Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
soesita

Berichten: 5154
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:33

pateeke schreef:
Misschien geeft dit ook een beetje een antwoord op een aantal discussiepunten / vragen: https://www.youtube.com/watch?v=maopzLkV-dM


Leuk, maar zo te horen komt Dinky dan toch alleen te staan.
De cruxiale vraag voor mij in dit verhaal is: heeft Monique ervaring met (het houden van) paarden? Zouden mensen die in aanmerking willen komen voor een blindegeleidepaardje niet beter moeten aantonen dat ze ervaring hebben met het houden van paarden?

Ik ben niet naief en weet dat ook niet-blinde mensen zonder verstand van paarden en pony's een dier kopen en dat dan in de achtertuin in eenzaamheid laten verpieteren. Maar hier betreft het een situatie waarin dat soort ellende te voorkomen is.

Maar goed, misschien heeft betreffende Monique wel verstand van paarden; die vraag wordt in deze niet beantwoord.


Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:41

Fenrir schreef:
Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.


Vaak?
Die zes paardjes in de VS bedoel je?
Zoals jij het schijft klinkt het alsof je ze regelmatig tegenkomt ;)

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:44

Shiloh schreef:
Ik zie die beperking niet voor een minipaardje. Niet in een flat nee. Maar in/bij een huis met een flink grote tuin, voldoende contact met soort genoten en de hele dag aandacht. Ik zie het probleem echt niet.


Dat gaat niet, als je tenminste de vergelijking trekt met een geleidehond, die is 24/7 bij zijn baasje. Het is niet zo dat als je van de boodschappen thuis komt de hond vrij af krijgt.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:51

Nikass schreef:
Fenrir schreef:
Van mensen die zo'n paardje hebben hoor je vaak dat ze erg blij zijn met het idee dat hun dier veel langer mee gaat dan een blindengeleidehond. Die hebben toch een lagere levensverwachting.
Daarnaast is het ook een uitkomst voor mensen die vanwege hun geloof geen hond in huis kunnen hebben.


Vaak?
Die zes paardjes in de VS bedoel je?
Zoals jij het schijft klinkt het alsof je ze regelmatig tegenkomt ;)


Je weet dat dit al sinds eind jaren 90 bestaat?

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:57

Dat is mijn vraag niet. Blijkbaar speek jij regelmatig mensen met een geleide paardje, wat leuk, ik ken ze niet.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:01

Die vraag staat er anders ook niet. Alleen een aanname ;)

En nee, dat doe ik niet. Maar zat interviews op internet te vinden :)

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:12

Nikass schreef:
Shiloh schreef:
Ik zie die beperking niet voor een minipaardje. Niet in een flat nee. Maar in/bij een huis met een flink grote tuin, voldoende contact met soort genoten en de hele dag aandacht. Ik zie het probleem echt niet.

Dat gaat niet, als je tenminste de vergelijking trekt met een geleidehond, die is 24/7 bij zijn baasje. Het is niet zo dat als je van de boodschappen thuis komt de hond vrij af krijgt.

Zie je het al voor je? Een blindegeleidehond die 24/7 met beugel en al klaarligt om 't baasje van de bank naar de wc naar bed te begeleiden? :)) Dat klopt (gelukkig) niet.* Een blindegeleidehond is thuis uit functie, gewoon vrij. Net als elke gewone huishond. Het lijkt mij dat dit in theorie ook met zo'n paardje zou moeten kunnen: wei met soortgenootjes aan huis, paardje bij thuiskomst daar, vervolgens gaat de blinde met behulp van de blindestok naar binnen, klaar. Maar of dat in dit geval ook het plan is ..? (ik heb het filmpje niet gezien)

*Voor de volledigheid even de kanttekening dat er ook andere type hulphonden zijn die wél thuis werken (bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel, of mensen met PTSS die 's nachts herbelevingen hebben).

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:18

Nikass schreef:
Shiloh schreef:
Ik zie die beperking niet voor een minipaardje. Niet in een flat nee. Maar in/bij een huis met een flink grote tuin, voldoende contact met soort genoten en de hele dag aandacht. Ik zie het probleem echt niet.


Dat gaat niet, als je tenminste de vergelijking trekt met een geleidehond, die is 24/7 bij zijn baasje. Het is niet zo dat als je van de boodschappen thuis komt de hond vrij af krijgt.


