Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 10:12

RTL Nieuws
Overige

Dinky mag zichzelf vanaf nu officieel het allereerste blindengeleidepaardje van Europa noemen. De slechtziende Monique Van den Abbeel uit het Belgische Brugge, die jarenlang een blindengeleidehond had, mag vanaf nu met Dinky op pad.

Hij is 2 jaar oud, 70 centimeter hoog en "bijzonder gefocust". Monique Van den Abbeel (42) is nu al "dol op Dinky", het blindengeleidepaardje dat ze vanaf nu elk weekend mag verwelkomen in Brugge. Tegen het eind van het jaar mag Dinky fulltime naar Brugge, waar hij al een huisje heeft in de tuin van Monique.

Minder afgeleid dan een hulphond
De afgelopen maanden heeft Monique al geoefend met Dinky als haar begeleider en dat bevalt haar prima. "Een hulphond is eenvoudiger afgeleid. Net als bij honden willen mensen een paardje graag aaien. Dat is voor mij niet handig, maar een hond is dan even afgeleid, mijn paardje blijft zich focussen op zijn job", zegt Monique tegen EditieNL. "En voor de rest doet Dinky hetzelfde werk als zijn honden-collega’s."

Monique hoorde op televisie over het bestaan van blindengeleidepony's en zag dit meteen zitten. De trainer van Dinky, Jules O Dwyer, kende Monique al doordat zij ook haar blindengeleidehond heeft opgeleid. "Ik heb heel veel vertrouwen in haar, ze is heel goed in haar werk. Dus ik weet zeker dat ze Dinky ook goed heeft getraind."

Nog geen subsidie
Zo mainstream als in de Verenigde Staten, waar al 20 jaar met blindengeleidepaardjes wordt gewerkt, zijn de mini-paardjes in Europa nog niet. Een aanvraag voor de subsidie van hulppaardjes ligt nu ter beoordeling bij het Belgische kabinet. Tot die tijd zijn hulppaardjes niet bepaald goedkoop: voor een opgeleide blindengeleidepony ben je ruim 30 duizend euro kwijt.

Klik hier voor een foto van Dinky en een video over blindegeleidepony's in Amerika.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Kidde
Berichten: 3423
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:17

Zeker mooi dat het kan! Ik maakte me wel wat zorgen om deze zin:

Citaat:
Tegen het eind van het jaar mag Dinky fulltime naar Brugge, waar hij al een huisje heeft in de tuin van Monique.


Ik vraag me af of hij wel paardvriendelijk wordt gehuisvestigd? Weet iemand of hij bijvoorbeeld samen met een andere pony komt te staan?

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:19

Mja.. Paarden blijven toch altijd prooidieren.. Ik weet niet of het verstandig is om letterlijk blind op zo'n dier te vertrouwen..

<3 Sneakers <3

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:21

dow normaal, een paard is hier toch niet voor geschikt!
Hoop niet dat er meer gaan volgen.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:26

Helemaal super. In Amerika worden de miniatuur paarden heel veel ingezet als hulppaard dus waarom hier niet.
Deze paardjes zijn bijzonder slim en heel zacht qua karakter. Door hun kleine formaat dus ideaal om mensen op wat voor manier dan ook te helpen.
Waarom zou alleen een hond dat kunnen?

En waarom zou hij niet paardvriendelijk worden gehuisvest. Echt weer zo'n bokt reactie. Sorrie hoor.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

purny

Berichten: 27354
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:34

Hoe gaat ze dat doen met de mest dan? Dat is m'n enige gedachte

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Kidde
Berichten: 3423
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:35

monnikenburg schreef:
Helemaal super. In Amerika worden de miniatuur paarden heel veel ingezet als hulppaard dus waarom hier niet.
Deze paardjes zijn bijzonder slim en heel zacht qua karakter. Door hun kleine formaat dus ideaal om mensen op wat voor manier dan ook te helpen.
Waarom zou alleen een hond dat kunnen?

En waarom zou hij niet paardvriendelijk worden gehuisvest. Echt weer zo'n bokt reactie. Sorrie hoor.

Ik vroeg het me alleen af of hij alleen gehouden wordt. Hoop dat we het er toch over eens kunnen zijn dat een paard alleen houden zonder soortgenoten niet diervriendelijk is. Dat noem ik nou niet echt een 'boktreactie'.

Mazida
Berichten: 1382
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:36

Wat een reacties weer zeg. Een blindengeleidepony is een nobele taak. Paardje zal aandacht genoeg krijgen. En waarom zou een pony niet worden mogen worden gebruikt als blindengeleidepony maar wel als rijpony :P ?

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:42

Knap dat ze het geleerd krijgen. Al vraag ik me af of de meeste mensen die zo'n diertje hebben of gaan krijgen er ook echt op uitgerust zijn. Je moet toch een grote tuin hebben. Plek voor de mest en eigenlijk een maatje moeten hebben. Een hond lijkt me dan toch makkelijker. Die kan in huis en die zijn vaak toch al mensgerichter dan een pony. Honden zijn vaak echt onderdeel van een gezin.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:43

Wat als hij alleen gehouden wordt? denk dat hij meer dan genoeg aandacht krijgt dan menig ander paard wat alleen gehouden word.

Purny, ik vermoed dat ze net als bij veel aangespannen paarden in steden een soort poepzak hebben die alles netjes opvangt.
Dat dragen volgens mij de meeste nl als ze ruimtes bezoeken.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:44

capopjekop schreef:
Knap dat ze het geleerd krijgen. Al vraag ik me af of de meeste mensen die zo'n diertje hebben of gaan krijgen er ook echt op uitgerust zijn. Je moet toch een grote tuin hebben. Plek voor de mest en eigenlijk een maatje moeten hebben. Een hond lijkt me dan toch makkelijker. Die kan in huis en die zijn vaak toch al mensgerichter dan een pony. Honden zijn vaak echt onderdeel van een gezin.


Deze miniatuurpaardjes zijn vaak niet groter dan een flinke maat hond :)
Ze zijn enorm mensgericht, kruipen bij je op schoot etc.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:45

Uit eerder berichten omtrent dit nieuws kwam toch duidelijk naar voren dat de persoon die deze dieren traint, weinig verstand heeft van paarden.
Met een uitleg dat ze genoeg hebben aan een tuintje van 10 op 15m en zeer makkelijk te houden zijn, daar kreeg ik toch de kriebels van :=

En sowieso lijkt een paard mij echt niet geschikt voor dit werk, het dier moet de hele dag deze persoon begeleiden. Wanneer moet het diertje dan eten? Het is geen hond die je 's ochtends en 's avonds een bak brokken geeft, het dier moet de hele dag door wat kunnen knabbelen... En dat lijkt me niet echt praktisch als je er een hele dag mee op schok bent.

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

capopjekop

Berichten: 30588
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:48

monnikenburg schreef:
capopjekop schreef:
Knap dat ze het geleerd krijgen. Al vraag ik me af of de meeste mensen die zo'n diertje hebben of gaan krijgen er ook echt op uitgerust zijn. Je moet toch een grote tuin hebben. Plek voor de mest en eigenlijk een maatje moeten hebben. Een hond lijkt me dan toch makkelijker. Die kan in huis en die zijn vaak toch al mensgerichter dan een pony. Honden zijn vaak echt onderdeel van een gezin.


Deze miniatuurpaardjes zijn vaak niet groter dan een flinke maat hond :)
Ze zijn enorm mensgericht, kruipen bij je op schoot etc.

Maar het blijven pony's met hun eigen behoeftes.

Brainless

Berichten: 29656
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:52

monnikenburg schreef:
Deze miniatuurpaardjes zijn vaak niet groter dan een flinke maat hond :)
Ze zijn enorm mensgericht, kruipen bij je op schoot etc.

Maar een hond hoeft maar 1 a 2 x per dag te eten en is (gemiddeld gesproken) tevreden met af en toe een flinke wandeling en de rest van de dag ligt hij dan te slapen.

Een paard/pony moet meerdere uren per dag kunnen eten en daardoor poepen ze ook veel vaker op een dag dan een hond.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

anjali
Berichten: 14846
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:52

Het lijkt me heel leuk. Als probleem zie ik de schrikachtigheid die paarden van nature hebben.Zou die niet op hol kunnen gaan als er een enge situatie ontstaat,bijv. een aanvallende hond?

Silenna

Berichten: 2983
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:59

Heel handig ja, een vluchtdier als blindegeleider. Mag het beestje nog zo trainbaar en betrouwbaar zijn, bij een onvoorziene situatie lijkt me dat toch echt problemen opleveren.

Daarnaast lijkt het me dat je een blinde geleide hond/pony in huis houdt en vooral paarden met soortgenoten. Dus tenzij ze een kudde pony’s in haar huis heeft, vind ik dit toch wel bijzonder...

Mer1980

Berichten: 18717
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:03

Beestje is pas 2 := hoe hebben ze het diertje al zo kunnen trainen. Ik ben benieuwd in hoeverre dit een realistisch beeld is. Ik neem aan dat ze geen 2 minipaardjes in de achtertuin heeft staan :=

Mijn eerste reactie op de titel van dit topic was: 1 april is toch al geweest? :=

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

speurneusc

Berichten: 5340
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:03

Minder afgeleid dan een hond... ie hem toch van links naar rechts zwalken en overal naar kijken...

en dan de kosten, een hond is voor de meeste blinden en gehandicapten al niet te betalen, een pony kost 3x meer. Buiten de huisvesting, voeding en inderdaad paardengezelschap.

Is meer een publiciteitsgrap voor 1 april.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:14

Oliiviia schreef:
Uit eerder berichten omtrent dit nieuws kwam toch duidelijk naar voren dat de persoon die deze dieren traint, weinig verstand heeft van paarden.
Met een uitleg dat ze genoeg hebben aan een tuintje van 10 op 15m en zeer makkelijk te houden zijn, daar kreeg ik toch de kriebels van :=

En sowieso lijkt een paard mij echt niet geschikt voor dit werk, het dier moet de hele dag deze persoon begeleiden. Wanneer moet het diertje dan eten? Het is geen hond die je 's ochtends en 's avonds een bak brokken geeft, het dier moet de hele dag door wat kunnen knabbelen... En dat lijkt me niet echt praktisch als je er een hele dag mee op schok bent.


Geen idee wie ze hier in europa traint dus daar kan ik niets van zeggen.
Vind het wel grappig dat er zo over gedacht word van een paardje van 80 cm wat dus werkt in dit geval op 10 x 15 m is ieuw maar een rijpaard van 1.70 in een stal van 3 x 3 m en een uurtje per dag onder het zadel is blijkbaar heel normaal?

Ik mag toch wel aannemen dat er over dingen zoals voer goed nagedacht wordt, maar een gemiddeld manegepaard wat zeg 6 uur per dag in een manege rondhobbeld met jan en alle man op z'n rug kan ook niet een hele dag knabbelen.
Ken genoeg paarden die 2 keer per dag krachtvoer krijgen en een plak hoor en zoek het verder maar uit op je stalletje.

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

Ceffyl

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:20

Nieuwsredactie schreef:
Hij is 2 jaar oud, 70 centimeter hoog en "bijzonder gefocust".

Zijn ze gelijk na de geboorte van dit beestje begonnen met trainen ofzo? Dit is toch veel te jong?

nine1987

Berichten: 8313
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:23

Mazida schreef:
Wat een reacties weer zeg. Een blindengeleidepony is een nobele taak. Paardje zal aandacht genoeg krijgen. En waarom zou een pony niet worden mogen worden gebruikt als blindengeleidepony maar wel als rijpony :P ?



