Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:45

Kaitlyn schreef:
Gini schreef:
Dit zegt de amazone zelf: De Dijkgraaf is een weg in Bennekom met vrijwel geen berm, vertelt Mireille aan Omroep Gelderland. 'En de mensen rijden er hard.

Als je dit op voorhand weet, dan blijf je daar toch ver weg met paard, kind, hond,..?

Je hebt altijd een keuze, ALTIJD. Zeker met een paard, wat in de eerste plaats een vrijetijdsvervoersmiddel is.


Ja dat is erg lastig als dat de weg is waar je met je paard staat. :roll:



Iets lastiger, want dan moet je de trailer aanhaken. Maar bewust op een gevaarlijke weg gaan rijden en dan verontwaardigd zijn dat de weg gevaarlijk is, tja.

Respect en rekening houden met elkaar, ben ik ook helemaal voor. Maar tegelijkertijd wil ik niet naïef zijn en denken dat ik overal wel veilig ben met mijn paard.


AlwaysH

Berichten: 11264
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:51

Tijdens je theorie lessen (en ik toevallig ook in het examen zelf) krijg je 3+ vragen met paarden...
Je dient gewoon met afstand en minder vaart een paard en ruiter voorbij te gaan (tevens ook koetsen), dat krijg je letterlijk in je examen en staat duidelijk in je boek. Meter afstand en vaart minderen, niet claxonneren. Het is geen wet (denk ik?) maar je krijgt het (tegenwoordig) zéker goed en duidelijk in je kop gedouwd (tenzij je het boek niet doorneemt natuurlijk...)!

@Gini, je moet er toch ook niet vanuit gaan dat de ruiter dat dacht?

Uit voorzorg rijd ik ook niet buiten, vrijwel nooit. Geen risico's voor mij. Maar ik erger me kapot aan die automobilisten deze dagen. Even grappig zijn en toeteren; geniaal...not. Motoren heb ik nooit iets naars aan ervaren, die minderen meestal vaart en bij de oversteekplaats van weide naar stal heb ik al drie keer gehad dat ze me met twee merries voor lieten.

Fly high, Nobblyneez... 17.3.17 - 15.6.22

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 17:51

Het gaat daar binnenkort alleen maar drukker worden. De directe weg tusen Rhenen en Wageningen gaat bijna 2 maanden dicht. September- oktober
De route door het Binnenveld wordt dat een sluiproute, de gemeentes menen dat we wel netjes via de A15 en de A50 gaan omrijden .....
Een ruime 20 km ten op zichte van 10 km binnendoor.

Had dit mogen gebeuren? Nee natuurlijk niet, ik hoop dan ook dat ze erachter komt wie het was.

Black is the colour of my true love's hair

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:10

Op zo'n manier welke weggebruiker dan ook passeren betekent een gebrek aan verkeersinzicht en die gast hoort dan wat mij betreft gewoon niet in het verkeer thuis, PUNT!!!

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 18:18

Als de automobilisten eens dat gaspedaal wat minder in zou trappen word het voor iedereen veiliger. Ik snap dat gejakker niet... je komt er in elk geval niet eerder mee thuis. Eerder het tegenovergestelde als je echt pech hebt en niet meer op tijd kunt remmen. Dan is het ook “ had ik maar...”

In je rijlessen leer je ook dat je de fouten van een ander dient op te kunnen vangen zoveel mogelijk.
Dat gaat niet lukken met racen in elk geval.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ladygiroc

Berichten: 5061
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:14

Caily schreef:
Schrikken kan altijd, maar reactie is te trainen.
Rekening houden met elkaar is absoluut sociaal, of het nou kind of paard is.
De schuld afschuiven op een bestuurder vind ik raar. Het was ongetwijfeld de aanleiding. En niet netjes van de bestuurder.

Het ging mij er meer om dat mensen reageren met weg breed houden (dat is lekker sociaal...) en “wat als een auto dan gaat claxonneren”. Dan blijft mijn antwoord, schrikken mag, maar reactie valt te trainen, en die controle is noodzakelijk wil je je te paard op plekken als deze begeven. Onderuit gaan op zo’n moment kan absoluut iedereen gebeuren, dat is gewoon domme pech. Is dat reden om een aso bestuurder te beschuldigen? Was nog altijd paard die zn balans verloor.

Maar rekening met elkaar houden is iets waar iedereen van droomt maar bijna niemand meer doet tegenwoordig. Of het nou een paard, een kind of een fietser betreft.

