Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14021
Geregistreerd: 20-04-16

Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-18 16:46

knhs
Overige


Lees hieronder 10 praktische tips voor het vervoeren van paarden met warm weer.
  • Denk extra goed na voordat je op pad gaat met een trailer of vrachtwagen.
  • Controleer het weerbericht en de filemeldingen voordat je paarden gaat vervoeren.
  • Plan je route en vervoer paarden ‘s morgens vroeg of juist ‘s avonds laat. Ga niet op het heetst van de dag rijden dus ook niet terug naar huis vanaf een evenement. Wacht tot de temperatuur is gezakt en vang dan pas de terugreis aan.
  • Wanneer de trailer of veewagen in beweging is en voldoende ventilatieopeningen heeft (zorg ook dat er aan de achterzijde een opening is), is transport van paarden bij 27 graden nog wel mogelijk. Als er kans is op file, moet er niet met paarden worden gereisd tenzij er sprake is van een volledig geconditioneerd vervoersmiddel.
  • In een stilstaande trailer of veewagen is de temperatuur binnen al snel 10 graden hoger dan buiten. Vermijd files en haal je paard direct uit de trailer op de plek van bestemming. Parkeer je trailer dus altijd in de schaduw, ook voordat je vertrekt.
  • Bij een omgevingstemperatuur van meer dan 30 graden is uiterste voorzichtigheid geboden.
  • Bij 35 graden of meer mogen er geen paarden meer vervoerd worden.
  • Neem voor de zekerheid water mee voor onderweg.
  • Paarden die volop te eten en te drinken krijgen tijdens transport reizen beter dan paarden die hier niet over beschikken.
  • Voor alle duidelijkheid: Vervoer van een ernstige zieke of gewonde paarden is een calamiteit en dan gelden andere regels. Neem in dat geval contact op met je dierenarts.
Laatst bijgewerkt door aniek1985 op 25-07-18 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Solica

Berichten: 453
Geregistreerd: 23-04-16

Re: Let op: do’s en dont’s paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 16:50

Dit lijkt me allemaal vrij vanzelfsprekend toch? :o

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:16

Ja lijkt logisch, toch gaat het NK a.s.vrijdag wel gewoon door?? Werkelijk te absurd voor woorden...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34619
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:28

Nee toch? Ik begreep dat het afgelast was.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:33

SusanH schreef:
Nee toch? Ik begreep dat het afgelast was.

De donderdag wel, de vrijdag niet.

Lipstick

Berichten: 708
Geregistreerd: 02-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:37

Nee, maar ze hebben het wel aangepast. Tussen 12u en 18u niks geloof ik. Zodat de trailers vroeg en laat op de dag komen en gaan.

Ik snap niet dat plezier o.i.d. voor het welzijn van het paard gaat. Ik doe mn best om mn paarden zo aangenaam mogelijk door deze dagen te laten komen. En zou dan ook niet in mn hoofd halen om op wedstrijd te gaan met deze weersomstandigheden. Stel je voor dat je autopech krijgt o.i.d.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:40

Lipstick schreef:
Nee, maar ze hebben het wel aangepast. Tussen 12u en 18u niks geloof ik. Zodat de trailers vroeg en laat op de dag komen en gaan.

Ik snap niet dat plezier o.i.d. voor het welzijn van het paard gaat. Ik doe mn best om mn paarden zo aangenaam mogelijk door deze dagen te laten komen. En zou dan ook niet in mn hoofd halen om op wedstrijd te gaan met deze weersomstandigheden. Stel je voor dat je autopech krijgt o.i.d.

Dat heeft niks met plezier te maken maar met belangen en op het moment dat er flappen aan te pas komen, telt welzijn niet meer zo erg.......

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:54

Als eigenaar heb je altijd zelf nog de verantwoordelijkheid boven de organisatie. Niet gaan is ook een keus. En die enkeling die dan wel voor de flappen rijdt, heeft dan weinig tegenstand... (zou je denken).

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:36

Voor het vervoeren van vee ben je aan restricties gebonden, in het geval van warm weer. Wanneer het 35 graden of meer is, geldt er een vervoersverbod.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23424
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 07:46

sflj schreef:
Voor het vervoeren van vee ben je aan restricties gebonden, in het geval van warm weer. Wanneer het 35 graden of meer is, geldt er een vervoersverbod.


Dat staat toch ook in het bericht?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 09:54

En check je banden. Ee mag dan wel voldoende profiel op zitten maar als ze oud zijn en uitgedroogd loop je meer risico op een klapband, zeker als het warm is.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:43

Vanzelfsprekend toch

Rocamor

Berichten: 10848
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 15:54

Polly schreef:
sflj schreef:
Voor het vervoeren van vee ben je aan restricties gebonden, in het geval van warm weer. Wanneer het 35 graden of meer is, geldt er een vervoersverbod.


Dat staat toch ook in het bericht?


Een goede anderhalf uur geleden nog een tweepaardstrailer met 2 grote paarden erop ingehaald op de snelweg.

Ook een volledig afgesloten trailer maar kon niet zien of ie met paard geladen was of niet. Evenals veewagens en pluimveewagens.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:18

Ja zag vandaag ook nog een trailer met een paard erin. Hoop maar dat het dier nodig naar de da moest want anders zou ik toch geen reden zien om nu te moeten rijden in de hitte :(

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 21:39

Meerdere volgeladen trailers afkomstig van een wedstrijd om 1800 nog in de volle zon terwijl het 37 graden plus in de schaduw was. Terrein stond vol trailers ook. En er werd vollop gereden toen.
Tsja _-:(

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 23:14

Jeetje, mogen in sommige landen gewoon nooit hun paarden vervoeren... :')

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:43

karuna schreef:
Meerdere volgeladen trailers afkomstig van een wedstrijd om 1800 nog in de volle zon terwijl het 37 graden plus in de schaduw was. Terrein stond vol trailers ook. En er werd vollop gereden toen.
Tsja _-:(



Wedstrijden gaan boven alles toch, een paard is toch een ding wat het moet doen wanneer het de baas uit komt ongeacht de omstandigheden? _-:( Nooit van hittestress gehoord ook denk ik

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:53

Ik zou met mijn peerd naar de manege gaan gisteren middag. Mooi niet gedaan. Is lekker thuis gebleven.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 01:58

Ik zou zelf niet snel met dit weer op wedstrijd gaan, ondanks dat alle wedstrijden hun tijden hebben aangepast. Maar om zo keihard te veroordelen dat anderen dat wel doen vind ik weer te ver gaan...............misschien hebben ze een paard die er prima tegen kan. Dat weet je als buitenstaander niet.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Let op: do’s en don’ts paardentransport warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 08:32

Straks maar even met de kliniek bellen wat wijsheid is. Mijn pony moet wegens hoefbevangenheid nodig naar de smid daar. Het is nu al langer geleden omdat mijn eigen smid met vakantie is. Maar het wordt ook wel heel erg heet..