Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:46

Danielleeee_ schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.

Voor het paard is het niet zo erg, die begrijpt het niet. Maar dat neemt niet weg dat het erg is? Het is gewoon hartstikke zonde en tegenstrijdig dat die paarden geslacht moeten worden, omdat mensen zich niet aan wat simpele regels kunnen houden. Het mag dan wel een biologisch stukje vlees zijn, maar dat neemt naar mijn mening niet weg dat het niet erg is.

Hier sluit ik mij volledig bij aan...


Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:50

horsiegek schreef:
Ik kwam een fb-post tegen van een fotograaf die de grotere in zijn hart heeft gesloten en "zijn" maatje nu naar de slacht ziet gaan omdat mensen zich niet aan regels kunnen houden. Hij heeft het ook over het beheer, dat dit er vrijwel niet is, geen toezicht etc. Als dat echt zo is dan schort het daar ook behoorlijk aan en kun je niet alleen met je vingers wijzen naar mensen die de paarden mogelijk eens iets hebben toegestopt. Bovendien is het gebied veranderd naar recreatiegebied waardoor mensen daar wel welkom zijn.
Ik vind het erg zonde, deze paarden hadden hier nu juist wel genoeg ruimte en voedsel en hadden nog een prachtig leven kunnen hebben.


Dat is een vriend van me en wij zijn hier al heel erg lang mee bezig. Het is vooral het feit dat het 1 grote bende is op de waalstrandjes, geen toezicht, geen beheer, geen afvalcontainers en iedereen laat zijn zooi daarom dus maar gewoon liggen. Die 2 verstoten paarden (moeder en veulen) staan hele dagen met de kop in de Albert Heijn tassen restjes chips te eten. Dit zijn grote zwerfhonden geworden. Agressief zijn ze absoluut niet, misschien als ze weer eens getreiterd worden door een lolbroek, dat weet ik niet.
Het moet ook mogelijk zijn om deze 2 een heel stuk verderop te plaatsen midden in het natuurgebied waar geen volk komt en waar genoeg te eten is.

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:59

Ibbel schreef:
In de 'echte' natuur waren deze twee uit de kudde verstoten paarden allang opgevroten.
Het is natuurlijk vrij naief van het beheer om te denken, gut, die paarden zijn verstoten, ik laat ze dan maar met z'n tweeën gras maaien want dat is handig voor de mensen die daar willen zwemmen etc.

Beheer heeft dus eigenlijk al een poging gedaan twee ten dode opgeschreven paarden te redden door ze tussen de toeristen te zetten. Nice try, maar dat werkte dus ook niet.


De kudde zelf loopt waarschijnlijk in dat zelfde stuk te grasmaaien, deze 2 zullen dan buiten de groep staan. Gebeur in de natuur toch ook, dat er kleine groepjes buiten de kudde komen te staan? Bijv jonge hengsten?

Jammer dat mensen het verkloten, maar denk ook dat dit een betere wake up call is dan 'we moeten ze verplaatsen naar ander gebied'. En eerlijk...hoeveel gebieden zijn er waar helemaal geen mensen komen?

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

mvdbijl

Berichten: 3662
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:18

Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.


Deze paarden kunnen niet geconsumeerd worden. Dus die vlieger gaat niet op..

Schuur_

Berichten: 4813
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:25

Joh, hier bij de brug staat ook een kudde Konikpaarden en altijd als ik er passeer met mooi weer staan er wel weer wat idioten met hun kleuters middenin de kudde veulens te aaien.

Jammer dat mensen het gewoon geen kans willen geven en het zo verpesten. Mensen die er regelmatig komen zoals de vissers schuiven op als de paarden aankomen. Ik knip mijn hond aan de lijn zodat hij ze niet per ongeluk verstoord en de kayakkers gaan er omheen i.p.v. doorheen als ze in de rivier staan.

Beheerder had er beter grote koeien opgezet. Die hebben niet zo een aaibaarjeid als paarden

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:26

Ilse_123 schreef:
Het idee is dat je gewoon daar kunt wandelen zwemmen en in datzelfde gebied lopen de paarden (en koeien toch?). Staat een bordje met 'niet voeren'. Paarden zien er prima uit en worden gewoon in de gaten gehouden.

Is het dan de schuld van de beheerder dat het fout loopt? In mijn ogen is het gewoon de schuld van die mensen die niet begrijpen dat je niet zomaar alles kunt aaien/eten in kunt gooien.

Nou inderdaad. Ik woon aan een natuurgebied waar schotse hooglanders en paarden staan. Je wil niet weten wat mensen uithalen bij die beesten, zelfs bij koeien met een kalf aan de voet. Voeren, aaien, kleine kinderen die tussen de dieren spelen. Levensgevaarlijk.... ;(

De beestjes hebben een prima leven gehad en zullen weinig merken van het lot dat ze te wachten staat. Het is alleen zo jammer dat dit het gevolg is van mensen die het fatsoen niet hebben om zich aan de regels te houden die gelden in het gebied dat zij betreden, daar waar "te gast" zijn.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:26

mvdbijl schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.


Deze paarden kunnen niet geconsumeerd worden. Dus die vlieger gaat niet op..


Er staat toch echt in het artikel dat ht vlees verkocht zal worden.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:28

Freggle_Edge schreef:
mvdbijl schreef:


Deze paarden kunnen niet geconsumeerd worden. Dus die vlieger gaat niet op..


Er staat toch echt in het artikel dat ht vlees verkocht zal worden.


Hondenvoer, dierentuin etc.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Ineke2

Berichten: 33005
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:39

peach2001 schreef:
Hondenvoer, dierentuin etc.

Prima toch

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:40

Zijn het eerst de konikspaarden die geen eten hebben en nu de “overvoerde”...
Het lijkt wel een grap...

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:55

peach2001 schreef:
[


Deze paarden kunnen niet geconsumeerd worden. Dus die vlieger gaat niet op..


Er staat toch echt in het artikel dat ht vlees verkocht zal worden.[/quote]

Hondenvoer, dierentuin etc.[/quote]

Wordt het dus nuttig gebruikt.

Maar als het gebruikt mag worden voor dierenvoeding, dan mag het ook voor humaan gebruikt worden. Beide is categorie 3. Maar dat is een andere discussie. ;)

Fitzroy

Berichten: 25032
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:06

Kris schreef:
Agressief zijn ze absoluut niet, misschien als ze weer eens getreiterd worden door een lolbroek, dat weet ik niet.
Het moet ook mogelijk zijn om deze 2 een heel stuk verderop te plaatsen midden in het natuurgebied waar geen volk komt en waar genoeg te eten is.


Op het onderste filmpje bij dit artikel vind ik deze toch niet zo heel vriendelijk ;)

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... kom-slacht

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:19

Mischien kunnen ze dienen als beveiliging op een bedrijfsterrein oid :)

Marko

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:20

Citaat:
Hondenvoer, dierentuin etc.


waarom zou het niet geschikt zijn voor menselijke consumptie

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:28

Mensen worden helaas steeds dommer en denken niet meer na over gevolgen.

Toch grappig: als het om een individueel dier gaat is slachten zo vreselijk, maar de dieren in de bioindustrie worden maar al te graag op de bbq gegooid.

Weet wat je doet, wanneer je een shet ontmoet :D

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 06:30

Fitzroy schreef:
Kris schreef:
Agressief zijn ze absoluut niet, misschien als ze weer eens getreiterd worden door een lolbroek, dat weet ik niet.
Het moet ook mogelijk zijn om deze 2 een heel stuk verderop te plaatsen midden in het natuurgebied waar geen volk komt en waar genoeg te eten is.


Op het onderste filmpje bij dit artikel vind ik deze toch niet zo heel vriendelijk ;)

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... kom-slacht


Wat is hier niet vriendelijk aan?

soesita

Berichten: 5154
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:09

BMHP schreef:
Nog steeds, dit gedrag kan afgeleerd worden door bijna alle paardentrainers,
De paarden kunnen ook worden overgeplaatst naar een gebied zonder recreatie bestemming.

De beheerder maakt keuzes voor de paarden en klaagt als het anders gaat. Extra werk, trailer vangen slager moet ook net kunnen. tja paarden zijn werk.
Sorry, als je een kudde paarden ergens neerzet moet je ook je plichten vervullen.
beheer van de kudde, zowel in omvang als samenstelling. zorg voor zieke dieren. eventueel bijvoeren.
En een hek zodat de mensen er niet bij kunnen.

De titel vind ik verkeerd, beter is:

Paarden naar slacht door gebrek aan beheer.


Hier ben ik het hartgrondig mee eens! Een kudde paarden los laten lopen in een gebied dat voor recreatie vrijgegeven is, dat is vragen om moeilijkheden. Niet leuk maar helaas de realiteit.

Simbaa
Berichten: 3960
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:34

Ik vind dat echt omgekeerde wereld. Omdat mensen zich niet aan de regels houden is er slecht beheer? Moeten daar dan de hele dag beheerders rondlopen die politietje aan het spelen zijn? Waarom kunnen mensen die paarden niet gewoon met rust laten?

Mbt tot het slachten, daar heb ik geen probleem mee. Beter vlees kan je bijna niet krijgen. Voor de mensen die zeggen dat deze dieren niet gegeten zouden kunnen worden kijk hier eens: https://www.freenature.nl/wildernisvlees
En aangezien het hier om paarden gaat in beheer van Free Nature, lijkt me dat hier ook het geval.

Schuur_

Berichten: 4813
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 08:16

Fitzroy schreef:
Kris schreef:
Agressief zijn ze absoluut niet, misschien als ze weer eens getreiterd worden door een lolbroek, dat weet ik niet.
Het moet ook mogelijk zijn om deze 2 een heel stuk verderop te plaatsen midden in het natuurgebied waar geen volk komt en waar genoeg te eten is.


Op het onderste filmpje bij dit artikel vind ik deze toch niet zo heel vriendelijk ;)

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... kom-slacht


Wat is hier niet vriendelijk aan?[/quote]

Dat het paard de dame wegdreigt en daarna nog eens wegjaagt.

Snap trouwens niet dat ze dat strandje ook toegankelijk maken voor beiden. Dit is nu wel een doemscenario maar stel je ligt lekker te zonnen en verder zijn er van die idioten die midden in de kudde iets doen waardoor ze schrikken en er vandoor gaan, richting jou op je handdoekje... never te nooit zal je mij daar dus vinden (of hier op mijn handdoekje, wel wandelend met hond aan de lijn als de paarden in de buurt zijn)

Detectie, nosebedience (vanaf midden januari), (puppy)jachttraining of gewoon fun met je hond in Limburg?

melding@dogsonpoint.be!

Oehlala
Berichten: 4292
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:06

mvdbijl schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.


Deze paarden kunnen niet geconsumeerd worden. Dus die vlieger gaat niet op..



Waar staat dat de paarden niet geslacht kunnen worden? Deze dieren hebben gewoon een chip en paspoort en kunnen dus geslacht worden.

Ilse_123

Berichten: 3760
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:12

soesita schreef:
BMHP schreef:
Nog steeds, dit gedrag kan afgeleerd worden door bijna alle paardentrainers,
De paarden kunnen ook worden overgeplaatst naar een gebied zonder recreatie bestemming.

De beheerder maakt keuzes voor de paarden en klaagt als het anders gaat. Extra werk, trailer vangen slager moet ook net kunnen. tja paarden zijn werk.
Sorry, als je een kudde paarden ergens neerzet moet je ook je plichten vervullen.
beheer van de kudde, zowel in omvang als samenstelling. zorg voor zieke dieren. eventueel bijvoeren.
En een hek zodat de mensen er niet bij kunnen.

De titel vind ik verkeerd, beter is:

Paarden naar slacht door gebrek aan beheer.


Hier ben ik het hartgrondig mee eens! Een kudde paarden los laten lopen in een gebied dat voor recreatie vrijgegeven is, dat is vragen om moeilijkheden. Niet leuk maar helaas de realiteit.


Het is andersom. De paarden staan gewoon in een natuurgebied en de mensen mogen dat gebied betreden en mogen daar recreëren. Er zijn genoeg plekken waar dat ook is en meestal gaat dat goed. Alleen omdat het hier een stuk strand betreft komen er behalve wandelaars ed ook een hoop badgasten...die dus hun zooi niet opruimen, waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:28

@schuur dat filmpje had ik nog niet gezien, alleen de bovenste. Je hebt gelijk excuses

Lovebirds
Berichten: 71
Geregistreerd: 01-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:45

Kreeg net door,dat ze gered zijn van de slacht.
Inderdaad die,dieren horen wild te zijn.
Wil je dieren aaien,ga dan naar de kinderboerderij.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:47


Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 10:52

Hopelijk gaan ze echt naar dat andere gebied en is het geen zoethoudertje. Zó ja, dan is dat super natuurlijk!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: darkadia, DotBot, maitestar23, Melzazu, TurboDi en 14 bezoekers