Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13855
Geregistreerd: 20-04-16

Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-18 12:12

omroep zeeland
Overige


De gemeente Veere gaat overlast van paardenpoep op de stoep en op fietspaden harder aanpakken. Twee jaar geleden benaderde de gemeente manegehouders al met de bedoeling de overlast van paardenpoep terug te dringen. Dat heeft toen niet geholpen, sterker nog: de overlast is volgens de gemeente juist toegenomen. Bij de inwoners van de gemeente is paardenpoep op de weg een van de grootste 'kleine' ergernissen.

Vooral rond maneges liggen drollen van paarden. Het is voor de gemeente een doorn in het oog dat ruiters de poep niet opruimen. Dat zou niet goed zijn voor de verkeersveiligheid, het milieu en het aanzien van Veere.

Volgens de gemeente horen paarden niet op voet- of fietspaden, maar op de rijbaan. Bovendien vindt de gemeente dat er genoeg goede ruiterpaden te vinden zijn. Na een waarschuwing krijgen ruiters die op een voetpad of fietspad rijden een bekeuring.

Citaat:
Verkeersregels voor ruiters en menners

Als er een ruiterpad is, dan moet je dat gebruiken. Is er geen ruiterpad, dan houd je zoveel mogelijk rechts op de rijbaan, als het kan in de berm. Op voetpaden, stoepen, fietspaden en fietsstroken mag je niet komen, ook niet als je naast je paard loopt. Dit alles geldt ook voor menners. Tot slot: rijd je op de rijbaan, dan mag je niet naast elkaar rijden.

Bron: KNHS.nl

Contact met de Nieuwsredactie? Of een tip insturen? Stuur ons een PB! Taal/spellingsfout gevonden? Meld het hier. Feedback voor de NR? Die kun je hier kwijt.


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:22

ja paarden op de rijbaan en dan een hoop boze automobilisten....

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:23

Oja, veilig ook :j om op een 80 weg op de rijbaan te rijden terwijl er een fietspad naast ligt..?

cp112

Berichten: 14707
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:28

Rijden op een fietspad langs een drukke weg of bijv waar het 80 km is wordt gewoon gedoogd.


Maar dat neemt niet weg dat je je shit ff opruimd. Je stapt even af en schopt het in de berm of komt later terug om het weg te halen. Kleine moeite

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:38

Ik vind deze altijd wel leuk:

Afbeelding

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

yvje86

Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:39

Ik woon hier en een aantal jaar geleden is er een aanspanning op de 80km weg aangereden, dat is niet positief afgelopen.

Hoe de regels ook gaan worden, ik weiger om met de paarden op een 80km weg te gaan rijden/mennen.
Dan maar een boete maar de veiligheid van de paarden en mezelf gaan voor.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 12:58

Ik weiger zelf ook op de grote weg te rijden. Ze gaan hier als idioten en ruiterpaden hebben wij niet.

Maar als mijn paard op de weg poept, rijd ik na m'n rit even met de auto terug om het op te ruimen. Kleine moeite :).

Ik snap helemaal dat de gemeente het zat is. En terecht ook.

mylittlejoy

Berichten: 3288
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:00

Wel zo netjes om het op te ruimen idd, maar paardenpoep slecht voor het milieu? Die heb ik nog niet eerder gehoord.

Celiien

Berichten: 13248
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:01

Terecht van de gemeente.
Dit is gewoon actie-reactie. Er zijn waarschuwingen geweest dat men de zooi moest opruimen. Daardoor werd het gedoogd. Echter nu niet meer gezien de overlast. Zo hopen ze waarschijnlijk dat de ruiters niet meer/minder naar buiten gaan.
Als de manege/ruiters het echt zouden willen en met de gemeente om de tafel gaan zitten over oplossingen, zal het vast wel weer gedoogd worden. Maar dit is nu gewoon de stok achter de deur voor de gemeente (en ze staan volledig in hun recht, met de huidige wet/regelgeving).

A girl from Nashville sings... And the whole world listens <3

tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:03

of gewoon afstappen en het ff de berm inschoppen met je voet?
zoveel moeite is het niet,daar ligt het in niemands weg en binnen no-time verteerd.

je voet spoel je dan gewoon ff af als je thuis komt.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D

Berichten: 41239
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:14

mylittlejoy schreef:
Wel zo netjes om het op te ruimen idd, maar paardenpoep slecht voor het milieu? Die heb ik nog niet eerder gehoord.

