Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-18 22:54

Ja eventing snap ik, daar zien we haar bijna altijd in het team ! Maar in het dressuurteam zou ze ook niet misstaan, als we het over harmonie en ongedwongenheid hebben.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:12

Haar vader deed hetzelfde: zowel eventing (military) als dressuur.

Bij ons geldt dat voor Tineke Bartels.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 09:24

Misschien volgende keer? Ingrid heeft aan Franziskus een heel leuk GP paard. Ik hoop haar nog een keer te zien in het Duitse dressuurteam.

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:24

Vind het geweldig dat ze in 2 disciplines op topniveau rijdt!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 09:51


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 14:56


poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:08

En op alle niveaus. Het probleem is dat we al vanaf de basis grofheid aanmoedigen. Geen reactie op been = een tik ( maar hoe hard mag dat eigenlijk?).

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 15:09

Docu gezien. Pff een amazone die paardvriendelijk rijdt. Aantal die je even zelf graag met een bit in bestraft. En men kijkt toe en doet niets -O- hoe stop je dit?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 16:09

Is niet te stoppen, zo lang dit de norm blijft. Ik ben er allang klaar mee, met die "sport", iedereen zou zo langzamerhand beter moeten weten, maar niemand, niemand doet er iets mee, na meer dan 20 jaar. Mensen willen gewoon niet zien, niet leren, niet begrijpen dat het hier om levende wezens gaat. Ego's, geld, lauwerkransen, dát begrijpen ze kennelijk beter dan paardenwelzijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 09:36

Ik zie wat terugwerkende handen waar ik niet blij van wordt, en wat lichte hyperflexie/ rollkur. Maar vind het eerlijk gezegd niet super schokkend.

Fijn nee, zou ik het liever anders zien...ja..ik denk dan aan laat het losrijden ook meegenomen worden in de jurering.
Daar lijkt me de meeste winst te behalen, en dan degene belonen die eerlijk trainen met hun paard op basis van samenwerking ipv dwang/ grofheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 11:42

Ik las deze column van Karin de Haan in Hoefslag dressuur nr. 13/september 2018
Karin de Haan

met name haar laatste vraag: Wie wil er in de toekomst nog dressuur rijden

is dat zo????

willen wij op deze manier onze topruiters als "helden" zien of willen we een ander "voorbeeld"

Afbeelding


het is mij een genoegen om naar Carl, Charlotte, Helen, Cathrine e.a. te kijken als voorbeeld

niet het trick en track/prik en prak (afgericht en bang) maar voorwaarts vlot en soepel, goed opgeleid
alsof ze het vanzelf en graag doen

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:05

Elisa2 schreef:
Ik zie wat terugwerkende handen waar ik niet blij van wordt, en wat lichte hyperflexie/ rollkur. Maar vind het eerlijk gezegd niet super schokkend.


maar aan de andere kant hoor ik iets van 8 vd 25 hebben op aaken dus overtreding gemaakt. van madeleine is toen ook iets gezegt volgens mij? maar verder is daar niets over naar buiten gekomen volgens mij?

wat ik schokkend vind is dat dit dan de wereldtop moet voorstellen, en dus ook onze voorbeelden. dit niveau zou het dichtst bij het ideaalbeeld van dressuur moeten komen, en daar passen zulke beelden in mijn ogen per definitie niet bij.

een stalgenootje van mij is in tyron geweest. die heeft daar dingen gezien... :( (in alle disciplines) zij zei, als dit zo doorgaat moetten we ons over een paar jaar echt gaan verantwoorden voor onze sport. hoe hard het ook is om dat over je passie te zeggen. maar het is helaas wel realiteit. (zij is overigens zelf actief in de springsport)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:37

Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen dit niet eens ( meer ) schokkend vinden.
Paarden in de “top” die systematisch fysieke schade worden aangedaan.
Nee, ze worden niet letterlijk doormidden geslagen maar het leed wat ze ondergaan is zelfs voor een leek zichtbaar.
En te bedenken dat dit publiekelijk word gedaan ( en geaccepteerd) hoe moet het dan wel niet thuis gaan achter gesloten deuren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:52

Clasical schreef:
Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen dit niet eens ( meer ) schokkend vinden.
Paarden in de “top” die systematisch fysieke schade worden aangedaan.
Nee, ze worden niet letterlijk doormidden geslagen maar het leed wat ze ondergaan is zelfs voor een leek zichtbaar.
En te bedenken dat dit publiekelijk word gedaan ( en geaccepteerd) hoe moet het dan wel niet thuis gaan achter gesloten deuren.


Ik zie juist dat er wel degelijk een aversie is bij mensen tegen het gepluk en gepor in de top.
Veel mensen in de basis die niet houden van een strak ogende combinatie in de (top) ring.

Wat ik me afvraag. De mensen in de top hebben de skills om meer harmonie en losgelatenheid te kunnen laten zien. Ik bedoel, ik heb als amateur nog niet half het 'gevoel' wat een olympier heeft met al zijn ervaring.
Dat de amateur een keer teveel plukt en port kan nog te wijten zijn aan gebrek aan kennis/kunde/motoriek of balans. Maar de profs hebben alle tools, retegoeie paarden en vlieguren om het om te buigen naar...

Lijkt me?
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 18-10-18 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4
Berichten: 1333
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 12:52

Inderdaad, als het op een wedstrijdterrein er al zo aan toe gaat dan vraag je je af wat er thuis allemaal gebeurt. Maar je ziet het overal, paarden die hard in de mond gerukt worden, keihard met de sporen geprikt en ondertussen weer flink aan de teugels rukken. Net of dat paard dan nog enig idee heeft wat de bedoeling is. Uren doorgaan omdat iets niet lukt en het moet en zal lukken hoe dan ook, al moet hij er dood bij neervallen. Daar snap ik ook niks van, probeer het gewoon morgen weer en laat het paard in zijn waarde. Ik denk dat dit voorlopig niet te stoppen is. Zolang erop gewone wedstrijden en in het dagelijks leven dit soort praktijken als volkomen normaal worden beschouwd zal er nooit iets veranderen. Paarden laten ook best veel over zich heen komen als je het allemaal ziet.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:00

Die Madeleine wat een draak te paard is dat ook. Zolang er op zo'n manier gereden wordt en er ter plekke niemand is die daar op kan/ wil ingrijpen gaat onze sport kapot.
Nu heb ik begrepen dat er een rode kaart is uitgedeeld aan iemand binnen het team van Madeleine, wellicht omdat er dus wel iets werdt gezegd over deze manier van rijden wat niet in goede aarde is gevallen.

Ik pleit voor juryleden langs de losrijring die bij dit soort praktijken een ruiter mogen diskwalificeren.

Dat Rien zich niet met dit praktijken wil verbinden kan ik mij heel goed inbeelden.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 13:18

MCE schreef:
Boras schreef:
Ik dacht dat het over Rien van der Schaft zijn keuze om het bondscoachschap per direct af te leggen ging. Dat was reuze interessant.

Nu zie ik opeens allerlei aandoeningen en ongemakken van bokkers langskomen. En veel zuurheid :)



Rien van der Schaft vind Cathrine Dufour een voorbeeld van ontspanning (lees ik in een hoefslag veterinair) en die mening deel ik volledig helaas zien we die combinatie niet in Tryon
maar ik kwam dit filmpje tegen gewoon een paard laten presteren als atleet - zoals Rien dat ook wil - maar helaas in Nederlnad geen navolging krijgt terwijl de FEI toch met de OS van London en Rio aangaf voor de happy atleet te gaan, swing en swung met een happy atleet is toch veel mooier om naar te kijken

https://www.youtube.com/watch?v=dfVJpi6i1Zc



Het zal aan mij liggen, paard oogt onrustig, chaotisch en imo niet ontspannen, elke stap aantgetrapt met spoor, en achter de loodlijn gereden...ik wordt hier helemaal niet blij van...een hypermobiel paard wat een sterk lichaam heeft en door zijn mobiliteit minder hoeft te compenseren?

