Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
MCSchout

Berichten: 148
Geregistreerd: 07-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:45

Die weg is echt vreselijk naar, niet alleen voor ruiters en menners, met de fiets is het ook geen pretje om daar te rijden. Als ik over deze weg fiets dan kijk ik altijd heel erg uit. Met de menwagen neem ik altijd een andere route naar het bos (ik heb geluk en kan om deze weg heen).

Dat auto's überhaupt een buitenbak zijn ingevlogen omdat ze er te hard reden op deze weg zegt toch al genoeg dat men zich op deze weg niet gedragen?


ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 14:25

Stapte laatst samen met een stalgenootje op de openbare maar rustige weg. Dit was een verbindingsstukje/onderdeel van het ruiterpad. We stapten netjes aan de kant. Er komt een automobilist aan met een flink tempo. Hij nam geen gas terug en stuurde ietsje richting berm en raakte daarbij de ribbelrand die aansluitend aan het asfalt ligt. Dit maakt natuurlijk een rotgeluid en zeker bij flink tempo. Gevolg is dat mijn paard schrikt en zich omdraait. Daarbij raakt mijn paard met zijn (gelukkig dikke) billen de spiegel van de auto.
Bestuurder komt hoogst gepikeerd de auto uitzetten en begint te schelden en mijn gegevens te vragen. Ik ben noch helemaal flabbergasted en kijk of mijn paard niks mankeert. Gelukkig was hij ok. Bestuurder interesseerde het totaal niet dat wij geraakt waren. Uiteindelijk heb ik hem verteld waar ik woonde en blies hij de aftocht, nooit meer wat van gehoord -:(- Denk dat een autospiegel goedkoper is dan een rekening van een veearts? En wie is hier nu de schuldige? Wij stapten dus op een ruiterroute en niet midden op de weg.
Het is trouwens zo dat ook de bereden politie zich breed maakt op de weg met jonge paarden....

Cowgirl83
Berichten: 385
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:03

Laat ik vooral vooropstellen dat het absoluut fout gedrag is van de bestuurder, en dat dergelijk asociaal gedrag echt niet kan. Het zou fijn zijn dat bestuurders aangesproken en beboet worden voor dergelijke acties.

Maar uiteindelijk draagt de ruiter wel de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het paard. Die weg staat daar duidelijk bekend als erg gevaarlijk voor de zwakkere weggebruiker. Dat is niet ok, maar het is wel zo. Als je dan toch daar met je paard de weg op gaat, breng je bewust jezelf en je paard in gevaar. Indien dat echt de enige weg is van stal naar het bos, zie ik maar 3 opties :
- je neemt telkens de trailer om naar het bos te gaan
- je schrapt de buitenritjes richting bos
- je verhuist van stal naar een veilige omgeving.

Boras
Berichten: 9926
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:06

Cowgirl83 schreef:
Laat ik vooral vooropstellen dat het absoluut fout gedrag is van de bestuurder, en dat dergelijk asociaal gedrag echt niet kan. Het zou fijn zijn dat bestuurders aangesproken en beboet worden voor dergelijke acties.

Maar uiteindelijk draagt de ruiter wel de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het paard. Die weg staat daar duidelijk bekend als erg gevaarlijk voor de zwakkere weggebruiker. Dat is niet ok, maar het is wel zo. Als je dan toch daar met je paard de weg op gaat, breng je bewust jezelf en je paard in gevaar. Indien dat echt de enige weg is van stal naar het bos, zie ik maar 3 opties :
- je neemt telkens de trailer om naar het bos te gaan
- je schrapt de buitenritjes richting bos
- je verhuist van stal naar een veilige omgeving.


Helemaal mee eens!

Lizziewizzie
Berichten: 155
Geregistreerd: 24-10-11

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:19

Maar wat kan er dan gedaan worden aan het feit dat er zo gevaarlijk gerden wodt, dat er af en toe een auto in de buitenbak terechtkomt? Dan is er toch iets goed fout als dit kan gebeuren. En automobilisten die de paarden proberen te doen schrikken die in de buitenbak, op priveterrein, zijn. Zolang hardrijders enkel zichzelf in gevaar brengen, maakt het mij niets uit, maar als je op eigen terrein al niet meer veilig bent...