Dat vind ik ook een rare en klopt imo niet.


tengeltje11 schreef:
of gewoon afstappen en het ff de berm inschoppen met je voet?
zoveel moeite is het niet,daar ligt het in niemands weg en binnen no-time verteerd.

je voet spoel je dan gewoon ff af als je thuis komt.

Ik kan door een blessure niet meer zonder krukje op t paard komen. Ik kom na mijn ritje terug om de mest op te ruimen. Imo ook prima. Als t maar opgeruimd wordt.

pien_2010

Berichten: 42657
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:16

tengeltje11 schreef:
of gewoon afstappen en het ff de berm inschoppen met je voet?
zoveel moeite is het niet,daar ligt het in niemands weg en binnen no-time verteerd.

je voet spoel je dan gewoon ff af als je thuis komt.


Doe ik ook altijd.
Maar ik vind de weg van Veere naar Vrouwenpolder en Veere -Middelburg waar een mooi groot fiets pad langs gaat én goede berm vaak, te gevaarlijk om op die drukke 80 km weg te gaan rijden met je paard Levens gevaarlijk.
Berm kan met soms uitwijken naar fiets pad.

secricible

Berichten: 25667
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:19

Celiien schreef:
Terecht van de gemeente.
Dit is gewoon actie-reactie. Er zijn waarschuwingen geweest dat men de zooi moest opruimen. Daardoor werd het gedoogd. Echter nu niet meer gezien de overlast. Zo hopen ze waarschijnlijk dat de ruiters niet meer/minder naar buiten gaan.
Als de manege/ruiters het echt zouden willen en met de gemeente om de tafel gaan zitten over oplossingen, zal het vast wel weer gedoogd worden. Maar dit is nu gewoon de stok achter de deur voor de gemeente (en ze staan volledig in hun recht, met de huidige wet/regelgeving).


Dit dus. Kans verkeken als paardenliefhebbers. Nu wordt het boetedoen en zal de gemeente minder soepel omgaan met gedogen.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Susanne

Berichten: 11578
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 13:58

In onze gemeente is het verplicht om binnen 24 uur de mest op de ruimen. Mijn pony mest haast nooit buiten maar als hij het doet ga ik achteraf even terug. Kleine moeite.

Helaas laten de meeste mensen het gewoon liggen. Bijzonder asociaal vind ik het.

Hondenpoep dien je hier ook op te ruimen, staan allerlei (gratis) automaten met poepzakjes. Alleen jammer dat de meeste hondeneigenaren er letterlijk schijt aan hebben en het laten liggen, zelfs in speeltuintjes etc. Of bij mensen op de stoep/in de tuin. Maar daar hoor je dan weer niemand over.

Ik heb laatst een mevrouw aangesproken die haar hond in mijn voortuin zijn behoefte liet doen. Vond ze érg raar dat ik daar iets van zei 8)7

Olikea

Berichten: 5446
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:00

De reacties op facebook waren af en toe echt grof. Ik snap dat er overlast is. Maar sommige mensen vinden dat we paarden in de worst gedraaid moeten worden. En om nou over de 80 km weg te rijden. Ik zou het niet doen

Julius <3

Amber_anne

Berichten: 6841
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:12

Helemaal frappant dat je met je paard aan de hand maar over een 80km weg moet gaan stappen.... Lijkt me een recept voor een ongeluk

gerpiegorp

Berichten: 1585
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:15

Tja, heel lullig hoor, maar die ruiters daar hebben het er dan ook zelf zo naar gemaakt, op een paar uitzonderingen na. Als het na waarschuwingen gewoon blijft of zelfs meer wordt en mensen daar last van hebben, dan moeten ze daar de gevolgen maar van zien. Wel oprecht heel jammer voor de mensen die het wel opruimen :j Maar ik vind het eigenlijk wel goed dat ruiters eens op hun flikker krijgen, want ik vind het zelf ook te goor voor woorden om met mijn fiets tussen de mesthopen door te moeten slalommen als ik door een paardenstraat rijd.

...
Ik ben gerpiegorp

Aria_zz

Berichten: 5504
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:20

Ik vraag me dan af wat de reden is dat er zoveel mensen te paard langs een drukke baan moeten. Is daar geen oplossing voor? Niemand wil graag langs zo een baan rijden, toch.

