Mongol Derby dag 4: jongste deelnemer valt uit

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Mongol Derby dag 4: jongste deelnemer valt uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 21:25

*Bokt.nl / Mongol Derby 2018 / Facebook Save the world through adventure
Endurance
Door Chris Berkers
Afbeelding
De ruin van Flash struikelt over de lijn, waar ook een veulen aan staat. Foto: Mongol Derby


Op deze vierde dag zijn er wat mij betreft twee ruiters die hoge ogen gooien, of op zijn minst twee ruiters die even benoemd mogen worden. Allereerst diep respect voor Hinke. Hoe zij van achteruit het veld helemaal naar voren is geslopen verdient een diepe buiging. Misschien is het haar bijna onzichtbare lijn op het kaartje die haar zo ver brengt of haar gedegen fysieke, mentale en praktische voorbereiding waardoor ze het zo ver heeft geschopt. Het is inmiddels ook de organisatie opgevallen dat Hinke naar voren sluipt: "Feel if this race were long enough she'd get right to the front, she just cruises". Hinke heeft in ieder geval het principe van duursport goed begrepen: rustig beginnen en dan mannetje voor mannetje kalm inhalen.

Hinke ging vanmorgen goed van start vanaf ongeveer 10km vanaf HS12. Ze zou overnacht hebben met een groepje bij een lokale familie, maar dat is niet wat haar tracker aangaf. Op basis van de kaart zou ik zeggen dat ze alleen was. Na zes uur rijden had ze bijna 60km gereden en twee horsestations aangedaan. Dit kost altijd betrekkelijk veel tijd omdat je je paard moet laten keuren, je moet je eten en drinken bijvullen, een nieuw paard kiezen, zadelen en weer vertrekken. Dit proces is ook vaak wat de kopgroep onderscheidt van de rest van het veld. De kopgroep vult water en pakt eten (of niet) en nuttigt dat onderweg. De achterhoede laat zich verleiden tot een kleine pauze, die altijd langer duurt dan gepland. Ook zoekt een slimme ruiter zijn paard al uit, terwijl hij nog bezig is het "oude" paard te keuren. Zo zorg je ervoor dat de tijd die je op een horsestation doorbrengt, zo klein mogelijk blijft, waardoor je rijtijd maximaal is.

Zowel vannacht als aankomende nacht zal Hinke onder de sterren slapen. Tijdens mijn eigen Derby overnachtte ik een keer bij een lokale familie. Ik was toen helemaal alleen. Ik herinner met hoe ik aankwam bij de familie en ik een meisje van een jaar of 8 aantrof. Natuurlijk konden we vanwege de taalbarriere niet met elkaar praten. Al snel kwamen haar vader, moeder en broertje thuis en wist ik duidelijk te maken dat ik op zoek was naar een plek voor de nacht. Die nacht verzorgden zij mijn paard. Hij kreeg te eten en te drinken. De cultuur van Mongolië is zo ingesteld op reizigers dat het niet raar was dat ik daar om een slaapplek vroeg. De familie gaf ook mij water en de kinderen waren erg nieuwsgierig naar me. Ik had voor de kinderen "Magic Twisties" bij me. Je weet wel, van die harige "wormpjes" die je met een onzichtbaar draadje door je vingers kon laten gaan. Al snel die avond was het tijd om te gaan slapen, en hoewel ik mijn eigen slaapzak bij me had, stond de familie erop dat ik de één van de twee bedden in beslag nam, de kinderen samen in het andere bed, en de vader en moeder samen op de grond. Uiteraard probeerde ik hen ervan te overtuigen dat ik met liefde en plezier op de grond wilde slapen, maar dit was voor hen geen optie. De volgende morgen hielp de man mij met het zadelen van mijn paard en stuurde me snel verder op mijn avontuur. Het was magisch om dat te beleven en ik krijg tranen in mijn ogen als ik hierover schrijf. Ik hoop dat Hinke ook zo'n avontuur heeft gemaakt die haar hele leven bij zal blijven!

Hinke reed verder de gehele dag alleen, en behield een constante voorsprong ten opzichte van Jocelyn Pierce, Michael Turner en de familie Archibald. Uiteindelijk eindigde haar dag halverwege HS15 en HS16. Achter haar, op HS15 bevindt zich JP, MT en de familie Archibald. Eion Kemp, met wie zij twee dagen geleden nog reed, is inmiddels ver teruggezakt in het veld. Vóór Hinke, op HS16, bevinden zich Angus Lowe, Charlotte Howard en Eliza Allen. Hinke bevindt zich op ongeveer 15km afstand van hen. Op HS17 zijn uiteindelijk vandaag Adrian Corboy en Annabel aangekomen.

