Briesende paarden lijken vrolijker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

Briesende paarden lijken vrolijker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-18 15:35

Bokt.nl / Horsetalk
Welzijn

Afbeelding
Foto: GepaardmetKelly | Pixabay

Waarom briesen paarden? Onderzoekers in Frankrijk ontdekten dat briesen over het algemeen geassocieerd wordt met positieve emoties. Het onderzoeksteam van de Rennes 1 universiteit trokken het traditionele beeld in twijfel na hun bevindingen. Het eerdere beeld was vooral gericht op hygiëne, het schoonmaken van de neusgaten. Zij hebben hun bevindingen gelinkt aan wat zij omschrijven als een relaxfase gekoppeld met positieve emoties tijdens hun rust. Dat zou duiden op een goed welzijn.

Mathilde Stomp en haar collega’s schrijven in de PLoS ONE dat het gebries gebruikelijk is bij paarden en bij sommige soorten en als positief gezien wordt. “We hadden de verwachting dat dit ook zo bij paarden had kunnen zijn.” Hinniken was gekoppeld aan emoties bij paarden en stonden voor opwinding of de aard van hun emotie.


Er was duidelijk behoefte aan een duidelijke beschrijving van non-vocale signalen zoals briesen, knorren of blazen. Het geluid dat geproduceerd wordt door de neusgaten zou duiden op het opruimen van de neus. “Echter, het gebries werd bij sommige paarden meer geproduceerd dan bij andere zonder dat er een relatie was met de luchtkwaliteit.”

Onderzoekers beschrijven een onderzoek waarbij 48 paarden zich in extreme leefomstandigheden bevonden. Van de beperking van een enkele stal waarbij ze slechts een paar uur per dag op gras stonden, tot een meer natuurlijke omgeving waarbij ze in een stabiele groep in de wei stonden. De paarden stonden hierbij verspreid over vier locaties in Bretagne. De manegepaarden werden opgedeeld in twee groepen, 19 aan de ene kant, 18 aan de andere kant. Ze werden op verschillende manieren behandeld. Terwijl elk paard op stal stond, genoot één groep elke dag één tot vier uur op de weide met variërende groepsgenoten, en stond de andere groep elke dag ongeveer zes uur per dag op de weide. De overige 11 proefpaarden werden permanent in de wei gehouden, kregen hooi wanneer dat nodig was en werden af en toe bereden voor recreatie.

Het gedrag werd waargenomen toen ze briesten. Daarnaast evalueerde de onderzoekers de welvaartstaat van elk paard met behulp van de erkende welzijnsindicatoren. De briesproductie stond vrijwel gelijk aan situaties waarin bekend is dat ze voor positieve emoties zorgen, zoals het voeren in de weide. De paarden van de manege briesten tweemaal zo veel in de wei als wanneer zij op stal stonden. Acht paarden briesten zelfs helemaal niet in hun stal. Verder briesten de paarden die permanent in de weide werden gehouden aanzienlijk meer. Paarden leken ook minder te briesen bij stress. “Briesen lijkt daarom dus een positieve emotie. Hoe meer paarden snuiven, hoe prettiger zij zich voelen”, zeggen de onderzoekers. Dat was onafhankelijk van leeftijd en geslacht.

In totaal heeft het onderzoeksteam 454 briesjes geregistreerd in de paarden van de manege; 189 in stal en 265 in de wei. Zij bespraken hun bevindingen en zeiden: “Het is duidelijk dat briesen niet alleen kan worden beschouwd als een eenvoudige hygiënische functie. Luchtkwaliteit kunnen de huidige resultaten niet verklaren.”

Briesen zou een goede indicatie zijn voor positieve emoties. Zij stelden voor dat briesen zou duiden op “een relaxfase geassocieerd met positieve emoties en zou meer het welzijn van een paard kunnen benadrukken. Echter, onze studie zou niet uitsluiten dat briesen ook een hygiënische funtie heeft, gezien stofaanwezigheid in de stal niet grondig is onderzocht, maar het resultaat laat zien dat dit zonder twijfel zou kunnen verklaren waarom er verschil is tussen paarden onderling.”

Het onderzoeksteam bestond uit Stomp, Maël Leroux, Majorie Cellier. Séverine Henry, Alban Lemasson en Martine Hausberger.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


lipicai
Berichten: 16
Geregistreerd: 12-09-06
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:57

En daar is een wetenschappelijk onderzoek voor nodig om dat te bewijzen? Iedereen met een beetje kennis van de paardentaal weet dit toch?

