Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:48

anjali schreef:
Zo'n minipaardje is toch al behoorlijk doorgefokt en kun je volgens mij echt niet meer in het wild loslaten,dan is hij zo dood. Net zoiets als een minihondje.Maar deze dieren kunnen in gezelschap van mensen die goed voor hen zorgen toch wel gelukkig zijn denk ik.


Een aap die in gevangenschap is opgegroeid kan ook ongeschikt worden om terug de natuur in te keren.
Dat maakt hem nog geen huisdier

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:56

Shadow0 schreef:
Ik zou een goedgetraind minipaard denk ik wel goed kunnen vertrouwen. Paarden kunnen veel, en heel veel paarden zijn helemaal niet schrikkeriger dan honden en kunnen daar goed mee om leren gaan.

Verder snap ik de discussie niet helemaal... tenminste niet als die gevoerd wordt door mensen die paardrijden. (Als je vanuit het standpunt komt dat het houden van dieren niet aanvaardbaar is punt uit, dan snap ik dat. Maar waarom je een levensgroot verschil zou zien tussen op een paard zitten en geleidepaard, dat kan ik echt niet volgen.)

Misschien omdat ik met mijn paard niet in de supermarkt gaat rijden en niet in een drukke stad als brugge gaat wandelen.
Ik heb het stukje op de tv gevolgd .Aan deze nieuwe amerikaanse hype word zo voorbij gegaan aan het welzijn van het dier en het paard zijn.Maar ach mevrouw is in de belangstelling dat dan wel weer.

Aan de natuurlijke behoefte van dit dier word totaal voor bij gegaan .Triest.

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:03

Ik vind een supermarkt dus niet echt fundamenteel anders dan een wedstrijdring. Er is volgens mij ook geen natuurlijke behoefte om mensen op hun rug te hebben of in dressuurwerstrijd te lopen ofzo.
Ik snap het standpunt dat iemand vindt dat mensen geen dieren zouden moeten houden, in principe in geen enkele vorm. Maar ik snap dus niet waarom er een fundamentele grens zou zijn tussen paardrijden en andere vormen van gebruik van paarden.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:03

Clasical schreef:
anjali schreef:
Zo'n minipaardje is toch al behoorlijk doorgefokt en kun je volgens mij echt niet meer in het wild loslaten,dan is hij zo dood. Net zoiets als een minihondje.Maar deze dieren kunnen in gezelschap van mensen die goed voor hen zorgen toch wel gelukkig zijn denk ik.


Een aap die in gevangenschap is opgegroeid kan ook ongeschikt worden om terug de natuur in te keren.
Dat maakt hem nog geen huisdier


Lees jij vakkundig alleen wat je uitkomt?
Deze paardjes zijn geen HUISdier. Ze wonen niet bij mensen binnen. Hoeveel anders is dit nou dan er op gaan zitten en 'm circuskunstjes te laten doen? Alsof dat zo natuurlijk is.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:11

Alle kunstjes zijn bewegingen die een paard in de natuur ook maakt.
Mijn paard staat in een groep buiten.
Niet in een “huisje” in een tuintje in Brugge zonder soortgenoten bij een blinde mevrouw.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:12

Wie zegt dat het paardje alleen komt te staan? En jij bent kennelijk op de hoogte van de grootte van de tuin?

Verder: ik vind het hypocriet. Vind dat iemand die op de rug van een paard klimt hier echt niet over mag oordelen. Jouw paard heeft er heus niet om gevraagd of je 'm met die sporen in zijn zij wil prikken, ongeacht of de bewegingen natuurlijk zijn.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:15

Fenrir schreef:
Wie zegt dat het paardje alleen komt te staan? En jij bent kennelijk op de hoogte van de grootte van de tuin?

Ik val achterover als het ruim is en hij een soortgenoot heeft

Verder: hypocriet. Vind dat iemand die op de rug van een paard klimt hier echt niet over mag oordelen. Jouw paard heeft er heus niet om gevraagd of je 'm met die sporen in zijn zij wil prikken, ongeacht of de bewegingen natuurlijk zijn.


