Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:26

Onali schreef:
Ja en welke manege gaat hardop tegen een vreemde zeggen dat ze een paard naar de slacht brengen :?

Als ze weten dat iemand op zoek is naar een ‘opknapper’, waarom niet?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip


Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 14:29

[sarcasme]Sure ... [/sarcasme]

Black is the colour of my true love's hair

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:12

Uit ervaring weet ik dat maneges wel degelijk paarden en pony’s, die niet meer voor de lessen gebruikt kunnen worden, door ziekte, kleine gebreken die niet pijnlijk zijn, of ouderdom, voor een klein prijsje van de hand doen.
Mensen die hier op ingaan ( zoals ik een keer bijvoorbeeld ) krijgen te horen wat het dier mankeert en kunnen daarna beslissen wat te doen.
Als er niemand komt voor zo’n dier dan gaan ze daadwerkelijk naar de slacht.
Dus heb ik een paard van de slacht gered ? Ja.
Heeft het paard nog een goed leven ? Ja.
Kan ik dit dier ooit nog gebruiken voor recreatief rijden ? Ja.
Kost dit paard geld, aan onderhoud , dierenarts, hoefsmid enzovoort ? Ja.
Ben ik er blij mee ? Ja
Is mijn rijpaard die nu een maatje heeft blij ? Ja.
:)
Dus dankzij een manege die een advertentie plaatste voor dit paard zijn er alleen maar winnaars !

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:23

:j
Bij onze manege gebeurde het ook af en toe dat een paard/pony ‘op vakantie naar België’ ging, en dan ineens door een van de manegeklanten opgekocht werd en alsnog een goede plek kreeg. Hartstikke mooi toch?

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 15:31

Er staat in het nieuwsartikel letterlijk een paard dat bij dr slacht staat. Wel degelijk wat anders dan hem van een handelaar of manege kopen net voordat hij naar de slager gaat.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:31

8nnemiek schreef:
Maar er staat nergens dat ze de dieren bij de slager weg koopt, toch?
Ik kan me goed voorstellen dat ze de dieren juist gewoon bij een manege of handelaar koopt, of misschien wel via een veearts, en daar zoekt naar een dier dat geopereerd moet worden bijvoorbeeld.

Citaat:
Een paard dat bij de slacht staat, maar nog wel een goed leven kan hebben.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Jolliegirl

Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:44

Een paard wat BIJ de slacht staat kan je NIET meer weghalen.
iig, een goede slachter doet dit NIET!

Ze zal dus gewoon een paard ''redden'' wat anders naar de slacht zou gaan.


Simpel,makkelijk,duidelijk.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:46

Ik had idd over dat zinnetje heen gelezen, maar ik denk ook niet dat ze dat letterlijk bedoelt.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:56

8nnemiek schreef:
Ik had idd over dat zinnetje heen gelezen, maar ik denk ook niet dat ze dat letterlijk bedoelt.

Ze zegt het ook in het filmpje..
Paarden die bij de slacht staan om afgemaakt te worden maar toch een goed leven verdienen, om die paarden van die vervelende plek weg te halen om een goed leven te bieden.
Op 2:40m

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:11

Mijn eerste paard zag er geweldig uit toen hij bij de slager kwam, appeltjes, mooi paard, zag er gezond uit.
Moet er toch niet aan denken dat een of ander persoon hem opgekocht zou hebben en 'een goed huis' zou geven. Zo snel eindigen ze niet daar.

moonsparkle
Berichten: 21705
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:21

Om even wat positief te posten. Wat super dat ze haar droom volgt, niet alleen een plan heeft maar ook uitvoert.

Ik zou er niet aan doneren, maar ik vind het wel tof dat ze zich zo inzet voor iets wat ze wil bereiken.

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:48

OP FB kwam net een oproepje voorbij (met zo'n sneer anders een spuitje) voor opvang/nieuw huis voor een blind paard en zijn maatje.

Misschien is dat wat voor haar.