In de wet staat overigens wel degelijk dat wanneer je een dier nadert je snelheid hoort te minderen en een afwachtende houding dient aan te nemen. Of het om paard, hond, ree, gans of ander wezen gaat wordt niet benoemt.


Waarom? Ruiter is net zo goed bestuurder en moet officieel zelfs op de rijbaan. Safe or not..

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Juut

Berichten: 6898
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 21:34

Jeetje, ik zie hier bijzondere meningen voorbij komen...

Mijn gedachtegang: rekening houden met elkaar scheelt al een heleboel. Of je nu met paard, met fiets, of met een net nieuw rijbewijs op stap bent. Verder aan de ruiter/ menner om situaties in te schatten. er is hier een weg die ik door de weeks richting bos mijdt vanwege het vele (doorrijdende) groot verkeer en te weinig uitwijkmogelijkheden. Terugweg kan ik veel makkelijker uitwijken naar een oprit.
Zou ik echt niet meer bij het bos kunnen komen zonder een gevaarlijke weg over te gaan, dan denk ik dat ik op zoek zou gaan naar een andere stalling...

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

Kaitlyn

Berichten: 9717
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:08

Laat ze in het binnenveld eerst maar eens flink wat flitsers neer gaan zetten.
Daar zal de staat nog behoorlijk rijk van kunnen worden. :j
En hopelijk leren die aso’s dan dat ze normaal op de weg moeten doen.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34444
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:28

Nou idd er wordt flink te hard gereden daar het is al geen grapje om daar te fietsen. Ik zou er met een paard niet langs de weg durven. Wat een naar ongeluk en gelukkig nog redelijk goed afgelopen.

purny

Berichten: 27354
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 22:39

Er zou begin moeten worden gemaakt met het aandacht schenken aan paarden in het verkeer. Tegenwoordig heb je de RIS. (Rijopleiding in stappen) misschien zou het een idee kunnen zijn om eens een lesje aan paarden in het verkeer te besteden. Vast wel een creatieveling die dit wil uitwerken. Of gewoon afspreken wanneer er een aantal ruiters buiten rijden je dit gaat oppakken met de instructeurs bij de rijscholen.
Over de weg ga ik geen uitspraken doen. Ik ken de weg niet

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:04

ik kan me haar frustratie helemaal voorstellen, en vind haar reactie in de vorm van meer aandacht vragen voor paarden/ruiters/menners in het verkeer en hele logische.
Voor degenen die vinden dat het indien er een te drukke weg gebruikt moet worden, je dan maar met een trailer op pad moet: Alsof dat zo veilig is ..... vandaag op de voorpagina van bokt weer een voorbeeld: staat een paard in de tunnel nadat auto met trailer geschaard is en trailer op zijn kant is gegaan. Ik heb het niet op trailers, dat mag duidelijk zijn.
Verder ben ik dat aso-gedrag van wie dan ook op de openbare weg meer dan zat: als fietser, voetganger of ruiter.
Het lijkt erop dat de gemotoriseerden de rest kunnen terroriseren want ze zijn groter/dikker/sneller!

Nynkster

Berichten: 5327
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 05:50

Volgens mij staat er gewoon een boete op het doorrrijden nadat paard op hol sloeg/ schrok en viel.

Ik hoop dat ze t gele busje bij andere verkeerscameras nog kunnen vinden. Misschien een idee om er flitsers te plaatsen. Eens zien hoe snel ze weer normaal rijden }:)

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:43

Dit heeft gewoon met een beetje fatsoen en normen en waarden te maken.. rekening met elkaar houden is gewoon lastig in deze individuele maatschappij...

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 07:58

Ik ben absoluut voor meer verkeersdrempels en flitspalen op de binnenwegen / sluiproutes.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:03

Uit het verkeersregelement van de Belgische politie:
Hoe moet je reageren als je een ruiter tegenkomt op de openbare weg? Hoewel het verkeersreglement vrij duidelijk is over dit onderwerp, kennen veel weggebruikers het antwoord op deze vraag niet. Om het grote publiek aan te sporen meer rekening te houden met ruiter, leek het ons gepast om de belangrijkste regels terzake nog eens op en rijtje te zetten.

Verplichtingen van de andere weggebruikers
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren. Als het ene paard tekenen van angst vertoont, dan gaat het andere het imiteren. Omdat hun berijders hen beletten te vluchten, worden de paarden nog angstiger en bewegen ze bruusk in alle richtingen, of beginnen ze te steigeren. In het slechtste geval glijden of vallen de ruiters van de op hol geslagen paarden. Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.* Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.
Oorzaken van angst
Omdat hun ogen langs weerszijden van hun hoofd ingeplant zijn, hebben paarden een heel breed gezichtsveld. Een paard merkt bruuske bewegingen en andere bronnen van stress op, die zijn berijder volledig ontgaan.

