Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-18 21:19

Drents Nieuws
Overige
Ingezonden door meerdere Bokkers


RODEN - De politie heeft vanmiddag op de paardenmarkt in Roden ingegrepen omdat hier verschillende Shetlanders strak stonden opgeknoopt aan een boom.

In totaal stonden 5 van deze beestjes met touw vastgeknoopt aan de boom, normaal geen probleem, maar ook waren er halsters gemaakt van dit touw wat diepe wonden veroorzaakt.
Verschillende shetlanders hadden striemen in hun nek, buik en bij hun neus. Tussen het touw en het shetlandertje zat geen ruimte waardoor elke beweging pijnlijk is voor deze dieren. Daar komt ook nog bij dat deze dieren vanmorgen om 6 uur zijn aangekomen en tot het moment van weghalen, 15:00 uur, geen water hebben gehad en het voer al uren op was.

Toen een omstander deze informatie verzamelde is zij richting de politie gegaan, waarop deze foto's hebben gemaakt en de eigenaar hebben opgespoord. Deze was snel gevonden, maar vond het niet nodig om snel in te grijpen. Ongeveer 1,5 uur later kwam de eigenaar even een kijkje nemen en regelde een vrachtwagen. Ook dit duurde een half uur. Uiteindelijk zijn de shetlanders samen met andere paarden in een vrachtwagen geladen maar ook dit ging niet zonder slag of stoot. Touwen werden hard aangetrokken, staarten werden hardhandig aangetrokken, en de beestjes werden hard op hun plaats gezet.

Omstanders schrokken ervan hoe deze dieren erbij stonden. Veel wonden, geen eten of drinken, en zelfs een gedeelte van een staart lag op de grond. Men vroeg zich af waarom dit op deze manier moet en waar de toezicht is gebleven op dit soort mishandeling. Mensen werden boos, emotioneel en waren in staat de touwen los te snijden.

Op de Rodermarkt, maar ook de Zuidlaardermarkt, is het een gewoonte om paarden te verhandelen maar dit kan op een veel meer diervriendelijk manier. Ook de podiums in Roden stonden op nog geen 20 meter afstand van de paarden, waardoor elke aanraking bij de beestjes al paniek veroorzaakte en ze wild om zich heen begonnen te trappen.

De politie heeft ter plaatse foto's gemaakt van de beestjes en neemt de zaak in onderzoek. Ook is de eigenaar bekend van deze shetlanders en deze kan binnenkort een telefoontje verwachten. Een omstander, een man uit de buurt op klompen heeft samen met de politie de touwen los gemaakt en de paardjes op een andere plek gezet. Deze meneer had net zoals de meldster en de politie het beste voor met de paardjes.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:23

Tjemig. In wat voor wereld leef ik :') Echt te treurig voor woorden..

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:28

Al zolang ik me kan herinneren staat het podium direct naast de paardenmarkt..
Stond ook een shetlandertje met de hoeven zo lang dat ze aan het opkrullen waren |(
Maar dan snap ik niet, waarom heeft de politie nog 1,5 uur gewacht totdat de eigenaar kwam, en niet zelf ingegrepen?

pien_2010

Berichten: 43216
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:30

Zammie schreef:
Tjemig. In wat voor wereld leef ik :') Echt te treurig voor woorden..


Ach lieve Zammie, gisteren heb ik nieuwsuur gezien en als je ziet hoe onschuldigen vrouwen met hun baby's afgeslacht worden, dan kan dit me niet verbazen.
Je hebt lieve fijne mensen en mensen die heel naar zijn tot en met monsters! Helaas maar waar.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:37

pien_2010 schreef:
Ach lieve Zammie, gisteren heb ik nieuwsuur gezien en als je ziet hoe onschuldigen vrouwen met hun baby's afgeslacht worden, dan kan dit me niet verbazen.
Je hebt lieve fijne mensen en mensen die heel naar zijn tot en met monsters! Helaas maar waar.


Say whut??? :oo

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:40

Gelukkig heeft een 'man op klompen' de politie geholpen :+

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:41

Anna79 schreef:
Gelukkig heeft een 'man op klompen' de politie geholpen :+


Ach ja, boerendorp hé :P

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:42

Oei oei, de handelaar kan binnenkort een telefoontje verwachten. Nou die ligt nu ws te bibberen in zijn bed! :=
Ook idioot dat er om 15 u een x wordt “ingegrepen” en dat bestaat dan uit het toekijken dat de arme zieltjes blijkbaar ruw weer werden opgeladen. Chapeau politie!

Strawberry2

Berichten: 614
Geregistreerd: 06-06-16
Woonplaats: Drenthe

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:44

Nou inderdaad ikkedus! heb de hele dag ontzettend veel politie gezien op de paardenmarkt, maar wat ze er nou precies deden is mij nog niet helemaal duidelijk :\

Yavanna

Berichten: 2637
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:47

Karma schreef:
pien_2010 schreef:
Ach lieve Zammie, gisteren heb ik nieuwsuur gezien en als je ziet hoe onschuldigen vrouwen met hun baby's afgeslacht worden, dan kan dit me niet verbazen.
Je hebt lieve fijne mensen en mensen die heel naar zijn tot en met monsters! Helaas maar waar.


