Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:39

Volgens mij wordt bij het behalen van je rijbewijs geleerd dat je af moet remmen voor paarden, die de ruimte moet geven en RUSTIG moet passeren.

En hier wordt beweerd dat je met een paard de weg niet op moet gaan als ie geen auto's gewend is.. %) %) %) %) Iets met omgekeerde wereld.

Ik ben overigens zelf jaren geleden van een dijk geduwd met paard en al, en die liep optochten en al dus die was echt wel verkeer en gekkigheid gewend.

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:41

Caily schreef:
Tja... de ruiters die hier zo enorm over vallen zouden wellicht kunnen overwegen hun paard wat beter mak te maken...

Ja, het zijn vluchtdieren. Ja, een ongelukje zit in een klein hoekje. Maar je kan moeilijk verwachten dat de hele wereld rekening gaat houden met t feit dat jij met een levend wezen de openbare weg op wilt.

Naar mijn inziens ga je door het betreden van de openbare weg akkoord met de risico’s die daarbij horen, en daar horen dit soort bestuurders helaas ook bij.


Spijt mij zeer maar dit vind ik wel erg kort door de bocht. Wat is de moeite om rekening te houden met een ander?
Als er een oude oma traag de weg over steekt en ze is te langzaam waardoor mijn stoplicht net op groen springt, dan rij ik toch ook niet over haar heen met mijn auto? "omdat oma akkoord ging met de risico's die horen bij het betreden van de openbare weg"?
Beetje rekening houden met de medemens maakt het nou eenmaal een stuk leuker in de wereld! :j

Paarden blijven paarden, en je kan niet verwachten dat een dier braaf en mak blijft als er een mafketel niet normaal kan passeren.


Mijn merrie is ook wel braaf met buitenrit, maar is eigenlijk van karakter nogal heet en vind veel spannend. Ongeluk zit in een klein hoekje en er kan altijd wat gebeuren, hoe mak je paard ook is.
Ik heb geregeld met buitenrijden gehad dat men als ze mijn paard passeerden gingen toeteren, uit het raam gingen hangen en scheeuwen, zelfs een keer een sirene die werd aangezet.. echt grappig, ha-ha.
Reed op de parralelweg en als er een rustig paard voor mijn paard loopt dan kijkt de mijne echt nergens van op, maar wat grappig zeg als ik val en mijn nek breek. Was het toeteren dan echt waard. %)

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:42

Ik mis in dit verhaal toch wel het stuk in je rijopleiding waarin je leert hoe je te gedragen in het verkeer als je ruiters of aanspanningen tegen komt...ik geloof niet dat de theorieboeken reppen over zo hard mogelijk langs de desbetreffende verkeersdeelnemers scheuren, maar je tempo matigen en zorgen dat je ruimte tussen jou en het paard/aanspanning houdt.
Leer je gewoon. En als andere verkeersdeelnemer mag je er ook van uit gaan dat je je daar aan houdt. Om dan maar en passant te gaan roeptoeteren dat je daar dan maar niet moet gaan rijden of je paard niet verkeersmak genoeg is of niet onder controle hebt is onzin. Je hoort je gewoon aan de verkeersregels te houden.

Hevonen

Berichten: 5615
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:43

antje_vip schreef:
Misschien kan ze beter naast dr paard gaan lopen langs de weg.
Natuurlijk zou idealiter iedereen rekening houden met elkaar.


Deels mee eens. De negentienjarige dochter van een kennis van mij is zo doodgereden. Ze liep naast haar paard op een smalle weg en de automobilist gaf te weinig ruimte (keek te veel naar het grote paard). Ze was zwaargewond en is later in het ziekenhuis overleden.

IK zou de gemeente om verkeersdrempels vragen. Dat helpt deels. Verder waarschuwingsborden of misschien parallel fietspad of weggetje, want ik denk dat die weg ook gevaarlijk is voor alle andere weggebruikers; zeker voor kinderen.

