heb, dan zal ze niet zo lang mijn lesjuf zijn ;)

Heb namelijk niet zoveel aan iemand die mij op een gestresste manier les geeft, ik verwacht rust en geduld en eerlijkheid van mijn instructeur namelijk.



Precies... Ik denk alleen even terug aan mijn "manege-tijd" (hoewel ik het nog aardig goed getroffen heb), waar soms alleen werd gekeken naar hoe het er uit zag ipv naar waar het vandaan kwam en hoe het op te lossen... Je hakken laag is naar mijn idee niet het doel an sich maar een gevolg van een goede zit met precies voldoende (ont)spanning in je lichaam.

senna21

Berichten: 11713
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:14

Hahaha.
Ik zie al een ruiter met een complete set:
Trilhakken, trilhanden, trilschouders, trilhoofd (voor alle naar de grond turende ruiters :j )
Wanneer ze zoiets gaan maken voor de markt, heb ik al een naam voor het concept
Shake it baby :+ *\%/* :):)

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Maflinger_S
Berichten: 12131
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:16

Dat is er allemaal al, het heet alleen anders en het wordt in een andere tak van sport gebruikt.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 06:42

Dan moet het systeem ook afgaan bij hakken te laag.. Zie je nog steeds veel, terwijl het volgens mijn huidige instructeurs toch gewoon de bedoeling is dat je je voet recht hebt.
En verder eens met wat hier ook gezegd wordt, hakken laag zorgt alleen maar voor veel spanning in je lijf. Dus 'hakken laag' is voor mij een term die wel afgeschaft mag worden.

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


germie

Berichten: 25861
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 07:05

En vergeet de juiste beugellengte niet.

Is trouwens leuk, veel springruiters krijgen de hakken ook hoger in de landing, dus lekker vibreren ;)

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Maartje1990

Berichten: 22256
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:34

En dan te bedenken dat dat “hakken laag” helemaal niet zo goed is :+

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:43

Maartje1990 schreef:
En dan te bedenken dat dat “hakken laag” helemaal niet zo goed is :+


Dit dus. Vroeger altijd heel veel te horen gekregen dat hakken laag moesten maar zelf vond ik het prettiger om mijn voeten iets meer evenredig aan de grond te houden. Dacht dat ik altijd voor gek stond als ik mijn voeten niet verticaal in de beugels had (bij wijze van spreken )

mystery1980
Berichten: 4191
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Hakken naar beneden: SmartBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:48

als het paardrijden niet te veel moeite mag kosten en het paard altijd moet doen wat je vraagt, ga dan gewoon met de auto/bus/fiets ofzo.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amado, Axel_Valerie, Besje, HopeMyDay, Lau07, Misslev, Sanniejtjuh, Spike2019, Telpeva, willemijn_T en 31 bezoekers