Dat is jouw mening.
Een paard mag mi best een gebruiksdoel hebben maar dan moet de basis wel ok zijn

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:16

En de basis kennen we hier niet, dus dat is wel erg makkelijk aannames maken.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:23

Shadow0 schreef:
Ik vind een supermarkt dus niet echt fundamenteel anders dan een wedstrijdring. Er is volgens mij ook geen natuurlijke behoefte om mensen op hun rug te hebben of in dressuurwerstrijd te lopen ofzo.
Ik snap het standpunt dat iemand vindt dat mensen geen dieren zouden moeten houden, in principe in geen enkele vorm. Maar ik snap dus niet waarom er een fundamentele grens zou zijn tussen paardrijden en andere vormen van gebruik van paarden.

Niet iedere ruiter rijd in de wedstrijd ring :-) Dan nog zie ik wezenlijk verschil in 10 minuten wedstrijd ring als het er al 10 zijn en de hele dag mee winkel in en winkel uit te sjouwen.
Als ik rijd dan is het een uurtje in het bos en de rest staat ze 24/7 buiten op de wei met vriendjes.
Ik zie ergens toch een verschil...

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:33

beatje schreef:
Niet iedere ruiter rijd in de wedstrijd ring :-)


Nee, maar er zijn genoeg paarden die daar wel voor gebruikt worden, en die topics staan niet vol met hoe onnatuurlijk dat is. Maar goed, dat is ook eigenlijk niet het belangrijkste. Als je een paard gebruikt om op te rijden dan doe je iets behoorlijk onnatuurlijks met een paard. Dat als je dat aanvaardbaar vind, dan is het een beetje vreemd om te doen alsof een ander onnatuurlijk gebruiksdoel ineens heel verkeerd en onnatuurlijk is.

Citaat:
Dan nog zie ik wezenlijk verschil in 10 minuten wedstrijd ring als het er al 10 zijn en de hele dag mee winkel in en winkel uit te sjouwen.


Het hele gebeuren van een wedstrijd kan behoorlijk wat meer tijd innemen dan 10 minuten, en ik zou verder niet weten waarom iemand de hele dag een supermarkt door zou sjouwen... Dat is niet alleen voor paarden niet leuk, als mens lijkt het me ook niet ideaal :Y)

mvdbijl

Berichten: 3674
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:55

anjali schreef:
Zo'n minipaardje is toch al behoorlijk doorgefokt en kun je volgens mij echt niet meer in het wild loslaten,dan is hij zo dood. Net zoiets als een minihondje.Maar deze dieren kunnen in gezelschap van mensen die goed voor hen zorgen toch wel gelukkig zijn denk ik.


Geloof me mijn mini's zien er in de winter gewoon uit als pluizenbollige shetlanders en ze zullen beter overleven dan menig warmbloed paard.

Maar zo pony dit werk laten doen, ik vind het kolder. Leuk hoor als maatje voor de vrouw maar een paard heeft toch heel niet die kwaliteiten die een hond heeft.

Met een pony kan je niet even naar de winkel, mee in de bus of trein..

Daarnaast zijn het kudde dieren. Ik vind het toch wat sneu..

Shadow0

Berichten: 43500
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 18:57

Honden zijn toch ook dieren die in groepsverband leven? En ik zie niet waarom een minipaardje niet mee kan in de trein. Volgens mij lukt dat exact zo goed als met een grote hond. (En met grotere pony's ook, getuige de pony die ooit mee de Arriva-trein in genomen was.)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:00

Waar wordt gezegd dat het paardje alleen wordt gehouden?

Het paard in zijn natuurlijke waarde laten vind ik heel mooi, maar ik ken maar zeer weinig wilde paarden hier in Nederland. Iedereen die een paard huisvest, en welke activiteit dan ook ermee onderneemt is dan manipulatief en tegennatuurlijk bezig.

Ben ik het helemaal mee eens hoor, maak ik me net zo schuldig aan, maar mijn paardjes zijn bepaald niet ongelukkig.

We weten niet hoe deze pony gehouden wordt, en vraagtekens zijn absoluut goed- maar laten we geen aannames maken over bijna dierenmishandeling

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:02

Clasical schreef:
dow normaal, een paard is hier toch niet voor geschikt!
Hoop niet dat er meer gaan volgen.