Oh, jawel hoor! Een blindengeleidehond helpt je vooral buitenshuis en is in huis doorgaans een gewone huishond. Die heeft echt gewoon vrije tijd, mag lekker ravotten met andere honden als die aanwezig zijn, kauwen op een lekker bot, spelen met baasje enz. En daarnaast heb je ook nog de losloopwandelingen (ok niet iedereen laat zijn hond los, maar bij heel wat nederlandse scholen is het zelfs verplicht je hond minimaal 30 minuten per dag een losloopwandeling te geven).
Ik leef zelf al jaren samen met een blindengeleidehond (en ja ze heeft ook een hondenvriendje bij me thuis). Zij krijgt haar losloopwandelingen tijdens dewelke ze lekker mag ravotten met mijn andere hond (of met andere honden), mag lekker in de tuin spelen, spelen met baasje, lekker kauwen op een bot... Zij werkt thuis niet.
Ik denk dat je een beetje verwart met een hulphond (ADL-hond), die heeft wel (meer) taken in huis. En ook een hulphond heeft gewoon lekker vrije tijd!!!

soesita schreef:
pateeke schreef:
Misschien geeft dit ook een beetje een antwoord op een aantal discussiepunten / vragen: https://www.youtube.com/watch?v=maopzLkV-dM


Leuk, maar zo te horen komt Dinky dan toch alleen te staan.
De cruxiale vraag voor mij in dit verhaal is: heeft Monique ervaring met (het houden van) paarden? Zouden mensen die in aanmerking willen komen voor een blindegeleidepaardje niet beter moeten aantonen dat ze ervaring hebben met het houden van paarden?


Ik begrijp je bedenkingen en heb er zelf ook hoor.
Mijn cruciale vraag is niet zozeer of Monique ervaring heeft met paarden (immers, bedoeling is dat je kennis overgedragen krijgt over paarden, verzorging enz tijdens de trainingsmomenten en ervaring kan je opdoen mits goede begeleiding). Ik vraag me eerder af in hoeverre de trainer ervaring heeft met paarden. Ze heeft veel ervaring met het opleiden van honden, maar voor zover ik weet / lees / hoor heeft ze geen of slechts beperkte ervaring met paarden. Dat baart mij persoonlijk meer zorgen. Maar goed, ik ken noch Monique, noch de trainer persoonlijk en kan dus alleen afgaan op wat ik hoor, lees, zie in videos en dergelijke dus ik kan me uiteraard ook vergissen.
In Amerika is het in elk geval zo dat mensen die geleidepaardjes willen trainen moeten kunnen aantonen dat ze minstens 10 jaar ervaring hebben met paarden. Dat is hier niet zo (omdat het ook geen erkend assistentiedier is). Persoonlijk vind ik het desondanks wel belangrijk dat trainers ervaring (op z'n minst met paarden trainen) kunnen aantonen.
Zoals ik het begrijp komt hij inderdaad alleen te staan. Ideaal is dat niet, maar er zijn natuurlijk ook best wat paarden / pony's die geen geleidepaard zijn en toch alleen staan. In Amerika zouden ze een vriendje meegeven voor het geleidepaardje, las ik. Maar ik geloof dat dat in dit geval ook gewoon moeilijk is. Aangezien een geleidepaardje geen erkend assistentiedier is, is er ook geen financiering voor en moet Monique alles zelf betalen. En moest er al wel financiering komen, dan nog wordt er slechts een deel vergoed (analoog aan de financiering voor geleidehonden). Het financieringssysteem hier is anders dan in Nederland. We krijgen hier maar een deel van het geld gefinancierd, de scholen die de honden opleiden sprokkelen meestal de rest van het geld bij elkaar. Als gebruiker betaal je dus zelf niets. In NL krijgen gebruikers van een geleidehond vaak ook nog een maandelijkse premie voor onderhoud van de hond (dacht ik), maar dat kennen wij hier ook niet. Onderhoud van de geleidehond betalen wij volledig zelf.

Paisano

Berichten: 12586
Geregistreerd: 28-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:25

Paisano schreef:
*Voor de volledigheid even de kanttekening dat er ook andere type hulphonden zijn die wél thuis werken (bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel, of mensen met PTSS die 's nachts herbelevingen hebben).

pateeke schreef:
Ik denk dat je een beetje verwart met een hulphond (ADL-hond), die heeft wel (meer) taken in huis. En ook een hulphond heeft gewoon lekker vrije tijd!!!