Wat moet je doen?

Stop bij het geringste teken van angst.
Vertraag en hou voldoende afstand bij het kruisen of inhalen van een paard.
Vermijd iedere bruuske beweging in de omgeving of bij het naderen van een paard, zelfs al denk je dat je buiten het gezichtveld van het dier bent.
Loop of stap niet (verder) in de richting van de paarden.
Maak alles wat los hangt vast of hou het vast (bijvoorbeeld een dekzeil).
Hou honden aan de leiband.
Brommende of lawaaierige motoren, kreten, remgeluiden, claxongeluiden…allemaal kunnen ze paarden angstig maken.

Wat moet je doen?

Claxonneer in geen geval.
Maak geen of zo weinig mogelijk geluid. Roep niet en verhef evenmin je stem.
Zet de autoradio niet te luid.
Sommige bizarre, onbekende geluiden, bewegingen of objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren of landbouwkonvooien, draaimolens, rollers, tunnels of bruggen, of landbouwkonvooien, draaimolens, rollers, tunnels of bruggen, grasmaaiers… kunnen angstaanjagend zijn voor paarden.

Paarden worden zenuwachtig als ze moeten stilstaan aan een kruispunt of aan verkeerslichten. Ze zijn kalmer tijdens het stappen of zelfs tijdens een lichte draf. Paarden worden niet graag afgezonderd of verwijderd van de rest van de groep.

Wat moet je doen?

Blijf kalm en wees geduldig.
Je eventuele angst voegt zich bij die van het paard.
Verminder of verwijder de angstbron.
Wettelijk gezien mag de groepsleider op een kruispunt alle paarden in één keer laten oversteken, tot de laatste ruiter voorbij is. Wacht tot alle diensten voorbij zijn, en rij pas dan zelf het kruispunt op.
Als verschillende paarden de rijstroken oversteken, moet je ze allemaal tegelijk laten oversteken. * Doorbreek nooit een groep paarden (ook niet wanneer er maar twee paarden zijn).
Bron: Via Secura nr. 71(Tijdschrift van de BIVV, 1/2006)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:47

beatje schreef:
Uit het verkeersregelement van de Belgische politie:
Hoe moet je reageren als je een ruiter tegenkomt op de openbare weg? Hoewel het verkeersreglement vrij duidelijk is over dit onderwerp, kennen veel weggebruikers het antwoord op deze vraag niet. Om het grote publiek aan te sporen meer rekening te houden met ruiter, leek het ons gepast om de belangrijkste regels terzake nog eens op en rijtje te zetten.

Verplichtingen van de andere weggebruikers
Paarden hebben de neiging te vluchten als ze iets naderen dat in hun ogen gevaarlijk is. Dit zelbeschermingsinstinct is eigen aan alle dieren. Als het ene paard tekenen van angst vertoont, dan gaat het andere het imiteren. Omdat hun berijders hen beletten te vluchten, worden de paarden nog angstiger en bewegen ze bruusk in alle richtingen, of beginnen ze te steigeren. In het slechtste geval glijden of vallen de ruiters van de op hol geslagen paarden. Daarom hebben bestuurders bepaalde verplichtingen tegenover ruiters:

Elke bestuurder moet meteen vertragen wanneer hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moest stoppen indien deze dieren tekenen van angst vertonen.* Het is verboden om door lawaai de dieren te doen schrikken het geluid mag de door het technisch reglement opgelegde grens niet overschrijden.
Bij het kruisen of het inhalen van paarden doen bestuurders er trouwens goed aan om een voldoende grote zijdelinge afstand te bewaren. Art. 45.5 verplicht bestuurders ook om de nodige maatregelen te nemen om te voorkomen dat de lading en al wat dient om de lading vast te maken, door lawaai de dieren zou doen schrikken.
Oorzaken van angst
Omdat hun ogen langs weerszijden van hun hoofd ingeplant zijn, hebben paarden een heel breed gezichtsveld. Een paard merkt bruuske bewegingen en andere bronnen van stress op, die zijn berijder volledig ontgaan.

Wat moet je doen?