Citaat:
Mja.. Paarden blijven toch altijd prooidieren.. Ik weet niet of het verstandig is om letterlijk blind op zo'n dier te vertrouwen..



Daarom.. :j

En de meeste ruiters hebben hun zicht en kunnen dus rekening houden ket eventuele risico's..

<3 Sneakers <3

Christiene
Berichten: 7711
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Slechtziende Monique uit Brugge krijgt blindegeleidepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:24

Gok dat het kan omdat ze slechtziende is en niet volledig blind?

The end

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:27

Dus omdat andere paarden het slechter hebben mag hier niets van gezegd worden monnikkenburg?

Geen enkel paard hoort zo gehouden te worden 70 cm of 1.70 m ;)

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Oliiviia

Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:28

monnikenburg schreef:
Oliiviia schreef:
Uit eerder berichten omtrent dit nieuws kwam toch duidelijk naar voren dat de persoon die deze dieren traint, weinig verstand heeft van paarden.
Met een uitleg dat ze genoeg hebben aan een tuintje van 10 op 15m en zeer makkelijk te houden zijn, daar kreeg ik toch de kriebels van :=

En sowieso lijkt een paard mij echt niet geschikt voor dit werk, het dier moet de hele dag deze persoon begeleiden. Wanneer moet het diertje dan eten? Het is geen hond die je 's ochtends en 's avonds een bak brokken geeft, het dier moet de hele dag door wat kunnen knabbelen... En dat lijkt me niet echt praktisch als je er een hele dag mee op schok bent.


Geen idee wie ze hier in europa traint dus daar kan ik niets van zeggen.
Vind het wel grappig dat er zo over gedacht word van een paardje van 80 cm wat dus werkt in dit geval op 10 x 15 m is ieuw maar een rijpaard van 1.70 in een stal van 3 x 3 m en een uurtje per dag onder het zadel is blijkbaar heel normaal?

Ik mag toch wel aannemen dat er over dingen zoals voer goed nagedacht wordt, maar een gemiddeld manegepaard wat zeg 6 uur per dag in een manege rondhobbeld met jan en alle man op z'n rug kan ook niet een hele dag knabbelen.
Ken genoeg paarden die 2 keer per dag krachtvoer krijgen en een plak hoor en zoek het verder maar uit op je stalletje.


Je begrijpt mijn punt van de tuin van 10 op 15 duidelijk niet zo goed.
Op die ruimte zou dan sowieso al een vriendje er bij moeten. Daarnaast is zo'n grasveldje het slechtste wat je ze kan geven, gazongras dat elke keer millimeters kort wordt gegraasd in combinatie met een sobere pony, dat is gewoon vragen om problemen.
Het gaat mij allesbehalve over bewegingsvrijheid (en nergens staat dat ik het normaal vind om paarden heel de dag op stal te zetten, mijne staan 24 op 7 buiten)

Manegepaarden zijn overigens ook geen rolmodel natuurlijk, het is niet omdat dit nog elders gebeurt, dat het dan maar goed is...
Dus omdat er ergens anders nog mensen worden vermoord is afgeslacht, zou het niet erg zijn moest ik dit hier ook een keer doen? :+

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:34

als dit paardje een ( grote) tuin met stal heeft lijkt me dit prima. zoals gezegd zijn er duizenden paarden in nederland die het grootste gedeelte van de dag opgesloten staan in een stal van 3 x 3. als ze geluk hebben komen ze een paar uur buiten. maar dat is zo ingeburgerd dat veel mensen dat normaal vinden. waarschijnlijk krijgt dit paardje door de dag meer aandacht dan veel andere paarden.
en over het kunnen eten verdeeld over de dag...…
hoe vaak zul je de hele dag weg zijn met je blindegeleide paardje. misschien een enkele keer.
voor de rest zul je net als iedereen ook veel thuis zijn. en dan kan hij gewoon eten.
een keer winkelen of boodschappen doen of terrasje of wat dan ook moet kunnen lijkt mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM01, Mandynop, spookyskippy en 14 bezoekers