Graag uitleg wat ik zie wat niet zo is, wil graag leren...

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:00

meiske1577 schreef:
Die Madeleine wat een draak te paard is dat ook. .


Ja, die vind ik in het filmpje er wel met kop en schouders bovenuit steken :(

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:46

Clasical schreef:
Ik vind het onvoorstelbaar dat mensen dit niet eens ( meer ) schokkend vinden.
Paarden in de “top” die systematisch fysieke schade worden aangedaan.
Nee, ze worden niet letterlijk doormidden geslagen maar het leed wat ze ondergaan is zelfs voor een leek zichtbaar.
En te bedenken dat dit publiekelijk word gedaan ( en geaccepteerd) hoe moet het dan wel niet thuis gaan achter gesloten deuren.


Je hebt gelijk hoor, maar ik heb inderdaad veel erger gezien (thuis achter gesloten deuren oa).

En ben al jaren tegen de rijderij die gebaseerd is op dwang en druk..maar zolang het nog "scoort" in de ring blijft het helaas in stand gehouden worden.

Overigens zie ik ook een hoop "paardenleed" bij amateurs die niet echt weten wat ze aan het doen zijn, dus het blijft een moeilijk en grijs gebied.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 15:58

Kelly_ann schreef:
Clasical schreef:
.

Wat ik me afvraag. De mensen in de top hebben de skills om meer harmonie en losgelatenheid te kunnen laten zien. Ik bedoel, ik heb als amateur nog niet half het 'gevoel' wat een olympier heeft met al zijn ervaring.
Dat de amateur een keer teveel plukt en port kan nog te wijten zijn aan gebrek aan kennis/kunde/motoriek of balans. Maar de profs hebben alle tools, retegoeie paarden en vlieguren om het om te buigen naar...

Lijkt me?

Dat is iets wat ik me ook altijd afvraag.
Die zouden toch met alle gemak van de wereld ons amateurs moeten kunnen laten zien hoe het hoort. Dat wij zwijmelend aan de bakrand staan van wauw als ik dat ook eens zou kunnen.


Ooit denk ik wel eens. Zijn ze wel zo goed dat ze ook netjes kunnen rijden zoals het hoort?
Of zijn ze alleen maar de koninginen en koningen van de trek en schop sport en hebben ze helemaal niet dat fijne gevoel in hun lijf.
Zouden ze ook geen goede scores meer kunnen halen als de jurering eens zou gaan op wat de FEI voorschrijft.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:09

Nou, ik heb een tijdlang Edward dagelijks paarden zien rijden..en hoewel ik niet van de manier van rijden houd. Heb ik hem nog nooit een paard slecht zien behandelen, hij rijdt/ reed altijd met heel veel gevoel en ik heb hem echt nog nooit grof oid tegen/ bij een paard zien doen. Dat mag ook wel gezegd worden vind ik.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:19

Dat kan zijn.
Maar een paard met de kin op de borst. Achterbenen niet in gebruik. En hem daardoor ontnemen de rug en buikspieren goed te kunnen gebruiken valt dan ook niet onder vriendelijk. Daar hoeft hij dan misschien niet voor te slaan. Maar met de druk die hij van voor heeft op een hefboom is dat mijn inziens wel grof.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:38


Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 16:56

Grof tegen een paard of bij een paard en slechte paardrijkunsten om paard te pushen tot iets zijn imo 2 verschillende dingen...ik vind Edward helemaal niet paardvriendelijk rijden, heeft toch rollkur gereden? Vond hij toen normaal.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:24

enjoymyhorse schreef:
Dat kan zijn.
Maar een paard met de kin op de borst. Achterbenen niet in gebruik. En hem daardoor ontnemen de rug en buikspieren goed te kunnen gebruiken valt dan ook niet onder vriendelijk. Daar hoeft hij dan misschien niet voor te slaan. Maar met de druk die hij van voor heeft op een hefboom is dat mijn inziens wel grof.


Zoals ik al zei, de rijstijl vind ik ook niet prettig/ wenselijk.

Maar vergeleken bij sommige andere kaderruiters....