Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:50

Ik ben wel benieuwd of het mee of tegen gaat vallen. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het hier in de regio (= wij en omringende landen) karig gaat worden van de winter.

Wij hebben meerdere jaren ons hooi gekocht van vrienden van mijn ouders die overschot hadden. Handig voor hen en handig voor ons :)

Maar die zijn nu zelf al aan hun wintervoorraad begonnen omdat er geen gras meer op de wei staat.
Dus daar komt ook niet zomaar nog een goede snee vanaf, die kans is heel erg klein.

Dus ze missen een snee èn zijn al begonnen aan de wintervoorraad. Dat is dubbele schaarste zeg maar.

Ik heb geen zin in hooi-stress van de winter en wil ook geen korte nazomer rommel die niet genoeg tijd heeft gehad om goed te drogen. We hebben helaas ook geen plek om hooi op te slaan. Ja buiten in plastic, en dan eventueel een deel van de stal opofferen voor de open baal.

Toevallig vorige maand een dorp verderop perfect hooi gevonden voor de IR Fjord en daarvan hebben we nu maar 9-12 grote ca. 500 kg balen gereserveerd die we dan 1 voor 1 op mogen komen halen het komende jaar. Dan zijn we in ieder geval voorzien van goed hooi :)

Maar wel een gedoe met die grote balen.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 18:58

Faitherr schreef:
Pfff heftig jaar, eerste jaar een eigen paard, natste winter en droogste zomer hahaha hierna kunnen wij alles aan.
Nee maar over het hooi maak ik me ook wel wat zorgen, we hebben geen ruimte om op te slaan dus we hebben nu 1 grote ronde baal staan en that’s iT, we zijn volkomen afhankelijk van de boer hier in de buurt. Heb Mn hoofd er al over gebroken voor andere ideeen etc maar ik kan het niet mooier maken dan het is.


Kun je bij de boer dan niet een paar pakken reserveren?

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:33

Hm, ondertussen op mn werk toch wel een klein probleempje...hoop lek geprikte, en dus verrotte pakken voordroog, nu 1 open, en 1 waarvan ik geen beschadiging zie....en de vaste leverancier is al uitverkocht |o Ook geval van alles in 1 koop weg, maar dan naar een koeienboer die zonder zat. Vaste leverancier zou collega's gaan bellen, hoop daar morgen meer over te horen. Kan je vertellen dat dat geen relaxed gevoel is...

speurneusc

Berichten: 5370
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:50

wie aan hooi wil besparen zou eens moeten kijken naar luzerne costalfa, kan een besparing opleveren van rond de 25% op hooi verbruik.

verkrijgbaar is 3 varianten, de basis, een aanvullende en de sportvariant.

te vinden op fb als: luzerne constalfa

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:04

Koper schreef:
Ach ja. En dat je daarmee Nederlandse paarden de slacht in jaagt geeft niet, toch?


Tuurlijk... dat gras gaat straks weer als een malle groeien bij een beetje regen

ullaatje

Berichten: 3133
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: op mijn landgoed

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:36

Wat betalen we hier nu voor een ronde baal in NL?

Ik zou ook hooi importeren als dat nodig zou zijn,
en als het verkocht word naar het buitenland so what?
Geld dat stom is, maakt recht dat krom is.

Ik heb de boel geregeld voor deze winter, beetje vooruit kijken,
tot eind april heb ik genoeg, en dan gaan ze weer het land op

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:10

Ik vind het hooi minder schaars dan vorig jaar. Waar mijn hooileverancier me vorig jaar maiskuil aanraadde (no way !) omdat ie zelf voordroog moest aankopen, heb ik nu al 9 grote pakken in bestelling bij hem, aan de normale prijs. Ook 6 grote pakken hooi van eigen land, heb nog voordroog leverancier met verschillende soorten, maar wel pak prijziger, en twijfel nog om kleine pakjes luzernehooi aan te kopen (ongeveer 4 euro per pak thuisgeleverd, valt ook best mee dus, alleen is dat erg droog en stekelig en moeilijk in hooinetten te proppen).

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:23

Nou als ik zo rond me heen hoor hoe diverse pensionstallen al in de stress zitten om hooi (en ja wel, stro schaarste) ze de stalhuur bizar veel omhoog aan het gooien zijn.
Nou geloof ik niet in stro schaarste dit jaar om eerlijk te zijn. Als ik hier in de regio ziet wat voor mooi goud geel stro er overal afkomt.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:44

@Kiki, qua stro heb ik dan wel een probleem: er zijn er niet veel die nog kleine pakjes maken, en vaste leverancier laat me in de steek. Stro komt van Frankrijk, en daar is er schaarste. Maar kan nog enkele grote pakken kwijt onder het afdak, en heb nog halve zolder van vorig jaar, dus we zien wel...

Mizora

Berichten: 18094
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:01

De stroprijzen zijn behoorlijk hoog voor de tijd van het jaar en in plaats van dat de dip net een beetje op gang begint te komen, is deze al geweest. Deze site is interessant om daarvoor in de gaten te houden.

https://www.nieuweoogst.nu/meer/marktpr ... oi-en-stro

Daarnaast is de verwachting dat er ook veel stro vervoederd gaat worden aan het rundvee vanwege de graskuil- en de maiskrapte. Er zijn immers al allerlei maisvelden genoodoogst, als er nog wat te redden viel. En ook de mais die wel mag heeft ook niet zelden een flinke tik te pakken gehad.

Een normale snijmaisoogst is ergens tussen de 40 en 50 ton per hectare en heeft dan een droge stof van zo'n 17-20 ton droge stof. (tussen de 35-40% ds). De eerste cijfers van noodhakselen bleken neer te komen op zo'n 5-8 ton droge stof aan mais, die dan nog nauwelijks in kolf zat, dus een veel lagere voedingswaarde zal hebben dan normale snijmais (wel een erg zoete geur, dus waarschijnlijk veel suiker).

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:38

Wij hadden inderdaad een paar weken geleden last van stro- schaarste, balen moesten voor veel geld uit Spanje komen en de kwaliteit was om te huilen. Inmiddels is er flink geoogst dus dat is er weer. De balen hooi zijn ook al binnen, en dat moet al flink gevoerd want op het weiland staan ze zand te eten.
Dus afwachten hoever we komen ....

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:46

Ik geef ruwvoer onbeperkt tegen stress en verveling en niet te lang zonder (ook ivm op zand staan). Ruwvoer vervangers doen misschien vezels en vitaminen ofzo aan te zullen maar niet qua hoeveelheid knabbel.uren. besparen zou meer stress betekenen. Dat is wel lastig....

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:58

Hier in de regio zie je de ene trekker na de andere van het land komen. Zowel grote als kleine pakken.
Maar dat is hier pas echt de laatste 2 weken

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:38

ReadTheRulez schreef:
Faitherr schreef:
Pfff heftig jaar, eerste jaar een eigen paard, natste winter en droogste zomer hahaha hierna kunnen wij alles aan.
Nee maar over het hooi maak ik me ook wel wat zorgen, we hebben geen ruimte om op te slaan dus we hebben nu 1 grote ronde baal staan en that’s iT, we zijn volkomen afhankelijk van de boer hier in de buurt. Heb Mn hoofd er al over gebroken voor andere ideeen etc maar ik kan het niet mooier maken dan het is.


Kun je bij de boer dan niet een paar pakken reserveren?

Jaa zoiets gaan we inderdaad proberen te regelen. Wat zouden jullie denken dat we nodig hebben? Hoeveel van die grote ronde balen? Het gaat om 2 pony’s, een haflinger en een IJslander. Ze deden met 1 klein baaltje zo’n 3 dagdelen.

dingogirl
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-10-13
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 23:39

Ik heb in mei 18 ronde balen voordrooghooi gekocht voor 5 pony's.
Ik ben nu al aan de 2e baal bezig. Als ik het uittel kom ik tot april hier mee uit maar dan is er nog geen nieuw hooi. We hebben dus besloten om nu nog 10 balen bij te kopen.
En mooi droog hooi in plastic is hier nauwelijks nog te vinden. Of voor het dubbele per pak. Gelukkig kan ik morgen en zaterdag nog 9 balen hooi in plastic halen. Beter te veel misschien dan straks zonder te zitten of de hoofdprijs te moeten betalen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:29

En niet ieder zn situatie is gelijk, dus voor sommige mensen wordt het misschien wel een probleem. Er zijn stallen waar 30/40 paarden staan en er maar 2ha land is, dus ook als het gras nog op komt, is dat nooit voldoende. Daarbij staan ze vaak maar kort erop dan, dus moet je alsnog ruwvoer hebben.

Niet iedereen heeft genoeg opslagruimte. Vroeger had vrijwel iedereen een hooizolder. Er werd wel minder ruwvoer gegeven, maar die opslag ruimte is veelal hergebruikt als stal.

Door het grote inkopen is er voor anderen minder/niks. Eigen schuld? Hoezo? Als ik ergens kom waar het op is, terwijl iemand anders straks misschien overhoudt, maar flink heeft ingekocht, kan ik dat niet voor zijn. Moet ik bij mn hooiboer gaan slapen of camera's zetten?

Ruwvoer vervangers worden ook schaars en hebben natuurlijk nadelen. Dat eten paarden te snel weg, dus staan ze te lang zonder. Daarbij zijn het veelal dikmakers. Wij gaan halen dit weekend, maar zullen dat wel beperkt bijvoeren.

Met muesli ruwvoer vervangen gaat weer heel veel andere problemen geven. Dan kan het wel allemaal mooi op papier staan, maar je paard volgooien daarmee is natuurlijk geen oplossing. Je kan het ook echt niet onbeperkt voeren. Daarbij zijn de ingredienten ook belangrijk voor de gezondheid. Net als dat goed ruwvoer echt belangrijk is voor de darmen en de functie daarvan.

We hebben in Nederland teveel paarden op te kleine ruimtes, dus problemen kunnen daar zich voor gaan doen. Net als veel mensen toch echt beperkte financiele middelen hebben en toch paarden willen houden.

Als mensen nu nog hooi hebben, zou ik wel nu al beginnen met iets bij te voeren en zo lang mogelijk met je hooi te doen. Niet pas vervangers gaan zoeken als het al op is en dan geen hooi meer kunnen geven.
Of meerdere porties gaan geven. Dan kan je eventueel iets kleinere porties maken, maar toch de paarden relatief kort zonder laten staan.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:43

superpony schreef:
En niet ieder zn situatie is gelijk, dus voor sommige mensen wordt het misschien wel een probleem. Er zijn stallen waar 30/40 paarden staan en er maar 2ha land is, dus ook als het gras nog op komt, is dat nooit voldoende. Daarbij staan ze vaak maar kort erop dan, dus moet je alsnog ruwvoer hebben.

.

Dat zijn stallen die al heel lang weten dat ze voldoende ruwvoer moeten hebben en die reageren daar ook tijdig op.

We hebben de afgelopen 40 jaar veel vaker een drama gehad in de zomer dat iedereen schreeuwde dat je hooi in moest slaan, iedereen trapte erin en kocht voor belachelijk veel geld in................terwijl er genoeg voor handen was uiteindelijk.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel meevalt, maar wij nederlanders houden nou eenmaal van dit soort paniekvoetbal.

Luckystory
Berichten: 3466
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:45

Ik heb net een baal hooi gekocht bij een bevriende koeienboer en die baal is een 3de (!!!) snede van dit jaar. Geen idee hoe hij geflikt heeft. Niet gesproeid zei hij en deze was gemaaid eind juni. En t'is echt mooi lang en stengelig hooi.

Mijn wintervoorraad ligt trouwens ook al klaar. Ook gemaaid in juni. Eerste ( en enige) snede dan wel Gelukkig was het voorjaar wel goed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:51

Careri18 schreef:
superpony schreef:
En niet ieder zn situatie is gelijk, dus voor sommige mensen wordt het misschien wel een probleem. Er zijn stallen waar 30/40 paarden staan en er maar 2ha land is, dus ook als het gras nog op komt, is dat nooit voldoende. Daarbij staan ze vaak maar kort erop dan, dus moet je alsnog ruwvoer hebben.

.

Dat zijn stallen die al heel lang weten dat ze voldoende ruwvoer moeten hebben en die reageren daar ook tijdig op.

We hebben de afgelopen 40 jaar veel vaker een drama gehad in de zomer dat iedereen schreeuwde dat je hooi in moest slaan, iedereen trapte erin en kocht voor belachelijk veel geld in................terwijl er genoeg voor handen was uiteindelijk.
Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel meevalt, maar wij nederlanders houden nou eenmaal van dit soort paniekvoetbal.


Ook die hebben al even geen paarden op het gras gehad en extra ruwvoer gegeven. Hoewel ik ook zie dat de porties minder groot worden her en der.

Ik ben het met je eens qua paniek, maar daarmee heb ik nog geen hooi tegen een normale prijs. Als je hooiboer zegt; het is een gekkenhuis. Of; het is op, het is duurder etc, dan moeten we het er toch maar mee doen. We zijn afhankelijk van aanbod en prijs, dus ze kunnen het ook vragen, want we moeten iets hebben.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:53

Dat zijn stallen waarbij de paarden puur voor ff lekker buiten staan en die staan daar zeker niet om voer op te nemen. Die stallen voeren altijd al de hoeveelheid ruwvoer die ze nodig hebben. Die paar uurtjes wei is puur voor de leuk, niet voor de voeding.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 00:57

Careri18 schreef:
Dat zijn stallen waarbij de paarden puur voor ff lekker buiten staan en die staan daar zeker niet om voer op te nemen. Die stallen voeren altijd al de hoeveelheid ruwvoer die ze nodig hebben. Die paar uurtjes wei is puur voor de leuk, niet voor de voeding.


Niet overal hoor. Dan heb je het misschien over de zogenaamde luxe sportstallen die het altijd zo doen, maar de gewone stallen met teveel paarden op ene klein stuk grond, denk en handelen niet zo.

Ik weet een stal waar je nu kan bijbetalen zodat je paard een kilo basisbrok extra per dag krijgt. Die voert altijd al te weinig ruwvoer en vindt het te duur worden voor de klanten, dus gaan ze het zo oplossen. En mensen accepteren het, want liever 10 euro voor biks, dan 25 voor hooi erbij.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:07

Dat zijn de kneuzen stallen, maar de mensen die daar staan en denken dat je voor 200 euro een paard kan stallen en dat de eigenaar nog een boterham kan verdienen die zijn ook bijzonder naief.
Ik was enige weken geleden in de regio Gelderland op zoek naar een stal voor mijn 2 jarige die over 3 maanden naar huis komt en ik belde een stal die vroeg 200 en toen ik vroeg hoe dat uit kon, begon hij te stamelen, mijn reactie, voor dat geld moet je ergens op bezuinigen en dat klink mij nooit goed in de oren. Nu ga ik 350 betalen, dat lijkt mij veel realistischer.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:17

Ja, dat weet jij, dat weet ik, dat weten meer mensen, maar het gebeurt en die zijn er in hele grote getallen. Die paarden kunnen er niks aan doen en moeten toch eten.

En anders moeten mensen met te weinig budget maar hun paard naar de slager brengen, want niemand wil iets erbij hebben staan??

Overigens is dat voor Gelderland misschien erg goedkoop, maar prijs hangt wel van veel meer af. 350 euro betalen zegt nog niks als de stal hele hoge kosten heeft en nog niet de kwaliteit en zorg levert die je wenst. Waar iemand anders misschien amper eigen kosten heeft en veel voor de paarden over heeft.

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 01:21

Heerlijk die paniek. :')
Totaal onnodig ook; iig hier in noord nl.
Slimme boeren hebben 2 en in sommige gevallen al 3 sneden hooi/voordroog van het land gehaald. Met een beetje mazzel komt daar nu nog 1 snee bij.
Dat is een ruime opbrengst, het enige verschil is dat men ipv oktober nu al is gestart met bijvoeren ivm de droogte.
Koop dus 1/3 extra in en je zit safe, het feit dat er ondanks 6 weken droogte nu nog hooi in overvloed is doet mij niet in paniek schieten.
Het snijmais en koeienvoer daarintegen gaat veel meer en veel grotere problemen geven...

rufusjane
Berichten: 28
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Tekort aan hooi door aanhoudende droogte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 02:19

30 a 40 paarden op 2 hectare???? Die moeten sowieso altijd inkopen, dan is de wei op, alleen voor beweging en niet om te eten!