Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 16:01

hart van nederland
Overige


Twee paarden die het gras lekker kort moesten houden bij het Waalstrand in Nijmegen moeten naar de slacht. Omdat toeristen ze te vaak aaiden en te eten gaven, zijn ze agressief geworden.

De wilde Konikspaarden zijn verstoten uit hun kudde en trekken sindsdien samen op. Het duo zoekt vaak het gezelschap van toeristen op. “Ze zijn daardoor gewend dat ze eten krijgen. Als ze het niet krijgen, dan worden ze brutaal, gaan ze er zelf achteraan en worden ze agressief,’’ vertelt Wilbert Verriet, de beheerder van de kudde paarden.

In schouder gebeten
Er zijn al zeker vier meldingen binnengekomen van incidenten. Een toerist is zelfs in zijn schouder gebeten door een van de paarden, schrijft De Gelderlander. “Dit gedrag leer ik ze niet meer af, verzucht Verriet. “We kiezen niet snel voor slachten, maar nu is er geen andere mogelijkheid meer.’’

Het voeren van de paarden is helemaal niet toegestaan, volgens de beheerder. “Er is eten genoeg. Het gebied is 400 hectare groot, maar ja, een paard houdt ook van afwisseling. Af en toe een appeltje en een broodje is veel lekkerder dan gras.”

Aan de regels houden
Mensen die zich niet aan de regels houden, lopen dan weer het meeste risico. “Mensen die het goede gedrag vertonen door ze niet te voeren, worden daardoor afgestraft. Bij ze weglopen, dat is het enige wat je kunt doen.”

De twee wilde paarden moeten nog wel gevangen worden, zegt Verriet. “Dat is van zo veel factoren afhankelijk. Ik moet nog meer paarden vangen, moet een trailer beschikbaar hebben en het moet kunnen bij het slachthuis.” Nadat ze geslacht zijn, wordt het vlees verkocht.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Ilse_123

Berichten: 3759
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:10

Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.

Danielleeee_
Berichten: 3158
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:17

Ilse_123 schreef:
Ik snap niet zo goed wat hier nou erg aan is. Ja, stom dat er toch gewoon wordt gevoerd, maar dat schijnen mensen niet te snappen.


Maar hoe erg is het nou dat deze paarden naar de slager gaan? Dat is pas een biologisch stukje vlees :j.

Voor het paard is het niet zo erg, die begrijpt het niet. Maar dat neemt niet weg dat het erg is? Het is gewoon hartstikke zonde en tegenstrijdig dat die paarden geslacht moeten worden, omdat mensen zich niet aan wat simpele regels kunnen houden. Het mag dan wel een biologisch stukje vlees zijn, maar dat neemt naar mijn mening niet weg dat het niet erg is.

*pum*

fleurtjeuh
Berichten: 10254
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:19

Ik lees het stukje ook eigenlijk niet als 'ach en wee, zo zielig, ze moeten naar de slacht'
Meer dat mensen zich niet aan een simpele regel kunnen houden en nu zijn de paarden zo verpest dat ze naar de slacht zullen moeten. En dat het dus de schuld is van voerende mensen.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

Ragdollcat
Berichten: 14661
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:19

Een prima vlees........ze hebben een goed leven gehad.

Het is alleen ergerlijk dat de mensen alles verpesten en zich niet aan de regels houden.

Ik zou zeggen: Laat ze daar lekker grazen.........misschien dat de mensen het dan wel leren, een hele harde les dat wel.

horsiegek

Berichten: 2350
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:23

Ik kwam een fb-post tegen van een fotograaf die de grotere in zijn hart heeft gesloten en "zijn" maatje nu naar de slacht ziet gaan omdat mensen zich niet aan regels kunnen houden. Hij heeft het ook over het beheer, dat dit er vrijwel niet is, geen toezicht etc. Als dat echt zo is dan schort het daar ook behoorlijk aan en kun je niet alleen met je vingers wijzen naar mensen die de paarden mogelijk eens iets hebben toegestopt. Bovendien is het gebied veranderd naar recreatiegebied waardoor mensen daar wel welkom zijn.
Ik vind het erg zonde, deze paarden hadden hier nu juist wel genoeg ruimte en voedsel en hadden nog een prachtig leven kunnen hebben.

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/

Ilse_123

Berichten: 3759
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:32

Dit bericht is inderdaad niet zielig, maar er is al een hele campagne opgezet op deze pony's te redden. Doet me denken aan de konikpaarden van FreeNature die zijn opgekocht omdat het zielig was dat ze naar de slager moesten en vervolgens op transport naar Spanje zijn gezet omdat er daar een mooie plek voor ze was.


En tja, geen toezicht... Mensen denken tegenwoordig dat alle dieren gewoon Disney diertjes zijn en dat alles maar gevoerd en geaaid kan worden. Moet er dan echt de hele dag een politieagent bij gaan staan om mensen op hun vingers te tikken? Beter sluiten ze het gebied gewoon af voor de mensen of voor de pony's. Jammer dat het zo moet, want het is een mooi stuk en de pony's geeft het natuurgebied een extra beleving. Opdringerige pony's zorgen voor ongelukken en dan is het gewoon gevaarlijk.