Goede aanvulling!

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:39

Ik lees toch artikelen waarin het paard is getraind op “in huis” taken zoals het verwijderen van de was uit de wasmachine en de speciale schoentjes die ze dragen binnenhuis zodat ze de vloer niet beschadigen

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:48

Paisano schreef:
Nikass schreef:
Dat gaat niet, als je tenminste de vergelijking trekt met een geleidehond, die is 24/7 bij zijn baasje. Het is niet zo dat als je van de boodschappen thuis komt de hond vrij af krijgt.

Zie je het al voor je? Een blindegeleidehond die 24/7 met beugel en al klaarligt om 't baasje van de bank naar de wc naar bed te begeleiden? :)) Dat klopt (gelukkig) niet.* Een blindegeleidehond is thuis uit functie, gewoon vrij. Net als elke gewone huishond. Het lijkt mij dat dit in theorie ook met zo'n paardje zou moeten kunnen: wei met soortgenootjes aan huis, paardje bij thuiskomst daar, vervolgens gaat de blinde met behulp van de blindestok naar binnen, klaar. Maar of dat in dit geval ook het plan is ..? (ik heb het filmpje niet gezien)

*Voor de volledigheid even de kanttekening dat er ook andere type hulphonden zijn die wél thuis werken (bijvoorbeeld voor mensen in een rolstoel, of mensen met PTSS die 's nachts herbelevingen hebben).


Ik zeg niet dat ie 24/7 klaar ligt, maar als het baasje ineens even de hond nodig heeft hoeft ze hem maar te roepen. Lijkt me wat onhandig dat je dan eerst naar buiten moet om je geleide paard uit de wei te halen?

En Pateeke, je hebt gelijk dat ik meer de hulphond voor ogen had, maar dan nog lijkt me dat jij elk moment een beroep kan doen op je hond als dat nodig is en niet dat je hem uit de kudde moet halen. Lijkt me ook nog niet ongevaarlijk als je dat als blinde zou moeten doen?

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 10:56

Tsja, dat betekent dus dat je misschien niet 'ineens' even iets kunt doen, maar die afweging kan iemand zelf maken lijkt mij zo. Ik bedoel, het is niet aan ons om te bedenken of dat wel of niet past in het leven van de persoon die een geleidedier nodig heeft. Ik denk dat het niet hebben van een geleidedier ook onhandig kan zijn - en er zijn dus redenen waarom iemand soms geen hond kan of wil.

Ik zou overigens niet weten waarom het, met goedgetrainde dieren, gevaarlijk zou zijn om een paardje uit de kudde te halen, of onmogelijk om te leren dat het op een bepaald signaal naar je toekomt.

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:17

Ja dat is mogelijk voor iemand die naast een visuele beperking ook een motorische beperking heeft. Die schoentjes zijn natuurlijk ook voor in winkels, als je bij iemand op bezoek gaat, gaat werken oid dat wil nog steeds niet zeggen dat hij geen vrije tijd heeft he. Plus ook niet alles wat je op internet of in de krant leest is waar. Kennis over assistentiedieren is bij het grote publiek en de media nog steeds beperkt; wat verschijnt is dan ook niet altijd helemaal correct

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 11:48

Is je reactie op mij Pateeke? In dat geval snap ik hem niet.

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:08

Nikass schreef:
Is je reactie op mij Pateeke? In dat geval snap ik hem niet.


Nee, sorry, op jouw bericht ging ik nog reageren; nog niet de tijd gehad. Het was een reactie op het bericht van Clasical.


Nikass schreef:
Ik zeg niet dat ie 24/7 klaar ligt, maar als het baasje ineens even de hond nodig heeft hoeft ze hem maar te roepen. Lijkt me wat onhandig dat je dan eerst naar buiten moet om je geleide paard uit de wei te halen?


