Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 21:45

*Bokt.nl / Mongol Derby 2018 / Facebook Save the world through adventure
Endurance
Door Chris Berkers
Afbeelding
Hinke van der Werf op de eerste dag van de Mongol Derby. Foto: Mongol Derby


De allereerste dag, wat eigenlijk de tweede dag van de Mongol Derby had moeten zijn, zit er al weer op. Om 06.30 lokale tijd (00.30 Nederlandse tijd) klonk het startschot voor deze tiende editie. Nooit eerder was het verschil tussen de eerste en de laatste ruiter op de eerste dag zo groot. Zoals iedereen al verwacht had is drievoudig Mongol Derby-ruiter Devan Horn flink hard doorgereden. Aan het einde van de dag bevindt zij zich op zo'n 5 kilometer afstand van horsestation 5, waar zij zal overnachten bij een lokale familie die niet is aangesloten bij de Derby. Slim van haar, want overnachten in het veld lijkt geen goed idee met al die nattigheid (van boven en van onder).

Bij de huidige achterhoede, momenteel bestaande uit zo'n 30 ruiters, bevinden zich onze Nederlandse ruiters Hinke van der Werf en Rouke Bloemsma. De twee reden overduidelijk samen vanaf de start naar horsestation 1 (HS1) en troffen volgens Hinke "de sloomste paarden van heel Mongolië". Desalniettemin leek Hinke toch enorm van het avontuur te genieten (of lachte ze als een boer met kiespijn?). Zowel Rouke als Hinke vlogen daarna van HS1 naar HS2. Binnen no time hadden ze samen met Cecilia Stone en Eion Kemp deze etappe afgelegd. Daarna echter, van HS2 naar HS3 leek het wederom niet erg op te schieten. Misschien waren het weer de paarden? Of misschien was de ondergrond inmiddels erg lastig te rijden? Hopelijk komen we daar na afloop van de Derby achter!

Tussen HS3 en HS5 zitten een kleine twintig ruiters. Allereerst "vlak" achter Devan, op HS4 een achttal ruiters, ogenschijnlijk allemaal zonder tijdstraf waaronder Eliza Allen, Kelsey Opstad, Annabel Neasham, Charlotte Howard en Trudi Thomas-Morton. Zij zullen er vermoedelijk morgen alles aan doen om Devan Horn bij te rijden. Daarachter, in het veld overnachtend, zijn een achttal ruiters, waaronder Valeria Ariza, Michael Turner, de toch wel moedige (want nat en ook erg jong trouwens!) Saif en ten laatste John Daniel Moore. Het is altijd interessant om te zien of de ruiters die nu vooraan liggen, morgen, overmorgen en op het eind alsnog zo hoog in het klassement zitten. Overigens is er een ruiter, namelijk Tamara Beckstead die HS3 niet heeft gehaald. Zij moet morgen nog zo'n vijftien kilometer rijden.

Tussen start en finish, en tussen HS3 en bijna-HS5 gebeurde echter nog een hoop en waren er diverse opvallende gebeurtenissen. Zo heeft Jeannette Lazzaro naast het paar schoenen dat ze aan had, namelijk een set sportschoenen, óók een paar hoge laarzen om haar nek hangen. Persoonlijk lijken me die laarzen ideaal met dit weer, maar om ze nou om je nek te hangen met dit soort pony's?
De 18-jarige Saif uit Pakistan doet het gezien de omstandigheden waanzinnig goed. Zijn bagage kwam nooit aan in Mongolië, dus met een geleende kit is hij aan zijn avontuur begonnen. Inmiddels is die geleende kit ook niet zo schoon meer. Via een rodeo belandde hij midden in een grote modderplas.. Hopelijk kan dat een beetje drogen vandaag!

De eerste penalties zijn vandaag ook uitgedeeld. Zowel Robert als Jack Archibald kregen er een te pakken. Zo sportief (of zou het in de familierelatie zitten) als ze waren besloten ze braaf op elkaar te wachten en toe te kijken hoe andere ruiters hen passeerden.
Andere opvallendheden van vandaag: ruiters die hun vetkaart achterlieten en/of verwisselden met die van iemand anders; ruiters die het HS voorbij reden en moesten worden teruggehaald door de crew; ruiters die van hun paard afvielen en terug moesten lopen naar het HS.. Opvallendheden, maar niet voor de Derby, want daar is vrijwel alles mogelijk! Op naar dag 2!

Wil je meer lezen over de Mongol Derby van 2018? De eerste blog van Chris Berkers over de Derby dit jaar, [VN] [BLOG] Mongol Derby 2018, is tevens een volgtopic!

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:31

Vind het een prachtig evenement / gebeuren. Maar om nu te gaan spreken over 'sloomste paarden van Mongolie' vind ik erg dis-respectvol, jammer dat dat blijkbaar moet worden geschreven / gezegd. Lekker makkelijk, je prestatie afschuiven op je paard... jammer.

Misschien zijn de dieren die zij rijden juist erg slim door niet voluit te gaan in deze omstandigheden. Better safe then sorry. Daar zouden ze juist respect voor moeten hebben. Net als voor het volk dat de paarden beschikbaar stelt enz. Het gaat om de totale reis niet om deze dag... die hebben we weer volbracht. Ze brengen ze wel weer naar de volgende post en gaan niet onderuit. Daar gaat het nu om.

Maar goed, op naar de volgende dag. Hoop dat de teneur van de reis en verslag respectvoller zal zijn.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 07:41

VanHuisUit schreef:
Vind het een prachtig evenement / gebeuren. Maar om nu te gaan spreken over 'sloomste paarden van Mongolie' vind ik erg dis-respectvol, jammer dat dat blijkbaar moet worden geschreven / gezegd.

Misschien zijn de dieren die zij rijden juist erg slim door niet voluit te gaan in deze omstandigheden. Better safe then sorry. Daar zouden ze juist respect voor moeten hebben. Net als voor het volk dat de paarden beschikbaar stelt enz. Het gaat om de totale reis niet om deze dag... die hebben we weer volbracht. Ze brengen ze wel weer naar de volgende post en gaan niet onderuit. Daar gaat het nu om.

Maar goed, op naar de volgende dag.


Ik ben het niet met je eens om twee redenen: 1. Het is een quote van een quote geretweet via een mediaplatform die deels een objectieve verslaglegging doet maar ook voor een gedeelte sensatiebelust is.
2. Het is en blijft een wedstrijd. Als de deelnemers een trektocht zouden willen doen hadden ze zich voor iets anders ingeschreven.

Daarmee wil ik dus zeggen dat Hinke het "in het heetst van de strijd" heeft gezegd, áls ze het al op die manier heeft gezegd. Daarnaast wordt het dus opgepikt door de organisatie onder de noemer "mooie uitspraken" in die zin dat het interessanter is dan continu quoten dat iedereen de paarden ze mooi en sterk vindt want ook dát wordt gequote maar het is simpelweg niet interessant om dat 100x te posten.
Over de paarden: ja deze paarden zijn zo slim en sterk en staan zo dicht bij de natuur dat zij zichzelf inderdaad in bescherming nemen. Plus de herders weten ook wel dat ze trage en vliegensvlugge dieren hebben en ze lachen je ook keihard uit als je eraf ligt of een trap krijgt. Daarentegen zijn ze ook beretrots als je op hun paard als eerste binnen komt.

Kortom: ik vind het niet respectloos want dingen worden uit zijn verband getrokken en daarna uitvergroot.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:53

@VanHuisUit! Kom op, lees je een beetje in de hele MongolDerby.
Niks aan de hand, andere wereld!

Anoniem

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:49

Ik volg de Mongol Derby ook al sinds er Nederlanders meedoen, en had precies hetzelfde gevoel als VanHuisUit. Het getuigt niet van compassie met het paard dat door jouw hobby ineens een race moet lopen. Je kunt zeggen dat de paarden er niets van voelen als je zo over ze praat, maar als een ruiter ze ook zo zou behandelen (bijvoorbeeld gewoon door blijven racen ipv na te denken over waarom dit paard zo'n moeite heeft met vooruit komen) dan zou dat bij Nederlanders in Nederland toch wel vraagtekens oproepen. Ik zie niet in waarom Nederlanders in het buitenland ineens volgens buitenlandse maatstaven beoordeeld zouden moeten worden.

En natuurlijk is 'de sloomste paarden van Mongolie!!!' opgepikt door een journalist in het heetst van de strijd op een onhandig moment, maar het is gewoon niet netjes.

magda_90
Berichten: 32269
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:52

Volg je de tweets ed ook? Want er wordt zeker met compassie en veel respect gereden. Dit is gewoonweg een onhandige quote in het heetst van de strijd. Het kost je immens penalty als je je paard over de toeren aanleverd immers.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:57

Paardenwelzijn wordt juist erg op gehamerd en gecontroleerd.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:18

xyzutu2 schreef:
Ik volg de Mongol Derby ook al sinds er Nederlanders meedoen, en had precies hetzelfde gevoel als VanHuisUit. Het getuigt niet van compassie met het paard dat door jouw hobby ineens een race moet lopen. Je kunt zeggen dat de paarden er niets van voelen als je zo over ze praat, maar als een ruiter ze ook zo zou behandelen (bijvoorbeeld gewoon door blijven racen ipv na te denken over waarom dit paard zo'n moeite heeft met vooruit komen) dan zou dat bij Nederlanders in Nederland toch wel vraagtekens oproepen. Ik zie niet in waarom Nederlanders in het buitenland ineens volgens buitenlandse maatstaven beoordeeld zouden moeten worden.

En natuurlijk is 'de sloomste paarden van Mongolie!!!' opgepikt door een journalist in het heetst van de strijd op een onhandig moment, maar het is gewoon niet netjes.


Eerlijk gezegd vraag ik me af wat je verstaat onder een race en waarom je daar nu een negatieve connotatie aanhangt? Wat ik me ook afvraag is waar je het op baseert dat als je zegt "ik heb het sloomste paard van Mongolië", dat dat automatisch betekent dat je slecht omgaat met het dier? Wat ook vraagtekens bij me oproept is waarom je denkt dat er daar ineens volgens buitenlandse maatstaven gereden worden, wat deze maatstaven dan inhouden en waarom deze ondergeschikt zijn aan de Nederlandse maatstaven?

Volgens mij is dit de gewoon de eeuwenoude discussie over wat paardenwelzijn inhoudt en of je paarden überhaupt in moet zetten voor plezier van de mensen. Op dat laatste kan ik zeggen dat dat waarschijnlijk niet het geval is, en toch doet vrijwel iedereen dat (in de Westerse wereld), dus dat lijkt me geen zinvolle discussie.

Edit: Ik ben het ook eens met wat CharmingS hieronder zegt. :)
Laatst bijgewerkt door Novalues op 10-08-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:33

VanHuisUit schreef:
Vind het een prachtig evenement / gebeuren. Maar om nu te gaan spreken over 'sloomste paarden van Mongolie' vind ik erg dis-respectvol, jammer dat dat blijkbaar moet worden geschreven / gezegd. Lekker makkelijk, je prestatie afschuiven op je paard... jammer.

Misschien zijn de dieren die zij rijden juist erg slim door niet voluit te gaan in deze omstandigheden. Better safe then sorry. Daar zouden ze juist respect voor moeten hebben. Net als voor het volk dat de paarden beschikbaar stelt enz. Het gaat om de totale reis niet om deze dag... die hebben we weer volbracht. Ze brengen ze wel weer naar de volgende post en gaan niet onderuit. Daar gaat het nu om.

Maar goed, op naar de volgende dag. Hoop dat de teneur van de reis en verslag respectvoller zal zijn.


Als ze sloom zijn dan zijn ze toch sloom, hoe wil je het anders noemen. Niks dis-respectvol aan in mijn ogen. Als er geen gas op zit dan ga je niet zo snel, dat heeft niks te maken met je prestatie af te schuiven op je paard, dat is gewoon pech hebben.. Kan het paard niks aan doen, maar de amazone net zo min. Lekker oordelen vanachter je computer +:)+

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Lynnepinny

Berichten: 2693
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 11:44

Jemig, Devan Horn speelt weer mee? := Je zal maar rijk zijn, ik had begrepen dat het zo'n 10000+ euro kost om mee te kunnen doen. :P Wel super stoer weer. Het lijkt mij zo gaaf om mee te kunnen doen.

VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:08

Nou de toon is weer gezet en bedankt...
Over respectvol gesproken.
Ik denk dat enkelen hier de bedoeling van de Derby juist totaal niet snappen.
Wachten dus op de eersten die vinden dat er dan maar op andere paarden moet worden gereden etc etc. en dat het aparte en bijzondere van deze Derby professioneel (...) de kop om wordt gedraaid.
Sta echt verbaasd van de reacties...

Als je je inleest in de Derby en de geschiedenis weet je dat het hier gaat om een reis door een land met paarden, een volk met paarden. Met respect voor alles wat daar leeft en is. En met respect voor deze 'reis' cq 'wedstrijd'. Mij bekruipt sinds een jaar of 3 het gevoel dat dit juist helemaal voorbij wordt gestreefd door Westerse invloeden die totaal geen gevoel hebben voor de traditie en alleen gaan voor de winst. Erg jammer... enige discussie hierover kan blijkbaar ook totaal niet...
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 10-08-18 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:10

VanHuisUit schreef:
Nou de toon is weer gezet en bedankt...
Over respectvol gesproken.
Ik denk dat enkelen hier de bedoeling van de Derby juist totaal niet snappen.
Maar goed :wave:

Wat is er nu weer niet respectvol dan?

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:15

Ipv sloom kun je zeggen voorzichtig of oplettend of bijv rustig... Sloom heeft een negatieve connotatie. Ooit gehoord dat iemand zijn paard aanprijst met sloom?

Ik vind het ook niet respectvol naar mij hoe er wordt gereageerd. Waarom wordt er gedacht dat ik niets weet van de Derby, mij niet heb ingelezen etc? Ik ben niet tegen een race, ik ben tegen de manier waarop er wordt gepraat over de paarden van dit land en voorzie dat over een paar jaar de arabieren / volbloeds worden ingevlogen om zsm door het gebergte te snellen waarmee de hele race en de gedachte de nek wordt omgedraaid.

En dat zou ontzettend jammer zijn.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:21

VanHuisUit schreef:
Ipv sloom kun je zeggen voorzichtig of oplettend. Sloom heeft een negatieve connotatie. Ooit gehoord dat iemand zijn paard aanprijst met sloom?

Ik vind het ook niet respectvol naar mij hoe er wordt gereageerd. Waarom wordt er gedacht dat ik niets weet van de Derby, mij niet heb ingelezen etc? Ik ben niet tegen een race, ik ben tegen de manier waarop er wordt gepraat over de paarden van dit land en voorzie dat over een paar jaar de arabieren / volbloeds worden ingevlogen om zsm door het gebergte te snellen waarmee de hele race en de gedachte de nek wordt omgedraaid.

En dat zou ontzettend jammer zijn.


Nee joh.. dat lijkt me heel sterk, dat over die arabieren. De kracht en de charme van deze race zijn juist de Mongoolse paarden. En wat betreft de manier erover gepraat wordt.. tja.. dat lijkt me simpelweg een verschil van mening/zienswijze waarbij het prima is dat je zegt dat je dat niet oke vindt, maar ik persoonlijk denk dat het losstaat van het respect waarmee (in dit geval Hinke) omgaat met de paarden. Volgens mij suggereert er niemand dat je je niet hebt ingelezen trouwens (of ik zou dat in ieder geval niet willen suggereren).

VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:23

Er wordt toch letterlijk gezegd: 'lees je een beetje in' ;-)

Ja uiteraard weet ik dat de charme van het hele gebeuren de Mongoolse paarden zijn, en het land, en het volk etc. En laat dat vooral zo blijven. En wat iemand ook beweert, als je spreekt over slome paarden, dan is dat niet respectvol naar het paard. Ik heb nog nooit iemand horen beweren, goh, wat ben ik blij met mijn slome paard :+

En dan zullen mensen mij een muggezifter vinden, maar als rijder van de MD heb je een voorbeeldfunctie en als blogger of vlogger ook. Dus daarom vind ik zo'n kop een misser.

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:26

Naar mijn mening hang je erg zwaar aan 1 woord Vanhuisuit. En haalt wel heel veel dingen bij die ene uitspraak. Je moet in de wedstrijd een beetje geluk hebben met de keuze van je paard en ja ‘to finish is to win’ maar als deelnemer wil je naast finishen ook graag winnen/het goed doen, lijkt mij. Hinke baalt waarschijnlijk dat haar keus niet goed heeft uitgepakt en hoopt bij de volgende op een looplustiger paard, niet een Arabier. Het is niet alsof ze heeft gezegd ‘draai deze maar de worst in sloom ding.’

Leuke blog, ik ga het volgtopic ook even aanstippen.

"Life, man. I can't guarantee perfection, but I can guarantee intrigue."

Because friends don't waste wine when there's words to sell

VanHuisUit

Berichten: 6663
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:30

@Depende jij formuleert het prima, het is haar keus geweest het paard, dus het is ook haar 'fout' of wat dan ook. Niet dat van het paard. Dus de kop had kunnen zijn: 'keuze voor rustig paard pakt anders uit dan verwacht' of zoiets.

Nogmaals, ik heb niets tegen Hinke of wie dan ook, ik vind dat je respectvol kunt formuleren. Gezien de reacties hier, haal ik er inderdaad meer bij :+ zal beetje van me af moeten bijten anders word ik hier geroosterd boven een Mongools spit :P

Vind jij ook dat diplomering in zorg en welzijn veel te ingewikkeld is? Onderteken dan mijn petitie: https://mbozijinstroom.petities.nl/

Femke_Tweety

Berichten: 11942
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:38

Waarom zou sloom negatief zijn?

Ik ken eerlijk gezegd heel wat mensen die daar juist heel blij mee zijn, vooral de wat onzekere ruiters.
Die zouden "felle donder" als negatief zien.

In deze race is het een nadeel om een minder snel dier te hebben. En dan snap ik dat dat jammer is.
Maar ik zie nergens in de tekst dat de dieren an sich niet gewaardeerd worden...

Politiek correct had misschien geweest "Nederlandse ruiter (m/v) had liever sneller paard gehad"

Maar komop, als er staat sloom dier snapt toch iedereen dat de snelheid blijkbaar te wensen overliet. Dat het verder misschien gewoon een heel tredzeker dier is, braaf, gezond, en 1 die heel lang meegaat? Maar dus net ff wat minder vlot?

Femke_Tweety

Berichten: 11942
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Eerste dag Mongol Derby: "Sloomste paarden van Mongolië"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:40

Ik ga de race zowel op Twitter als hier wel volgen.

Niet voor mij weggelegd, ben ik bang. Maar ontzettend gaaf!

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:44

Jongens, ik denk dat eea uit zijn verband wordt getrokken. Ik heb even wat berichtjes met Vanhuisuit gestuurd en we zitten eigenlijk op een lijn, maar geven wel op een andere manier uitdrukking aan hoe we het interpreten. En als ik alle berichten van iedereen lees, dan denk ik eigenlijk dat we het allemaal met elkaar eens zijn. Volgens mij is iedereens punt dat de MD een mooi avontuur is, waarbij bovenal met respect met elkaar en met de paarden moet worden omgegaan. Voor sommige mensen betekent dat simpelweg je houden aan de fysieke en mentale limieten van de paarden (en jezelf) en voor anderen betekent dat dat je óók op een andere manier over ze moet praten, maar dat zijn verschillen in zienswijze. Maar onder aan de streep denk ik dat iedereen vooral wil dat alle paarden fit en wel weer terugkomen bij de horsestations en dat ruiters ze niet overvragen. Dus ik denk eigenlijk dat de discussie wel klaar is. :)

En wat betreft de titel van dit stuk: misschien is die (in dit geval door de NR) wel ietwat ongelukkig gekozen, want het geeft inderdaad een negatieve lading aan de MD. Een iets algemenere titel was waarschijnlijk beter geweest. :)

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:48

Femke_Tweety schreef:
Waarom zou sloom negatief zijn?

Ik ken eerlijk gezegd heel wat mensen die daar juist heel blij mee zijn, vooral de wat onzekere ruiters.
Die zouden "felle donder" als negatief zien.

In deze race is het een nadeel om een minder snel dier te hebben. En dan snap ik dat dat jammer is.
Maar ik zie nergens in de tekst dat de dieren an sich niet gewaardeerd worden...

Politiek correct had misschien geweest "Nederlandse ruiter (m/v) had liever sneller paard gehad"

Maar komop, als er staat sloom dier snapt toch iedereen dat de snelheid blijkbaar te wensen overliet. Dat het verder misschien gewoon een heel tredzeker dier is, braaf, gezond, en 1 die heel lang meegaat? Maar dus net ff wat minder vlot?


Yep ik heb twee gouden paardjes. 1. Is een slome donder of politiek correct geformuleerd een flegmatiek paard die goed voor zich zelf zorgt en dat vrijwel ALTIJD en zijn bijnaam is Lucky Luck, en dat al 23 jaar }> en de ander is erg vlug, snel super ijverig erg sensibel etc. Met nr 1 kun je de oorlog winnen, met nr 2 de wedstrijd. Van beiden houd ik even veel. Het is gewoon zoals het is.

Dat dus een sloom paardje niet handig is in een wedstrijd snap ik heel goed en ook eventuele teleurstelling daarover.

Leuk nieuwsbericht!! Ik volg het graag en dat al jaren.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:59

CharmingS schreef:
Als ze sloom zijn dan zijn ze toch sloom, hoe wil je het anders noemen. Niks dis-respectvol aan in mijn ogen. Als er geen gas op zit dan ga je niet zo snel, dat heeft niks te maken met je prestatie af te schuiven op je paard, dat is gewoon pech hebben.. Kan het paard niks aan doen, maar de amazone net zo min. Lekker oordelen vanachter je computer +:)+


Mijn idee :D . Ik heb ook wel eens een (enorm) sloom paard gefokt. Niks negatiefs aan.
Maar bleef sloom :+ ... is uiteindelijk op een manege voor gehandicapten terecht gekomen.

Verder denk ik dat veel zaken worden geromantiseerd, de manier waarop Mongolen met hun paarden omgaan is bijzonder en puur, maar soms ook hard. Tijdens de Naadam is er een race van 30 km waarbij regelmatig paarden bezwijken. Dus het gaat soms wel een tikje anders dan bij ons....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57805
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:59

Wellicht hebben ze het zelfs al lachend gezegd...
Ik lees net op twitter dat er een ruiter een "penalty" geincasseerd heeft omdat ie uit bezorgdheid voor zijn of haar (er staan enkel initialen en ik onthoud namen niet zo goed.) rijdier de hulp knop ingedrukt heeft om het te laten nakijken.
Dus volgens mij zit het wel goed met respect voor de dieren. :)

Novalues

Berichten: 1221
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:03

Ayasha schreef:
Wellicht hebben ze het zelfs al lachend gezegd...
Ik lees net op twitter dat er een ruiter een "penalty" geincasseerd heeft omdat ie uit bezorgdheid voor zijn of haar (er staan enkel initialen en ik onthoud namen niet zo goed.) rijdier de hulp knop ingedrukt heeft om het te laten nakijken.
Dus volgens mij zit het wel goed met respect voor de dieren. :)


Klopt! Dat was Rouke Bloemsma uit Nederland.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 13:04

Klopt de andere nederlandse

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kairos, PetalBot en 7 bezoekers