--- Oh leave me to be Wild, so I can hunt the forest and chase your heart ---

# Yes I change, but my heart is still on the same place # أحب حصاني جدا. ***Hildar***

M_D_H
Berichten: 17447
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:22

Mijn paard kondigt aan wanneer hij moet mesten dus dan zorg ik dat ik ver de berm ingereden ben zodat niemand er last van heeft :j
Afstappen kan ik niet, daar is mijn paard sowieso te onrustig voor (ik kom er wel af maar dan kom ik er ook nooit meer op :') _O- ) maar mocht hij ooit zijn behoefte op straat doen rij ik daar wel voor terug :j

Ik vind het wel terecht, je leeft in een samenleving waarin je rekening met elkaar moet houden. Zoals ik echt niet zit te wachten op katten in mijn tuin, zo zit een ander niet te wachten op paardenmest op het fietspad. Zelf vind ik het ook niet fris om daar doorheen te moeten fietsen.

Wij zijn ooit wel helemaal verrot gescholden door een man in een cabrio die ons er van betichte dat onze paarden gemest hadden en dat wij dat per direct moesten op ruimen... Leuk detail: De straat waar meneer het over had waren wij nooit geweest, die vermeden wij namelijk omdat wij wisten dat de boeren het land aan het bemesten waren en over die straat heen reden. Nog leuker detail, het was dus geen paardenmest wat daar lag :') _O-

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Gemeente Veere is overlast van paardenpoep zat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 14:27

Niet iedereen vind het opgeruimd als het in de berm ligt, daar heb ik ook wel eens gezeur over gehad.
Paard raakte nogal overstuur van de schreeuwende man, er stonden aan beide kanten auto´s te toeteren maar die man wilde ons niet weg laten gaan. Uiteindelijk ben ik in galop langs hem heen gereden en, zoals beloofd, later teruggekomen om het op te halen..

Onder het genot van alwéér een hoop geschreeuw en gepreek :')

Nikass

Berichten: 16484
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:14

Volgens mij is het bij wet toegestaan om het later op te ruimen, maar ja wat is later? En wie heeft er zich in de tussentijd dan al aan geërgerd?
In de berm schoppen doe ik wel, terugrijden niet: ik zie me al kilometers fietsen met een mest boy, nee dank je.
Ik vind dat je altijd moet proberen een beetje rekening te houden met iedereen, zeker een straat waar stallen zijn daar kan je wat makkelijker zorgen dat het opgeruimd blijft. Andere kant is ook dat weer dat een verbod invoeren weer zoveel weerstand oproept en vaak ook niet helpt, of gevaarlijke situaties oplevert.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:29

Amber_anne schreef:
Helemaal frappant dat je met je paard aan de hand maar over een 80km weg moet gaan stappen.... Lijkt me een recept voor een ongeluk

Met een paard aan de hand ben je juridisch een voetganger en mag je dus op de stoep. Vind ook wel dat op sommige plaatsen de overlast te groot is.Er zouden meer ruiterpaden aangelegd moeten worden.

Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:32

Niello schreef:
Amber_anne schreef:
Helemaal frappant dat je met je paard aan de hand maar over een 80km weg moet gaan stappen.... Lijkt me een recept voor een ongeluk

Met een paard aan de hand ben je juridisch een voetganger en mag je dus op de stoep. Vind ook wel dat op sommige plaatsen de overlast te groot is.Er zouden meer ruiterpaden aangelegd moeten worden.

volgens mij ben je dan nog steeds bestuurder (van het paard).

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:34

Niello schreef:
Amber_anne schreef:
Helemaal frappant dat je met je paard aan de hand maar over een 80km weg moet gaan stappen.... Lijkt me een recept voor een ongeluk

Met een paard aan de hand ben je juridisch een voetganger en mag je dus op de stoep. Vind ook wel dat op sommige plaatsen de overlast te groot is.Er zouden meer ruiterpaden aangelegd moeten worden.


Hahaha, I wish. Helaas ben je nog steeds 'ruiter', ook ik moet met mijn shetlander op de 60/ 80 kmweg.

Extreme Sports 8-)

Black is the colour of my true love's hair

Susanne

Berichten: 11578
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 15:42

Niello schreef:
Amber_anne schreef:
Helemaal frappant dat je met je paard aan de hand maar over een 80km weg moet gaan stappen.... Lijkt me een recept voor een ongeluk

Met een paard aan de hand ben je juridisch een voetganger en mag je dus op de stoep. Vind ook wel dat op sommige plaatsen de overlast te groot is.Er zouden meer ruiterpaden aangelegd moeten worden.


Volgens mij wordt je gezien als bestuurder als je met een last- of trekdier loopt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cantodea11, djinnie, DotBot, Schildpaddd, Tazzey, Vagabondo en 12 bezoekers