Deze opsomming brengt ons bij de tweede ruiter die wederom een prominente plaats inneemt in de verslaglegging van vandaag. Uiteraard gaat het over Devan Horn, de dame uit Texas die voor de derde keer deelneemt aan de Mongol Derby en nu écht wil winnen. Ook vandaag behield zij haar voorsprong. Sterker nog, ook vandaag wist zij deze te vergroten. Gister lag zij 20 kilometer voor op de achtervolgers; vandaag heeft zij 30 kilometer voorsprong. Deze voorsprong zal echter morgen aan het begin van de dag ingelopen worden en wie weet wordt zij zelfs (voor korte tijd?) ingehaald. Devan reed de etappe naar HS18 waarschijnlijk "flink" door. Uiteindelijk strandde zij ongeveer 1,2km voor het horsestation, maar reed daarbij buiten de toegestane tijd. Vermoedelijk was er eerder geen geschikte plek om te overnachten en hoopte zij toch nog min of meer binnen de marge HS18 te bereiken. Dit lukt niet waardoor ze het besluit maakte bij een lokale familie te overnachten. Zoals de nieuwe regels voorschrijven, lopen ruiters die tussen horsestations overnachten nu ook kans om gecontroleerd te worden. Precies dit gebeurde bij Devan. Haar paard werd gekeurd, maar herstelde blijkbaar niet snel genoeg waardoor zij een penalty kreeg. Daarnaast reed zij natuurlijk óók buiten de tijd, waardoor de totale tijdstraf van Devan nu op 2 uur en 8 minuten ligt. Morgenochtend moet zij eerst naar het horsestation gaan, en dan daar haar straf uitzitten. Dit is voor de achtervolgers een uitgelezen kans om haar bij te halen of zelfs in te halen. Hopelijk heeft Devan hier wel van geleerd want dit is al haar tweede straf deze race.

Over de andere Nederlander Rouke werd vandaag weinig gezegd. Wel is duidelijk dat zij in de achterhoede rijdt en ogenschijnlijk ook veel tijd alleen heeft doorgebracht. Uiteindelijk reed zij vandaag naar HS12, waar ze morgen in een grote groep mag vertrekken. In de grote groep vanaf HS12 zitten ook mensen met straffen. Echter voor de progressie van de race is het niet zinvol om de straffen uit te zitten. Immers wordt het veld dan te langgerekt waardoor veiligheid niet meer kan worden gegarandeerd. Ik vermoed dat de straf die niet is uitgezeten, wel wordt genoteerd en uiteindelijk wordt opgeteld bij de finishtijd.

Vandaag zijn er weer twee extra uitvallers te vermelden. Allereerst Flash (FA). Zij brak haar sleutelbeen op HS8. Hierover vertelt ze zelf op Facebook: "This was a crazy gelding. He bolted to the line of mares and foals tied to the ground rope. No control and he tripped over rope. All horses and foal were fine with no injured. He untangled himself and then bolted out of camp down the road with me aboard". Daarnaast is ook de jonge Pakistaan Saif uitgestapt vanwege oververmoeidheid. De foto's van hem van de vorige dagen spraken al boekdelen.

Al met al was het weer een mooi dagje Derby. Hopelijk zijn er morgen weer een aantal leuke verschuivingen in het veld te vermelden. We hopen natuurlijk vooral dat deze positief uitpakken voor onze Hinke!

Wil je meer lezen over de Mongol Derby van 2018? De eerste blog van Chris Berkers over de Derby dit jaar, [VN] [BLOG] Mongol Derby 2018, is tevens een volgtopic!

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Re: Mongol Derby dag 4: jongste deelnemer valt uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 06:27

Jongste deelnemer valt uit: maar heeft vandaag besloten door te gaan!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:21

Dank voor de uitgebreide updates!

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


fleurtjeuh
Berichten: 10254
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:22

Novalues schreef:
Jongste deelnemer valt uit: maar heeft vandaag besloten door te gaan!

Mag dit eigenlijk?
Of rijdt hij nu voor spek en bonen mee?

Love is Love

My current situation is not my final destination.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, IASCrawler en 8 bezoekers