[o]

Ineke2

Berichten: 33004
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:27

Lizziewizzie schreef:
Maar wat kan er dan gedaan worden aan het feit dat er zo gevaarlijk gerden wodt, dat er af en toe een auto in de buitenbak terechtkomt? Dan is er toch iets goed fout als dit kan gebeuren. En automobilisten die de paarden proberen te doen schrikken die in de buitenbak, op priveterrein, zijn. Zolang hardrijders enkel zichzelf in gevaar brengen, maakt het mij niets uit, maar als je op eigen terrein al niet meer veilig bent...

Dat is dan ook met recht reden voor de gemeente om iets te gaan doen aan de verkeersveiligheid daar. Niet alleen ruiters zijn daar niet veilig, ook fietsers niet bijvb.

Ik vind het met recht heel jammer dat er blijkbaar zóveel mensen zijn die niet normaal kunnen auto rijden tegenwoordig.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:08

Ik denk dat het bij veel dingen m.b.t. paardne in verkeer extra lastig is omdat we allemaal iets anders hopen.

Een tijdje terug was er een topic en die ruiter vondt het fijn als auto's haar stapvoets passeerde, een ander wilde juist dat ze hun niet passeerde en erachter bleven hangen. Persoonlijk vindt ik allebei niet nodig (het laatste juist vervelend) en mogen ze mij gerust wat sneller passeren. En zo waren er vele mensen met andere 'wensen'.

En dat maakt het ook lastig voor automobilisten. De een vindt dit fijn, de ander dat. Al is iemand passeren als snelheidsduivel natuurlijk niet goed te praten.

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:11

Maar een RUITERROUTE die een stukje over de openbare weg gaat kan volgens mij wel duidelijk met borden aangegeven worden vind ik! Het is geven en nemen en hoe in vredesnaam moet je paard verkeersmak worden als er zulke egoïsten of mensen zonder inlevingsvermogen rond rijden ???

juval

Berichten: 13060
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:14

er bestaan toch gewoon verkeersborden met 'Pas op Paarden op de weg" oid.. ik hoop dat de gemeente er iets mee kan doen. Handhaven op snelheid, meer politiecontrole, andere inrichting van de weg.. succes

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 17:26

Boras schreef:
2 Dingen vallen me op:

1. wederom een automobilist die zich niet correct gedraagt bij het passeren van een paard
2. en een amazone die er voor kiest met haar paard een ongeschikte en dus gevaarlijke straat te betreden.

Haar paard had ook van een konijn kunnen schrikken en gewond kunnen raken. Ze moet die weg niet perse nemen, ze kiest er voor om die weg te nemen. Klein erschil dat grote gevolgen kan hebben. Neem de trailer als je niet verantwoord langs die ene weg kunt.


Ik sta aan een dijk waar ze 60 rijden. Dat is de ENIGE weg waar ik aan zit en de enige weg hoe ik dus bij het bos kom (dat is zo'n 200m op het paard) dus ik mag niet naar het bos omdat het gevaarlijk is? Lekker krom.


Ik liep dan vaak langs het paard en zelf inderdaad midden op straat, de gehele tijd, als er vaart is geminderd ga ik aan de kant.


@freetorun: er hoeft ook niet maar 15 gereden te worden. Er kan best lekker doorgereden worden langs een paard maar niet zoals sommigen doen; rijden met 60, toeteren wanneer je net voorbij het paard rijdt (dit is vaak een bepaald slag volk, jongeren) etc.

Gini
Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:36

daphne_xxx schreef:
Ik sta aan een dijk waar ze 60 rijden. Dat is de ENIGE weg waar ik aan zit en de enige weg hoe ik dus bij het bos kom (dat is zo'n 200m op het paard) dus ik mag niet naar het bos omdat het gevaarlijk is? Lekker krom.


Je mag van mij doen wat je wilt. Maar als je een weg neemt die gekend staat als gevaarlijk en een racecircuit voor zotten, dan is de kans heel groot dat je van je sokken gereden wordt.
Het gaat er niet om wat wettelijk mag en niet mag, het gaat er om aan welk gevaar jij je paard wilt blootstellen. En ja, tuurlijk wil iedereen veilige wegen en kijk ik zelf bv. erg uit naar de zelfrijdende auto zodat er geen snelheidszotten meer zijn, maar tot die tijd bepaal je helemaal zelf welk risico je neemt. Helemaal risico uitsluiten kun je natuurlijk nooit. Je moet maar net op het verkeerde moment op de verkeerde plaats zijn, maar bewust een weg opgaan die bekend staat als speelterrein voor asociale snelheidsduivels zonder berm om uit te kunnen wijken, tja, dat vind ik een heel groot risico dat ik niet zou nemen.

Niet iedere weg is paardproof. Dat is zwaar k*t als je aan zo een weg staat met je paard, maar waarom zou je het leven van je paard en jezelf riskeren en toch die weg opgaan?

black_kelpie

Berichten: 7767
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:43

Wij zitten ook aan een 60-weg waar 80+ gereden wordt, en wij lopen dus de eerste kilometer met de paarden aan de hand tot we bij een weg komen waar het veiliger is. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om er bij stal al op te klimmen. Misschien niet eerlijk maar dat zal me jeuken, op deze manier blijven we allemaal heel.

Happy1oor

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 21:52

Art_Ificious schreef:
Een moeder met kind kunnen ook gewoon daar aan het wandelen zijn. En kind kan ook schrikken als een auto/camionet plots met volle vaart de bocht uit gescheurd komt. En als ervaringsdeskundige kan ik zeggen dat in zo een schrikmoment je soms ook een sprongetje opzij neemt. Wat als in dat geval het kind of de moeder aangereden wordt?

Het is nu eenmaal de enige weg die de betreffende ruiter kan nemen, schrikken kan élk paard, ook zij die enorm veel ervaring hebben op de baan. Het blijven dieren of ze nu goed getraind zijn of niet. Zelfs politiepaarden kunnen nog wel eens schrikken.


En zo is het!
Snelheid inhouden en ruim passeren.
Ik engeland dragen ruiters vaak hesje of cap met camera erin. Beetje zoals een dashcam.
Rechters geven bij rechtzaak op basis van de opnames vaak de ruiter gelijk
Dat is daar algemeen bekend en gaan de chaffeurs zich beter gedragen.
Overigens is een paard/pony/ ruiter zwakke weggebruiker die onder die titel net als fiets of voetganger beschermd wordt.

Ontzettend naar weer dit, terwijl simpel geduld iedereen helpt en niet in de laatste plaats het paard. :(:)

Karl66

Berichten: 29693
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 22:32

ellenimar schreef:
Maar een RUITERROUTE die een stukje over de openbare weg gaat kan volgens mij wel duidelijk met borden aangegeven worden vind ik! Het is geven en nemen en hoe in vredesnaam moet je paard verkeersmak worden als er zulke egoïsten of mensen zonder inlevingsvermogen rond rijden ???


Maar als een automobilist voor jou uitwijkt en jouw paard daar van schrikt, zou je het dan misschien ook niet bij jezelf moeten zoeken?

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:58

Boras schreef:
2 Dingen vallen me op:

1. wederom een automobilist die zich niet correct gedraagt bij het passeren van een paard
2. en een amazone die er voor kiest met haar paard een ongeschikte en dus gevaarlijke straat te betreden.

Haar paard had ook van een konijn kunnen schrikken en gewond kunnen raken. Ze moet die weg niet perse nemen, ze kiest er voor om die weg te nemen. Klein erschil dat grote gevolgen kan hebben. Neem de trailer als je niet verantwoord langs die ene weg kunt.


Serieus? Ik moet 300 meter over een 50 km/u weg naar de rijhal stappen. Heb een doodbraaf paard van 21 dat al heel zijn leven buitenritjes maakt. Ook hij schrikt als ze te hard en te vlak langs hem op inhalen. Een andere route naar de hal is er niet, moet ik dan de trailer aankoppelen voor 300 meter, omdat een automobilist zich niet aan de verkeersregels kan houden en mijn paard daar van kan schrikken? Dan kan niemand meer buiten rijden, want paarden zijn vluchtdieren en dus kunnen ze áltijd en óveral van schrikken.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:12

Karl66 de auto kwam veel te hard langs rijden hij mocht die snelheid daar sowieso niet rijden.... en doordat hij onnodig de berm meepakte veroorzaakte hij nog eens extra hard geluid en hij hoefde dus niet uit te wijken want wij gingen netjes aan de kant, gelijk de laatste keer wat mij betreft.
Totaal geen rekening houden met medeweggebruikers is mijn mening.

Karl66

Berichten: 29693
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Amazone wil dat gemeente ingrijpt na valpartij in Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:26

Hij wijkt voor je uit, daardoor maakt hij geluid en daardoor schrikt je paard. Dat hij daarnaast te snel reed is een ander verhaal. Maar als je paard van dat geluid schrikt, zoals jezelf zei, dan moet je het toch echt bij jezelf zoeken, want dat is een normaal verkeersgeluid op een weg waar grasblokken langs liggen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:12

Cowgirl83 schreef:
Laat ik vooral vooropstellen dat het absoluut fout gedrag is van de bestuurder, en dat dergelijk asociaal gedrag echt niet kan. Het zou fijn zijn dat bestuurders aangesproken en beboet worden voor dergelijke acties.

Maar uiteindelijk draagt de ruiter wel de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het paard. Die weg staat daar duidelijk bekend als erg gevaarlijk voor de zwakkere weggebruiker. Dat is niet ok, maar het is wel zo. Als je dan toch daar met je paard de weg op gaat, breng je bewust jezelf en je paard in gevaar. Indien dat echt de enige weg is van stal naar het bos, zie ik maar 3 opties :
- je neemt telkens de trailer om naar het bos te gaan
- je schrapt de buitenritjes richting bos
- je verhuist van stal naar een veilige omgeving.


Op het moment dat auto’s van de weg Af vliegen de buitenbak in is het gewoon tijd voor snelheidsbeperkende maatregelen

Als er stelselmatig regels worden verbroken en dit met regelmaat tot gevaarlijke situaties leid met andere weggebruikers (te paard, te voet, te fiets) is het tijd om te handhaven , en flink

Vermijden , laat maar gaan en verhuizen is een echte oer-Hollandse “ hier heb je een bak met regels , maar we handhaven maar zelden “ reactie
Ik zou idd ook gewoon aandacht op se problemen vestigen en ze verzinnen maar wat
En met wat permanente radarcontrole heb je de kosten er zo weer uit als ik het zo lees

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Carl123
Berichten: 391
Geregistreerd: 22-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:00

Go pro op je hoofd én rug. Constant filmen. Soort van politie achtig blauwe kledij aandoen, de kledij benaderen die zij dragen en eventueel nog werken met een go pro op stick, echt, je wil niet geloven wat voor een effect dit heeft.
De stick hang je als soort zwaard aan je zadel, je kan er ook tekens mee geven of zelfs meppen als het nodig is (ik ben al aangevallen door criminele fietstoeristen die mijn paard op hol wilden jagen maar heb hen zodanig geslegen dat ze bang werden en doorgereden zijn)
In een carnavalswinkel kun je politie helms kopen
Afbeelding


Ik ben al paar keren door het oog van de naald gekropen, op een haar na door een drugsverslaafde bijna tot moes gereden toen ik naast mijn paard liep. Die heeft zodanig geremd dat hij in het veld terechtkwam en mijn vriend heeft hem er dan nog mogen gaan uittrekken.
Ik ga ook zaken maken voor mijn paarden zodat het de politiehoofdstellen benaderd.
Die klootzakkerige strontchauffeurs letten dan wel meer op hoor.
Hier in het dorp is iemand die mij aanvalt met zijn jeep als ik op mijn paard zit omdat ik een buitenlander ben en ben ook al een strategie aan het uitdenken om hem te overwinnen

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:55

Karl66 schreef:
ellenimar schreef:
Maar een RUITERROUTE die een stukje over de openbare weg gaat kan volgens mij wel duidelijk met borden aangegeven worden vind ik! Het is geven en nemen en hoe in vredesnaam moet je paard verkeersmak worden als er zulke egoïsten of mensen zonder inlevingsvermogen rond rijden ???


Maar als een automobilist voor jou uitwijkt en jouw paard daar van schrikt, zou je het dan misschien ook niet bij jezelf moeten zoeken?


Dat staat los van haar punt dat een stukje weg dat min of meer onderdeel is van een ruiterroute best aangegeven zou kunnen worden. Dat kan voor iemand die denkt dat er best een hogere snelheid dan toegestaan gereden kan worden toch een seintje zijn om het gas even weer los te laten.

En nee, daarmee wordt niet gezegd dat je geen eigen verantwoordelijkheid hebt en dat alles altijd maar aangegeven zou moeten worden met borden.

bethje31
Berichten: 636
Geregistreerd: 17-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:51

Een paard wordt toch gewoon gezien als weggebruiker als er geen ruiterpad is. Indien nodig en mogelijk (hangt af van je paard denk ik) moet je je juist wel ervoor zorgen dat auto's je zien en de weg dus "blokkeren" . In Den Haag reden we als het niet anders kon, twee aan twee op de weg, als een soort van voertuig, niet altijd in de berm en zeker niet op de stoep of zo. Auto's konden je dan goed zien tenminste. Maar dan moet je paard wel perfect verkeersmak zijn. Kan me nog herinneren dat we een keer een stadsbus achter ons hadden die geduldig wachtte tot ie erlangs kon maar erg ontspannen was het niet..


Cowgirl83
Berichten: 385
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:11

Sonja_vR schreef:
Cowgirl83 schreef:
Laat ik vooral vooropstellen dat het absoluut fout gedrag is van de bestuurder, en dat dergelijk asociaal gedrag echt niet kan. Het zou fijn zijn dat bestuurders aangesproken en beboet worden voor dergelijke acties.

Maar uiteindelijk draagt de ruiter wel de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het paard. Die weg staat daar duidelijk bekend als erg gevaarlijk voor de zwakkere weggebruiker. Dat is niet ok, maar het is wel zo. Als je dan toch daar met je paard de weg op gaat, breng je bewust jezelf en je paard in gevaar. Indien dat echt de enige weg is van stal naar het bos, zie ik maar 3 opties :
- je neemt telkens de trailer om naar het bos te gaan
- je schrapt de buitenritjes richting bos
- je verhuist van stal naar een veilige omgeving.


Op het moment dat auto’s van de weg Af vliegen de buitenbak in is het gewoon tijd voor snelheidsbeperkende maatregelen

Als er stelselmatig regels worden verbroken en dit met regelmaat tot gevaarlijke situaties leid met andere weggebruikers (te paard, te voet, te fiets) is het tijd om te handhaven , en flink

Vermijden , laat maar gaan en verhuizen is een echte oer-Hollandse “ hier heb je een bak met regels , maar we handhaven maar zelden “ reactie
Ik zou idd ook gewoon aandacht op se problemen vestigen en ze verzinnen maar wat
En met wat permanente radarcontrole heb je de kosten er zo weer uit als ik het zo lees


Euhm,zoals ik zei,ben ik het volledig eens dat die automobilisten in fout zijn. Snelheidsbeperkende maatregelen en strenge controles ben ik volledig voorstander van. Maar zo lang er daar niets veranderd is,blijft het onverantwoord om daar met je paard de weg op te gaan.
Je ka nog zo in je recht zijn,maar wat heb je daaraan als je paard gewond is en jij in het ziekenhuis ligt,of erger?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, larapurdy, SemrushBot en 35 bezoekers