[Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13895
Geregistreerd: 20-04-16

[Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-18 20:38

*Bokt.nl
Interview
Door Aleeneh

Afbeelding
Hinke te paard. Foto via Hinke van der Werf


De Mongol Derby is bij de meeste Bokkers inmiddels een begrip. ‘s Werelds langste paardenrace: in tien dagen duizend kilometer rijden over de onherbergzame steppes van Mongolië. Elke vijfendertig kilometer een “horse station” waar je een nieuw paard moet uitzoeken, in nabootsing van het paardenboodschapsysteem uit de tijden van Ghengis Khan. Je rijdt over een terrein met bergpassen, open valleien, beboste heuvels, moerassen, rivierbeddingen, enzovoorts.

Ik sprak met Hinke van der Werf, Friezin, verpleegkundige en deelneemster aan de Mongol Derby 2018. Ze eindigde op een fantastische zevende plaats met een finish precies aan het einde van de zevende dag, en won daarbij tevens de Vets Choice Award, de prijs van de dierenartsen en Mongoolse herders. Dit is de prijs voor de deelnemer die het best op de paarden heeft gepast.

Na het einde van de Mongol Derby, kregen de Nederlandse media ineens lucht van het bestaan van Hinke en de grootse prestatie die zij verricht had. Dit laatste deel van het interview gaat over hoe Hinke de aandacht van de media ervaren heeft. Daarnaast deelt ze haar allergrootste tip voor eventuele toekomstige deelnemers aan de derby.

Deel 1 van dit interview.
Deel 2 van dit interview.
Deel 3 van dit interview.

Wat deed het met je om alle reacties te zien die er op je race kwamen?
In het begin had ik veel last van prikkels. Ook met het reacties lezen op internet: ik werd echt boos als mensen zeiden dat ik iets niet goed had gedaan of bijvoorbeeld niet respectvol was geweest. Dan dacht ik echt: “Oohh, dat is niet waar! Hoe kunnen mensen zoiets nou zeggen op internet, ze kennen me niet eens!” Daar kon ik me eerst een beetje druk om maken, en nu ben ik er ook wel weer oké mee. Ik wil best met mensen in gesprek, maar het moet wel van twee kanten komen.
Ik kreeg ook veel mooie reacties, ook van mensen van wie ik het nooit had verwacht. Ik denk dat een van de mooiste reacties kwam van iemand die mijn grootouders gekend had. Dat waren echte paardenmensen, en hij zei echt: “Je bent in de voetsporen getreden van je opa.” Dat vond ik wel echt een eer, dat oudere mensen dat dan zagen. Iemand anders schreef ook: “Die gave had je al bij de geboorte.” Dat vond ik zó mooi. Echt heel emotioneel was dat.
Ik heb er niet voor gekozen om zo veel in de media te zijn. Eerst daadjes, dan de praatjes, dacht ik. Eerst maar eens finishen, want anders gaat de wereld ook... nou ja, niet over je vallen, maar het lijkt me wel heel pijnlijk.

Je hebt er niet voor gekozen, maar de media is wel naar jou toe gekomen: de NOS, het Jeugdjournaal...
Ja, het Jeugdjournaal was echt vet leuk! Ik had dit van te voren allemaal niet gedacht. Ik dacht, dit is gewoon mijn avontuur. Het is ook wel mooi om zo’n mooie reportage van jezelf te hebben, maar ik ben er nog een beetje van onder de indruk. Dit is mijn avontuur, maar nu is heel Nederland er ineens mee bezig. Op een gegeven moment zag ik retweets voorbij komen van “She’s riding like a pro,” en toen dacht ik zelf: “Nou ja, ik ben eigenlijk maar gewoon een boerenmeisje wat een beetje paard heeft gereden.” Ik was gewoon zó in het moment.

Op Bokt zijn er veel mensen die zeggen: “Ooit wil ik wel eens meedoen aan de Mongol Derby.” Wat vind jij de belangrijkste tip voor iemand die er over nadenkt om mee te doen?

Hmm, ik heb heel veel tips. Kijk goed naar jezelf en naar hoe sterk je mentaal bent. Als je issues hebt en je zegt: “Ik wil ontsnappen aan de wereld door aan de Mongol Derby mee te doen,” dan gaat het heel moeilijk voor je worden. Ik heb zelf een zusje die de Kilimanjaro heeft beklommen en daardoor een hersenbeschadiging op heeft gelopen. Daardoor was het voor onze familie wel weer een beetje precair omdat ik ook weer zo’n avontuur ging doen... maar had ik voor háár gereden; had ik gezegd dat ik het wilde goedmaken voor mijn zusje, dan had die emotie in de weg gezeten. Je moet geen emotionele bagage meenemen. Je hebt het zo ontzettend zwaar.
Natuurlijk moet je je ook fysiek voorbereiden en goede materialen hebben, maar vooral mentaal moet je heel goed voorbereid zijn. Ik heb mentale lessen gehad, en nou ja, misschien had ik de race ook zonder die lessen uitgereden, maar ik had zeker niet zo veel kunnen genieten. Je moet echt in het moment kunnen blijven.

Dit was het laatste deel van het interview met Hinke van der Werf. Hinke, bedankt voor je tijd, de leuke anecdotes en interessante verhalen.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


AfricanLady

Berichten: 7998
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: [Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 21:12

Het was super leuk om te lezen :D

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 06:57

Geweldig leuk om te lezen.
Ze heeft het top gedaan.

Rocamor

Berichten: 10733
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 07:56

Super om te lezen. Ik kan niet wachten tot volgend jaar...

Rockes <3

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18671
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 09:58

Bedant voor het interview! ik heb er heerlijk van genoten de verhalen :D <3

laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: [Mongol Derby] Hinke: "Je moet in het moment kunnen blijven"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:37

Leuk stuk weer! Bedankt voor het leuke interview :D

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?


mysa

Berichten: 10379
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 16:40

Leuk, goed verhaal, sowieso erg genoten van alle Mongol Derby-verslagen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AfricanLady, DWensink, lukka63, rosak, runnerfan en 25 bezoekers