Tryon 2018: Nog geen topklassering in dressuurpiste

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Tryon 2018: Nog geen topklassering in dressuurpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-18 21:00

knhs
Dressuur

Afbeelding
Hans Peter Minderhoud en GLOCK's Dreamboy N.O.P. Foto: FEI

Na de landenwedstrijd voor de dressuurruiters stond voor de beste 30 combinaties vrijdag de Grand Prix Special op het programma. Alle vier de Nederlandse ruiters wisten een startbewijs te veroveren, inmiddels hebben Emmelie Scholtens, Hans Peter Minderhoud en Madeleine Witte-Vrees hun proeven gereden. Allen reden ze absoluut niet slecht, maar maakte wel teveel fouten voor een topklassering.

Debutant
Als eerste van het Nederlandse kamp verscheen debutante Emmelie Scholtens in de ring, nadat ze gisteren te maken had met een temperamentvolle Apache, reed ze vandaag iets voorzichtig: "Door de proef van gisteren was ik vandaag wat onzekerder. Ik was het gevoel een beetje kwijt en durfde minder dan normaal. Apache voelt nooit moe, maar nu wel. We zijn nog nooit zolang van huis geweest natuurlijk. Misschien had ik er harder aan moeten rijden, maar dat is moeilijk met hem, omdat ik dat niet gewend ben. Van tevoren had ik ook niet verwacht dat ik me voor de kür zou plaatsen, maar natuurlijk wel op gehoopt. Alles bij elkaar heeft het Apache toch een beetje uitgeput. Het zijn hier ook redelijke temperaturen, misschien kan hij daar ook wel minder goed tegen dan ik hoopte. Ik kijk wisselend terug op het WK. Ik was heel 'excited' om hier naartoe te gaan. Dan hoop je wat beter te rijden. Over de Grand Prix was ik helemaal niet ontevreden, maar had ik teveel fouten. Vandaag voelde hij niet zoals hij normaal voelt. Dat is jammer. Het is natuurlijk onwijs mooi om dit allemaal mee te maken. Maar ik had er iets meer van verwacht. Ik ben met Apache al heel ver gekomen. Maar zo'n WK is wel wat anders. Hij verspeelt teveel energie met alles er omheen. Dat is zijn karakter en heeft niet alleen met zijn hengst zijn te maken. De beste paarden hier verspillen geen energie aan iets anders, en die staan hier wel bovenaan. Ik heb daar wel veel van geleerd."

Moet goed komen
Voor Hans Peter Minderhoud zijn grote kampioenschappen niet nieuw, voor zijn paard GLOCK’S Dream Boy N.O.P. geldt dat niet. De hengst heeft enorm veel potentie, maar nog weinig ervaring. De sympathieke ruiter vertelt na zijn Special: "In het losrijden voelde ik al dat de power er een beetje uit was. Dan moet ik hem toch wel veel credits geven, want in het eerste stuk van de proef liet hij me echt niet zitten. Hij probeerde echt zijn best te doen. Na het hele stuk 'uitgestrekt, passage, uitgestrekt, passage', voelde ik dat hij een beetje onder me weg begon te zakken. En toen ging er teveel fout. Ik baal er wel van natuurlijk. Ik had graag de kür gereden. Aan de andere kant, het is zijn eerste grote kampioenschap en zijn eerste verre reis. Ik wil het niet als excuus gebruiken, maar ook al probeer je dingen aan te passen, het is zwaar als je hier al een hele week rijdt met dat warme weer. We hebben er veel van geleerd en de komende twee jaar moet dat wel goed komen. Hij gooit echt niet de handdoek in de ring, maar je voelt echt dat hij denkt 'oh ik kan niet meer'. Hij probeert het echt nog wel, maar je merkt dat hij het dan even niet meer houdt. Hij mist dan nog net de kracht. Die wissels zijn sowieso nog niet z'n sterkte punt. Dus dan moet het allemaal nog wel een beetje kloppen. Als het dan net niet klopt, dan heb je zomaar een fout. Voor nu is het jammer, maar het is ook hoe het is."

Dikke fout in pirouette
Als derde Nederlandse combinatie verscheen Madeleine Witte-Vrees in de ring. In dikke fout in de pirouette drukte haar eindscore. Toch kijkt de amazone tevreden terug op haar eerste WK: "Die ene dikke fout in de pirouette was heel jammer. maar ik ben blij dat ik hier met een goed gevoel de baan uit ben gekomen. We zijn weer goed in vorm. Ondanks de hitte en het feit dat we hier al tien dagen zijn, dat is niet niks voor die paarden. Die dure fout, die ook nog dubbel meetelt, is echt heel jammer. Ik denk dat ik zelf een pas teveel doordraaide, het was echt mijn eigen schuld. Cennin dacht dat hij moest gaan draven, heel stom van mezelf. Ik denk dat hij voor het uitstrekken en de passage wel echt hoge punten heeft gehad. De afgelopen tijd heb ik alles op alles gezet voor de Grand Prix. Ik wilde in de landenwedstrijd voor het land m'n beste proef rijden. Dan vind ik het toch knap hoe hij de Special doorloopt. Met al die indrukken hier, Cennin heeft zich top gedragen. Ik ben trots op hem en blij dat ik mijn allereerste WK heb mogen rijden."

Klik op onderstaande afbeelding voor een video:


Om 16.20 uur lokale tijd (22.20 NL tijd) rijdt Edward Gal.

Scores van de Nederlandse combinaties in de Grand Prix Special WK Tryon

Hans Peter Minderhoud, GLOCK's Dream Boy N.O.P. – 72.052%
Madeleine Witte-Vrees, Cennin – 71.489%
Emmelie Scholtens, Apache, 70.562%

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


mywayzidane
Berichten: 1800
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Tryon 2018: Nog geen topklassering in dressuurpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:22

Waar kun je de live results zien?

Zizi Horsedesign volg ons op Facebook en Instagram.
Zinedine Zidane B+20 , L1+30, L2+24, M1+22, M2+12, Z1+17 Z2+1
28 juni 2013 trotse papa en mama geworden van een prachtig mannetje Sjors!!! 10 november 2015 is Jesse geboren wat een knap mannetje!!

Anna79

Berichten: 3362
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Tryon 2018: Nog geen topklassering in dressuurpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:30

Het is nu live op Eurosport.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, djinnie, komone, Lara_, laura22, NadjaNadja, Vernon en 25 bezoekers