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:45

Wat het de bestuurde van het busje deed is uiteindelijk niet strafbaar, er zijn immers geen regels voor het passeren van een paard. Ook bijvoorbeeld in een autotheorieboek staat er geen woord over. Maar er kunnen toch makkelijk een stuk of 5 zinnen over ‘tips bij het passeren van paarden’ in? Dat lijkt me het moeilijkste niet en zou best al een hele hoop kunnen schelen.
Van mij mag er wel eens actie ondernomen worden op gebied van dit onderwerp, ook al is het uiteindelijk eigen risico.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:47

Reusje_xx schreef:
Wat het de bestuurde van het busje deed is uiteindelijk niet strafbaar, er zijn immers geen regels voor het passeren van een paard. Ook bijvoorbeeld in een autotheorieboek staat er geen woord over. Maar er kunnen toch makkelijk een stuk of 5 zinnen over ‘tips bij het passeren van paarden’ in? Dat lijkt me het moeilijkste niet en zou best al een hele hoop kunnen schelen.
Van mij mag er wel eens actie ondernomen worden op gebied van dit onderwerp, ook al is het uiteindelijk eigen risico.


Jawel hoor, dat staat wel degelijk in de autotheorieboeken. Die regels zijn er wel.
En daarnaast heb je ook nog zoiets als het feit dat je andere weggebruikers niet in gevaar mag brengen en heb je, hopelijk, ook nog zoiets geleerd dat fatsoen heet.
Laatst bijgewerkt door MairiMacBran op 12-08-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:49

Schrikken kan altijd, maar reactie is te trainen.
Rekening houden met elkaar is absoluut sociaal, of het nou kind of paard is.
De schuld afschuiven op een bestuurder vind ik raar. Het was ongetwijfeld de aanleiding. En niet netjes van de bestuurder.

Het ging mij er meer om dat mensen reageren met weg breed houden (dat is lekker sociaal...) en “wat als een auto dan gaat claxonneren”. Dan blijft mijn antwoord, schrikken mag, maar reactie valt te trainen, en die controle is noodzakelijk wil je je te paard op plekken als deze begeven. Onderuit gaan op zo’n moment kan absoluut iedereen gebeuren, dat is gewoon domme pech. Is dat reden om een aso bestuurder te beschuldigen? Was nog altijd paard die zn balans verloor.

Maar rekening met elkaar houden is iets waar iedereen van droomt maar bijna niemand meer doet tegenwoordig. Of het nou een paard, een kind of een fietser betreft.

In de wet staat overigens wel degelijk dat wanneer je een dier nadert je snelheid hoort te minderen en een afwachtende houding dient aan te nemen. Of het om paard, hond, ree, gans of ander wezen gaat wordt niet benoemt.
Laatst bijgewerkt door Caily op 12-08-18 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Selina

Berichten: 14287
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:50

Die weg ligt aan stal en de regels uitleggen aan sommige autobestuurders werkt toch niet. De buitenbak ligt aan die weg en hoevaak er wel niet getoeterd of gegast wordt, in de hoop dat m’n paard schrikt.. Drempels kunnen de snelheden wel verlagen, maar dat verhelpt sommige verknipte karakters niet..

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:50

_San87_ schreef:
Dr is toch geen ongeval geweest? Auto heeft haar niet geraakt, ze zijn gevallen omdat het paard schrok.

Er is wel een ongeval geweest. Paard gleed uit en viel op straat samen met amazone = ongeval.

Als burger ben je verplicht na een ongeval te helpen. Helemaal als je er de oorzaak van bent.[/quote]

Een eenzijdig ongeval inderdaad, je moet maar net gezien hebben achter je dat het is gebeurd?

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:50

MairiMacBran schreef:
Reusje_xx schreef:
Wat het de bestuurde van het busje deed is uiteindelijk niet strafbaar, er zijn immers geen regels voor het passeren van een paard. Ook bijvoorbeeld in een autotheorieboek staat er geen woord over. Maar er kunnen toch makkelijk een stuk of 5 zinnen over ‘tips bij het passeren van paarden’ in? Dat lijkt me het moeilijkste niet en zou best al een hele hoop kunnen schelen.
Van mij mag er wel eens actie ondernomen worden op gebied van dit onderwerp, ook al is het uiteindelijk eigen risico.


