Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Qimm

Berichten: 15145
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:25

Maar hoe veel paarden raken in paniek bij noodweer? Ik heb het nog nooit meegemaakt iig?

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm


DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:28

Kan mij wel voorstellen dat paarden daar in paniek door geraken. Maar daar valt ook gewoon op te trainen door bij 'moeilijker' weer (niet per se gevaarlijk) ook gewoon eens in de buitenpiste te rijden of in de binnenpiste met klapperende dakpannen. Dan raken ze het wel gewoon.
Denk eerder dat paarden sneller in de stress schieten omdat de ruiters zelfs schrik hebben.

purny

Berichten: 27446
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:29

Sintara schreef:
* stapt heel casual bij iemand in de auto met paard en al* HOOI! :D

oh of gewoon even een gebouw instappen, ook een leuke optie..

En dan vervolgens er staat een paard in de gang gaan zingen :+
Gewoon je auto meenemen op buitenrit. Er is vast nog wel ergens een passend halster te vinden

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 17:55

Qimm schreef:
Maar hoe veel paarden raken in paniek bij noodweer? Ik heb het nog nooit meegemaakt iig?

Van horen zeggen wel, dat paarden letterlijk door het lint gingen of als malloten aan het racen waren, en dat was dan gewoon bij stal. Als ze niet gewend zijn om met onweer/noodweer buiten te zijn kunnen ze blijkbaar paniekeren. VZpaard had dat niet zo, zelfs niet toen eens het dak van de stal woei terwijl ze er in stond. Die keek er naar, zuchtte en ging heel chagrijnig staan kijken. Ze had al zo het land aan regen...

Moet zeggen dat ik de 'stap in auto' commentaren wel briljant vind. :')

* Love Always 1991 - 2018 *

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 18:50

Nooit paniek gezien en ook die ene buitenrit was merrie heel braaf.
Rennen in het weiland wel eens gezien, maar dat kwam eerder door de wind die opstak dan van de donderklappen.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Mando

Berichten: 15681
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 19:55

Jaaaaren geleden werd mijn oom in Engeland overvallen in het veld door een onweersbui.
1 boom in de buurt

Hij heeft gepaste afstand genomen met zijn paard maar de bliksem is in het hoofd van zijn paard geslagen en via de teugels naar hem.
Hij werd gevonden met brandwonden en zijn paard was dood.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:02

Een auto is een 'kooi van Faraday', waardoor je veilig bent voor een bliksem inslag.
Maar werkt een trailer voor een paard volgens hetzelfde principe?

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 20:07

Trailer is (meestal) geen kooi constructie, denk aan de losse kappen op de meeste varianten. Dus lijkt me niet. Staat wel op lucht en rubber banden, dus kan me voorstellen dat de geleiding naar de aarde niet optimaal is en zo zijn voordelen heeft.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:25

Poeh wat heftig om al die verhalen te lezen. Goed dat hier aandacht aan besteed word. Ik ben zelf wel benieuwd of jullie het stroom van het schrikdraad uitzetten met onweer? Wij doen het meestal wel, is dat belangrijk?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 21:34

Faitherr, iemand gaf al aan dit te doen zodat de paarden kunnen vluchten voor een vallende boom. Dan moet je wel niet bij drukke wegen in de buurt zitten maar toch. (Denk ook niet dat een paard dat ineens buiten de wei staat ver weg van zijn huisje zal gaan eigenlijk)

Ik kan me voorstellen dat je paard jouw angst overneemt. Hoewel het beter is om niet angstig te zijn zou ik dat ook niet zo 123 terugroepen als je op de hei bent met je paard en er vormt een donderwolk boven je hoofd :+

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:30

Magrathea schreef:
Faitherr, iemand gaf al aan dit te doen zodat de paarden kunnen vluchten voor een vallende boom. Dan moet je wel niet bij drukke wegen in de buurt zitten maar toch. (Denk ook niet dat een paard dat ineens buiten de wei staat ver weg van zijn huisje zal gaan eigenlijk)

Ik kan me voorstellen dat je paard jouw angst overneemt. Hoewel het beter is om niet angstig te zijn zou ik dat ook niet zo 123 terugroepen als je op de hei bent met je paard en er vormt een donderwolk boven je hoofd :+

Jaa dat kan ik nog begrijpen, scheelt dat hier niet direct echt bomen langs de wei staan, enkel een hele oude wilg maar die staat naast mijn huis met bliksemafleider en die komt nog wel een stuk hoger.
Maar ik vraag me vooral af of het ook is om gevaar te verkleinen met inslaan zeg maar, dus of het veiliger is qua inslag om het stroom uit te zetten.

Thioro

Berichten: 3985
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 22:48

Stroomdraad geleid ... stroom. En bliksem zoekt vriendjes dus die zal bij gelegenheid netjes een stroomdraad volgen.
Hier heeft een boer eens een koe dood gevonden in z'n weide, koe lag op ong 1m van de omheining in een open weiland met aan het ander eind van het land een bomenrij. Bliksem in boom geslagen, overgeslagen op de stroomdraad en koe stond daar dan weer te dicht bij.
Stroom er af is dus wel iets veiliger.

Onweer gelukkig nog nooit meegemaakt, ik denk dat ik gewoon zo snel mogelijk terug naar huis zou spurten.

Giga stortbui wel een keer gehad. Merrie en ik hadden gelijk hetzelfde idee en we zijn gaan schuilen onder een grote eik. Na afloop weer gewoon verder.

M'n paard is verder niet onrustig bij onweer en wat opvallend is, is dat ze niet gaat schuilen. Die blijft rustig in het midden van het weiland staan bij donderslagen en gietende regen.

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-18 23:10

Qimm schreef:
Maar hoe veel paarden raken in paniek bij noodweer? Ik heb het nog nooit meegemaakt iig?



Ik heb ooit op een paard gereden wat altijd super braaf was. Indien hij iets eng vond of schrok ging hij stil staan. Tot op een avond hij ging rennen en schrikkerig werd. Eigenaresse was er ook en die stapte even op om te zien wat er was. Nog geen tel later stapte ze af en zei dat er onweer aan kwam. Dus snel met paard nasr stal want die was dus als de dood voor onweer. Hij stond net op stal en het begon te flitsen en onweren. Maar dat zagen we toen ook niet aankomen.

Verder goede tips. Het is denk ik ook altijd belangrijk om zelf goed bewust te zijn van je omgeving en te kijken wat op het moment van weers verandering de beste optie is.

Zo blij en trots op mijn vriendinnetje :)
[o]

XladyX

Berichten: 1317
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 08:18

Je paard vastknopen aan een struikje? Denk dat dat niet zo verstandig is. Maar verder wel goede tips :)


bigone schreef:
*knip* Of, wanneer het in de buurt is een drooggevallen sloot.


Dat is dan weer absoluut niet handig. Bij onweer zit toch ook vaak neerslag en het laatste wat je wilt is dat die droge sloot/rivier zich weer vult in een noodgang terwijl jij daarin staat ;)

bethje31
Berichten: 636
Geregistreerd: 17-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:28

Eén keer meegemaakt in de duinen, wij zijn gewoon vlot naar huis gedraafd, was geen plek om te schuilen, en om nou je paard ergens vast te binden. De paarden en wij wilden vooral naar huis. In de bergen zelfde verhaal, grote bui en we moesten er vooral heel snel vandoor....daar neem je niet de tijd om je paard vast te binden....zadelen en gaan...paarden zijn vaak opvallend braaf in onweer, alsof ze weten dat het niet het moment is om domme dingen te doen....

Sure_lee

Berichten: 10382
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:34

Qimm schreef:
Maar hoe veel paarden raken in paniek bij noodweer? Ik heb het nog nooit meegemaakt iig?


Ik denk dat dat eerder ligt aan het aangeleerde gedrag. Als de paarden altijd in aller haast naar binnen worden gehaald als er noodweer aan komt dan zit dat in hun systeem.

Ik had 3 pony's aan huis die altijd buiten beleven door weer en wind. Ze konden zelf naar de inloopstal lopen als ze wilden maar dat deden ze eigenlijk nooit. Toen kreeg ik er een pony bij.... bij het eerste onweer begon ze als een gek te rennen en raakte in paniek.... toen ze zag dat de andere 3 gewoon bleven grazen ging haar hoofd ook weer naar beneden. Klaar paniek.

Sintara

Berichten: 7374
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Tips voor een veilige buitenrit bij onverwacht onweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:43

Ik heb er wel eentje gekend die heel bang was voor onweer, zodra ze in de buurt van haar stal was was het over. Maar die werd ook weer niet gevaarlijk ofzo, kreeg alleen haast..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

MizzMontana

Berichten: 5673
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 08:46

Bravura schreef:
Bind je paard aan stronk of struik....ik denk dat de meeste paarden mét stronk of struik de benen nemen onderweg als er slecht weer over trekt en de baas zit ergens anders :+
Wat dacht je er van om bij onstabiel weer maar even niet een stuk het bos in te gaan maar lekker bij huis te blijven?


_O-
Ik zie die van mij al rennen :')

Laat maar... ik blijf wel thuis.

Zoolgangster

Berichten: 9566
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:24

Bambelien schreef:
Magrathea, er wordt niks afgebrand, maar ik moest wel een beetje lachen om de gedachte dat je halverwege je buitenrit ergens een auto op moet zoeken


Ik moest ook wel lachen... ik heb het meegemaakt terwijl ik op de kar zat, tijdens menles... het regende zó hard dat er een muur van water was en het paard geen stap meer vooruit wilde doen.
Dan kun je dus wegens kar achter paard geen auto zoeken, geen stal, geen manege, geen paardvastbinden niks... alleen doorrijden zodra er iets minder water valt, en hopen dat de bliksem niet (vlakbij )inslaat, terwijl de goed onderhouden Achenbach-leidsels plus tuig spekglad zijn van al dat water. Dus zo heel erg veel viel er niet meer te besturen, vast te binden of desnoods uit te spannen. :')

Haribo macht Kinder froh, und der Zahnartzt ebenso.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amable, Cowboy55, Lynnepinny, Poety, ReadTheRulez, sasja0705, Schrompeltje, Zilfstar en 61 bezoekers