Handig om naar buiten te moeten om je geleidedier te halen is het misschien niet, maar dat is een consequentie van de keuze voor een bepaald mobiliteitsmiddel. Elk mobiliteitshulpmiddel (of dat nu een stok, een hond of een paardje is) heeft zijn voor- en nadelen. Je hebt niet enkel de voordelen te nemen, maar evenzeer de nadelen of minder leuke kanten. Daarbij denk ik dat je daar ook best wel aan went (of aan kan wennen). En als je weet dat je pas thuis bent bv en je snel weer weg bent, kan je het paardje ook even binnen in huis laten in plaats van op de weide te zetten.
Bovendien geldt voor heel wat mensen met een visuele beperking dat je leven wat meer georganiseerd en gepland is. Zeker als je bv regelmatig met het openbaar vervoer gaat. Je hebt dan bepaalde uren waarop de bus of trein rijdt en daar moet je dan gewoon rekening mee houden. Het is voor iemand die niet goed of niet ziet minder zo dat je zomaar plots beslist van a la minute naar weet-ik-veel-waar te gaan in je uppie. Enfin, tuurlijk kan dat wel, maar je blijft wel afhankelijk van openbaar vervoer, andere mensen die tijd moeten hebben of hetgeen je te voet kan doen. Het is gewoon anders dan met de auto. Dat maakt ook dat verplaatsingen zoiezo meer tijd kosten en je in mijn beleving ook minder op één dag kan doen. (Om een voorbeeld te geven: met de auto doe je er van mij thuis tot op stal 5 minuten over; met het openbaar vervoer is dat met 25 a 30 minuten; te voet zijn het er 40 a 45min, reistijd voor boodschappen is langer, reistijd naar werk is langer enz enz).

Nikass schreef:
En Pateeke, je hebt gelijk dat ik meer de hulphond voor ogen had, maar dan nog lijkt me dat jij elk moment een beroep kan doen op je hond als dat nodig is en niet dat je hem uit de kudde moet halen. Lijkt me ook nog niet ongevaarlijk als je dat als blinde zou moeten doen?


Bij een geleidedier (hond of paard) zal je ook momenten hebben dat je er geen beroep op kan doen, daar moet je rekening mee houden. Bijvoorbeeld: als het dier ziek is of als de hitte te extreem is. Dan deel je je dag anders in of je gaat voor een keer terug op pad met je witte stok.
Voor mij persoonlijk is het welzijn van mijn hond steeds nummer 1. Als er een reden is waarom ze niet meekan (dwz als dit niet ok is voor haar welzijn), dan blijft ze thuis en vraag ik hulp van iemand uit mijn omgeving of ga ik met mijn stok op pad. Met de hitte van deze zomer is ze regelmatig thuis gebleven als ik even weg moest voor boodschappen oid (om even een voorbeeld te noemen). Uiteraard is het veel aangenamer en gemakkelijker mét hond (in mijn geval), maar als je voor een hond kiest, is dat nu eenmaal een beperking.
Is een paard uit de weide halen gevaarlijk als blinde? Dat kan. Maar ik hoop wel dat het paardje geleerd heeft om op commando te komen. Plus, het hangt ook van de paarden af en van je eigen kennis van paarden, je eigen lichaamsschema en je eigen lichaamshouding. Ik ben dan wel niet volledig blind, maar ik ga ook gewoon zelf mijn pony uit de weide (kudde) halen. Pony komt niet naar mij toe (zelfs niet met lekkers, want gras smaakt toch ook goed :+ ), maar hij laat me wel goed tot bij hem komen, halster omdoen en komt wel goed mee. De andere paarden zijn over het algemeen best rustig en ik ken ook wel wat trucjes om ze bv wat op afstand te houden. Ik heb mijn pony ondertussen al 12 jaar dus zijn reacties zijn voor mij ondertussen ook voorspelbaar. Als hij bij andere paarden staat die ik niet vertrouw roep ik hulp in van een stalgenoot of de staleigenaar.
Het duurt zoiezo wel een tijd eer je echt helemaal op elkaar ingespeeld bent als team (blinde / slechtziende en geleidehond / -paard). Reken zo'n half jaar tot een jaar eer je echt voor 100% op elkaar ingespeeld bent. Het is een kwestie van elkaar goed leren kennen, leren welke reacties de ander zal geven, elkaar gaan vertrouwen enz enz. Dat zal in dit geval ook gewoon zo zijn en paard uit de weide halen lijkt me ook zo een van die dingen die wellicht beter zullen gaan met de tijd. (Deze zal wellicht alleen staan, in Amerika zetten ze er meestal een ander minipaard bij via de organisatie die de paardjes opleidt, ik ga ervan uit dat die paardjes ook wel een minimum aan training gehad hebben zodat het veilig blijft voor het blinde of slechtziende baasje).