Say whut??? :oo


Realiteit toch, op t nieuws laten ze dit wel zien hoor... Helaas is een groot deel van de mensheid ziek in hun hoofd...

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:47

Ik schrik ook een beetje van het niveau van het schrijfwerk, moet ik toegeven :')

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:56

Ben benieuwd hoe het nu met die dieren gaat.
Ben er bang voor.
Een telefoontje ooit gaat die dieren niet helpen.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:58

Blue_Eyes schreef:
Ik schrik ook een beetje van het niveau van het schrijfwerk, moet ik toegeven :')

.. is ook erg kinderlijk geschreven vind ik.
Ik vraag me af of het echt zo erg was of dat het wat aangedikt is allemaal (. Ik zeg niet dat het niet erg is)
Edit ik heb de foto's bekeken.. een klein plukje haar.. van de staart..

Die strotouwen als halster is niet echt handig. Inderdaad niet erg ruim.

Die foto van het laden.. steigers een maar ze moeten toch op de wagen dat gaat niet met fluwelen handschoenen. Maar heb het niet gezien hoe het ging.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 26-09-18 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 21:59

Dit is echt naar! Zo’n handelaar zou celstraf moeten krijgen en een paardenmarkt verbod. Geen stijl dit!

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:19

Is dit bericht geschreven door een 7 jarige die haar spreekbeurt moest houden over een paardenmarkt ofzo?

Kansloos dit soort journalistiek en stemmingmakerij.

SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:21

Wat een schoften. Ik vraag me al helemaal af hoe er daarna met de dieren wordt omgegaan, zonder publiek en politie. Hopelijk krijgt de beste man een flinke straf! Ben overigens wel erg benieuwd wie het was, ken vrij veel handelaren van de paardenmarkten, maar hopelijk deze beste man niet bah

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 22:24

Wat is er nou verdorie zo moeilijk aan om in ieder geval goed met dieren om te gaan ookal ben je een handelaar |o

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 23:29

"Geen eten of drinken."

Ik zie op de foto toch echt kort gras. De shetjes zien er ook totaal niet mager uit. Ook ligt er hooi, of hebben omstanders dat neergegooit? Nee, we gaan ze lekker bevangen voeren. 8)7

Tuurlijk, geen water en wonden van halsters ed praat ik niet goed, maar ik heb het idee dat het allemaal wel meevalt en vermoed dat dit stukje is geschreven door iemand met weinig verstand van paarden. (maar dat zijn dus aannames..) En wellicht waren deze shetjes slecht opgevoed? (Zoals zoveel shetten..) Dan gaan ze steigeren en trappen ja, als je ze meeneemt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 06:24

pien_2010 schreef:
Zammie schreef:
Tjemig. In wat voor wereld leef ik :') Echt te treurig voor woorden..


Ach lieve Zammie, gisteren heb ik nieuwsuur gezien en als je ziet hoe onschuldigen vrouwen met hun baby's afgeslacht worden, dan kan dit me niet verbazen.
Je hebt lieve fijne mensen en mensen die heel naar zijn tot en met monsters! Helaas maar waar.

Wat er buiten onze grens gebeurt kijk ik inderdaad niet meer van op. Maar dit in Nederland... Meende dat er zo gecontroleerd werd op markten. Nou, dat klopt... :n

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:03

fohadie schreef:
"Geen eten of drinken."

Ik zie op de foto toch echt kort gras. De shetjes zien er ook totaal niet mager uit. Ook ligt er hooi, of hebben omstanders dat neergegooit? Nee, we gaan ze lekker bevangen voeren. 8)7

Tuurlijk, geen water en wonden van halsters ed praat ik niet goed, maar ik heb het idee dat het allemaal wel meevalt en vermoed dat dit stukje is geschreven door iemand met weinig verstand van paarden. (maar dat zijn dus aannames..) En wellicht waren deze shetjes slecht opgevoed? (Zoals zoveel shetten..) Dan gaan ze steigeren en trappen ja, als je ze meeneemt.



Zo te zien lag er wel hooi.

En over opvoeden, het gaat om veulens, nee die zullen nog niet veel kennen. Vele (spreekwoordelijke) emmertjes die hier overgelopen zijn en dan kan je deze reacties verwachten.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:08

Veulens ?! Ik zie 1 veulen, de rest is volwassen of in ieder geval geen veulen meer. En ook een veulen kan gewoon opgevoed worden, anders moet je ze niet mee willen nemen.

Maar dit soort dingen gebeuren al zo lang op markten, is 1 van de redenen dat ik er nooit meer heen ga. Dus gewoon afschaffen, paardenmarkten, koeienmarkten, etc. etc. Niet meer van deze tijd.

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:31

Waar het vosje steigert staan toch echt meerdere veulens hoor.
Ook shetveulens heb je in verschillende maten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:31

Ok wauw... Het niveau van dit nieuwsbericht.. De reactie van de politie (waarom zo lang wachten? :? ) Bizar dit :n

Ik had juist het idee dat het beter werd op markten door meer toezicht, maar dit is blijkbaar toch niet het geval, verschrikkelijk :n

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:36

Markten met levende dieren.... we zijn de middeleeuwen nog niet uit? Ongelooflijk dat dit nog mag en kan.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Politie grijpt in op paardenmarkt Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 09:52

Ik snap niet dat er uberhaubt nog paardenmarkten bestaan.