Verder houd ik het maar even netjes.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 18:57

Leuk idee hoor! Ik zie alleen liever iets van geld ophalen voor ern dierenasiel oid :)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:44

Ehh een paard bij de slager heeft een paspoort.
Als het paspoort er niet meer bij zit (die krijgt de eigenaar nl terug na slacht), dat betekend dat ze illegaal aan een paard is gekomen.
De eigenaar denkt nl door het paspoort terug te krijgen dat het paard geslacht is.

Zowel zij als de slager zijn dan in overtreding.[/quote]

Paspoort komt niet altijd terug bij de eigenaar, alleen als je daar specifiek om vraagt. Anders wordt het opgestuurd naar de organisatie waar het paard staat geregistreerd en wordt het vernietigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:48

bobje26 schreef:
Mijn eerste paard zag er geweldig uit toen hij bij de slager kwam, appeltjes, mooi paard, zag er gezond uit.
Moet er toch niet aan denken dat een of ander persoon hem opgekocht zou hebben en 'een goed huis' zou geven. Zo snel eindigen ze niet daar.


Ik moet er ook niet aan denken en er ook zeker niet achter komen. Ben wel benieuwd welk paard zij gered heeft. Ze heeft het over april. Die van mij is eind maart opgehaald. Mag toch hopen dat het niet zo is

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:49

Volgens mij mag dit ook niet eens, een paard wegkopen bij de slacht. Sommige mensen kiezen ervoor hun dier naar de slager te brengen ipv in laten slapen etc. Lekker dan, zie je straks ineens je paard bij die vrouw lopen...... -O-
Zo kan ik ook wel aan geld komen, tegenwoordig kun je voor alles geld ophalen, maar uiteindelijk heeft madam dus gewoon een gratis paard straks. En hoezo moet er nog een paspoort aangemaakt worden? Als het goed is heeft de slachterij dit in bezit? Of hoe werkt dat?

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:53

8nnemiek schreef:
:j
Bij onze manege gebeurde het ook af en toe dat een paard/pony ‘op vakantie naar België’ ging, en dan ineens door een van de manegeklanten opgekocht werd en alsnog een goede plek kreeg. Hartstikke mooi toch?

Kinderboerderij in Duitsland was het bij mijn manege vroeger. En ook soms gekocht door klant

The end

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:23

Wat een mooi initiatief!
Succes met je tocht :)F

SeaSide

Berichten: 2307
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:36

Ik weet bij welke slager Sophie waarschijnlijk wil halen, bij die slager heb ik van het voorjaar 6 konik veulentjes gehaald. Waarbij we wel een papiertje kregen maar waarbij we ze ook nog moesten chippen en paspoorten moesten regelen. Die slager heeft de slacht paarden aan huis staan voor ze naar hij ze mee neemt naar het slachthuis zo doende kan je ze bij hem weg kopen want als ze indd eenmaal binnen zijn mogen ze niet meer weg.

Help my naar de finale van de Hollands Got Horsemanship wedstrijd! Stem via deze link https://mycompass.horse/home/nl-nl/mark ... en-van-sea
Sociale media:
Tiktok: Priscilla_otto
Insta: Priscilla_otto
YT:Seaside Horse Adventures
FB: Seaside Horse Adventures
Lessen of vragen over vrijheidsdressuur mail dan naar: seasidehorseadventure@gmail.com

Kimmsel

Berichten: 812
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Wieringerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:21

Ik vind het een goed initiatief. Ik ben het niet eens met mensen die zeggen: "Een eigenaar weet gerust wel wanneer zijn paard geslacht moet worden."

Er zijn talloze redenen waarom paarden bij de slacht staan.

*Omdat ze geblesseerd zijn en niet meer gebruikt kunnen worden voor de topsport. En recreatief dan?
*Omdat een paard ziek is, misschien wel na verwaarlozing. Met goede medische zorg kan een paard er gerust goed bovenop komen.
*Het paard is niet meer te gebruiken als fokdier. Betekent dat, dat wij het leven moeten beeindigen?

