OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13900
Geregistreerd: 20-04-16

OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-18 12:07

rtv oost
Juridisch
Ingezonden door JPitty

Het Openbaar Ministerie eist een werkstraf van 120 uur en twee weken voorwaardelijke celstraf tegen een 24-jarige man uit Rijssen. Hij wordt ervan verdacht dat hij vorig jaar een zestienjarig meisje heeft betast in een manege in Almelo.

Het meisje verzorgde op de manege de paarden van de verdachte. Op 5 augustus 2017 was ze samen met een vriendin en de Rijssenaar aan het werk bij de paarden. De drie hadden lol, er werd gewerkt, gelachen, alcohol gedronken en een joint gerookt.

Sfeer sloeg om
Volgens het meisje veranderde de sfeer toen de 24-jarige haar in zijn bestelbus op schoot trok en met zijn handen onder haar t-shirt ging. De Rijssenaar ontkent dat hij het meisje betastte. Volgens hem was de sfeer die dag vrolijk, de drie hadden grote lol.

"Het was lachen, gieren en brullen. Ik heb wat stro naar haar gegooid, maar heb haar niet beetgepakt. Zoiets doe ik niet." Hij stuurde later wel een berichtje aan het meisje. "Ik weet niet wat mij bezielde", scheef hij. De Rijssenaar zegt dat hij dat deed op aanraden van de vriendin.

Impact
De aanranding heeft veel impact gehad op het meisje, dat in een instelling woont. Volgens haar advocaat kreeg ze al eerder te maken met misbruik. Ze kreeg daar therapie voor, maar dat liep door de aanranding flinke vertraging op.

Ook zorgde het ervoor dat ze haar opleiding niet kon afmaken. De advocaat vroeg de rechtbank om een schadevergoeding van vierduizend euro.

Tegenstrijdige verklaringen
Volgens de advocaat van de 24-jarige moet de rechtbank verder kijken dan alleen de verklaring van het meisje en het appje. Het meisje zou meerdere tegenstrijdige verklaringen afgelegd hebben, waarvan sommige niet kunnen kloppen.

Zo zegt het zestienjarige meisje dat haar vriendin niet alleen zag dat ze betast werd, ze zou ook tegelijkertijd bij hem op schoot gezeten hebben. "Dat meisje zegt dat ze niets gezien heeft en er niet bij was", reageert de advocaat.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


emilyslaluna

Berichten: 3809
Geregistreerd: 11-08-11

Re: OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 12:38

Wat een raar verhaal zeg...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:06

Nou, als je als man een appje stuurt, ik weet niet wat me bezielde, weet je wel dat er iets is gebeurd wat niet door de beugel kan.
Verder is het met meisjes van 16 die in een instelling wonen wel vaak lastig om er een eenduidige verklaring uit te krijgen. Maar als ze hem echt een oor aan had willen naaien, en die zitten er ook bij, dan had ze wel een heel wat belastendere verklaring afgelegd....het is niet voor niks dat wij als man, nooit alleen bij de meiden en vrouwen op de kamer mogen komen, er is altijd een vrouwelijke collega bij. Voor allebei de partijen een beschermende factor.

Ik vind het erg goed dat de man een taakstraf krijgt.
Lachen, gieren, brullen is geen rede om een meisje of vrouw te betasten.
Ik zie de ellende dagelijks in mijn werk.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:13

A3a1 schreef:
Nou, als je als man een appje stuurt, ik weet niet wat me bezielde, weet je wel dat er iets is gebeurd wat niet door de beugel kan.
Verder is het met meisjes van 16 die in een instelling wonen wel vaak lastig om er een eenduidige verklaring uit te krijgen. Maar als ze hem echt een oor aan had willen naaien, en die zitten er ook bij, dan had ze wel een heel wat belastendere verklaring afgelegd....het is niet voor niks dat wij als man, nooit alleen bij de meiden en vrouwen op de kamer mogen komen, er is altijd een vrouwelijke collega bij. Voor allebei de partijen een beschermende factor.

Ik vind het erg goed dat de man een taakstraf krijgt.
Lachen, gieren, brullen is geen rede om een meisje of vrouw te betasten.
Ik zie de ellende dagelijks in mijn werk.


Maar ik vind het ook niet normaal dat meisjes die(niet voor niets) in een instellingen wonen gewoon alleen naar een manegebedrijf mogen en drinken en roken enzenz, dan hebben ze in die instelling de neus en ogen goed dicht. Pleit de man niet vrij , zeker niet. Indien hij dit gedaan heeft zal er straf moeten volgen maar de instelling heeft hier ook zeker steken laten vallen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 13:17

Niet iedereen zit in een gesloten instelling.
Sterker nog, bijna niemand zit in een gesloten instelling.

Godzijdank.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:34

A3a1 schreef:
Niet iedereen zit in een gesloten instelling.
Sterker nog, bijna niemand zit in een gesloten instelling.

Godzijdank.

Heb ik het over een gesloten instelling? Nee maar ze zitten er niet voor niets dus enige controle op drank en drugs lijkt me meer dan wenselijk.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 14:43

Wat ik nog raarder vind is dat er gedronken en gerookt wordt terwijl ze aan het werk zijn bij de paarden. Klinkt niet zo top qua verzorging daar.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 17:29

bigone schreef:
A3a1 schreef:
Niet iedereen zit in een gesloten instelling.
Sterker nog, bijna niemand zit in een gesloten instelling.

Godzijdank.

Heb ik het over een gesloten instelling? Nee maar ze zitten er niet voor niets dus enige controle op drank en drugs lijkt me meer dan wenselijk.



Dat ligt aan de doelgroep.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:09

bigone schreef:
Maar ik vind het ook niet normaal dat meisjes die(niet voor niets) in een instellingen wonen gewoon alleen naar een manegebedrijf mogen en drinken en roken enzenz,


Dat jongeren, ook als ze in een instelling wonen, zelfstandig naar de manege mogen lijkt me niet zo gek.

Verder heeft het gebruik van drank en drugs niets te maken met aangerand worden, ook hier niet. Het is helemaal niet relevant of het mocht of niet. Geen victim blaming aub.

Babootje

Berichten: 26026
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:19

bigone schreef:
Nee maar ze zitten er niet voor niets dus enige controle op drank en drugs lijkt me meer dan wenselijk.


Dat is bij je eigen kind al lastig. Er zal best controle op drank of drugs zijn, maar je kunt ze ook niet vastbinden.

tamary

Berichten: 29057
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:26

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Maar ik vind het ook niet normaal dat meisjes die(niet voor niets) in een instellingen wonen gewoon alleen naar een manegebedrijf mogen en drinken en roken enzenz,


Dat jongeren, ook als ze in een instelling wonen, zelfstandig naar de manege mogen lijkt me niet zo gek.

Verder heeft het gebruik van drank en drugs niets te maken met aangerand worden, ook hier niet. Het is helemaal niet relevant of het mocht of niet. Geen victim blaming aub.

Nee, maar er zijn vraagtekens te zetten bij de eigenaar aangezien de meiden minderjarig waren en dus geen alcohol mochten. Als bedrijf helemaal te dom voor woorden, dat kan je je vergunning kosten en veel manege's draaien meer winst in de bar/restaurant dan met de rijlessen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:45

Het is niet duidelijk of ze de alcohol gekocht hebben in de kantine.
Bij de manege waar ik leste werd er helemaal geen alcohol geschonken, geen idee hoe het op andere manege wordt gedaan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

purny

Berichten: 27398
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 18:47

Maar wie zegt dat het bedrijf de alcohol heeft gegeven? Wie weet hebben ze dat zelf wel mee naar binnen gesmokkeld

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Shadow0

Berichten: 43455
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:01

tamary schreef:
Nee, maar er zijn vraagtekens te zetten bij de eigenaar aangezien de meiden minderjarig waren en dus geen alcohol mochten.


Maar bigone had het niet over de eigenaar maar over de instelling.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:17

De tegenstrijdige verklaringen vind ik best wel raar. Pas op, natuurlijk is het erg als het echt tegen de wil van het meisje in ging. Maar ik zou het ook jammer vinden als een jongen die niets verkeerds gedaan heeft, door het leven moet als 'die die dat meisje aangerand heeft'.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 19:18

Maar waar staat dan dat ze op de instelling hebben gedronken?

Het ligt er toch gewoon helemaal aan, waarom ze er zitten en wat hun behandelplan is en wat de situatie is.

De meeste plekken waar ik kom, mogen ze best alcohol drinken, op sommigen zitten er ook alcoholisten maar die krijgen enkel begeleiding van ons.
En er zijn ook plekken daar worden inderdaad drugs en alcoholtesten uitgevoerd en als je niet schoon bent, mag je er niet in, of mag je er voorlkopig niet uit.

Het is zo verschillend, daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Rose123

Berichten: 585
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Steenbergen

Re: OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 21:24

Het is een beetje een raar verhaal. Maar een advocaat zal altijd vanuit een positief uitgangspunt over zijn client praten en negatief over de tegenpartij. Zolang de rapporten en dergelijke niet open op tafel liggen kun je er eigenlijk niet zo veel over zeggen. Maar ik vind bij dit soort dingen toch een taakstraf wel een beetje weinig, als ik eerlijk ben.
Je moet een paar uur blaadjes harken of iets dergelijks en je bent ervan af. Van mij part plakken ze er een flinke therapie achteraan.

Every horse deserves to be loved by a little girl at least once in it's life...

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: OM eist werkstraf voor aanranding in Almelose manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:01

het is ook niet duidelijk of de eigenaar van de paarden, ook de eigenaar van de manege is....
wellicht heeft hij gewoon paarden in pension staan en speelt dit allemaal buiten de manege zelf (wellicht op de parkeerplaats aangezien ze in een busje zaten) wat de eigenaar van de paarden doet is dus niet automatisch ook iets wat de manege toestaat........

Centered Riding instructrice level 1


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tazzey en 21 bezoekers