Maar misschien dat mensen er nu wat van leren :j

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:36

horsiegek schreef:
Ik kwam een fb-post tegen van een fotograaf die de grotere in zijn hart heeft gesloten en "zijn" maatje nu naar de slacht ziet gaan omdat mensen zich niet aan regels kunnen houden. Hij heeft het ook over het beheer, dat dit er vrijwel niet is, geen toezicht etc. Als dat echt zo is dan schort het daar ook behoorlijk aan en kun je niet alleen met je vingers wijzen naar mensen die de paarden mogelijk eens iets hebben toegestopt. Bovendien is het gebied veranderd naar recreatiegebied waardoor mensen daar wel welkom zijn.
Ik vind het erg zonde, deze paarden hadden hier nu juist wel genoeg ruimte en voedsel en hadden nog een prachtig leven kunnen hebben.


Nog steeds, dit gedrag kan afgeleerd worden door bijna alle paardentrainers,
De paarden kunnen ook worden overgeplaatst naar een gebied zonder recreatie bestemming.

De beheerder maakt keuzes voor de paarden en klaagt als het anders gaat. Extra werk, trailer vangen slager moet ook net kunnen. tja paarden zijn werk.
Sorry, als je een kudde paarden ergens neerzet moet je ook je plichten vervullen.
beheer van de kudde, zowel in omvang als samenstelling. zorg voor zieke dieren. eventueel bijvoeren.
En een hek zodat de mensen er niet bij kunnen.

De titel vind ik verkeerd, beter is:

Paarden naar slacht door gebrek aan beheer.

speurneusc

Berichten: 5340
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:47

paarden hadden zowiezo hele groot kans bij de slager te eindigen want na hun gedane werk als grazer worden ze zelden herplaatst of verhuisd.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Ilse_123

Berichten: 3759
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:48

Het idee is dat je gewoon daar kunt wandelen zwemmen en in datzelfde gebied lopen de paarden (en koeien toch?). Staat een bordje met 'niet voeren'. Paarden zien er prima uit en worden gewoon in de gaten gehouden.

Is het dan de schuld van de beheerder dat het fout loopt? In mijn ogen is het gewoon de schuld van die mensen die niet begrijpen dat je niet zomaar alles kunt aaien/eten in kunt gooien.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:53

Ik gok dat het idee achter dit is zodat mensen die niet beseffen wat ze doen door te voeren nu geschokt zijn omdat de paarden die ze wilden helpen/verwennen nu geslacht moeten worden. Dat werkt ongetwijfeld veel beter dan de niet voeren bordjes. Die worden meestal genegeerd.

https://gofund.me/5569a4bb Taylor heeft een hartoperatie nodig

Ibbel

Berichten: 48850
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:53

In de 'echte' natuur waren deze twee uit de kudde verstoten paarden allang opgevroten.
Het is natuurlijk vrij naief van het beheer om te denken, gut, die paarden zijn verstoten, ik laat ze dan maar met z'n tweeën gras maaien want dat is handig voor de mensen die daar willen zwemmen etc.

Beheer heeft dus eigenlijk al een poging gedaan twee ten dode opgeschreven paarden te redden door ze tussen de toeristen te zetten. Nice try, maar dat werkte dus ook niet.

Marko

Berichten: 19
Geregistreerd: 08-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:55

tjah de mens is een ingewikkeld koppig wezen

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:56

Jammer dat mensen zich niet aan regels kunnen houden. Misschien helpt het als er een bordje komt te hangen met het gevolg van voeren, namelijk dat de paarden agressief worden en ze dan naar de slacht gaan. Schrikt misschien wat meer af.

Verder, de paarden hebben een prima leven gehad. Dus zielig vind ik het niet. Zieliger vind ik de varkens en koeien die nooit daglicht hebben gezien en bij de slacht belanden. Een hele reddingsacctie opzetten vind ik dus ook wat overdreven en vooral hypocriet.

When was the last time you did something for the first time?

Hutcherson

Berichten: 7267
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:00

Ik zie voor veel mensen ook geen andere mogekijkheid meer dan slachten. Bizar dat die dan gewoon vrij rond mogen blijven lopen.

Van mij mag de mens best uitsterven. Als er 1 dom ras op de aarde, is dat de mens.
Wij zijn werkelijk de wnige met een ontwikkeld stel hersenen.. En wat doen we ermee? Juist, elkaar het leven zuur maken, elkaar uitmoorden, andere diersoorten verkl*ten om nog maar te zwijgen wat we de aarde aan doen.

Dieren zijn puur en wij mensen verpesten heel veel op deze wereld en denken ook nog dat we het voor het zeggen hebben over andere rassen en diersoorten. Te bezopen.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:13

Ben het daar echt mee eens, maar het daadwerkelijk uitvoeren is een dingetje he.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:04

Ben het helemaal eens met RoyceMack

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:17

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso niet zo heel handig dat er op dit stuk paarden lopen. Ik kom hier namelijk regelmatig, en het gebied waar ze 'gras moeten maaien' is vooral een gebied waar mensen komen om gezellig op het strandje te liggen, te zwemmen, met vrienden af te spreken, etc. Ik geef die dieren groot gelijk, appels en brood is toch veel lekkerder dan dat uitgedroogde gras ;) . Zonde dat de dieren nu de dupe zijn.