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 13:58

Natuurlijk snap ik dat er beperkingen zijn als de hond ziek is of de hitte en dergelijke, en dat je leven meer georganiseerd is. Mij lijkt alleen dat het de bedoeling is dat de hond je leven daarin wat vergemakkelijkt en ik vraag me af of dat met een paard kan, als je ook nog rekening wil houden met de behoeftes van een paard, dus op de wei met soortgenootjes bijvoorbeeld.
Op stal kun je een keer een stalgenootje vragen om je paard te pakken, maar als het in je thuis situatie is, zal het toch prettig zijn als je niemand nodig hebt om je geleidedier bij je te brengen. Misschien is het allemaal mogelijk hoor, maar als ik zie wat voor werk, ruimte, geld het kost om paarden aan huis te hebben dan vraag ik me af of een geleidepaard niet juist je vrijheid kan gaan beperken.
Zou het jouw voorkeur hebben?

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:08

Nikass schreef:
Natuurlijk snap ik dat er beperkingen zijn als de hond ziek is of de hitte en dergelijke, en dat je leven meer georganiseerd is. Mij lijkt alleen dat het de bedoeling is dat de hond je leven daarin wat vergemakkelijkt en ik vraag me af of dat met een paard kan, als je ook nog rekening wil houden met de behoeftes van een paard, dus op de wei met soortgenootjes bijvoorbeeld.
Op stal kun je een keer een stalgenootje vragen om je paard te pakken, maar als het in je thuis situatie is, zal het toch prettig zijn als je niemand nodig hebt om je geleidedier bij je te brengen. Misschien is het allemaal mogelijk hoor, maar als ik zie wat voor werk, ruimte, geld het kost om paarden aan huis te hebben dan vraag ik me af of een geleidepaard niet juist je vrijheid kan gaan beperken.
Zou het jouw voorkeur hebben?


Ik heb je in een PB geantwoord

Shadow0

Berichten: 43433
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 09:42

Nikass - je vult naar mijn gevoel vrij veel in. Maar waarom denk je dat mensen in die situatie dat niet zelf goed in kunnen schatten? Ik denk dat iemand die blind of slechtziend is prima in staat is om zelf (of in samenwerking met de trainer van geleidehonden / -paarden) te bepalen of het wel of niet past. Er is wat dat betreft nog wel eens de neiging van mensen die zelf de beperking niet hebben, te oordelen wat voor iemand met een beperking wel of niet haalbaar is / zou moeten zijn. Maar dat kun je niet voor een ander bepalen.

Ik denk dat we mensen meer helpen door ons bewust te worden van dingen die wij kunnen doen. En een mooi voorbeeld trof ik hier: http://www.dvhn.nl/drenthe/Trainer-blin ... ce=twitter
De meeste mensen weten niet dat ze iemand met een opgeheven signaleringsstok moeten laten oversteken. Als we ons druk maken over wat wel of niet werkt voor iemand met beperkt zicht, dan denk ik dat dat een nuttiger onderwerp is dan proberen in te schatten of een hond of paard wel of niet de juiste ondersteuning is voor iemand.

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 10:03

Daar ben ik het wel mee eens, Shadow. Veel mensen vullen inderdaad in voor een ander. Maar dat is zo moeilijk. Wat de ene slechtziende of blinde ziet en/of kan is niet hetzelfde als wat een andere slechtziende of blinde kan. Daar is zoveel verschil in.
Daar ligt, m.i. ook wel een taak voor blinden en slechtzienden (en anderen met een beperking): mensen zonder die beperking sensibiliseren voor de moeilijkheden én mogelijkheden, tips geven over hoe om te gaan met iemand met zo'n beperking enz.

Fijn ook dat je even wijst op de problematiek van het niet herkennen van de witte stok. Helaas kom ik dat geregeld tegen, levert best wel eens gevaarlijke situaties op.

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 12:28

Nou Shadow als je goed leest dan zie je dat ik niets stel, dus ook niets invul. Mijn bericht is als een vraag geplaatst. Daarbij vul jij in dat ik niet bekend ben met mensen met een handicap en/of hulphonden.
Jij kan het niet nuttig vinden om het over de mogelijkheid van een begeleide paard ipv een hond te hebben, maar dan moet je een ander topic zoeken, want dat is wel waar dit topic over gaat.
En ik denk dat een hond over het algemeen meer geschikt is als geleide dier dan een paard. Dat is mijn mening en daarvoor reageer ik op een discussie forum.
En overigens heb ik al een uitgebreid antwoord via pb.

Zoolgangster

Berichten: 9522
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:34

nine1987 schreef:
Mja.. Paarden blijven toch altijd prooidieren.. Ik weet niet of het verstandig is om letterlijk blind op zo'n dier te vertrouwen..



Nou eh... hulphonden zijn ook niet zo heilig als men denkt, even wat voorbeeldjes waar mijn kennissen mee te maken hebben: een hond die regelmatig ontsnapt en dan lekker uit vuilnisbakken eet, en daarna weer vrolijk (en volgegeten) terugkomt (onnodig te vertellen dat het een golden retriever is.)

Nog een voorbeeld: een hond die op een dag ganzen zag lopen op een grasveld, en blind baasje meesleepte op ganzenjacht, en dan nog die keer op een feest... dat de neus van de oh zo brave zwarte lab wel héél dicht bij dat lekkere slagroomgebakje van de baas was... en mijn man en ik voor een dilemma stonden: vertellen wij het slechtziende baasje wat zijn hond dreigt te gaan doen, waardoor we het blinde vertrouwen dat die baas heeft mogelijk beschadigen, of wachten we af of de hond werkelijk zijn tanden in het gebakje zet, zodat het bewijs geleverd is dat hond "op herhaling" moet bij de hondenschool... :')

The older I get, the more I regret all the people I've lost over the years. Maybe being a trail guide wasn't such a great idea after all.

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:06

Zoolgangster schreef:
Nog een voorbeeld: een hond die op een dag ganzen zag lopen op een grasveld, en blind baasje meesleepte op ganzenjacht, en dan nog die keer op een feest... dat de neus van de oh zo brave zwarte lab wel héél dicht bij dat lekkere slagroomgebakje van de baas was... en mijn man en ik voor een dilemma stonden: vertellen wij het slechtziende baasje wat zijn hond dreigt te gaan doen, waardoor we het blinde vertrouwen dat die baas heeft mogelijk beschadigen, of wachten we af of de hond werkelijk zijn tanden in het gebakje zet, zodat het bewijs geleverd is dat hond "op herhaling" moet bij de hondenschool... :')


Ik wil het wel weten als mijn hond iets gaat doen wat niet mag en ik het niet onmiddellijk door heb. Tegen mij zeggen anderen dat ook als mijn hond iets doet wat niet mag of gaat doen wat niet mag. Ikzelf heb daar geen probleem mee; ik wil daarentegen wel niet dat iemand anders gaat corrigeren (tenzij natuurlijk levensgevaarlijk). Misschien moet je het eens vragen aan betreffende baas wat zij / hij in dat geval zou willen? Dan weet je wat hij/zij verwacht en wat prettig is voor de persoon in kwestie.

Dat van die ganzen is wel echt not done. Ik hoop dat het baasje dit bij de school heeft aangekaart en ze er binnen de nazorg wel stevig mee aan de slag zijn gegaan.
Gelijkaardige, maar nog gevaarlijkere incidenten hebben er in België (mee) toe geleid dat scholen voor assistentiehonden geaccrediteerd moeten zijn om officieel (erkende) assistentiehonden (die recht op toegang hebben) af te leveren.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:29

Ik heb niet alles doorgelezen. Wat als de pony ergens van schrikt en aan de kletter gaat??!! Dan hang je er mooi achter. Ik zou zelf eerder voor een hond kiezen.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

pateeke
Berichten: 2205
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:01

Debbie00 schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen. Wat als de pony ergens van schrikt en aan de kletter gaat??!! Dan hang je er mooi achter. Ik zou zelf eerder voor een hond kiezen.

Ja een paard kan natuurlijk schrikken, net zoals een hond overigens. Normaal gezien zou een geleidepaard of hond moeten leren om om te gaan met situaties die hem angst aan zouden kunnen jagen. Toch kan het natuurlijk altijd gebeuren dat een paard of hond een keer schrikt. Zolang hij of zij daarvan goed herstelt is het ok.
Hoe goed dat die schriktraining hierbij doorlopen is, weet ik natuurlijk niet, maar ik hoop in elk geval dat dit goed ging.

Debbie00

Berichten: 1674
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:04

Ja oke. Maar het blijft een vluchtdier natuurlijk....

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers