NK vierspannen: Koos de Ronde aan leiding na de dressuur

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

NK vierspannen: Koos de Ronde aan leiding na de dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-18 21:00

knhs
Aangespannen rijden

Afbeelding
Koos de Ronde. Foto: FEI

Titelverdediger Koos de Ronde heeft goede zaken gedaan op de eerste dag van het Nederlands kampioenschap Vierspannen in Beekbergen. In de dressuurpiste op het terrein van Riant Equestrian Centre reed De Ronde naar een score van 44,42 strafpunten, goed voor de voorlopige leidende positie op het NK en de vierde plaats in de internationale wedstrijd, waar het NK deel van uitmaakt.

Acht Nederlandse vierspanrijders zijn de strijd met elkaar aan gegaan om de nationale titel. De nummers twee, drie en vier van het NK van vorig jaar, Bram Chardon, IJsbrand Chardon en Theo Timmerman, ontbreken dit jaar op de startlijst.

Voorbereiding Wereldruiterspelen
Koos de Ronde, Nederlands kampioen in 2004, 2008 en 2017, kwam niet alleen naar Beekbergen om zijn titel verdedigen. In voorbereiding op de Wereldruiterspelen in Tryon wilde hij nog een wedstrijd rijden om in het ritme te blijven: “De paarden zijn goed en gezond, dus ik vind dat dat moet kunnen. De paarden vliegen pas op 14 september, dus er zijn nog 31 dagen voor ze vertrekken. Als er maar een week tussen had gezeten, dan was het een ander verhaal geweest.”

Puntenverschil
Koos de Ronde reed als vijfde menner de dressuurring in en zag zijn optreden met 44,42 strafpunten beloond, ruim dertien punten minder dan de Amerikaanse winnaar Chester Weber (31,20). Een onterecht verschil volgens De Ronde: “Het gat van dertien punten tussen mij en Chester is te groot, vijf of zes punten was in mijn ogen realistischer geweest. Het lijkt erop dat de juryleden, net als in Aken, wat kritischer beginnen dan dat ze eindigen. Maar goed, morgen hebben we weer een nieuwe dag.”

Toch is De Ronde tevreden over zijn dressuurproef: “Ik lig bijna zeven punten voor op Mark, dus dat is een goede uitgangspositie.” In de strijd om het Nederlands kampioenschap staat Herman ter Harmsel voorlopig op zilver en staat Mark Weusthof na de eerste dag op brons.

Stand NK Vierspannen (na de dressuur)
1. Koos de Ronde - 44,42
2. Herman ter Harmsel - 50,08
3. Mark Weusthof - 51,09

Kijk voor alle uitslagen op http://www.caibeekbergen.nl

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers