Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:03

Tja, in Zweden moeten ze nu al alle zeilen bijzetten om de paarden niet te laten verhongeren. Wie kan dat schelen?

Het is niet-westers dat er zulke tekorten zijn, dus moeten we nu op tijd al water bij de wijn doen en beseffen dat we mogelijk wat van ons ideale voerregime af moeten wijken. Zo nodig gaan de dieren maar een winter veelal op ruwvoervervangers, krijgen ze deels stro omdat er niet genoeg hooi is of gaan ze veel ruimer op krachtvoer en krijgen ze alleen nog uit 2x2cm slowfeeders hooi zodat ze met iets meer dan 1kg/100kg paard alsnog niet te lang zonder staan. Liever niet, wij gaan dus nu ook al binnenkort onze wintervoorraad opslaan en maken daar veel extra plek voor vrij, maar ja, zo nodig wel. En het kan ook zomaar zijn dat we nog een pallet hartog compact gras (o.i.d.) laten komen. Dat is met 0.50-0.55€/kg wel duur, maar het slaat wel heel compact op. En een paar pallets kan je al snel kwijt, immers is dat maar 0.80x1.20, er passen er dus ruim 8 pallets in een 3x3-stal. Op een pallet gaat zo'n 1120kg (56 balen van 20kg) dus met 8 pallets zit je op een kleine 9 ton kurkdroog hooi. Dat is genoeg om 3 paarden te voeren met 8kg per dag. Agrobs wiesencobs zullen, verwacht ik, maximaal een vergelijkbaar oppervlakte innemen.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:05

Is dat trouwens geen mogelijkheid Quir? Om producten als Subli Seniores Priores te importeren? Want dat is nog compacter en dus lijkt me gemakkelijker te vervoeren? Ook zijn er minder kg's nodig om paarden op gewicht te houden?

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:08

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?


Nou, zeg, wat een vreemde reactie... Ik kan de logica achter deze redenering nog niet helemaal ontdekken.

Wij hebben wel wat hooi, maar daar voer ik al flink van, omdat we al een lange tijd geen gras meer hebben. Ik heb geen mogelijkheid om meer hooi op te slaan, dus het wordt afwachten voor mij en de paarden.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:10

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?

Zo zeg, met het verkeerde been uit bed gestapt!! Dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Nederlanders hadden dit al twee maanden geleden aan kunnen zien kopen dus moeten ze slachten dan is dan aan hun eigen kortzichtigheid te danken. Ik weet niet of je het weet maar Zweden en sommige andere noordse landen bestaan uit een zeer groot gedeelte bos, alleen het zuiden vind je wat meer weilanden en aangezien ze daar vaak warmere zomers dan hier hebben snap ik heel goed dat mensen echt geen andere mogelijkheid hebben dan in het buitenland hooi te kopen.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:12

Mizora schreef:
Is dat trouwens geen mogelijkheid Quir? Om producten als Subli Seniores Priores te importeren? Want dat is nog compacter en dus lijkt me gemakkelijker te vervoeren? Ook zijn er minder kg's nodig om paarden op gewicht te houden?


Klopt en dat doen we inderdaad ook. :j
We kijken naar elke mogelijkheid die er is, bietenpulp, etc. Ook Pavo heeft zo iets, luzerne, stro, alles wordt bekeken wat maar mogelijk is.

Maar er staat vanaf mei al geen sprietje gras meer en vele dier eigenaren zijn al lang door de winter voorraad heen. Groot probleem is ook dat er vorig jaar al een heel groot te kort was.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:14

Quir schreef:
Zolang ik in 1 rondje bellen meer dan honderden balen hooi vindt, jaag ik geen enkel dier de slacht in...

Er zijn mensen die er heel veel belang bij hebben om het idee van immense tekorten (in NL) aan te wakkeren...

MizzMontana

Berichten: 5677
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:18

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?


Wat staat de Nederlandse paarden eigenaren in de weg om zelf dat hooi te kopen?

Als je in een duurder jaar het ruwvoer niet meer kan betalen heb je (imho) te veel paarden.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:19

Pavo Nature's best is ook in te zetten als ruwvoervervanger, maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht i.v.m. de vitaminen en mineralen die toegevoegd zijn. Maar de meeste paarden hebben met deze hoeveelheid ook direct de juiste hoeveelheid energie en eiwit binnen, dus meer is dan niet nodig.

En ik ga er vanuit dat er ook wel met hartog overlegd is? Want mogelijk kunnen zij grove grasbrok (fijngemalen grasbrok is niet gunstig vanwege te korte vezels) ook in bulk leveren. Is ook compacteren te vervoeren en eigenlijk gewoon echt hooi.

Sterkte met deze situatie en super dat je aan jouw kant zo veel dieren helpt.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:20

Ik kan niet zo heel goed tegen die ideeën van eigen-land-eerst.

Geloof me, als de handel het idee had, dat ze hier meer aan dat hooi kunnen verdienen, bleef het wel hier.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:24

Het is hier waar ik woon al veel langer droog als in NL nu in de 4de maand wanneer er eindelijk een redelijke partij regen is voorspeld.

Het is toch logisch dat mensen gaan zoeken naar goedkoper hooi? Dat is mens eigen. Je gaat mij niet wijsmaken dat niemand hier expres duurdere balen gaat halen van goede kwaliteit van bv 20 euro terwijl de buurman pakken van ook goede kwaliteit voor 15 euro verkoopt.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:30

Mizora schreef:
Pavo Nature's best is ook in te zetten als ruwvoervervanger, maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht i.v.m. de vitaminen en mineralen die toegevoegd zijn. Maar de meeste paarden hebben met deze hoeveelheid ook direct de juiste hoeveelheid energie en eiwit binnen, dus meer is dan niet nodig.

En ik ga er vanuit dat er ook wel met hartog overlegd is? Want mogelijk kunnen zij grove grasbrok (fijngemalen grasbrok is niet gunstig vanwege te korte vezels) ook in bulk leveren. Is ook compacteren te vervoeren en eigenlijk gewoon echt hooi.

Sterkte met deze situatie en super dat je aan jouw kant zo veel dieren helpt.


Dat is toch muesli? Krijgen ze dan niet teveel mais e.d. binnen als je dat gaat gebruiken als ruwvoervervanger?

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:33

Dan zou ik eerder voor Carli Wafer kiezen. Daar zitten geen granen in.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:35

Mizora schreef:
Pavo Nature's best is ook in te zetten als ruwvoervervanger, maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht i.v.m. de vitaminen en mineralen die toegevoegd zijn. Maar de meeste paarden hebben met deze hoeveelheid ook direct de juiste hoeveelheid energie en eiwit binnen, dus meer is dan niet nodig.

En ik ga er vanuit dat er ook wel met hartog overlegd is? Want mogelijk kunnen zij grove grasbrok (fijngemalen grasbrok is niet gunstig vanwege te korte vezels) ook in bulk leveren. Is ook compacteren te vervoeren en eigenlijk gewoon echt hooi.

Sterkte met deze situatie en super dat je aan jouw kant zo veel dieren helpt.


Klopt inderdaad en pavo daily plus. Verder grasbrok en zijn we bezig met hooipellets uit Polen (nu alleen nog dat we eerst willen weten of ze kunnen garanderen dat er geen giftige planten als Jacobskruiskruid in zit), die week je en vallen dan uit elkaar in gehakseld hooi.

We proberen echt elke mogelijkheid die er is. En zoveel mogelijk paarden te helpen. :j

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:36

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?


Er is nog geen paard in Nederland geslacht vanwege weinig hooi/kuil en dat zal ook niet gaan gebeuren.

Er is nog zat te krijgen, meer dan zat zelfs. Een blik op marktplaats en je weet wat dat er op 20KM afstand genoeg te vinden is. Er komt de komende weken/maanden nog genoeg van het land af. Wellicht geen hooi maar dan is er wel voordroog of kuil te krijgen. Geen paard die honger hoeft te lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:40

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?



Beetje vreemde reactie. Het is hier nog wel een tikkie droger dan in NL, en over twee maanden stopt de boel gewoon met groeien, en dan is het een half jaar winter, als je van afgelopen jaar uit moet gaan. En wat houdt de Nederlanders tegen om het hooi te kopen? Iets met vraag en aanbod. :)

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:41

Paardenfann4 schreef:
Mizora schreef:
Pavo Nature's best is ook in te zetten als ruwvoervervanger, maximaal 1kg/100kg lichaamsgewicht i.v.m. de vitaminen en mineralen die toegevoegd zijn. Maar de meeste paarden hebben met deze hoeveelheid ook direct de juiste hoeveelheid energie en eiwit binnen, dus meer is dan niet nodig.

En ik ga er vanuit dat er ook wel met hartog overlegd is? Want mogelijk kunnen zij grove grasbrok (fijngemalen grasbrok is niet gunstig vanwege te korte vezels) ook in bulk leveren. Is ook compacteren te vervoeren en eigenlijk gewoon echt hooi.

Sterkte met deze situatie en super dat je aan jouw kant zo veel dieren helpt.


Dat is toch muesli? Krijgen ze dan niet teveel mais e.d. binnen als je dat gaat gebruiken als ruwvoervervanger?


Idem, ik geef ook Nature's best en dat vroeg ik me ook af :j

Hier alles besteld en wordt voor me bijgehouden tot wanneer ik het nodig heb, dan leveren ze. Als je vrienden hebt die boer zijn is het al wat gemakkelijker om hooi in te slaan... Ik moet nu wel toegeven, ik sta op een stal, en eerst deelde ik mijn hooi met de andere klanten zodat ik gewoon belde en zij me terugbetaalden voor hun "deel", maar nu doe ik dat niet meer. Ik deelde zelfs met de volpensionklanten omdat de staleigenaar beschimmeld hooi had gekocht. Het is egoïstisch, maar nu hou ik mijn balen toch voor mezelf... op dat punt is het voor mij echt wel eigen paarden eerst. Het was toch een beetje de spuigaten uit aan het lopen dat bij elke nieuwe klant ik terug een stuk kon afgeven en wéér kosten moest herberekenen. Da's niet mijn job :P

Ik hoop dat iedereen (of toch de meesten) hier echt goed uitkomen, vooral daar in het noorden.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:42

robert45 schreef:
Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?


Er is nog geen paard in Nederland geslacht vanwege weinig hooi/kuil en dat zal ook niet gaan gebeuren.

Er is nog zat te krijgen, meer dan zat zelfs. Een blik op marktplaats en je weet wat dat er op 20KM afstand genoeg te vinden is. Er komt de komende weken/maanden nog genoeg van het land af. Wellicht geen hooi maar dan is er wel voordroog of kuil te krijgen. Geen paard die honger hoeft te lijden.



Misschien op de klei gronden, maar op de zandgronden gaat niet veel meer komen hoor.
Als ik hier in de buurt kijk zijn alle graspercelen geel, compleet geel.
Dat heeft veel tijd nodig om te herstellen, als het al hersteld.

Hier in de buurt veel vogeltjesgras weides.
Die zijn 1 keer gemaaid en staan nu compleet geel. Hectares en hectares. Waar anders nog een snede vanaf komt.
Die 1e snede is goed gelukt, daarom is er ook nog wel. Maar er komt echt niets meer bij.
En ik denk dat veel paardenhouders een beetje hebben zitten slapen de afgelopen maanden.
Je weet gewoon bij zoveel droogte dat er minder gras is. Minder gras is minder hooi.
En nu dan pas in willen kopen is achter de feiten aan lopen.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:45

Quir schreef:
Rivendell schreef:
Quir nog 25 wagens? Hoeveel paarden heb jij?


Niet voor mezelf, ik heb mensen hier aan hooi geholpen die anders de paarden moesten slachten. :)

En nee Koper, zo werkt het niet. Niets met verdienen te maken, enige wat ik doe (en mijn doel is) om paarden te redden van de slacht door te zorgen dat deze dieren überhaupt iets te eten hebben. Wordt er alles behalve rijk van. _O-

Wat nobel van je dat je mensen aan hooi helpt. Zeker nu men daar 200 moet betalen voor een baaltje en het bij jou voor weinig kunnen krijgen.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:49

Normaal haal ik maandelijks hooi, maar nu toch besloten meer voorraad in te slaan. Als het goed is komen we zo de winter door. Gelukkig heb ik een vriend die loonwerker is en altijd wel aan hooi kan komen, maar toch besloten eieren voor m'n geld te kiezen.

Koper: Als je bang bent niet voldoende hooi te hebben moet je gewoon voldoende inslaan. Niemand die je dat verbied, toch? Waarom zouden mensen uit het buitenland dat niet mogen doen dan?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:54

Pfff heftig jaar, eerste jaar een eigen paard, natste winter en droogste zomer hahaha hierna kunnen wij alles aan.
Nee maar over het hooi maak ik me ook wel wat zorgen, we hebben geen ruimte om op te slaan dus we hebben nu 1 grote ronde baal staan en that’s iT, we zijn volkomen afhankelijk van de boer hier in de buurt. Heb Mn hoofd er al over gebroken voor andere ideeen etc maar ik kan het niet mooier maken dan het is.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:58

Wij hebben tot mei volgend jaar voldoende hooi. Hopelijk is er dan weer nieuw. Wij hebben alles vol staan met hooi en moeten noodgedwongen ook wat onder zeil opslaan. Maar dat is beter dan niets. We kunnen wel reserveren maar ik ben bang dat tegen de tijd we het nodig hebben het of verkocht is of 3x zo duur. Dus dan maar zo. Het heeft wel lekker geregend, hopelijk herstelt het gras snel nu.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:07

Hier op marktplaats (Brabant) voldoende hooi te krijgen hoor. Ook kleine pakjes. Ik heb onlangs 125 pakken gekocht a 6 euro. Veel te duur, maar wel hier om de hoek en super kwaliteit. Komt van de landjes hier. Ook behoorlijk grote pakken trouwens. Zie hier op 20 km ze ook wel voor 4 euro of 4,50. Ben dan alleen bang dat er echt rotzooi tussen zit.

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:10

Koper schreef:
Nog niet nee.



Jij staat toch ook vrij om er 180€/ baal voor te betalen? Wie houdt je tegen?

Altijd als de nood hoog is moeten die mensen maar ineens voor goed doel gaan spelen, omdat een ander in moeilijkere tijden blijkbaar geen geld meer hebben.
Bovendien denk ik dat degene die gewoon een goede relatie hebben met hun handelaar de balen ook tegen nog redelijk normale prijzen krijgen.

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:26

Idd de hooi tekorten, in NL,vallen nog iets mee, het wordt flink aangedikt, er is nu veel vraag omdat iedereen meer voorraad wil ivm angst voor schaarste aankomende winter, en de prijzen vallen ook enigszins mee er wordt nog genoeg aangeboden voor redelijke prijzen als je ff op marktplaats kiijkt tussen 4.50 en 6.00 euro voor kleine pakken is vrij normaal.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:27

Genoeg hooi te krijgen ?? mmm … nu misschien wel maar …

Ik weet van 2 opkopers (Duits en Deens) die hier in de regio zijn rond aan het rijden en alles op aan het kopen zijn wat ze kunnen krijgen = droog hooi, kleine of grote pakken, ingewikkelde klein of grote pakken.
Bij een boer die normaal leverd voor paardeneigenaren ... kost grote pak ingewikkeld normaal 40 euro (1m x 1m x 1m pak) ... heeft zijn vaste klanten opgebeld en gevraagd wat ze moesten hebben komend seizoen en dat te komen betalen anders was er niets te krijgen. Opkoper (Duitsland) heeft restant van wat niet gereserveerd en betaald was opgehaald aan 60 euro per pak.
Bij andere die +/- 600 droge pakken nog had liggen (normaal verkoopprijs 'swinters 3 euro) is alles verkocht aan 6 euro per pak.

Ik kan de boeren geen ongelijk geven :n … veelal blijven met hooi over iedere jaar, dit jaar niet en met winst verkocht.

Gegarandeerd dat er verschillende paardeneigenaren met hun handen in de haren gaan zitten deze winter!