Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-18 09:38

horses
Endurance


Op een persconferentie in Tryon is medegedeeld dat het endurance-paard Barack Obama van de Nieuw-Zeelandse Jenny Champion is geëuthanaseerd. Het paard zou nierklachten hebben gehad.

53 endurancepaarden hadden medische hulp van de mobiele kliniek nodig. Verreweg de meeste vanwege uitdrogingsverschijnselen, zij kregen vocht toegediend. Twee paarden hadden koliek maar herstelden hiervan snel.

Deze informatie werd bekend gemaakt door de voorzitter van het veterinaire comité van de FEI Göran Akerström en de voorzitter van veterinaire endurance-comité Thomas Timmons.

Lees het volledige bericht op de site van horses.nl.

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:26

Ik vind dit behoorlijk heftig. Gebeurt het vaak dat endurancepaarden uitgedroogd raken?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:32

Dat komt vaker voor, maar de weersomstandigheden, oa de hoge luchtvochtigheid, hebben ook niet mee gewerkt helaas.

Anna79

Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:37

Ik vraag me dan af of je dit moet willen onder zulke omstandigheden.

kally
Berichten: 5244
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:42

En dan zijn sommige ruiters nog boos dat de wedstrijd gestaakt is, snap dat je niet gaat naar zo’n wedstrijd die afgelast wordt, maar vanwege de omstandigheden mag je ervan uit gaan dat ze dit zomaar gedaan hebben en nu zie je al hoeveel paarden medische hulp nodig hadden.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 10:42

Ik snap niet dat de WEG in dit soort landen wordt gehouden. Kans op orkanen, warm en hoge luchtvochtigheid. Daar werken ze zeker niet met een hitteprotocol?

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:00

damian23 schreef:
Ik snap niet dat de WEG in dit soort landen wordt gehouden. Kans op orkanen, warm en hoge luchtvochtigheid. Daar werken ze zeker niet met een hitteprotocol?


Het was hier of niet, heb ik begrepen. Canada had het eerst zullen/willen organiseren, maar trok zich anderhalf jaar geleden terug. Tryon was de enige andere kandidaat.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:03

En wat betreft hitte-protocollen, de OS in Atlanta heeft veel opgeleverd qua kennis mbt hitte/uitdroging/koelen van paarden. De kennis is er wel, maar uiteindelijk heeft de herstart hier wel de problemen verergerd. Als ze gewoon om half 6 's ochtends gestart waren, was de kop al zowat binnen geweest rond de tijd dat de wedstrijd nu werd afgeblazen.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:05

Naar mijn idee is nog steeds het grootste probleem dat de wedstrijd door het opnieuw startten later op de dag zou gaan eindigen. En dat risico komt dan inderdaad door het klimaat in dit gebied. Ergens anders had later starten waarschijnlijk niet dezelfde problemen veroorzaakt. Daarnaast noemen ze ook dat de bodem door de regenval te slecht werd. Dat is niet heel vreemd bij een bodem die nog maar zo kort ligt. Ook vraag ik me af in hoeverre de watervoorziening heeft meegespeeld. Ik zag ze met gewone tuinslangen werken. Ik kan me voorstellen dat die niet genieg water leveren.

Daarnaast las ik dat in de week voor de wedstrijd bijvoorbeeld niet voorzien was in genoeg ruwvoer door de organisatie. Allemaal zaken die meespelen...

Het is ook goed te begrijpen dat, door slecht aangepast managen van een aantal teams, de teams die het wel op orde hadden zich nu flink benadeeld voelen.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:17

Idd Malenka, nog even een aanvulling dat er bijvoorbeeld in de eerste loop ook geen ijs was om mee te koelen, wat wel fijn is al het extreme temperaturen zijn.

Tevens zat het weer echt niet mee: loop 1 warm, loop 2 keiharde regen, loop 3 enorm warm. Doordat ze loop 1 cancelde was loop 3 (nu dus 2) op het heetst van de dag met 40km.

Er zijn heleboel redenen waarom er zoveel paarden metabool uitgegaan zijn, maar ik denk wat zeker heeft meegeholpen is de stress die is veroorzaakt door de hele organisatie. Problemen met ijs, hooi, water. Dingen die voor endurance paarden zo cruciaal zijn, al weken voor de wedstrijd.

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 11:21

Daar noem je er ook nog wel een trouwens! Ze hadden een extra loop kunnen maken waardoor de eerste loops niet zo lang waren geweest.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:48

Er zijn natuurlijk allemaal verklaringen en excuus voor te bedenken. Maar het blijft de verantwoording van de teams. Die zijn verantwoordelijk voor het welzijn van hun dieren. Het klinkt mij dat winnen toch echt wel iets belangrijker is geweest bij een (vind ik dan) behoorlijk aantal deelnemers.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 12:54

Ontzettend sneu voor Jenny en mark. Na de teleurstelling om hem daar achter te moeten laten, nu definitief afscheid.

Hij heeft begin dit jaar de 160 nog gewonnen op het nz'se kampioenschap. Tryon zou zijn laatste 160 zijn als 20-jarig paard

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Nieuw-Zeelands endurance paard geëuthanaseerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 10:13

Vreselijk triest zeg