Stop bij het geringste teken van angst.
Vertraag en hou voldoende afstand bij het kruisen of inhalen van een paard.
Vermijd iedere bruuske beweging in de omgeving of bij het naderen van een paard, zelfs al denk je dat je buiten het gezichtveld van het dier bent.
Loop of stap niet (verder) in de richting van de paarden.
Maak alles wat los hangt vast of hou het vast (bijvoorbeeld een dekzeil).
Hou honden aan de leiband.
Brommende of lawaaierige motoren, kreten, remgeluiden, claxongeluiden…allemaal kunnen ze paarden angstig maken.

Wat moet je doen?

Claxonneer in geen geval.
Maak geen of zo weinig mogelijk geluid. Roep niet en verhef evenmin je stem.
Zet de autoradio niet te luid.
Sommige bizarre, onbekende geluiden, bewegingen of objecten zoals treinen, trams, vrachtwagens, tractoren of landbouwkonvooien, draaimolens, rollers, tunnels of bruggen, of landbouwkonvooien, draaimolens, rollers, tunnels of bruggen, grasmaaiers… kunnen angstaanjagend zijn voor paarden.

Paarden worden zenuwachtig als ze moeten stilstaan aan een kruispunt of aan verkeerslichten. Ze zijn kalmer tijdens het stappen of zelfs tijdens een lichte draf. Paarden worden niet graag afgezonderd of verwijderd van de rest van de groep.

Wat moet je doen?

Blijf kalm en wees geduldig.
Je eventuele angst voegt zich bij die van het paard.
Verminder of verwijder de angstbron.
Wettelijk gezien mag de groepsleider op een kruispunt alle paarden in één keer laten oversteken, tot de laatste ruiter voorbij is. Wacht tot alle diensten voorbij zijn, en rij pas dan zelf het kruispunt op.
Als verschillende paarden de rijstroken oversteken, moet je ze allemaal tegelijk laten oversteken. * Doorbreek nooit een groep paarden (ook niet wanneer er maar twee paarden zijn).
Bron: Via Secura nr. 71(Tijdschrift van de BIVV, 1/2006)

Dat staat ook in de link die ik op pagina 2 gepost heb.

Art_Ificious schreef:

Leef en laat leven.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 08:49

Sommige dingen zijn wel wat overdreven, maar tjee wat zou de wereld van buitenrijden er een stuk leuker van zijn als de meerderheid van de mensen zich hieraan zou houden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

nayla

Berichten: 310
Geregistreerd: 09-07-10
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:27

het hangt imo ook wat van de situatie af, bij mijn schoonouders is er een omgekeerde situatie... daar is een ruiter die de autos dwingt van de baan af te gaan
het is een vrij rustige straat, we hebben het zelf ook al 3x meegemaakt dat we aangereden kwamen en in de verte de betreffende ruiter zagen, dus gas los en evt al licht remmen. Zodra de ruiter een auto ziet, komt hij , terwijl hij de zweep richting de auto wijst (doen wij ook wel eens om extra ruimte te krijgen)echt op de auto af, een heel stuk over de helft van de baan zodat je verplicht bent in de berm te gaan rijden, zelfs als je stopt blijft hij zijn paard op de auto af sturen
2 van de 3 keer werd het paard duidelijk nerveus (we stonden stil) juist omdat hij op de auto af moest lopen, wat niet gek is, de ruiter zit volop met de zweep voor het dier zijn neus te zwiepen en drijft hem die richting uit, verder als hij dan gepasseerd is, ziet het paard er wel rustig uit...

natuurlijk kan het zijn dat hij slechte ervaringen heeft, maar het effect van deze ruiter zijn rijden is wel dat enkele buurtbewoners vervelend en fout gaan reageren door gas te geven, claxoneren, hem uitschelden,... heel vervelende situatie

af en toe doen automobilisten ook iets waarvan ze denken dat het helpt / juist is op dat moment terwijl dat niet is, kan je ook niets aan doen
(bvb extra inhouden achter je en niet voorbij durven , zelfs niet als je teken doet waardoor paardlief net nerveus wordt van de auto die achter hem blijft)

conejo

Berichten: 1412
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:29

Ik woon vlak bij de stal waar het paard vandaan komt waar het ongeluk mee gebeurd is. En woon op de stal die met de buitenbak aan die weg zit. En kan je zeggen ze rijden er echt als gekken. Toeteren bewust als ze mensen in de buitenbak zien rijden om paarden te laten schrikken. En op die weg gebeuren niet alleen ongelukken met paardrijden maar ook al heel vaak fietsers aangereden zeker in de bocht. Ook al een keer een auto in de buitenbak gereden. (Staat nu wel een dikke paal en die is ook al meer dan eens geraakt)

Stukje verder op die weg (heet hij anders) is een smal stuk waar 2 auto's elkaar net kunnen passeren. Reden wij met 2 span met antiek rijtuig terug van ringsteken in het dorp. Werden we ingehaald door een hele brede grote auto. En die raakte de wagen (gelukkig geen schade)en gelukkig super makke paarden die er minimaal op reageerde.

In deze omgeving zitten veel paardenstallen.

Drempels is niet de oplossing hebben de boeren met hun trekkers last van. En ik word er ook niet vrolijk van als ik net bij een dermpel rijd en een trekker moet afremmen hier voor en langs mij moet.


Ook is hier in het binnenveld een aanspanning van achteren aangereden.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:30

De dijkgraaf.. ik vind het met fietsen al geen fijne weg. Inderdaad altijd wel een paar mafkezen die denken dat het een racecircuit is.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:30

Caily schreef:
Het ging mij er meer om dat mensen reageren met weg breed houden (dat is lekker sociaal...) en “wat als een auto dan gaat claxonneren”. Dan blijft mijn antwoord, schrikken mag, maar reactie valt te trainen, en die controle is noodzakelijk wil je je te paard op plekken als deze begeven. Onderuit gaan op zo’n moment kan absoluut iedereen gebeuren, dat is gewoon domme pech. Is dat reden om een aso bestuurder te beschuldigen? Was nog altijd paard die zn balans verloor.


Ik ben normaal ook niet voor de weg breed houden, maar heb de betreffende weg even gestreetviewed en kan me er daar wel iets bij voorstellen als men daar telkens met 80 km/u op amper een meter afstand langs scheert (aanname van mijn kant idd, dus lees mijn bericht hypothetisch). Voor alle betrokkenen is het dan misschien veiliger om toch maar die ruimte zelf te nemen en dan weer naar rechts te gaan.

En nee, mijn paard schrikt daar niet van, maar het gaat om het principe dat je de ander gewoon op een zo veilig mogelijke manier passeert en niet risico's neemt ten koste van de ander omdat je zelf zo nodig door wilt karren. Op de fiets ben ik daar ook niet van gediend (ondanks dat ik prima een rechte lijn kan fietsen, kan ik ook een klapband krijgen en ten val komen). Met iets meer ruimte en een iets lagere snelheid (nee, dat hoeft zeker geen stapvoets te zijn van mij) passeren is vanwege het veiligheidsaspect dus doodgewoon fatsoen.

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:38

nayla schreef:
het hangt imo ook wat van de situatie af, bij mijn schoonouders is er een omgekeerde situatie... daar is een ruiter die de autos dwingt van de baan af te gaan
het is een vrij rustige straat, we hebben het zelf ook al 3x meegemaakt dat we aangereden kwamen en in de verte de betreffende ruiter zagen, dus gas los en evt al licht remmen. Zodra de ruiter een auto ziet, komt hij , terwijl hij de zweep richting de auto wijst (doen wij ook wel eens om extra ruimte te krijgen)echt op de auto af, een heel stuk over de helft van de baan zodat je verplicht bent in de berm te gaan rijden, zelfs als je stopt blijft hij zijn paard op de auto af sturen
2 van de 3 keer werd het paard duidelijk nerveus (we stonden stil) juist omdat hij op de auto af moest lopen, wat niet gek is, de ruiter zit volop met de zweep voor het dier zijn neus te zwiepen en drijft hem die richting uit, verder als hij dan gepasseerd is, ziet het paard er wel rustig uit...

natuurlijk kan het zijn dat hij slechte ervaringen heeft, maar het effect van deze ruiter zijn rijden is wel dat enkele buurtbewoners vervelend en fout gaan reageren door gas te geven, claxoneren, hem uitschelden,... heel vervelende situatie

af en toe doen automobilisten ook iets waarvan ze denken dat het helpt / juist is op dat moment terwijl dat niet is, kan je ook niets aan doen
(bvb extra inhouden achter je en niet voorbij durven , zelfs niet als je teken doet waardoor paardlief net nerveus wordt van de auto die achter hem blijft)

Absoluut verkeerd gedrag van de ruiter inderdaad...

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:41

Kahawa schreef:
Ik ben normaal ook niet voor de weg breed houden, maar heb de betreffende weg even gestreetviewed en kan me er daar wel iets bij voorstellen als men daar telkens met 80 km/u op amper een meter afstand langs scheert (aanname van mijn kant idd, dus lees mijn bericht hypothetisch). Voor alle betrokkenen is het dan misschien veiliger om toch maar die ruimte zelf te nemen en dan weer naar rechts te gaan.

En nee, mijn paard schrikt daar niet van, maar het gaat om het principe dat je de ander gewoon op een zo veilig mogelijke manier passeert en niet risico's neemt ten koste van de ander omdat je zelf zo nodig door wilt karren. Op de fiets ben ik daar ook niet van gediend (ondanks dat ik prima een rechte lijn kan fietsen, kan ik ook een klapband krijgen en ten val komen). Met iets meer ruimte en een iets lagere snelheid (nee, dat hoeft zeker geen stapvoets te zijn van mij) passeren is vanwege het veiligheidsaspect dus doodgewoon fatsoen.


Dat dus... met 50km p/u passeren kom je er ook.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

conejo

Berichten: 1412
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:44

Kahawa schreef:
Caily schreef:
Het ging mij er meer om dat mensen reageren met weg breed houden (dat is lekker sociaal...) en “wat als een auto dan gaat claxonneren”. Dan blijft mijn antwoord, schrikken mag, maar reactie valt te trainen, en die controle is noodzakelijk wil je je te paard op plekken als deze begeven. Onderuit gaan op zo’n moment kan absoluut iedereen gebeuren, dat is gewoon domme pech. Is dat reden om een aso bestuurder te beschuldigen? Was nog altijd paard die zn balans verloor.


Ik ben normaal ook niet voor de weg breed houden, maar heb de betreffende weg even gestreetviewed en kan me er daar wel iets bij voorstellen als men daar telkens met 80 km/u op amper een meter afstand langs scheert (aanname van mijn kant idd, dus lees mijn bericht hypothetisch). Voor alle betrokkenen is het dan misschien veiliger om toch maar die ruimte zelf te nemen en dan weer naar rechts te gaan.

En nee, mijn paard schrikt daar niet van, maar het gaat om het principe dat je de ander gewoon op een zo veilig mogelijke manier passeert en niet risico's neemt ten koste van de ander omdat je zelf zo nodig door wilt karren. Op de fiets ben ik daar ook niet van gediend (ondanks dat ik prima een rechte lijn kan fietsen, kan ik ook een klapband krijgen en ten val komen). Met iets meer ruimte en een iets lagere snelheid (nee, dat hoeft zeker geen stapvoets te zijn van mij) passeren is vanwege het veiligheidsaspect dus doodgewoon fatsoen.


De weg is 60 km/uur maar er word 80 of zelfs harder gereden.

9-4-2011 verliefd - 5-5-2012 verloofd - 7-6-2013 getrouwd...
11-4-2014 trotse moeder geworden van Feline
9-7-2016 trotse moeder geworden van Fenna

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 11:21

Ik vind dit echt schandalig. Ze is dan wel niet aangereden, maar wel door toedoen van die automobilist in gevaar gebracht.

Het ontbreekt zoveel mensen aan geduld en verdraagzaamheid. Waarom geen rekening houden met elkaar. Een paard rustig en ruim passeren. Wij wonen achteraf en een keer gehad dat ik met mijn topbrave shet aan de hand liep en mijn destijds 4 jarige dochtertje erop.
Wij werden gepasseerd door een motor die het nodig vond even flink gas te geven op het moment dat hij vlak bij ons reed en hij reed al erg hard.


Een keer gehad dat wij netjes aan de zijkant van de weg liepen (buitenaf 60 km weg) aan de bermkant om de hond uit te laten. Mijn dochtertje liep netjes naast mij. Komt er een auto met een gigantische vaart op ons af. Ik gebaar vriendelijk/netjes met mijn arm of ze af willen remmen. Geven ze gas bij en stuurden expres op ons af. Ik liep daar met mijn jonge dochtertje en hond.
Sommige mensen mankeren echt iets in hun bovenkamer.


Houd gewoon ten alle tijde rekening met een ander. Van vaart minderen of even wachten wordt echt niemand slechter. Ik hoop echt dat ze de bestuurder nog vinden en dat dit gewoon gevolgen gaat hebben voor de bestuurder. Voor dit soort mensen zouden ze een verplichte cursus ''hoe gedraag je je beschaafd op de weg'' moeten ontwikkelen, die die mensen vervolgens zelf mogen betalen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM01, Mandynop, pukkepaard, SemrushBot en 14 bezoekers