Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-18 12:25

nos.nl
Welzijn

Afbeelding
Bron: Bokt Wiki


Veehouders en paardeneigenaren kampen met een tekort aan hooi. Door de aanhoudende droogte in de afgelopen tijd groeit het gras nauwelijks en zijn grasvlakten verdord. Sommige boeren hebben hun wintervoorraden al moeten aanspreken om hun dieren bij te voeren.Hooihandelaar John Polman heeft maar de helft van zijn gebruikelijke voorraad. "Dit is lang niet genoeg om de winter door te komen."

Vanuit het buitenland de hooivoorraad aanvullen is problematisch. Aangezien meerdere Europese landen last hebben van de droogte, is de vraag naar hooi in heel Europa groot. In Zweden worden zelfs hooibalen van het land gestolen.

Door de droogte is de prijs van het gedroogde gras flink gestegen. Het Duitse weekblad Der Spiegel schrijft dat de handel in hooi inmiddels te vergelijken is met de handel in goud. Ben Mulder van Fouragehandel Mulder uit Nijkerk zegt dat het hooi bij hem niet is aan te slepen: "Het vliegt de deur uit. Ik denk niet dat dit goed gaat als het nog drie weken zo blijft. In Frankrijk is er ook al helemaal niets meer. In Spanje zal het net zo zijn."

John Polman uit het Gelderse Est is eigenaar van een bedrijf dat onder meer hooi verkoopt. "Ik heb dit nog nooit zo meegemaakt", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. Zijn klanten - particuliere paardeneigenaren, boeren, maneges en zelfs konijnenfokkers - bestellen bij hem inmiddels alvast vooruit, vrezend voor schaarste. "Vorige week hebben we uit twee percelen 53 pakjes gehaald. Dat is helemaal niks. Geen gras, geen hooi. Het wordt nog een uitdaging om straks voldoende hooi te regelen voor bijvoorbeeld paarden en pony's. Die eten het meeste. De prijs zal alleen maar oplopen. Zeker als het uit het buitenland moet komen, vanwege de transportkosten."

Regen lijkt de enige oplossing van het probleem, maar die oplossing zal niet meteen effect hebben. Na de eerste druppels duurt het een paar weken voordat het gras weer gaat groeien. Mogelijk kan het eerste gras in het najaar dan pas gemaaid worden. De verwachting is dat de problemen daarom nog wel even aanhouden. Verder droogt het gras minder snel in het natte, donkere najaar, wat gevolgen kan hebben voor de hooikwaliteit.

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:34

Zolang Nederland nog verkoopt aan het buitenland maak ik mij niet zo druk. Dan is er genoeg.
Ik zit veilig voor deze winter dankzij vaste leveranciers en een schuur vol hooi.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:39

sanso schreef:
Zolang Nederland nog verkoopt aan het buitenland maak ik mij niet zo druk. Dan is er genoeg.
Ik zit veilig voor deze winter dankzij vaste leveranciers en een schuur vol hooi.

Dat zou ik niet durven beweren eigenlijk.
Eerder de fouragehandelaar kreeg daar een betere prijs dan in Nederland. Of zijn "buurman" paardenhouder dan de winter doorkomt is niet zijn verantwoording.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:42

enjoymyhorse schreef:
sanso schreef:
Zolang Nederland nog verkoopt aan het buitenland maak ik mij niet zo druk. Dan is er genoeg.
Ik zit veilig voor deze winter dankzij vaste leveranciers en een schuur vol hooi.

Dat zou ik niet durven beweren eigenlijk.
Eerder de fouragehandelaar kreeg daar een betere prijs dan in Nederland. Of zijn "buurman" paardenhouder dan de winter doorkomt is niet zijn verantwoording.

Precies. Die Zweden betalen er meer voor.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

alice0cullen

Berichten: 2429
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:50

Is het in dat geval niet eens tijd voor een verbod aan verkoop voor het buitenland, eigen land eerst zegmaar.

Van een ruin kan je eisen, aan een hengst kan je het vragen en bij een merrie moet je 3-voudig schriftelijk verzoek indienen.

Riding: The art of keeping the horse between you and the ground.

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:54

Gaat denk ik lastig worden. Vrij verkeer van goederen binnen de EU enzo.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:59

Ik heb via mijn vaste boer 72 ronde balen al binnen. Hij heeft nig een stuk dat hij voor mij gaat maaien. Daarbij nog 15 balen van vorig jaar, dus ik zit goed

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

MoniqueT

Berichten: 8829
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:00

Niet zolang wij ook gewoon spullen kopen, eten en dragen die uit het buitenland komen. Ook wij doen dat omdat het goedkoper is. Zo werkt een economie met open grenzen nu eenmaal.

Ik denk dat het gros van het in Nederland gebruikte stro bijvoorbeeld al jaren uit het buitenland komt.

Webshop - digital art: MoTekent

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:13

Ik heb gelukkig al genoeg binnen, maar ben ook eerder gaan inkopen dan normaal. Anders zou ik pas aug/sep naar nieuw hooi kijken, nu staat het er al. Anders dan gehoopt qua maat, maar ik kom de winter er wel mee door.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:47

Hier gelukkig ook alles binnen; bijna 300 baaltjes van eigen land, ruim 150 van een hooiboer in de buurt en nog 4 grote balen van ca. 400 kg per stuk uit Duitsland ( van Venhorst, besteld meteen toen zij nieuwe voorraad kregen). Met 2 a 3 paarden en ruim 1 ha. gras ( waar ook nu nog genoeg op staat) komen we de winter wel door.

petraaken

Berichten: 44182
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:05

Stro gelukkig allemaal al binnen. Mijn voordroog ook en ik heb er mee voldoende maar door de warmte kon ik geen baal voordroog gebruiken dus dan maar hooi ingekocht. Gelukkig kan ik bij mijn buurman terecht voor kleine baaltjes hooi en occasioneel afwisselen met een grote baal hooi bij een boer die ook nog voldoende heeft op dit moment. gras om kuil van te maken voor koeien lukt nog wel in oktober maar voor paarden zal dat niet meer lukken zo laat op het jaar.

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:17

Mijn balen deels binnen en deels gereserveerd.
En al een partij staan.
Nu hopen dat het land nog even bij wil trekken en een mooie september week. Dan kunnen we nog een keer maaien.

Drama Queen (Gribaldi) sport,elite, preferent, prestatie eindstand ZZZwaar +3
Fleurtje (Ferdeaux x Gribaldi) elite IBOP 84.5 sport ZZL+3 en broertje Lex ( Geniaal x Gribaldi ) M1+20 IBOP 80,5. Newt ( Expression x Gribaldi ) 2de bezichtiging
Rose-Olivia (For Ferrero x Gribaldi )
Evi ( Oscar ) ster, sport, D-OC, ZZZ+1


Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:24

Hier hooi genoeg maar het mais is allemaal mislukt en gister eraf gehaald.. dus meer n probleem voor de koeien

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:29

Hooi is in NL gelukkig nog erg betaalbaar en ook nog meer dan genoeg te vinden. Hier in Zweden betalen ze 10x zoveel voor een pak. Maar regen is overal wel heel welkom...

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:35

Quir, dan kan het voor jou zeker lonen om een aantal vrachtwagens uit Nederland te halen. :D

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:49

bigone schreef:
Quir, dan kan het voor jou zeker lonen om een aantal vrachtwagens uit Nederland te halen. :D




Afbeelding

Afbeelding

:D

BigOne
Berichten: 37974
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:00

Zou dat nog een keer herhalen!! Heb je je eigen onkosten er uit, handel is handel. 38 grote balen per wagen?? Wat betaal je dan aan vervoerskosten?? Dan zullen jouw balen ook niet al te goedkoop zijn door het transport.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:22

bigone schreef:
Zou dat nog een keer herhalen!! Heb je je eigen onkosten er uit, handel is handel. 38 grote balen per wagen?? Wat betaal je dan aan vervoerskosten?? Dan zullen jouw balen ook niet al te goedkoop zijn door het transport.


Nog zo'n 25 vrachtwagens te gaan. ;)
Ongeveer 0,1€ per kg. Dus dat valt nog steeds mee.

Als je kijkt dat er hier nu 200/300 euro per pak betaald wordt (ongeveer 0,6€ per kg en zelfs uitschieters naar 0,9/1,0€ per kg), is dat nog steeds erg goedkoop!

Rivendell

Berichten: 6791
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:44

Quir nog 25 wagens? Hoeveel paarden heb jij?

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:46

Dit is dus wat er gebeurt. Mensen uit landen met een hoger prijspeil kopen Nederlands/Duits/Deens hooi om er aan te verdienen. Dat het Nederlandse, Duitse en Deense vee dan minder te eten heeft... wie kan het schelen?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

kiki1976

Berichten: 16815
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:49

Koper schreef:
Dit is dus wat er gebeurt. Mensen uit landen met een hoger prijspeil kopen Nederlands/Duits/Deens hooi om er aan te verdienen. Dat het Nederlandse, Duitse en Deense vee dan minder te eten heeft... wie kan het schelen?

Mee eens hoor, maar ja alles voor hun eigen handel.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:51

Rivendell schreef:
Quir nog 25 wagens? Hoeveel paarden heb jij?


Niet voor mezelf, ik heb mensen hier aan hooi geholpen die anders de paarden moesten slachten. :)

En nee Koper, zo werkt het niet. Niets met verdienen te maken, enige wat ik doe (en mijn doel is) om paarden te redden van de slacht door te zorgen dat deze dieren überhaupt iets te eten hebben. Wordt er alles behalve rijk van. _O-

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:59

Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Quir

Berichten: 17337
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:02

Zolang ik in 1 rondje bellen meer dan honderden balen hooi vindt, jaag ik geen enkel dier de slacht in...

Koper

Berichten: 30076
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:02

Nog niet nee.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _activeme, AhrefsBot, Anomien, CupCakes_, Fientj, Kim_S, koenlover, Mariett, MerleSimone, Reggledoos, Thioro en 11 bezoekers