Jawel hoor, dat staat wel degelijk in de autotheorieboeken. Die regels zijn er wel.


Mijn excuses dan, dit is wat ik van vriendinnen had gehoord (die ook in de paarden zitten), zelf nog geen rijbewijs gehaald.

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:52

Dan kun je bezig blijven, ik zie genoeg paard-ruiter of paard-amazone combinaties die toch ook gekke capriolen uithalen. Het is geven en nemen, ook in het verkeer. Denk dat daar meer een oplossing ligt dan inderdaad nog gevaarlijkere situaties creëren, zowel voor je zelf, je paard als automobilisten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:53


Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:54

Wegen zijn er in de eerste plaats voor automobilisten. Daar kan je laag of hoog bij springen en heel hard gaan roepen dat jij ook rechten hebt, klopt allemaal. Maar de automobilisten zijn de heersers van het wegennetwerk en aan die rechten die je hebt, heb je ook niet meer veel als je zwaargewond tegen het wegdek plakt. Het wordt tijd dat ruiters dat ook eens beseffen. Natuurlijk zou ik ook een wereld willen waarin iedereen met iedereen rekening houdt, maar zo lang naar school fietsende kinderen zelfs van hun fietsje gereden worden, heb ik daar weinig hoop in. Het enige wat je dan kan doen als zwakke weggebruiker is zelf de slimste zijn. Geen armgezwaai om iemand anders aan te manen trager te gaan, maar twee handen aan de teugels en zelf goed de controle te behouden (evt. zelf extreem uitwijken in de berm).

De stal waar ik sta is ook echt een weg aan waar automobilisten hun gaspedaal eens goed uittesten. Als wij dus willen gaan wandelen met de paarden moeten we altijd de trailer pakken. Zelfs als we een ommetje van amper een halfuurtje willen maken, moeten we de trailer aanhaken. Heel jammer, want hierdoor gaan we veel minder weg dan we zouden willen. Maar no way dat ik die weg op ga. Want dan is het echt gewoon wachten totdat ik ook een dergelijk facebookbericht kan plaatsen.

Dus ik snap de berichten van Caily weg. Tuurlijk is de automobilist de grote schuldige en tuurlijk mag de amazone daar zijn, maar zoals ik al zei: aan dat recht heb je zo weinig als je in het ziekenhuis (of erger) ligt. Zelf gewoon de slimste zijn en kiezen voor zo weinig mogelijk risico.
Laatst bijgewerkt door Gini op 12-08-18 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:54

Oh praat me er niet van, sommige automobilisten..zo vergeet ik nooit meer dat ik over een weg reed waar aan 1 kant het bos is. Er reed een auto met een stel jongeren in keihard ( ik denk zeker minstens 100 ) vlak langs ons heen..en net op dat moment sprong uit de andere kant een kind in het bos....als onze paarden waren geschrokken ( wat godzijdank ) niet gebeurde hadden we voor die auto gezeten....of misschien dat kind wel......

Babsiej

Berichten: 6236
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:55

Gini schreef:
Wegen zijn er in de eerste plaats voor automobilisten. Daar kan je laag of hoog bij springen en heel hard gaan roepen dat jij ook rechten hebt, klopt allemaal. Maar de automobilisten zijn de heersers van het wegennetwerk en aan die rechten die je hebt, heb je ook niet meer veel als je zwaargewond tegen het wegdek plakt. Het wordt tijd dat ruiters dat ook eens beseffen. Natuurlijk zou ik ook een wereld willen waarin iedereen met iedereen rekening houdt, maar zo lang naar school fietsende kinderen zelfs van hun fietsje gereden worden, heb ik daar weinig hoop in. Het enige wat je dan kan doen als zwakke weggebruiker is zelfs de slimste zijn. Geen armgezwaai om iemand anders aan te manen trager te gaan, maar twee handen aan de teugels en zelf goed de controle te behouden (evt. zelf extreem uitwijken in de berm).