Mee eens!
Vind het dan ook triest...........

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 19:02

Ik zie in het werken ook geen probleem, de pony lijkt er geen erg in te hebben. De huisvesting en het sociale aspect zal zeker goed voldaan moeten worden en ik vraag me af of de eigenaar en de trainsters genoeg ervaring hebben met paarden.

Gaat deze blonde vrouw ook leren om de hoeven uit te krabben voor als er een steentje in zit? Of weet ze dat er een Tandartscontrole moet zijn?
Als ze alles weet over paarden dan is er niks aan de hand

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:16

Clasical schreef:
Dat een paard binnen staat terwijl hij vrije keus heeft om naar buiten te gaan prima.

Ik heb nooit anders gesuggereerd,

Clasical schreef:
Of dat ook betekend dat het een bewuste keuze

Ik heb het nooit gehad over een bewuste keuze. Ik heb het gehad over vrije keuze.

Clasical schreef:
die leid tot vrijheid en geluk dat betwijfel ik

Nee duhuh. Paard denkt echt niet savonds laat "goh wat ben ik gelukkig geweest vandaag!

Maar een paard dat de ruimte krijgt om vrij te bewegen, krijgt de mogelijkheid daarheen te gaan waar die zich het meest comfortabel voelt. Hoe meer keuze, hoe duidelijker is wat die het prettigst vind.

Clasical schreef:
dieren en mensen kunnen ook heel passief worden, juist omdat ze ongelukkig zijn en/of stres ervaren.
Dat is niet altijd zichtbaar/ meetbaar.

Dat is prima meetbaar.

Clasical schreef:
Dat die omgeving een woonhuis is, bestemd voor mensen, daar heb ik wel moeite mee.
Klimaat in een woonhuis is bv. al niet geschikt, denk aan warmte van de kachel in de winter.

Als ie het te warm vind gaat ie naar buiten :Y) ... dat is nou het mooie van opties en keuze vrijheid.

Clasical schreef:
En lopend op plavuizen?

Ja, want een huis kan alleen maar plavuizen hebben als vloerbedekking natuurlijk. Anders opties zijn er niet. :+

Clasical schreef:
En waar ligt dan de grens?!
Wat is dan nog acceptabel ?
Die grens vervaagt mi dan wel enorm.

En waarom is dat erg? 100 jaar geleden waren honden ook werk dieren puur sang die buiten sliepen. Nu vinden veel mensen het maar sneu als een hond buiten in een hok moeten slapen.

100 jaar geleden was het ook onacceptabel om homo te zijn. 100 jaar geleden was het ook onacceptabel dat vrouwen broeken droegen.

De definitie van normaal en acceptabel is net zo veranderlijk en onderheven aan evolutie als de biologie.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:27

Clasical schreef:
Alle kunstjes zijn bewegingen die een paard in de natuur ook maakt.

Dat is net zoiets als "behendigheid is niet schadelijk voor honden want in het bos maakt die ook van die idiote sprongen uit zichzelf".

Er is een verschil tussen vrije keuze en beweging, en overmatig herhalen in opdracht. Er is een verschil tussen een hond die zelf met een bal speelt of achter andere honden aan holt, en iemand die elke dag alsmaar dat balletje blijft gooien.

En nee, ik zeg nu niet dat behendigheid schadelijk is. Maar het kan het wel zijn. Honden kunnen flinke slijtage oplopen van dat alsmaar geforceerde springen. Net als springpaarden overigens.

Clasical schreef:
Mijn paard staat in een groep buiten.
Niet in een “huisje” in een tuintje in Brugge zonder soortgenoten bij een blinde mevrouw.


Erg hoor! een tuin in Brugge!
https://goo.gl/maps/7kQ7mYaqd3F2

Clasical schreef:
zonder soortgenoten

Want jij hebt in je glazen bol gekeken of dat telepatisch ingestraald gekregen? Knap!

Clasical schreef:
bij een blinde vrouw

Want blinde mensen kunnen niet goed voor een paard zorgen?