'Don't let the world change your smile, let your smile change the world' [o]
F14+3
F15+0

germie

Berichten: 25857
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:06

Er is een petitie op de gelderlander zodat je tegen slachten kunt tekenen. IK zie niet in waarom je dit gedrag niet kunt veranderen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Macs

Berichten: 7606
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:12

Deze dieren opeten kan alleen als ze geregistreerd staan. Weet niet of dat zo is, bij de OVP in ieder geval niet. Dus dat biologische stukje vlees (wat officieel niet biologisch is) gaat helaas niet op.
Desondanks vind ik het een slechte zaak dat het zo is gegaan. Prima dat er mensen in het gebied mogen komen maar er is 0,0 toezicht!
Laatst in eenzelfde gebied waar nu alleen runderen staan andermans afval opgeruimd (stukjes glas, plastic, sigarettenpeuken) wat er écht niet net pas lag. Nergens bordjes waar mensen in ieder geval wat regels of een kort verhaaltje kunnen lezen voor bewustwording. Mensen snappen dit soort dingen (zooi opruimen, niet voeren) tegenwoordig niet meer uit zichzelf.

Maks :+:

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:13

germie schreef:
Er is een petitie op de gelderlander zodat je tegen slachten kunt tekenen. IK zie niet in waarom je dit gedrag niet kunt veranderen.


Omdat dit een "wild" paard is dwz. geen chip, geen paspoort en niet bedoeld is als bv rijpaard, maar alleen als grasmaaier voor nederlands natuurbeheer zoals OVP.
m.a.w. omdat ze dat niet willen ;( ;( ;(

RianneH

Berichten: 28210
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:13

Het grootste probleem zit er denk ik in dat ze het gedrag aangeleerd hebben en niet meer semi-wild zijn en bang voor de mensen.

Dat kan je er zeker uit trainen, maar als ze eenmaal het trucje kennen zullen ze weer terug in die situatie uiteindelijk toch weer vervallen in het oude gedrag wat de voerbeloning opleverde.
Want waar het paard getraind kan worden om het eten te negeren tot op zekere hoogte, blijkt wel dat je mensen in training zouden moeten om het niet aan te bieden.
Ik begrijp dus wel dat dat de investering van training niet waard is. Of de slager de oplossing is, is weer een andere vraag :)

"Een draver, is gaver" :D

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:13

Het gedrag van de paarden kan misschien wel veranderd worden, maar het gedrag van de mensen niet en dus blijf je water naar de zee dragen. Het zit blijkbaar in de natuur van mensen om dieren te voederen, ongeacht of dat een slim idee is of niet. Genieten vanop een afstand kan niet, er moet eten in beesten gepropt worden.

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Re: Door toeristen verpeste paarden moeten naar de slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:37

Ze hadden het stil moeten houden. Die dieren op een rustige dag opladen en geen haan die er naar kraait.
Oké, mensen die intussen aan die twee gehecht zijn, zouden ze missen. Maar die lopen er ook mee te knuffelen. Dus wat dat betreft overtreden die zelf dus ook de regels.
Maar achteraf heb je nooit zoveel gedonder als dat je vooraf gaat melden dat er dieren worden geslacht.
Het is een super stukje scharrelvlees wat een top leven heeft gehaald. Stuk beter dan plofkip.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:45

Ilse_123 schreef:
Dit bericht is inderdaad niet zielig, maar er is al een hele campagne opgezet op deze pony's te redden. Doet me denken aan de konikpaarden van FreeNature die zijn opgekocht omdat het zielig was dat ze naar de slager moesten en vervolgens op transport naar Spanje zijn gezet omdat er daar een mooie plek voor ze was.


Laten deze paarden nou ook van Free Nature zijn.... Ik heb zelf stage gelopen bij Free Nature en het beheer is echt niks op aan te merken. Paarden (en runderen etc) worden dagelijks bezocht, kuddes worden beheerd, worden het er teveel gaan er een aantal weg.. En ja er wordt inderdaad ook gekeken naar gedrag. Zodra een dier een gevaar wordt voor de mensen die in het gebied lopen, gaat het weg. Dieren worden niet verkocht aan particulieren omdat ze niet willen dat een dier wat z'n hele leven in een natuurgebied heeft gelopen, mogelijk in een stal terecht komt. Dat ze al hebben toegezegd dat die paarden op transport mochten verbaasd me eigelijk...

Free Nature heeft een prachtig product genaamd wildernisvlees. Het mooiste vlees wat je wat mij betreft kan hebben. Daar gaan deze 2 ook deel van uitmaken. Prima toch? Je hebt tenminste eerlijk vlees
Laatst bijgewerkt door Dropneus95 op 14-08-18 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, YandexBot en 4 bezoekers