Drie keer goud voor paramenners

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Drie keer goud voor paramenners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-18 12:21

knhs
Aangespannen rijden

Afbeelding
Francisca den Elzen. Foto: Amanda.

Het WK paramennen (29 augustus tot en met 3 september in Kronenberg) leverde voor de Nederlandse afvaardiging een medailleregen op. Het was een uniek kampioenschap omdat dit WK voor het eerst samen met een WK enkelspan werd georganiseerd en dat bleek een goede combinatie.

Met individuele gouden plakken voor Jacques Poppen (Grade 1) en Francisca den Elzen (Grade 2) kon het teamgoud Nederland niet meer ontgaan. Bondscoach Ad Aarts spreekt over een droomscenario. “Onze paramenners hadden alles onder controle en over de gehele linie liep het zoals het moet. Het meest trots ben ik op de twee winnende dressuurproeven en de mooie rijstijl die we hebben laten zien.”

Aarts doelt daarmee op de winnende dressuurproeven van Jacques Poppen en Francisca den Elzen. Poppen reed met zijn paard Anniek een geweldige dressuurproef waarin de merrie lichtvoetig en met spectaculaire verruimingen door de piste ging. Francisca den Elzen moest haar proef woensdagmiddag in de stromende regen afleggen, maar haar paardje Albrechtshoeve’s Lars liep desondanks in een fijne aanleuning en mooie tempowisselingen. De beide Nederlanders reden als enige onder de 40 strafpunten in het eerste wedstrijdonderdeel. “Deze beide paarden zouden hier in het gewone enkelspan WK ook prima kunnen meedoen,” zegt Ad Aarts. “Het zijn echte groeibriljanten voor het Nederlandse paramennen.”

Grade 1
In de marathon op zaterdag kreeg Jacques Poppen materiaalpech in de een na laatste hindernis, waarna hij op safe moest uitrijden. Winst in de marathon zat er dus niet in, maar na twee wedstrijdonderdelen stond hij nog steeds aan kop. Zijn voorsprong voor de afsluitende vaardigheid was enorm en die gaf hij niet meer uit handen. Slechts één balletje viel van de kegels en daarmee pakte Poppen voor de derde keer de individuele wereldtitel. “Deze is voor mij extra zoet omdat het nu eindelijk is gelukt op een WK in eigen land”, straalt de dolgelukkige wereldkampioen. “Voor dit paard is het pas de zevende wedstrijd die ze loopt en ik ben haar zo dankbaar dat ze dit voor me doet. En ik ben ook veel dank verschuldigd aan mijn hele team en sponsors. Het is hier echt een prachtig evenement geweest. Alles kwam bijeen en het was een samensmelten van paramennen en enkelspanmennen.”

Martje Witvoet ontpopte zich tot de grote verrassing van dit WK. Zij won zaterdag de marathon en steeg daarmee in het klassement. Met twee afgeworpen balletjes en wat tijdfouten in de vaardigheid reed ze naar een bronzen medaille.

Grade 2
Francisca den Elzen was oppermachtig in Grade 2 en prolongeerde haar titel. Ze won alle drie de wedstrijdonderdelen met Albrechtshoeve’s Lars, die ze zelf van jongs af opleidde. Aad van Marwijk bleef de Brit Mick Ward nipt voor en pakte na een constante wedstrijd de bronzen medaille in Grade 2. Het was dus een ware medailleregen voor de Nederlandse paramenners op dit WK in eigen land. In de landenwedstrijd werd Duitsland tweede en eindigde Groot Brittannië op de derde plek.

Kijk hier voor alle uitslagen

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Drie keer goud voor paramenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:31

Wauw knap gedaan hoor!

Vivaldi Tosha B+13 - L1+12- L2+19 - M1+11- M2+10- Z1 startgerechtigd!!!

Anoniem

Re: Drie keer goud voor paramenners

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 14:11

Gefeliciteerd allemaal!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers