Mongol Derby dag 6: verwarring om Hinke's locatie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Mongol Derby dag 6: verwarring om Hinke's locatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 21:01

*Bokt.nl / Mongol Derby 2018 / Facebook Save the world through adventure
Endurance
Door Chris Berkers
Afbeelding
De lijn van Hinke. Foto: Mongolderby.com


Met een vertwijfeld gevoel laten we de zesde dag van de Derby achter ons. Vandaag kwamen er frustrerend genoeg erg weinig updates uit het veld en de verwarring rondom Hinke was compleet toen haar lijntje alle kanten op leek te gaan in de laatste 80 minuten rijtijd.

Met een uur en een kwartier op de klok zagen we Hinke vandaag afstuiven op HS24, haar vierde etappe van vandaag. Al juichend zat iedereen (ik denk niet alleen wij in Nederland, maar inmiddels heeft ze zich opgeworpen als mondiaal favoriet) op het puntje van zijn stoel. Deze Friezin zou vandaag écht 4,5 etappe gaan rijden, waardoor ze morgen misschien wel finisht! We zagen haar onzichtbare lijn in Noordwestelijke richting de rivier volgen. Op dat moment vroeg iedereen zich al af of ze wel goed ging. Omdat in Mongolië niet alles altijd 100% duidelijk is, de Trackingpagina niet accuraat is (niet qua updates en niet qua locatie) en de Twitterpagina niet altijd even snel met updates komt (zoals vanavond helemaal niets), dacht ik dat het daar wel los zou lopen en dat we vanavond alles wel zouden weten. Maar niets blijkt minder waar. Hinke reed langs de rivier, stak over, ging verder in Oostelijke richting, stak weer terug in Westelijke richting, passeerde volgens het kaartje precies HS24, maar reed door en stopte toen (een uur en een kwartier later). Vervolgens verscheen op Twitter geen enkele update. Niet over Hinke, en niet over andere ruiters. Zo koel als ik ben (was), nam ik nog steeds aan dat Hinke gewoon op HS24 was aangekomen maar dat ze zich wel even voor haar kop aan het slaan was vanwege de navigatiefout in de laatste anderhalf uur. Ze had immers alweer halverwege HS24-25 kunnen zitten.

En dan nu de controverse. Na enig onderzoek leek het erop dat Hinke niet op HS24 zou zijn aangekomen. Een beetje in paniek keek ik nogmaals op de kaart, en nog een keer, en nog eens op Twitter: "RMHQ over and out". Hinke niet op HS24. Waar is ze dan? Even later realiseerde ik me iets anders (ik zit in de mailinglist van de persupdates). Het racereport wordt geschreven in Engeland, door een journalist/PR persoon. Zij zal ongetwijfeld contact hebben met HQ in Mongolië, maar weet niet altijd alles. Veel van wat ze schrijft, komt van de Twitterfeed. En precies daar was niets te lezen vanavond over Hinke. In de persmail staat het volgende: "In the absence of news as to where everyone is in the field is tonight, I’ve attached what can only be described as some absolutely staggering pictures of Mongolia. Enjoy!" En dan nu mijn gedachte: deze mevrouw heeft het mis, net zoals wij allemaal. Hinke is wel degelijk op HS24 aangekomen. Kijk maar naar de lijntjes. Precies op het punt waar Hinke nu staat, maken ook de andere ruiters een afbuiging. Hier moet dus wel het HS zijn, dat kán gewoon niet anders. Wat we hieruit leren is dat de lijntjes (die meten met een interval van 10 minuten (vermoed ik. Maar soms slaan ze ook over)), de stipjes en de tentjes niet 100% accuraat zijn. Ze geven een goede benadering, maar je kunt er niet 100% op vertrouwen. Oftewel: we kunnen allemaal lekker slapen vannacht want ook Hinke ligt veilig en wel bij de Mongolen in de tent! Wat nog wel even onduidelijk blijft is waarom Hinke vanmorgen niet om 06.30u vertrok. Hier is geen antwoord op gekomen via Twitter. In totaal reed Hinke vandaag dus 4 etappes en daarmee ruim 120 kilometer. Met nog 5 etappes voor de boeg verwacht ik haar finish (in 7e positie) in de nacht van woensdag op donderdag. Tot zover Hinke.

Dan de rest, even kort en bondig. Zoals de dag begon eindigde hij ook wat betreft de huidige plaatsing. Het duo Annabel en Adrian rijdt zonder penalties en tijdstraffen voorop. Zij eindigen vandaag op HS26 en hebben daarmee ongeveer 23 kilometer voorsprong op Devan. Adrian en Annabel zullen (tenzij een van de twee of beiden nog een straf krijgt) morgenochtend rond een uur of 10 NL tijd finishen. Devan wordt gedwongen slim te rijden want zij heeft natuurlijk al drie penalties in haar zak en de dierenartsen zijn haar dus ook 100% zeker in het veld komen controleren vanavond. Devan heeft vandaag nog wel een wilde uitgekozen. Met paard en al (als ik het goed begrepen heb) kwam zij ten val en haar stijgbeugel moest worden teruggebogen. De afstand van Devan tot het trio Charlotte, Angus en Eliza is nu nog maar een kilometer of 10. Deze drie slapen op HS25 en kunnen morgen als een speer vertrekken. Wellicht zijn ze in staat Devan nog in te halen. Immers hebben ze de ruimte om net wat meer risico te nemen. Daarna, op HS24, is Hinke, over wie alles al gezegd is in dit verslag. De afstand van Hinke tot haar achtervolgers is trouwens enorm teruggelopen door haar foutje. Joycelyn, Michael en de gebroeders Archibald zitten vlak achter haar. Bij benadering een kilometer of 15 vanaf HS24, dus grofweg 1,5 tot 2 uur. Zo zie je maar dat de Derby pas echt beslist wordt op de finish (of beter: na de finish, want de paarden moeten ook daar goedgekeurd worden!).

Over Rouke is wederom weinig nieuws te vermelden. Het racereport stelt dat zij nog steeds in de auto zit en dat het niet duidelijk is of en wanneer zij weer verder rijdt. Op basis van de gegevens op de kaart zou ik zeggen dat ze zich ten minste tussen HS16 en 17 heeft laten vervoeren. Op basis van de ervaring van de voorgaande jaren, zou ik zeggen dat ze hiermee niet meer in het klassement wordt opgenomen. De tijd zal het uitwijzen. Het is hoe dan ook een onvergetelijke ervaring.

Oogjes toe voor vanavond en morgen op tijd weer op om te zien welke vorm het staartje van de wedstrijd precies gaat krijgen.

Wil je meer lezen over de Mongol Derby van 2018? De eerste blog van Chris Berkers over de Derby dit jaar, [VN] [BLOG] Mongol Derby 2018, is tevens een volgtopic!

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


laraxXxemma

Berichten: 4687
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Mongol Derby dag 6: verwarring om Hinke's locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 23:12

Bedankt voor de update weer! Navigatie kan niet perfect zijn in zo'n gebied natuurlijk, hoop dat Hinke inderdaad gewoon op het HS is.
Wel jammer dat we zo weinig horen, zou graag weten hoe het met Rouke staat. Zullen nog even in spanning moeten zitten denk ik :=

What sort of weirdo doesn't laugh at it's own jokes?

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 04:30

laraxXxemma schreef:
Bedankt voor de update weer! Navigatie kan niet perfect zijn in zo'n gebied natuurlijk, hoop dat Hinke inderdaad gewoon op het HS is.
Wel jammer dat we zo weinig horen, zou graag weten hoe het met Rouke staat. Zullen nog even in spanning moeten zitten denk ik :=


Rouke heeft officieel opgegeven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _soraja_, Berdien, judith_irene, Kmbrly, mabellean, mellienie, micksage, RenateHidden, rosslover, supervon78, Telpeva en 26 bezoekers