Ik werk in een dierenartspraktijk en zie zo vaak dieren voorbij komen voor euthanasie, waarbij de redenen meer persoonlijk dan medisch zijn.
Laat staan wanneer ze een slachtprijs voor het huisdier krijgen. Daar zitten echt niet enkel goede motieven tussen, en kun je dus gerust een goed paard daar uit halen.

Ik vind echter wel dat je er financieel goed voor moet staan, en een inzamelingsactie vind ik geen goed voorbeeld. Paarden houden is een luxe waarvoor je zelf je portemonnee moet trekken, zonder dit anderen te laten doen.

Maar veel succes met je initiatief! Ik hoop dat je een paard kan helpen.

Close Contact Horsemanship | Natural Horsemanship Instructrice.
www.closecontacthorsemanship.nl | Lessen, beleren en trainen.

[VOLG]EMH Paints Leo Eyota, en onze ontwikkelingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 00:10

Kimmsel schreef:
Ik vind het een goed initiatief. Ik ben het niet eens met mensen die zeggen: "Een eigenaar weet gerust wel wanneer zijn paard geslacht moet worden."

Er zijn talloze redenen waarom paarden bij de slacht staan.

*Omdat ze geblesseerd zijn en niet meer gebruikt kunnen worden voor de topsport. En recreatief dan?
*Omdat een paard ziek is, misschien wel na verwaarlozing. Met goede medische zorg kan een paard er gerust goed bovenop komen.
*Het paard is niet meer te gebruiken als fokdier. Betekent dat, dat wij het leven moeten beëindigen?

...


Even hier op inhaken, hoe veel paarden in NL lopen er topsport? Ik gok dat 95% van alle paarden in Nederland op niveau recreatie gereden wordt. Een peesblessure blijft een peesblessure, kun je er wel op gaan zitten in het bos ipv in de bak, maar beter gaat het dan niet worden.
Als een paard ziek is (toevallig was de mijne ziek, zeer dampig) kan hij er nog steeds niet bovenop komen. Sommige dingen zijn nou eenmaal niet te verhelpen. Buiten dat, je kent het hele dier en de geschiedenis dus niet. Dus wat geeft jou het recht om hem dan zo nodig 'te redden'? Terwijl 99% echt enorm van zijn of haar dieren houdt en die echt niet over een nachtje slapen naar de slager brengt. Ik vind het echt best heel naïef wat jij schrijft.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 07:39

Als je van je paard houdt dan geef je hem niet aan een handelaar/slager mee maar breng je het dier zelf weg en blijf je er bij staan.
Ik vind het juist erg naief dat mensen er maar vanuit gaan dat een handelaar het dier braaf meteen laat slachten.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:02


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Sophie en Bella zijn onderweg van Noord-Holland naar Twijzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:30

Hartstikke mooi toch? <3

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:56

En wat als het paard eenmaal “gered” is en het geld is op?
Ik zou hier geen geld aan geven.er zijn zoveel betere doelen.
Overigens gebeurt het volgens mij vaak genoeg dat een paard toch doorverkocht wordt. Ken er zelf ook wel voorbeelden van. Een vd paarden heeft het jaren prima gedaan als recreatie en basissport paard. Beestje is zelfs röntgenologisch bekeken toen hij begon te kwakkelen. Was toen niet opvallend slecht.
Overigens een HEEL kwalijke zaak dat de mogelijk bekende slachter vanuit huis gewoon handelt. Of het moet zijn dat hij dat alleen doet met koniks oid.
Die slager mag wmb dan even met name and shame genoemd worden op FB ofzo.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _San87_, BulletjeBeer, carola, catootje, criollo_yess, Eve_16, flora, Ilse_123, Jacksie, jen, Kayleigh__, kyrkelover, MayoNeighs, meniekske, oscar1996, purny, RoosDeG, SemrushBot, spookyskippy, Ubermetrics, x_Elise en 54 bezoekers