De stal waar ik sta is ook echt een weg aan waar automobilisten hun gaspedaal eens goed uittesten. Als wij dus willen gaan wandelen met de paarden moeten we altijd de trailer pakken. Zelfs als we een ommetje van amper een halfuurtje willen maken, moeten we de trailer aanhaken. Heel jammer, want hierdoor gaan we veel minder weg dan we zouden willen. Maar no way dat ik die weg op ga. Want dan is het echt gewoon wachten totdat ik ook een dergelijk facebookbericht kan plaatsen.

Dus ik snap de berichten van Caily weg. Tuurlijk is de automobilist de grote schuldige en tuurlijk mag de amazone daar zijn, maar zoals ik al zei: aan dat recht heb je zo weinig als je in het ziekenhuis (of erger) ligt. Zelf gewoon de slimste zijn en kiezen voor zo weinig mogelijk risico.


Dat inderdaad is ook ongeveer wel wat ik bedoelde :D Dank je :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:57

Wegen zijn er zodat voertuigen, fietsers en wandelaars zich van a naar b kunnen verplaatsen. Een voertuig is niet per definitie een auto, een fietser en een wandelaar zijn dat al helemaal niet.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:59

_San87_ schreef:
Wegen zijn er zodat voertuigen, fietsers en wandelaars zich van a naar b kunnen verplaatsen. Een voertuig is niet per definitie een auto, een fietser en een wandelaar zijn dat al helemaal niet.


Ja, dat is dus exact dat recht dat ik bedoel waarmee je kan gaan zwaaien als je aan een beademingstoestel ligt. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:00

Gini schreef:
_San87_ schreef:
Wegen zijn er zodat voertuigen, fietsers en wandelaars zich van a naar b kunnen verplaatsen. Een voertuig is niet per definitie een auto, een fietser en een wandelaar zijn dat al helemaal niet.


Ja, dat is dus exact dat recht dat ik bedoel waarmee je kan gaan zwaaien als je aan een beademingstoestel ligt. ;)

Ja, dus als het aan jou ligt gaat niemand meer de weg op, behalve als ze in een auto zitten. Want stel je voor dat je aan de beademing komt omdat een automobilist niet uitkijkt.

Kom op hoor.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:02

Als moeder laat je je kind ook op iedere weg fietsen omdat het wettelijk gezien mag?

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:03

En zelfs in je "veilige" auto ben je absoluut niet onkwetsbaar en nog steeds overgeleverd aan de nukken en grillen van je medebestuurders.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41593
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:03

Gini schreef:
Als moeder laat je je kind ook op iedere weg fietsen omdat het wettelijk gezien mag?

Dat is het punt toch helemaal niet :?.

Je hebt als kwetsbaardere in het verkeer niet altijd een keuze waar je rijdt/fietst/wandelt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:04

Dit zegt de amazone zelf: De Dijkgraaf is een weg in Bennekom met vrijwel geen berm, vertelt Mireille aan Omroep Gelderland. 'En de mensen rijden er hard.

Als je dit op voorhand weet, dan blijf je daar toch ver weg met paard, kind, hond,..?

Je hebt altijd een keuze, ALTIJD. Zeker met een paard, wat in de eerste plaats een vrijetijdsvervoersmiddel is.

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:09

Of je voert actie zodat er wat aan die onveilige verkeerssituatie gedaan word zodat IEDEREEN daar weer veilig kan zijn.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:18

De combinatie van Ineke2 en Gini lijkt mij het verstandigst :)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:36

Gini schreef:
Dit zegt de amazone zelf: De Dijkgraaf is een weg in Bennekom met vrijwel geen berm, vertelt Mireille aan Omroep Gelderland. 'En de mensen rijden er hard.

Als je dit op voorhand weet, dan blijf je daar toch ver weg met paard, kind, hond,..?

Je hebt altijd een keuze, ALTIJD. Zeker met een paard, wat in de eerste plaats een vrijetijdsvervoersmiddel is.


Ja dat is erg lastig als dat de weg is waar je met je paard staat. :roll:

Het is gewoon absurd dat er geen rekening mee wordt gehouden. Dat heeft te maken met respect en rekening houden met elkaar.

Ik rijd ook veel buiten in die regio, en zag pas ook een idioot in een geel busje rijden. Zal het eens in de gaten houden. :j