Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:31

Deze winter hebben mensen ook nog overal gekocht om op de ovp te voeren. In verhouding niet veel, maar wanneer elk baaltje gaat tellen....

Wij gooien normaal ook teveel weg, dus gaan dat sowieso proberen te voorkomen. Hooi wat nat is geworden bijv wordt slecht gegeten en als we teveel geven, ligt er teveel naast. De ibc vaten staan op zand en het huisje op steen. Nu doe ik tijdens regen even niks in de ibc vaten en het huisje niet te hoog gevuld.

Hooi is van dit jaar erg mooi inderdaad, dus het is gewoon afwachten. Ik heb gister blad uit de tuin gehaald en waar het kaal was staat nu opeens al 2cm gras.
Het gras zal andere kwaliteit hebben en het is afwachten of het nog kan drogen, maar ik heb toch liever ruwvoer en dan bijvoeren dan helemaal geen ruwvoer.


Mizora

Berichten: 18060
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:33

Ik hoop dat ze de OVP niet zo lang uitstellen dat ze pas dieren gaan afschieten/afvoeren wanneer het gras al lang en breed op is. Er ligt nu een besluit om het terug naar (ik dacht) 1100 dieren te brengen, laten ze het vooral zo snel mogelijk uitvoeren (en dan bij voorkeur alleen maar vrouwelijke dieren afvoeren). Dan valt dat deze winter ook weg, want anders gaat er opnieuw stevige sterfte en dus bijvoeren zijn. Een hoop runderen zijn immers nu al mager en ook de paarden zijn lang nog niet allemaal goed op gewicht, laat staan dat ze al echt wintervet hebben.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:35

Mizora schreef:
Ik hoop dat ze de OVP niet zo lang uitstellen dat ze pas dieren gaan afschieten/afvoeren wanneer het gras al lang en breed op is. Er ligt nu een besluit om het terug naar (ik dacht) 1100 dieren te brengen, laten ze het vooral zo snel mogelijk uitvoeren (en dan bij voorkeur alleen maar vrouwelijke dieren afvoeren). Dan valt dat deze winter ook weg, want anders gaat er opnieuw stevige sterfte en dus bijvoeren zijn. Een hoop runderen zijn immers nu al mager en ook de paarden zijn lang nog niet allemaal goed op gewicht, laat staan dat ze al echt wintervet hebben.

Daar kan nu toch ook geen spriet meer staan al?

Mijn boer brengt per baal omdat ik geen eigen opslag heb, hoop dat hij gelijk had en inderdaad de hele winter gewoon hooi (of desnoods voordroog) heeft voor me.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DWensink, Ginny135, GrapeshotBot, jitskenienke, journee, mabellean, Marjo84, Telpeva en 18 bezoekers