Bokker achter het topic: SeaSide

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Bokker achter het topic: SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-11-18 11:26

*Bokt
Bokt community

Afbeelding
Priscilla met haar vijf paarden.

Deze editie van 'Bokker achter het topic' werd bokker SeaSide geïnterviewd over de redding van de Konikpaarden naar aanleiding van haar volgtopic. Als je benieuwd bent naar hoe Priscilla dit heeft ervaren en hoe het met de paarden gaat, kan je zeker het interview lezen.

1. Stel jezelf eens voor aan de Bokkers die jou nog niet kennen.
Ik ben Priscilla Otto (20 jaar) uit Groote Keeten en heb sinds kort mijn eigen bedrijfje genaamd SeaSide Horse Adventures. Ik geef lessen, workshops en shows in vrijheidsdressuur en ben gediplomeerd Freestyle niveau 1 instructeur. Ik heb zelf 5 totaal verschillende paarden, waarmee ik dagelijks train.

2. Kan je ons vertellen over hoe jullie de zes paarden hebben opgevangen? Hoe was jij hier onder?
2 van de 6 paarden hebben wij diezelfde dag, dat wij ze ophaalden naar hun eigenaar gebracht. Amy ving Konik Moos op en 3 Koniks kwamen bij mij thuis te staan. Deze 4 Koniks hebben wij eerst een aantal weken in quarantaine gehouden om te voorkomen dat ze eventuele ziektes over zouden brengen op onze eigen paarden. Dit betekende dus dat als wij bij de Koniks waren geweest dat we van kleding wisselde, emmers en borstels die we voor de Koniks gebruikten, dagelijks werden gewassen en alleen voor hun gebruikten 3 weken lang.
Qua voeding hebben we het ook opgebouwd. We zorgden dat ze wel 24 uur hooi hadden maar krachtvoer kenden ze niet en dit hebben wij ook heel langzaam opgebouwd, beginnend met een handje.
Die eerste 3 weken hebben we niks anders gedaan dan alleen gevoerd, evt medische bezigheden (wormen kuren, wond verzorging enz) maar verder hebben wij de veulens compleet met rust gelaten. Ze waren zo gesloopt.

3. Wat was er anders aan de Konikpaarden dan aan andere, jonge paarden?
Eigenlijk niet veel... Zodra de Koniks paarden aan ons gewend waren, waren ze net zo nieuwsgierig als onze andere jonge paarden. Ze zijn iets rustiger, en minder 'speels', maar leren wel sneller naar mijn idee. Ook zijn het hele stoere paarden; eenmaal halster mak wandelden ze zo langs groot verkeer zonder op te kijken.

4. Hoe gaan en gingen jullie om met de schuwe dieren en hoe hebben jullie het aangepakt?
De schuwe dieren hadden er heel erg baat bij toen wij ze tussen andere paarden plaatsten. We plaatsen na 3/4 weken onze 2 jonge Rocky Mountain Horse merries bij ze. Deze paarden leerde de Konik's om heel enthousiast te zijn als wij er zijn. Ook waren onze Rocky's natuurlijk helemaal niet bang voor ons en dit zorgde er voor dat langzaam aan de Koniks ook vertrouwen in ons kregen.

5. Wist je direct dat jij Vaiana wilde houden? En waarom ging je voor haar?
Toen ik op vakantie was en een foto doorgestuurd kreeg van het groepje Koniks in het slachthuis viel 1 Konik mij heel erg op. Die Konik had een sprekend hoofdje en liet mij niet meer los.

Toen wij in de avond eenmaal thuis waren en de Koniks hadden uitgeladen viel 1 merrie mij wel heel erg op.. De volgende dag ontdekte ik dat de Konik van de foto, bij mij in de wei stond. Hoe bijzonder is dat van alle 13 veulens die daar in totaal stonden, stond die ene merrie van de foto bij mij in de weide. Ik wist wel dat dat veulen speciaal was maar ik wilde geen enkel Konik paardje houden omdat ik gewoon al genoeg paarden heb... Maar ja, ze staat er nog steeds, en ik denk ook niet snel dat ze weg gaat :') .

6. Wat zijn je plannen met Vaiana?
Ik ga gewoon kijken of Vaiana het leven wat mijn paarden hebben aankan als ze oud genoeg is.
Afbeelding
De drie Koniks bij Priscilla.
Ik hoop haar te kunnen gebruiken bij mijn grondwerk lessen, ponylessen, ponykampen en shows. Maar mijn vader heeft de stille hoop om haar te gebruiken voor het ringsteken, en mijn moeder zou erg graag met haar willen rijden.. Dus gaan we gewoon kijken wat het beste bij Vaiana past maar een toekomst bij ons heeft ze zeker. We kijken waar ze in uitblinkt en ze het meeste plezier aan beleeft.

7. Hoe reageerden jouw/jullie paarden op de komst van Vaiana en de anderen?
Al mijn merries vonden het prima, vooral Rosa is/was dikke maatjes met Vaiana. Alleen Jack hebben we 2 weken heel langzaam moeten laten wennen. Hij kan niet zo heel erg goed tegen verandering in de groep. Wat dus ook betekent dat als Vaiana nu wel weggaat hij het erg zwaar krijgt (dus moet ze maar blijven :j ).

8. Zou je zoiets nog eens willen doen?
Ja, maar dan zou ik willen proberen om er misschien wel een zakcentje aan over te houden nu heeft het mij een hoop tijd en geld gekost ook omdat we totaal niet wisten natuurlijk hoe je een actie als dit moet aanpakken. Maar Koniks redden daar zeg ik echt geen nee tegen, wat een ervaring was dit (en als je ziet waar ze allemaal terecht zijn gekomen <3 )!

9. Heb je tips voor Bokkers die eens soortgelijke paarden opvangen?
Geef ze vooral de tijd en gebruik soortgenootjes om je te helpen paarden kunnen nog steeds het beste met elkaar communiceren ipv met ons.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22


PimxBotje

Berichten: 442
Geregistreerd: 22-11-16

Re: Bokker achter het topic: SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 11:44

Mooi hoor ,ik had je topic gelezen en vond het geweldig wat je gedaan hebt fantastisch!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Bokker achter het topic: SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:27

Ik kende het topic niet, maar wat leuk om te lezen - soms doe je zo iets omdat het niet anders kan...
Ook mooi dat je af en toe gewoon maar wat hebt geprobeerd, op je gevoel (en paardenverstand :) ). Herkenbaar en wat fijn dat het zo goed uitpakt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 20:29

Ik ben blij met jou verhaal over de koniks, en dat ze goed terecht gekomen zijn!
Zo weet ik zeker dat Vaiana een veelzijdige duizendpoot zou kunnen worden, ze zijn slim,dapper hebben een gouden hartje en met de goede baas doen ze echt veel voor je! Zo heb ik onze konik ook ervaren!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 22:47

PimxBotje schreef:
Mooi hoor ,ik had je topic gelezen en vond het geweldig wat je gedaan hebt fantastisch!


Ontzettend bedankt!


Kendra schreef:
Ik kende het topic niet, maar wat leuk om te lezen - soms doe je zo iets omdat het niet anders kan...
Ook mooi dat je af en toe gewoon maar wat hebt geprobeerd, op je gevoel (en paardenverstand :) ). Herkenbaar en wat fijn dat het zo goed uitpakt.

Zo voelde het inderdaad dat we het moesten doen, en wat hebben we er allemaal een hoop van geleerd.



kwita schreef:
Ik ben blij met jou verhaal over de koniks, en dat ze goed terecht gekomen zijn!
Zo weet ik zeker dat Vaiana een veelzijdige duizendpoot zou kunnen worden, ze zijn slim,dapper hebben een gouden hartje en met de goede baas doen ze echt veel voor je! Zo heb ik onze konik ook ervaren!


Vaiana is inderdaad ontzettend veelzijdig en overal voor in. Echt geweldig mee werkend karakter, maar ze kijkt wel bij iedereen de kat uit de boom.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:07

ook dat kat en de boom verhaal is zo herkenbaar! ;)

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Doubtless, Eelmo, ElCid, ElinaSK, Facebook, ImkeTarek, Mariett, mika11, MirjamRobin, Monique1963, Pose1, Renkle, Rubio, SemrushBot, SjakieXX, su72, TessaxQuincy, Wopkebrok, Yontheke en 71 bezoekers