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Re: Briesende paarden lijken vrolijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:46

Is er ook een link naar het originele artikel? Het lijkt me wel interessant, maar dit is zo slecht vertaald dat het wel erg moeilijk leest.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Briesende paarden lijken vrolijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 17:59

Ik wist dit allang. Ik bries vaak ook samen met mijn pony, dan begint hij en bries ik na hem en dat reageert hij dan ook weer op. Mijn nieuwe pony keek me de eerste keren aan alsof ik gek was geworden, maar nu blijft ook hij gezellig meebriesen als ik ook bries. Alex briest ook vaak tijdens onze ritjes als teken dat ie ontspannen is en het lekker vindt om voor de kar te lopen.

Alex en Jorie <3

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:52

Ok, dan maar niet meer mopperen als ze weer eens in mijn gezicht briesen.
Laatst bijgewerkt door Zeedraakje op 08-12-23 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 19:54


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:08

Ik vraag me af of er ook rekening wordt gehouden met het feit dat paarden tijdens het grazen veel meer stof, pluizen, pollen en ander stuifsel tegenkomen? Dat paarden meer briesen als ze buiten zijn vind ik op zich niet gek; de paarden die neusnetjes tegen pollen hebben dragen deze ook alleen buiten, niet op stal.

Edit: net de laatste alinea herlezen maar daarin lijkt te staan dat het hele briesen zonder twijfel ook gewoon door hygiene zoals stof en dergelijke kan komen?
Ik ga denk ik toch maar even het originele artikel lezen, want op zich is het leuk dat dit vertaald is naar het nederlands, maar de vertaling is op essentiele punten helaas lastig te volgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-18 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 23:11

Ik heb ook het idee dat mijn paard meer briest om viezigheid uit zijn neus te krijgen tijdens het rijden.
Even de boel opschonen zeg maar.

marley93

Berichten: 6029
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Briesende paarden lijken vrolijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 06:55

Ze doen het volgens mij gewoon om allerlei redenen. Zowel hygiënisch als wanneer ze blij zijn, maar ook om spanning los te laten.

Vavoom.
&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Briesende paarden lijken vrolijker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 07:39

Ze briesen bij mij echt op dezelfde momenten. Bij op de wei zetten, pad voor het bos, zelfde pad na het rijden in het bos, als ik net in de bak kom, bij beloning tijdens het rijden, soms ook tijdens het rijden.
Herkennen jullie ook dat het soms niet tegen briesen aanzit maar het er dan net niet helemaal uitkomt?

Monique1963

Berichten: 8628
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 12:49

Avanti schreef:
Herkennen jullie ook dat het soms niet tegen briesen aanzit maar het er dan net niet helemaal uitkomt?


ja dan komt er zo'n wellustige kreun en dan de brri.... nee toch maar niet. Kreun bri.... nee toch maar niet. En dan kreun en een lekkere brrrrrrrrrrries, was ie dan toch nog.

En ik weet ook zeker zonder onderzoek dat het briesen een tweeledige functie heeft. Aangeven dat ze relaxed zijn en schoonmaken. Als er eentje het doet bij ons, doen de andere het meestal ook.

Vaak aan het begin van een rit, ff lekker briesen. En ja samen want ik doe het na, en dan zij weer, ik weer, etc. Meestal een keer of drie en dan is het klaar wat haar betreft. En ik beschouw dat als een relax bries.

En natuurlijk ook als het stoffig is, dan doet ze het ook, maar dat is logisch, om even alles door te blazen ;-)

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:19

lipicai schreef:
En daar is een wetenschappelijk onderzoek voor nodig om dat te bewijzen? Iedereen met een beetje kennis van de paardentaal weet dit toch?

Dit soort onderzoek is juist heel erg belangrijk! Ook al bevestigen ze onze allang bekende paardenwijsheden. Door onderzoek mogen ze worden gebruikt als parameters voor de in de toekomst uit te voeren onderzoeken naar welzijn bij paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: angrywolf, Bytespider, CairnTerrier, cariena1, christel0908, ComscoreBot, Duran123, Edisons, fique, Ghazella, Jadero, M_arjolein, mariettek, Miran, MyWishMax, nafkedemi, nonnekee, Sokje_6, VogeltjeM, YandexBot en 112 bezoekers