Onali

Berichten: 18458
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:30

Ben jij woordvoeder van deze mevrouw? :')

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:38

Ja ze gaat stroo in huis leggen,
nou, dan kan ze beter zelf in de stal gaan slapen..
En wat betreft meetbaarheid van stres, die is er idd, o.a. door oogboldruk meting.
Maar wie doet dat?
Doorgaans word het beoordeelt op wat wij visueel waarnemen.
En dat is niet altijd een goed beeld.
Recent onderzoek heeft uitgewezen dat individueel geplaatste paarden veel meer stres hadden dan de paarden in groepshuisvesting, zonder dat daarvoor waarneembare signalen waren.
En om een goed voorbeeld te noemen uit eigen ervaring dat een paard niet altijd juiste keuzes maakt;
Toen ik mijn paard net had kon hij nog geen uur op de weide staan, hij gilde en liep heen en weer langst het draad.
Zo ging het dagen, weken.
Op stal was hij rustig en stil.
Toen kreeg ik de tip om hem een tijd te negeren, hij is tenslotte paard, hij hoort buiten.
De ommekeer kwam idd, na 2 dagen onrust stond hij rustig op de weide in de groep.
Als het destijds aan hem lag stond hij op stal.
Als ik daar destijds aan had toegegeven stond hij nu nog in zijn stal.
Hij had geleerd dat een stal een veilige omgeving was.
Soms moet een paard weer “leren” om paard te zijn en heeft zijn brein een reset nodig.
Dat bedoel ik met gemanipuleerd instinct.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:41

Clasical schreef:
Ja ze gaat stroo in huis leggen


Aah, een het kan alleen maar plavuizen of stro zijn :+ doe niet zo raar.

Clasical schreef:
Als het destijds aan hem lag stond hij op stal.


Shiloh schreef:
Ik denk ook niet dat het goed is voor een paard om altijd binnen te zijn. En als een paard daar zelf voor kiest, wordt het tijd de dierenarts er eens bij te halen, want het lijkt me geen gezond gedrag. Maar 99% van de paarden zal dat ook niet doen. Die scharrelt gedurende de dag lekker rond en de ene zal meer tijd binnen door brengen dan de andere en de meeste zullen lekker uit de regen gaan staan.


Je doet net of ik suggereer dat zo'n pony als een hondje een mandje in huis moet krijgen. Dat heb ik nooit gezegd.

Ik heb het gehad over dat ik me zo voor kan stellen dat dat paardje vrij in en om het huis kan scharrelen en zo regelmatig eens binnen komt buurten. Ik had het erover dat er geen enkele reden is om aan te nemen dat het beeske alleen op postzegel komt te staan.

In mijn ogen zie je de wereld ontzettend achterstevoren en maak je drama waar het er niet is. Maar goed, aangezien je alleen selectief reageert op waar je weer rare onsamenhangende argumenten bij kan halen, ben ik er wel weer klaar mee.

santie

Berichten: 1387
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:56

Mer1980 schreef:
Beestje is pas 2 := hoe hebben ze het diertje al zo kunnen trainen. Ik ben benieuwd in hoeverre dit een realistisch beeld is. Ik neem aan dat ze geen 2 minipaardjes in de achtertuin heeft staan :=

Mijn eerste reactie op de titel van dit topic was: 1 april is toch al geweest? :=


Dat dacht ik nu ook.

Het beesje is nog een baby en dan al full-time aan het werk, sneu vind ik het.

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:11

Heel eerlijk gezegd deel ik de mening van Shiloh :j
Ik vind er in potentie niks zieligs aan, net als blindegeleidehonden krijgt dit paardje een leven waarin het misschien mentaal hard werken is, maar ook met een goede verzorging, niets geforceerd en veel afwisseling.
Daar zijn veel van onze paarden, of ze nu op stal staan, of een leven leiden op de wei, wellicht gewoon jaloers op.
Want laten we wel weten: het paardje mag veel lopen, doet veel verschillende indrukken op, wordt niet in onnatuurlijke houdingen gedrukt, hoeft ook niet onnatuurlijk te bewegen, er gaan geen mensen op zitten en de kans op verveling is nihil.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 01:22

Clasical schreef:
Alleen al het feit dat een hond veel en veel verder gedomesticeerd is als huisdier, in duizenden jaren.
Een hond ziet een mens als roedeldier en het gezin als roedel.
Een paard is veel minder gedomesticeerd en al helemaal niet als een in huis levend dier.
Zijn we eindelijk op een keerpunt beland waarop het bewustzijn komt dat een stal eigenlijk al niet diervriendelijk is voor een paard, gaan we nu discussiëren of een paard Mischien wel gewoon in huis kan worden gehouden?! Really?

Zat (semi)nomadische paardenvolken die hun beste dieren in/bij hun tenten hielden en misschien nog steeds wel houden. Dat wij het nu niet meer doen en dat het hier niet gebruikelijk was, maakt niet dat deze manier van houden en intensief contact abnormaal is. Paard is net als hond vele eeuwen jachtpartner geweest incl. de heel hechte band met de mens die daar bij hoort. Was de pony nu een schaap geweest was het een ander verhaal, die zijn zo'n nauwe band niet gewend, want nooit nodig en hoewel er vroeger bokkenkarren waren, is een geit ook een ronduit lastige optie gezien weer geen geschiedenis vanuit de oudheid al om samen vaak alleen meerdere dagen op pad te zijn. Die selectie op geschiktheid ligt daarmee niet verankerd in de diersoort.
Ik heb hier inmiddels schapen en pony's lopen en zelfs makke, nieuwsgierige schapen zijn tig keer zo vluchtig als een pony en training/hanteerbaar zonder opsluiten mak blijft niet hangen. Het vasthouden van training is daarmee lastig, elke dag intensief mee bezig zijn en met weekje niet kan je bijna vanaf 0 weer beginnen. Paard en hond heben een heel ander domesticatie proces doorgelopen dan ons vlees/wol/melk vee wat enkel aan elkaar hoefde te plakken (kuddevorming zodat veedrijven mogelijk is) en van a naar b gedreven te kunnen worden naast wat vast staan om gemolken te worden. Waarom denk je dan dat paard consequent met 1 kant in vak vee en 1 kant in vak huisdier staat als het op wetgeving, etc. aan komt? Het is van de "grote 5" het meest intensief getrainde dier die het meest flexibel ingezet wordt.

Jij verward ook de huisvesting van een blindegeleidehond in huis met die van een blindegeleidepony die met speciaal geselecteerd vriendje in stal + paddock gehuisvest is. Pony werkt eigenlijk nooit in het huis van de blinde, maar enkel buiten het terrein waarop pony woont. Een hond woont bij de blinde in en zal al dan niet bewust ook in huis ondersteuning bieden/werken.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 06:36

Clasical schreef:
Alle kunstjes zijn bewegingen die een paard in de natuur ook maakt.


En zo is het geleiden van blinden ook. Toen mijn paard blind werd gaf de natuur hem ook een geleidenpaardje. Zijn vriendin heeft hem jaren 25/7 vergezeld.

Happy1oor

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:43

Kidde schreef:
monnikenburg schreef:
Helemaal super. In Amerika worden de miniatuur paarden heel veel ingezet als hulppaard dus waarom hier niet.
Deze paardjes zijn bijzonder slim en heel zacht qua karakter. Door hun kleine formaat dus ideaal om mensen op wat voor manier dan ook te helpen.
Waarom zou alleen een hond dat kunnen?

En waarom zou hij niet paardvriendelijk worden gehuisvest. Echt weer zo'n bokt reactie. Sorrie hoor.

Ik vroeg het me alleen af of hij alleen gehouden wordt. Hoop dat we het er toch over eens kunnen zijn dat een paard alleen houden zonder soortgenoten niet diervriendelijk is. Dat noem ik nou niet echt een 'boktreactie'.


Ik ben het met kidde eens! Qua huisvesting en natuurlijk gedrag past deze functie een hond beter.
Ontzettend sneu voor dat paardje om alleen in een achtertuin zijn leventje te moeten slijten.
Dan idd nog de mest op straat en het feit dat de paardenspijsvertering 24 u.p.d. ruwvoer vergt.
Nee slechte keus en sorry ik vind persoonlijk dat jouw reactie "een echte bokt reactie" is en niet van de mensen die terecht om het welzijn van de mini paardjes geven.